Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Ik kan me zo voorstellen dat we verder gaan. Ik zie voldoende mensen zitten om quorum te hebben om de vergadering te heropenen. Dat heropenen doen we met het volgende agendapunt en het volgende agendapunt dat ziet toe op het vaststellen van de lokale educatieve agenda. De lokale educatieve agenda is in de commissie aan de orde geweest en er zijn een aantal moties bij aangekondigd. En om die moties in te leiden, geef ik het woord aan mevrouw Veld. Ik kan me voorstellen dat iedereen even stil is om naar haar te luisteren. Vooral op de tweede rij. Mevrouw Veld, u heeft het woord, gaat uw gang. Ja
Dank voorzitter, we hebben het vanavond naast de turap en jaarstukken over kinderen en jongeren zoals we dat eigenlijk bij elk beleidsstuk hebben, want elk beleid raakt ook hen en soms zelfs vooral hen als het gaat om klimaatbeleid, woningbouw en financieel beleid. Het vertegenwoordigen van hun stem is dus in elk debat enorm relevant, maar al helemaal vandaag als we het hebben over de LEA. Bij uitstek een stuk dat echt draait om de jongere schoolgaande generaties. En als we het hebben over deze generatie, dan moet ik helaas stellen, zoals ik ook tijdens de commissie heb gedaan, dat het niet goed gaat. En dat komt niet omdat generatie Z en de generaties daarna gedoemd zijn. Nee, het zijn kinderen en tieners die fouten maken en midden in hun ontwikkeling zitten, maar ze zijn ook het product van hun opvoeding, omgeving en beleid dat al jaren teruggaat. Beleid dat vaak te weinig rekening heeft gehouden met deze generatie en het is van cruciaal belang dat we dat nu echt gaan doen, dat we gaan doen wat nodig is en het ideaal achter deze LEA, het kind centraal, kan GroenLinks dan ook van harte ondersteunen. Maar we denken ook met een aantal moties dit ideaal nog verder te kunnen versterken. Daarom hebben we de moties van D66 mede ondertekend staan. Nog niet in iBabs, worden nog aangekondigd en daarom komen we ook zelf met een motie en een amendement. Allereerst als het gaat om mentale gezondheid, uit het meest recente landelijke gezondheidsonderzoek blijkt dat een op de drie jongeren last heeft van psychische klachten. In deze raad en daarbuiten is steeds meer erkend dat daar iets aan moet gebeuren en ook dat de school daar een goede plek voor is. En dat zien we qua intenties ook terug in de LEA, maar het mist nog in acties en vandaar dat we met een motie komen die het college oproept om een pilot met een schoolpsycholoog op het Sint-Maartenscollege te cofinancieren. En de uitkomsten van deze pilot met ons te delen en bij positieve resultaten te kijken hoe deze actie uitgebreid kan worden over andere scholen. Ik zie een interruptie.
Ja dank voorzitter, het Sint Maartens heeft al twee jaar een schoolpsycholoog in hun gebouw rondlopen. Ze hebben daar hele positieve resultaten zelf al van ondervonden. Ze hebben dus ook al dit systeem in werking getreden. Daarnaast is wat ons betreft een pilot, dat begin je vaak op één of een paar plekken en ik denk dat het heel makkelijk en goed is om dus al gebruik te maken van deze infrastructuur die daar dus al is, dat we dat niet op een hele nieuwe school hoeven te introduceren en dat we daar als gemeente nu juist een stukje verantwoordelijkheid in pakken om dat mede te gaan financieren en dat ook te zien als onze eigen pilot en een deel van ons eigen beleid. Dank.
Dank u, voorzitter. Aanvullend, ze hebben er dus al twee jaar mee geëxperimenteerd. In de motie staat ook dat die uitkomsten heel positief zijn. De pilot lijkt al geweest te zijn. Waarom dan nu weer een pilot starten en waarom dan nu niet ervoor kiezen om mee te financieren, maar dan ook als voorwaarde op te nemen dat ze daarin ook kijken hoe ze dat kunnen delen met andere scholen in onze gemeente? Nou.
Ik zou dit graag doorpassen naar de wethouder, want wat mij betreft gaan we dit gelijk op alle scholen uitrollen. Maar wij hebben deze gemeente natuurlijk niet al direct van die resultaten meegeprofiteerd en kunnen zien hoe dat werkt, evenals dat het samenwerkingsverband in de Lea dat ook niet heeft. En ik denk dat het juist voor zo'n project waarbij je echt van scholen ook echt verantwoordelijkheid vraagt, heel belangrijk is dat je ook met resultaten kan komen om te laten zien dat het werkt. Ik ben ervan overtuigd dat het werkt, het Sint Maartens is dat ook al, maar daarom denk ik dat het goed is om dit jaar snel komend schooljaar dit nog als pilot te zien en dat dan verder uit te gaan rollen als dat positieve resultaten heeft.
Dank, dan als laatst kan ik daaruit concluderen dat u er niet op tegen bent om, als de wethouder ook zegt: "Nou, dat zou mooi zijn als we dat doen," de pilot ook gelijk uit te breiden, in elk geval in samenspraak met de andere scholen in de gemeente.
Maar al te graag. Ik vind het een ontzettend mooi voorstel als dat zou kunnen. Ik hoor graag van de wethouder. In de Lea staat aangegeven dat alle partners verantwoordelijkheid dragen voor het verwezenlijken van de idealen in de Lea en de gemeente is daar wat ons betreft dus ook heel erg belangrijk in, zoals ik net zei. En daarom moeten wij ook een stap zetten richting dit project om daar een stukje eigenaarschap en verantwoordelijkheid in te nemen. En te zeggen, dit vinden wij belangrijk en dat zien wij als een stap in de goede richting als het gaat om preventieve collectieve voorzieningen voor mentale gezondheid. Daarnaast dienen we een amendement in. Die staat er nu nog in als motie, maar die wordt geloof ik stante pede toegevoegd als amendement. Die kan iedereen zien over de landelijke ontwikkeling en de mogelijke invloed daarvan op onze activiteiten en idealen uit de Lea. Het amendement vraagt in de risicoparagraaf de volgende zinnen op te nemen. De gemeente erkent het risico van het wegvallen van landelijke financieringsstromen op bijvoorbeeld de rijke schooldag en blijft zich committeren aan de doelen van de Lea door waar mogelijk naar andere manieren van financiering te zoeken. Want juist als we de jongere generaties zo ontzettend belangrijk vinden en de problemen serieus nemen, dan kunnen we niet ontkennen dat er een nieuw landelijk kabinet is dat niet achter de visie van deze Lea staat en het nieuwe coalitieakkoord wil in het onderwijs strakker terug naar de basis en programma's die extra activiteiten aanbieden tijdens basis- en middelbare schooltijd, met als doel meer kansengelijkheid te creëren onder kinderen en jongeren worden tot een minimum beperkt en dan dus wat ons betreft de vraag, wat als we niet op landelijke steun kunnen rekenen, worden we dan stuurloos of blijven we juist onze eigen koers varen?
Dank, duidelijk verhaal van mevrouw Veld inhoudelijk. We hebben elkaar natuurlijk al ook eerder gesproken over deze inhoud. U verrast mij alleen met de vorm. Het was een motie en best kort nu. Of eigenlijk, tijdens de vergadering nemen we kennis van een amendement. Hoe zit dat?
Dank, ik ben zelf ook een beetje verrast, want ik heb dit twee weken geleden in de vorm van een amendement direct gegoten, maar daarna van verschillende kanten gehoord dat je dit stuk niet zou kunnen amenderen. En als enigszins onervaren raadslid ben ik daar in meegegaan. Heb ik tot een motie omgevormd, maar toen heb ik van de griffie begrepen dat je wel degelijk zo'n stuk kan amenderen en ik denk dat een amendement een sterker instrument is vanuit ons als raad. Ik denk dat het heel belangrijk is dat wij als raad deze zinnen toevoegen en daarom staat het nu als amendement en ik hoor daar graag de reactie van de wethouder op.
Met de wethouder dat gehoord en daarna dat ook gecheckt bij mensen. En toen begreep ik ook dat dat niet kon en misschien dat ik dat niet goed begrepen heb van mijn kant weer. Maar ik dacht dus in eerste instantie, oh, ik kan het niet anders, dus ik maak er een motie van. En toen later gelukkig via onze griffie toch te horen kreeg dat dat wel zou kunnen. Misschien dat
Dat hoop ik. Ik ben bijna klaar, want wat mij betreft, wat GroenLinks betreft, maken wij in deze gemeente onze eigen plannen en staan we voor onze eigen idealen en wij geloven in een brede schooldag. Wij geloven in preventieve collectieve voorzieningen voor mentale gezondheid. En bovenal geloven wij in deze generatie en moeten wij pal achter hen gaan staan. Dank u wel.
Dank voorzitter, volgens mij kunnen we terugkijken op een goed debat in de commissie een aantal weken geleden. Zoals daar ook gezegd is, is D66 blij dat we eindelijk weer een educatieve agenda bespreken in deze raad. Want met wat we aan coronajaren te verduren hebben gehad, is dat alweer 5 jaar geleden. Dus mooi dat we eindelijk weer een educatieve agenda kunnen bespreken. Voorzitter, in het debat heeft mijn fractie een aantal belangrijke zaken aangestipt waar we met de collega's en de wethouder volgens mij een aardig gesprek over hebben kunnen voeren. Maar er zaten ook nog een paar onderwerpen waar ik de afgelopen twee weken toch op heb zitten kauwen en daarbij ook het debat heb teruggekeken, waarbij we de wethouder toch met een drietal moties nog een aantal zaken willen meegeven. Voorzitter, de eerste motie betreft jongeren zonder startkwalificatie. De afgelopen jaren hebben we in verschillende debatten het gehad over perspectief voor jongeren zonder startkwalificatie en in de LEA wordt er met het benoemen van uitval in het MBO voorzichtig naar gerefereerd. Maar wat D66 betreft nog onvoldoende. Want de groep jongeren zonder startkwalificatie is breder dan alleen MBO'ers die uitvallen, voorzitter. En met de motie die hopelijk nu online komt te staan, roepen we het college op om in kaart te brengen hoeveel jongeren met een bijstandsuitkering geen startkwalificatie hebben. Deze doelgroep als aandachtspunt mee te nemen in de verdere uitwerking van de LEA en deze waar mogelijk ook mee te nemen in het re-integratie- en participatiebeleid, waar we het eerder ook over eens zijn geworden. Dan, voorzitter, de motie over het agenderen van een eventueel lerarentekort. Zoals in het commissiedebat aangegeven, gaan we hier primair niet over. Dat weten we inmiddels wel en is het natuurlijk ook in eerste instantie de verantwoordelijkheid van onderwijspartners en scholen zelf, of onderwijsbesturen en scholen zelf. Maar, voorzitter, dat neemt natuurlijk niet weg dat we een belang hebben bij voldoende leraren in de klas die onze kinderen van goed onderwijs voorzien en de LEA kan daarbij helpen door een eventueel lerarentekort in kaart te brengen. Onderwijspartners die onderdeel kunnen zijn van een oplossing bij elkaar te brengen en mogelijk ook daarmee oplossingsrichtingen bieden voor gemeentelijk beleid.
Ja dank voorzitter ja, ook kort besproken toen we het over de motie hadden, waarom niet daar gelijk ook het tekort in de kinderopvang, want we vinden het een heel terecht punt. Ook een van de belangrijkste punten. Dit hele uitgangspunt staat of valt met de inzet van de mensen die het ook kunnen gaan doen. Maar we weten dat natuurlijk de tekorten in de kinderopvang net zo'n groot knelpunt zijn. Bent u eventueel bereid om dat toe te voegen aan de motie? Ik
Weet niet of het de juiste volgorde is. Kijken we binnen de Commissie, hebben jullie daar een uitvoerig debat over gehad? Waarom is dit punt niet aangestipt? Daar hebben we niet van gehoord. Ja, wat de mogelijkheden daar zijn of hoe dat speelveld eruitziet. Kinderopvang is natuurlijk ook een commerciële aangelegenheid, tegelijkertijd met steeds meer KC's in onze gemeente is het natuurlijk een hele logische toevoeging om hem nu 1, 2, 3 toe te voegen in de motie die natuurlijk al rond is gegaan, die natuurlijk ook is getoetst bij het ambtelijk apparaat en de wethouder. Ik weet niet of dat de juiste weg is. Ik ben wel benieuwd naar wat het oordeel van de wethouder is en of die daar een toezegging op zou kunnen doen. Want ik ben er niet principieel op tegen als dit ergens moet landen, dan is dat denk ik ook de educatieve agenda waar we volgens mij breed over allerlei onderwijs onderwerpen praten, dus daar zou dit ook in thuishoren wat mij betreft. Dank voorzitter. Dan afrondend nog een derde motie. Voorzitter, de motie bereik en gebruik van de voor- en vroegschoolse educatie, oftewel de VVE. Ook de VVE hebben we inmiddels in verschillende debatten besproken. We hebben bij de conclusie steeds, dat niet alle kinderen die hier gebruik van zouden moeten maken dat ook daadwerkelijk doen, maar om hoeveel kinderen het gaat en in welke wijken zij wonen bijvoorbeeld, is nooit duidelijk geweest en willen we hierop sturen, dan hebben we deze informatie nodig. Voorzitter, het lijkt een beetje herhaling van zetten van het eerdere debat over stuurinformatie en dat geldt ook hier en met de motie willen we dan het college oproepen om de meest actuele cijfers met de Raad te delen en deze waar mogelijk op wijkniveau te categoriseren. Dat biedt ons een betere context wanneer we straks weer over dit onderwerp komen te spreken, want anders blijven we een beetje rondjes draaien in programmalijnen met acties, maar waarop deze acties zijn gebaseerd? Ja, dat is dan een beetje een vraagteken en dat concrete gesprek moeten we wel met elkaar hier gaan voeren. Wat betreft de moties, voorzitter, die worden mede ingediend door collega Voortman van de VVD, mevrouw Veld van GroenLinks en mevrouw Van der Heijden van het CDA, maar ook namens collega Joris Jorritsma. Voorzitter, tot slot nog een puntje, want we hebben getwijfeld om ook hier nog met een concreet voorstel te komen. Want het gaat over het betrekken van ouders en kinderen bij de LEA. Dat had beter gekund, dat konden we ook lezen in de brief van de Adviesraad Sociaal Domein. De wethouder gaf natuurlijk in de Commissie aan dat hij inmiddels communities zeker gaat betrekken, maar die nadrukkelijke oproep willen we hem ook echt doen. En ook in de brief die we later dit jaar krijgen, wil ik ook vragen om de wethouder echt wat beter over uit te wijden. Want het gaat uiteindelijk om onderwijs voor kinderen, wat natuurlijk ook voor de ouders heel belangrijk is. Tot zover voorzitter, heel veel dank. Dank.
Dank u wel, heel even voor mijn administratie. U heeft een motie ingediend. U heeft een motie jongeren zonder startkwalificatie en een motie lerarentekort ingediend. Check, ja, dank u wel. Dan klopt het, dan kijk ik even verder. Ja, mevrouw Van Heijden, gaat uw gang.
Dank u wel, voorzitter. Het CDA heeft in de commissie al aangegeven bij de bespreking van de LEA dat we erg enthousiast zijn over dit stuk. Wat ons betreft is het één grote eerste stap richting een nieuwe pedagogische basis met gedeelde verantwoordelijkheid en gedragen door de gemeenschap. Dus, voorzitter, nogmaals complimenten aan de wethouder en aan alle partners voor dit resultaat betreffende de moties. De motie van GroenLinks, de beide moties. We hebben natuurlijk al wat vragen gesteld aan collega Velt over haar motie voor de inzet van een psycholoog van het Sint Maartens en de medefinanciering. We zijn daarbij vooral benieuwd naar het antwoord van de wethouder. En wat ons betreft is het dus vooral zaak om daarbij te kijken naar hoe we ervoor zorgen dat, ook als we alleen daar mee financieren, we wel een link leggen naar alle andere scholen in onze gemeente om te kijken hoe die daarvan mee kunnen profiteren. En over de motie landelijke risico's: we zijn het met GroenLinks eens dat het wel of niet aanwezig zijn van landelijke gelden een risico is dat in het plan zou kunnen worden opgenomen. Het is wat ons betreft vergelijkbaar met een risico zoals verandering van lokale politieke context die wel wordt genoemd in een risicoparagraaf. We staan er dus niet negatief tegenover, maar we wachten even de reactie van de wethouder af voor de moties van D66. Nou, zoals net gezegd, we tekenen sowieso mee en dan hebben we dus nog als enige aanvullende vraag of de wethouder eventueel ook openstaat om niet alleen naar het lerarentekort, maar daarbij ook naar de tekorten in de kinderopvang te kijken, al dan niet door toevoeging in de motie en zo niet als een losse toezegging. Ja, tot zover. Mevrouw Kok.
Dank u wel, voorzitter. Onze fractievoorzitter noemde het net al bij de jaarstukken. Gelijkheid is een onderwerp dat raakt aan het hart van onze partij. En zoals ik in de commissie zei, die gelijkheid komt niet vanzelf. Daar is stevig ingrijpen door de overheid voor nodig, ook door ons als lokale overheid. En als gemeente doen alsof het alleen maar over de stenen en de gebouwen gaat, vinden wij een passé gedachte. Om die reden onderschrijft de PvdA deze LEA dan ook, die samen met alle andere partners tot stand is gekomen, want die gedachte zien wij daarin erg terug. De moties van de collega's die net zijn aangekondigd vinden we terecht, want we vonden dat bepaalde acties in deze LEA, zeker bijvoorbeeld die gaan over voorschoolse educatie voor peuters, wat scherper konden. Volgens mij regelen we dat hiermee. Het amendement van mevrouw Veld dienen wij graag mede in. Er is landelijk onlangs een zeer kille wind gaan waaien, die mooie lokale ambities zoals deze wel eens in de weg zou kunnen gaan staan of ze weg zou kunnen blazen, had ik mijn metafoor aangepast. Overigens laten we daar in deze LEA in voorzien om dat risico zelf af te dekken, want daar is onze jeugd ons dierbaar genoeg voor, lijkt me. Dank u wel, tot zover. Dank.
Ja voorzitter, in de commissie, het is al eerder gezegd, hebben we daar een interessante discussie gehad over deze lokale educatieve agenda. Maar even om het wat praktischer te houden: feitelijk de sociale en pedagogische basis voor de kinderen. Wat in een drietrapsmodel beschrijft: het hele jonge kind, de school van de toekomst en beroepsklassen voor het VMBO/MBO. Voorzitter, de LEA is een meerjarenvisie die in de ogen van Gemeentebelangen ook richting geeft of dient te geven aan alle partijen. En ik herhaal het nog maar even wat ik in de commissie nadrukkelijk heb gevraagd aan de wethouder: aan alle partijen van het sociaal domein, jeugdzorg, onderwijs, subsidie, tafels, verenigingen, waaronder scouting. Kortom, een pleidooi voor integraal beleid over de betreffende beleidsterreinen, want we zijn ervan overtuigd dat je in dit soort tijden niet per beleidsterrein iedere keer moet gaan kijken van hoe passen we ergens een mouw aan. Want als je dat in gezamenlijk verband bekijkt en daarmee ook de juiste aandacht op de juiste plaats krijgt met ook de juiste partijen. En wat alle moties betreft: ik was er eigenlijk op voorhand al van overtuigd dat de wethouder die zaken die ook in de moties zijn beschreven, die in de commissie ook aan de orde zijn geweest, al min of meer heeft toegezegd. Dus ik wacht toch graag even de reactie van de wethouder af en deze voorzitter dank.
Dank u wel, ik had een vraagje over het een-na-laatste punt van de heer Steutel over de integrale benadering. Dat is natuurlijk in de commissie ook even naar voren gekomen. Dat ging toen voornamelijk over financiën. De wethouder ging daar zelf toen in zijn beantwoording ook even op door, dat hij die wens heeft als het aankomt op bijvoorbeeld de integrale benadering met bijvoorbeeld jeugdzorg en ook eventuele gelden uit dat potje. U heeft zich daar ook wat vaker over uitgesproken. Als u dat nu vrij zou mogen invullen, wat zou u dan zelf voorstellen? Want ik...
Ik heb in ieder geval een pleidooi gehouden voor een integrale kijk vanuit de beleidsterreinen die feitelijk onder die LEA vallen. Want wij zien als fractie GBV die LEA als een soort paraplu over die beleidsterreinen en op het moment dat je met elkaar gaat kijken in een organisatie als de gemeente Leidschendam-Voorburg, hoe pakken we de problematiek van de jeugd onder andere aan? Maar goed, er zijn meer problemen bij andere doelgroepen ook. Hoe pakken we dat gericht aan en dan kan het zijn dat je aan de ene kant wat tekortkomt en aan de andere kant iets overhoudt en ik pleit er niet voor om meteen een potje leeg te gaan halen ten behoeve van het andere potje, want dat ontstond een beetje in de commissie. Nou, daar wil ik mij ver van houden. Maar ik ben, we zijn ervan overtuigd dat als je integraal met elkaar samenwerkt, hoe moeilijk dat ook is in ambtelijke organisaties, en daar weet ik alles van, dan kun je stappen maken met elkaar en dat is iets waar we vanuit onze visie echt naartoe moeten. Dank u wel. Zijn er
Er verder nog? Ja, nee, even kijken verder dan zijn wij, denk ik, aan het eind van deze termijn. Kijk je naar de wethouder, meneer Voortman? Ja. Ja, als...
Als medeondertekenaar wil ik toch even reageren. Ik ga doen wat ik gehoord heb en de moties even snel doorlopen. Even eerst in het algemeen: het concept is uitgebreid besproken in het eerste debat in de commissie, die nu toch echt wel als onvoldragen concept mag worden gezien. Vandaar al deze moties, deze lezen als omissies in een toch even belangrijk en immens belangrijk beleidsterrein ten aanzien van onze jeugd. Ik loop even snel de moties door die wij mede ondertekenen vanuit D66 ten aanzien van de VVE. We hebben gevraagd in het eerste debat om data. Het is al eerder genoemd. Datasturing is belangrijk op ieder beleidsterrein, zo ook hierbij. Voor ons als fractie extra belangrijk, want ons standpunt is hierbij: hoe meer kinderen er vroeg in het onderwijs stappen, hoe beter. Te beginnen bij peuteropvang en VVE. Hoe meer data er bekend is over de huidige stand van zaken, hoe beter wij met dit beleid om kunnen gaan. En dit natuurlijk al in verband met het vermijden van de oplopende achterstanden. Vandaar dat wij deze motie steunen en mede ondertekenen. Jongeren zonder startkwalificatie idem, wij ondersteunen deze motie en zullen medeondertekenen, met name omdat wij vinden dat iedereen moet meedoen in onze gemeente. En dus ook degenen die zonder startkwalificatie zijn, zodat wij hen een werkperspectief kunnen bieden, zodat zij op de arbeidsmarkt kunnen instromen en uit de bijstand kunnen komen, als dat van toepassing is. In het kaart brengen van lerarentekort. Wij staan uiteindelijk, denk ik, altijd voor het behoud van uitstekende docenten voor de klas. Wat nu al mogelijk door de toenemende druk op bezetting van leraren op onze school een probleem is. Hier hebben wij al eerder aandacht voor gevraagd bij onder andere woningbouwplannen. Hier moet de gemeente alert op blijven en vinger aan de pols houden. Wij ondersteunen deze motie ook en zullen deze mede ondertekenen. De moties van GroenLinks. Daar ligt, wat ons betreft, met name op de twee laatste aandachtspunten de focus. Geweldig gewoon. Er is een goede zaak. We hebben nog wel wat aanmerkingen op de cofinanciering. Waarom de taken en rollen van een schoolpsycholoog naadloos samen vallen met hetgeen benoemd wordt in de regelingen PBS voor PO-scholen en SHRM voor VO-scholen. Dit betreft extra bekostigingsregelingen voor scholen. Ligt rond de bijvoorbeeld de €100 per scholier, vermenigvuldigd met ruim 1200 leerlingen komt dit uit op €120.000. Ruim voldoende wat ons betreft om deze aanbesteding zelf te kunnen financieren. En de school houdt daarmee ook de volledige zeggenschap in de invulling van de pilot. Daarnaast kan het ook een precedent scheppen als we die cofinanciering voor andere scholen ook op onze rekening schrijven en dan kan het aardig in de bedragen lopen. Dus daar zit een kanttekening. Die hoor ik graag van de wethouder, hoe hij hierop reflecteert.
Voorzitter, dank u wel. Nou ja, wat betreft die potjes met geld, die honderd en één euro waar u het over heeft? Ik denk dat het inderdaad goed is om daar een reflectie van de wethouder op te vragen. Maar ik vroeg me wel af of de VVD ook inziet dat wij vanuit een leer waarin we bepaalde idealen hebben en ook het over verantwoordelijkheid hebben, die verantwoordelijkheid leggen bij scholen en bij partners, maar die ligt ook bij onszelf. Dat het dan ook mooi is als we hier een mede financiële verantwoordelijkheid in nemen om dit ideaal en dit doel na te streven, namelijk mentale gezondheid, en dat ook op scholen en dit als pilot te zien. En dan kan je daarna inderdaad altijd kijken op welke manier je dat verder gaat financieren, als je dat op andere scholen zou willen uitbreiden. Maar dat in eerste instantie die verantwoordelijkheid pakken wel een belangrijk onderdeel is en dat een reden kan zijn om dit te cofinancieren.
Hoe dat over dat cofinancieren. We hebben bij het laatste gesprek dat we hebben gehad bij de presentatie van de LEA nog gevraagd hoe de scholen in deze hele kostenberekening zitten. En toen werd door de mensen die het presenteerden beaamd dat zij volledig de kosten voor hun rekening zouden nemen. Dus ik zie deze cofinanciering niet als een directe aanleiding om hierin te stappen. Ja, en ten aanzien van de motie die een amendement is geworden, ga ik die nu even goed extra doorlezen. Sorry, excuses daarvoor. Want ik heb een vraag aan de wethouder daarover. Want het staat in de risicoparagraaf inderdaad. Hoe hij daar denkt mee om te gaan nu dat een amendement is geworden. Dus we wachten even zijn antwoord daarop af. Dank u wel. Dank u.
U wel. Ik denk dat we nu klaar zijn met de eerste termijn van de zijde van de Raad, hè? Check nog even, ja, dat is zo. Wethouder Keus, aan u. Ja, voorzitter.
Dank u wel en dank ook iedereen voor de bijdrage in de eerste termijn. Ook ik kijk terug op een mooie en waardevolle bespreking in de commissie twee weken geleden. Wat ik voel, ook na het bespreken in de commissie, maar ook hier in de eerste termijn, is dat er niet alleen brede steun vanuit uw raad is voor de programmalijnen die worden voorgesteld en de uitgangspunten. Maar veel belangrijker, ik voel ook heel erg steun voor de missie die we in de LEA samen met onze partners vanuit het onderwijs en vanuit de kinderopvang hebben opgesteld, namelijk voor ieder kind hier in Leidschendam-Voorburg een sterke basis om veilig, gezond en kansrijk op te groeien en talent te ontplooien. En dat vind ik echt het allerbelangrijkste om hier vast te stellen, voorzitter, en dan kunnen we het daarna inderdaad ook hebben over omissies of juist verrijkingen van de LEA. Maar de missie en de visie staan als een huis en daar ben ik blij om, omdat dit ook echt het fundament gaat vormen voor hoe we nadenken en over hoe we qua beleid ook om zullen gaan. Ook hoe we kinderen en jongeren een volwaardige positie, kansrijk, gezond, veilig in onze gemeente een plek hebben en ook innemen. Het is niet voor niets dat we ook zeggen, it takes a village to raise a child, maar also takes a child to raise a village. En dat geeft ook aan welke plek kinderen innemen, dus daar pint u zich op vast, besef dat, voorzitter. Ook hierbij, en dat vind ik ook belangrijk om te benoemen, is dat we hiermee ook tegen elkaar zeggen, niet alleen als gemeenteraad onderling, maar ook de partners vanuit het onderwijs en de kinderopvang, dat we stoppen. Ik zeg niet dat iedereen het doet, wil het niet zwart-wit zetten, maar dat we stoppen met te focussen op wat kinderen vooral niet kunnen en welke achterstanden ze hebben, maar dat we veel meer de focus gaan leggen op de talenten en op de potentie die erin zit. En daar gaan we naar kijken en dat gaan we ook proberen met elkaar als samenleving, als gemeenschap, de voorwaarden te scheppen waarin dat optimaal en maximaal tot zijn recht kan komen. En dat gaat dus ook verder dan alleen hier op papier. Maar dat gaat ook over bijvoorbeeld je integraal huisvestingsplan waar we ook mee bezig zijn. Dat moet daar in het teken ook van komen te staan. En dat maakt ook even de brug naar de motie die vanuit GroenLinks is ingediend over de schoolpsycholoog, de pilot voor de schoolpsycholoog. En ja, ik ben daar persoonlijk ook namens het college natuurlijk ook. Ondersteun ik die motie. Het is inderdaad een schoolpsycholoog die al actief is. Er zijn goede ervaringen mee, maar dat is wel ingestoken vanuit het onderwijs vanuit een bepaalde eigen visie. En waarom is dan de noodzaak dat de toegevoegde waarde om als gemeente daar cofinanciering op te zetten? Dat is niet alleen het financiële plaatje, want daar gaat het hè? Dat zijn niet de grote bedragen, maar het gaat erom ook dat wij één grote opgave hebben. Ook op gebied van jeugdzorg kwam daarnet ook bij de eerste termijn ook ter sprake bij. Ik gaf ook al aan dat wij werken ook in regionaal verband, één van de programmalijnen voor die kostenbeheersing is ook dat we naar collectieve voorzieningen gaan en dit beschouw ik als een collectieve voorziening waar we inmiddels een pilot kunnen gaan kijken. Van zorgt het er ook voor dat kinderen en jongeren eerder geholpen kunnen worden? Eerder op gesprek kunnen komen. Ook beter gezamenlijk ook in staat worden gesteld om met mentale kwesties om te gaan en dat gesprek ook met elkaar te hebben. En zien we dan ook dat dat zal leiden tot een minder gebruik of minder beroep op de jeugdzorg. Daarvoor hebben we dus ook nodig in zo'n pilot dat je dat niet alleen het onderwijs doet, maar dat je dat ook in samenspraak met ouders, met jongeren zelf natuurlijk, maar ook met het samenwerkingsverband en ook de huisartsen dat je daar afspraken over gaat maken. Dus ik pleit ervoor, althans, ik doe toch wel een dringend of in ieder geval een zeer aanbevelend pleidooi hier voor deze motie. Verder hou ik het neutraal, voorzitter, ook de invulling van deze schoolpsycholoog en dat is misschien ook wel even. Het heeft vaak psycholoog heeft vaak een bepaalde connotatie, insteek is wel echt om vanuit die talentontwikkeling te gaan kijken, dus wat kan ook een professional, wat kan die ook doen? Juist in het kader van positieve mentale gezondheid. Dus juist het bevorderen daarvan en het stimuleren van persoonlijke groei en talentontwikkeling in plaats van alleen maar over preventie te praten en te voorkomen van ernstige psychische problemen. Dat kan natuurlijk ook een taak zijn, maar daar moet dus niet de focus op komen te liggen. Het gaat echt over het algemeen welzijn van kinderen en jongeren, zodat zij ook naast goed in hun vel zitten, ook duurzame relaties aan kunnen gaan en ook perspectief hebben. En dat zou ik graag in die pilot dan mee willen nemen. En daarbij gaat het nadrukkelijk ook als het gaat over de financiering ook, maar ook over dus beleidsmatig naar kijk juist het verbinden van al die domeinen en dat is inderdaad nog een best een aardige klus kan ik u vertellen om mensen die met jeugdzorg bezig zijn met mensen van het onderwijs aan tafel te krijgen. Niet alleen intern overigens, maar ook gewoon buiten hè? Mensen zitten in de kokers en dat is nog wel een aardige klus en deze pilot draagt ook daarin bij van met elkaar aan tafel. En als er inderdaad ook financiële voordelen zijn, waar landen die hè die landen vaak ergens anders en dan moet je ervoor zorgen dat je tot een goede maatschappelijke businesscase ook gaat komen, dus dat is de insteek en dat is ook de toegevoegde waarde van deze pilot. Hij dient meerdere doelen. Hij mag juist, zou ik zeggen. Niet alleen bij het onderwijs liggen juist niet dan de vraag inderdaad ook over de andere scholen. Ja, dit is, ik wil niet. En dit is ook geen blauwdruk, hè? Voor andere scholen ook. Je moet echt per school gaan kijken. Elke school is weer een mini samenleving op zich en kijken wat daar nodig is. Wij denken hier omdat die schoolpsycholoog ook al actief is, dus je hoeft niet iets op te starten, maar je kan direct aansluiten hebben voor gekozen om deze school hier te starten en daar de lessen te leren. Voorzitter, dan wil ik graag naar het amendement. Ik ga even crisscross merk ik, maar daar zonder daar op de inhoud nu even op in te gaan, maar er is toch wel wat, misschien wel een verschil van inzicht inderdaad over wat je kan natuurlijk alles amenderen. Je kan ook het clubblad van de hockeyclub kan je amenderen. Maar als de hockeyclub zegt het is ons clubblad, ja, dan gaan we het niet amenderen en dan gaan we het niet wijzigen. En dat geldt hier ook een beetje voor. Het is de LEA is een gezamenlijk product overeengekomen met de partners vanuit het onderwijs en de kinderopvang samenwerkingsverband en dat maakt dus ook dat ik niet eenzijdig een passage kan wijzigen. Dat kan ik wel doen, maar dan hebben zij daar ook natuurlijk wel wat over te zeggen. En als het dermate ernstig is dat zij dat of of vergaand vinden om daar niet mee akkoord te gaan, betekent dat dat het hele document natuurlijk niet akkoord mee is.
Ik zei net een ander lelijk woord wat ik nu niet ga herhalen, maar ik vind het echt onzin, want u vraagt aan ons gewoon een besluit hier in de gemeenteraad. Dus kunnen we het over een ander punt hebben. En natuurlijk heeft u dan iets gesprekken met de partners aan te voeren, maar dat is met een motie net zo goed.
Nee, voorzitter, dat is niet waar. Kijk, als ik naar een motie kijk, dan had ik daar inhoudelijk nu over kunnen ingaan, hè? Dan geeft hij mij een opdracht mee om dit te wijzigen in de stuurgroep jeugd en onderwijs waar dit is belegd. En dan kunnen partners daar dan van zeggen: dat is prima. We wijzigen het, we stellen het gewijzigd met elkaar vast. Ik kan niet eenzijdig, het zou wat zijn dat het onderwijs met iets komt waar ik het niet mee eens ben en die zegt: ja, maar ja, mijn achterban heeft bepaald dat dit het is, ja, dan heb ik ook het recht om te zeggen: dan stellen we dus bij. Het gaat nu even niet om de inhoud, maar meer even om het proces. Heeft mevrouw...
Ja ja zo'n proces. Want in principe is elk raadsvoorstel dat hier voorligt, ook als het gezamenlijk is van partners, toch gewoon door ons te amenderen. Dat kan inderdaad betekenen dat u dan terug moet om te kijken of dat amendement ook gedragen wordt door de partners. Maar je kan toch niet op voorhand zeggen een raadsvoorstel is niet agendeerbaar, maar als er meerdere partners betrokken zijn.
Ik wou nog een beetje moeite mee heb, is de kwalificatie van achterban. Wij zijn niet uw achterban, hoor. Dus, ik weet niet hoe je dat ziet. Nee. Ja. U had nog
Ja dank u, voorzitter, ja, ik ben even benieuwd, hè? Ik bedoel, verschil van inzicht of niet, maar als er een raadsvoorstel voorligt, ja, wat we dan eigenlijk in principe niet kunnen agenderen? Ja, wat is dan de status van het raadsvoorstel? Ik bedoel. Voor voor
Ja, ik wil even een bevestiging van de wethouder hebben. Heb ik u nou horen zeggen dat we het breder moeten zien in het verhaal van de jeugdzorg? Kinderen eerder zien en helpen en dat we daarmee de zware zorgkosten drukken. De heer.
Voorzitter, u zegt terecht, natuurlijk, u kunt het raadsvoorstel amenderen. Alleen de lead, dus waar het amendement nu betrekking op heeft, is niet het raadsvoorstel. Dat is het document dat u vaststelt middels het raadsvoorstel. Dat kunt u amenderen. Natuurlijk kunt u mij, zoals in eerdere versies, een motie geven waarin u mij dringend verzoekt om deze passage in de lokale educatieve agenda te wijzigen, de risicoparagraaf. Dan ga ik met die motie onder mijn arm naar de stuurgroep jeugd en onderwijs en zeg ik: mijn gemeenteraad, en ik zal mijn gemeenteraad, niet mijn achterban, zeggen. Mijn gemeenteraad, die trouwens betrekking heeft op het onderwijs, wil heel graag deze risicoparagraaf aangescherpt hebben. Nou, en dan kunnen zij daar ja of nee op zeggen. Ik verwacht dat zij daar ja op zullen zeggen, want ik heb de partners gesproken en die zeggen ook van: nou, wij zien deze motie destijds nog als een aanmoediging eigenlijk, hè, en juist als een steun in de rug voor de inhoud van dit stuk. Het geeft aan hoe belangrijk de gemeenteraad ook dit stuk vindt en alles op alles wil zetten dat, ook als rijksmiddelen weg zouden vallen, we op basis van deze programmalijn gewoon doorgaan en dat we dan kijken naar hoe we dan financiering op een andere manier gaan regelen. Dat is trouwens niet gezegd dat die financiering dan alleen van de gemeente zou moeten komen, want het is ook cocreatie, dit proces, en er is ook gewoon geld, ook vanuit het onderwijs. Dus dat is daarmee echt niet gezegd dat de rekening dan voor de volle 100% bij de gemeente komt te liggen, maar dat is wel echt hoe het werkt en voorzitter, daar hecht ik wel aan. Dus het amendement, dat kunt u doen. Het wordt een beetje een principieel dingetje en als u daar een standpunt over wil innemen, ja, moet u dat. Ja, ik zou het absoluut niet aanbevelen, maar ja, dat laat ik verder. Volgens mij heb ik er voldoende over gezegd en hoop ik weer snel terug naar de inhoud te kunnen gaan, want dit leidt misschien daar wat van af.
Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vraag. Ik heb gevraagd, wat is dan de status van het raadsvoorstel? Ik lees hier het raadsvoorstel vaststellen lokale educatieve agenda. Ik hoor nu betoog dat de educatieve agenda van ja van de van u maar zeker vooral van de onderwijspartners is, terwijl wij hier die vaststellen. Wat is dan de status van het raadsvoorstel, voorzitter?
Ik kan natuurlijk even hypothetisch hè? Stel dat er nou echt principieel iets zou zijn of een programmalijn waar u het niet mee eens bent of een programmalijn die u mist en u staat er echt op dat die programmalijn wordt toegevoegd of dat het wordt verwijderd? Ja, dan kunt u dat dus. Onder voorbehoud daarvan kunt u het vaststellen en dan stuurt u mij met een opdracht naar deze partners van ja, mijn gemeenteraad, ja, die staat erop dat we het op deze manier doen en dat is de status, dus u bent vrij om dat te doen. Dat ligt nu niet voor. Wat nu voorligt is om een extra risico te benoemen in de risicoparagraaf die wij met elkaar hebben geïdentificeerd. Nogmaals, het is een gezamenlijk product, dat moet formeel door de andere partners ook als risico worden geïdentificeerd, of in ieder geval dat ze het niet oneens zijn met dit risico. Ja, u zou dat nogmaals kunnen amenderen, maar het heeft pas status natuurlijk, de lokale educatieve agenda, als de andere partners dat dan ook op die manier goedkeuren en dat is dus de status. U kunt hier natuurlijk net als dat er met die moties nu ook richting geeft aan, dat is de status. Ja mevrouw van...
Ja, dan hoop ik laatst op dit punt. Dus nogmaals, u zegt: het is lastig en ingewikkeld. Het kan dus wel en dan moet u terug naar de partners om te zeggen: steunen jullie deze wijziging? Oké.
Voorzitter, dat gezegd hebbende wil ik graag verder naar de moties van D66. Ik wil graag beginnen bij de motie die betrekking heeft op de VVE. Ja, goed dat dat inderdaad wordt aangekaart. Ik onderschrijf volledig ook het belang om daar de juiste cijfers op tafel te hebben. En daar maak ik me ook hard voor. Wij hebben in Q3, meen ik even uit mijn hoofd, de zogenaamde peutermonitor. Ook wordt hij in gebruik genomen, zodat we nog beter zicht hebben op zowel de kinderen die naar een VVE gaan, maar ook het non-bereik en waar dan dat non-bereik is. Dat is dus het percentage dat wel vanuit de JGZ een verwijzing heeft gekregen voor VVE, maar daar geen gebruik van maakt. En dat kan dan ook op wijkniveau worden ingezoomd en dat maakt dat we nog iets langer nodig hebben om die data goed in kaart te hebben. Maar dat is wel echt wezenlijk van belang hierbij, want ja, wat je hier ook gaat doen, je wil wel weten en het gevoel erbij hebben dat je beleidsinterventies je doelen bereikt en dat moet je zien in die cijfers, dus die cijfers daar ga ik achteraan.
U, dank u wel, helemaal eens zijn met dat laatste van de wethouder, dat ze ook natuurlijk de achterliggende gedachte heeft om die cijfers met ons te delen. We hadden daar natuurlijk al eerder op gehoopt, te meer ook, zoals ik ook in de commissie en ook net zei, we hebben het hier natuurlijk al veel vaker over gehad, dus het zouden in principe ook cijfers kunnen zijn die u zo met een enter zou kunnen uitprinten en opsturen. U geeft aan die peutermonitor komt. Dat wordt later, dan in oktober. Dat snap ik. Maar wanneer kunnen we die dan wel verwachten?
Ja voorzitter, de inzet is om dat in dit jaar nog, op 1 december. Ik hoop er natuurlijk iets eerder, maar in ieder geval ook in combinatie met de andere cijfers die u vraagt, om dat in één keer in een jaarbrief, in een prachtige setting, op die manier u te doen toekomen.
Helder, helder, maar dan hoop ik ook echt dat december december is en niet januari of februari, want we hebben natuurlijk heel lang gewacht op de educatieve agenda en we moeten de discussie niet gaan uitstellen. Maar dank. Ja, eenmaal.
Eenmaal eens en terecht dat hier ook wat druk op wordt gezet overigens binnen deze programmalijn. Het hele jonge kind, hè? Er kwamen ook wat vragen over de concreetheid van projecten, en ik heb goede hoop. Althans, ik voer ook goede gesprekken met Vlietkinderen in het kader van passende kinderopvang of inclusieve kinderopvang, zoals je dat ook hebt in het onderwijs, inclusief onderwijs en passend onderwijs, om te kijken of we daar ook een pilot mee kunnen beginnen om ook de kinderen die dus, ja, om wat voor reden dan ook niet houdbaar zijn voor een reguliere groep, toch binnen de kinderopvang te houden. En dat dient ook weer meerdere doelen. Voorzitter, dan wil ik graag over naar de motie van D66, ook mede ondertekend door andere partijen, over de jongeren zonder startkwalificatie. De motie roept op om dit thema ook in de lokale educatieve agenda op te nemen. Maar zoals de heer Marc Ludie net ook zei, het gaat over, hé, wat wil je nou precies bereiken? Ik denk dat het doel dat wordt nagestreefd met deze motie, dat onderschrijf ik helemaal. Dit thema komt echt op verschillende tafels aan de orde. Ik noem maar even een paar: we hebben een regionaal bestuurlijk overleg voortijdig schoolverlaten, daar zitten we met onderwijspartijen en ook verschillende gemeenten, zitten we met elkaar om dat voortijdig schoolverlaten tegen te gaan. Daar zit ook weer een ontwikkeling op omdat er een nieuwe wet van school naar duurzaam werk geïmplementeerd gaat worden. Een van de belangrijke wijzigingen daarin is dat de groep die nu gemonitord moet worden tot de leeftijd van 23 jaar, verlengd gaat worden naar 27 jaar. Wij hebben laatst nog niet zo lang geleden een jaarverslag naar de Raad gestuurd met de cijfers van het aantal jongeren dat we in beeld hebben, maar dat is tot 23 jaar, dus daar moet nog wel een slag gemaakt worden om ook in kaart te brengen wat dat betekent voor de indicatie van die nieuwe wet. Van hoeveel jongeren zien we dan die onder deze definitie vallen tot 27 jaar, dus daar willen we ook een slag op maken en daar wil ik ook op terugkomen in die jaarbrief waar ik het net ook over had. Ja, verder zijn er nog een aantal oproepen in deze motie. Kijk, ik wil nog even benoemen dat we het ook in ons lokale platform economie, onderwijs, arbeidsmarkt intensief met elkaar bespreken en ook met het lokale bedrijfsleven kijken hoe we jongeren inderdaad duurzaam naar werk kunnen begeleiden. Verder ook een goed idee, en dat gebeurt natuurlijk al, om aansluiting te vinden bij het re-integratie- en participatiebeleid. Nou ja, de leerwerkmakelaar in dat kader wordt ook ingezet juist om deze doelgroep te begeleiden. Dus in zoverre deze motie. Ik snap wel dat ik het ook belangrijk vind dat de Raad hier wellicht een punt van wil maken, maar dan met die nuancering om dat niet als een echte concreet in de LEA te benoemen. Hoewel die wel natuurlijk raakvlakken heeft, maar hij wordt echt op andere tafels goed bediend, dit vraagstuk. Voorzitter.
Dank wethouder, helemaal helder. Het gaat ook met name om de laatste bullet om in kaart te brengen hoe die groep, hoe die doelgroep eruit ziet en in welk forum dit besproken wordt en binnen welk beleidsplan we dit uiteindelijk gaan bespreken. Helemaal prima. Ik weet dat wethouder van Eekelen dit ook heel belangrijk vindt, dus of dat gesprek straks met u zal zijn of met mevrouw van Eekelen bij een ander voorstel, helemaal prima, maar mooi dat we hiermee aan de slag gaan.
Ja mooi en ook hiervoor geldt inderdaad hè? De opgave moet centraal staan en uit welk gremium welke financiële middelen? Ja, daar moet je gewoon slim mee omgaan, zodat je geen dubbelingen doet, maar dat je dat slim en efficiënt effectief inzet. Ja, voorzitter dan de laatste motie over het lerarentekort en wederom terecht dat daar de aandacht voor wordt gevraagd. Daar wil ik het volgende over zeggen, ik noemde net al de stuurgroep jeugd en onderwijs waar we samen met het onderwijs en de kinderopvang zitten en dus ook de stuurgroep zijn ook voor de uitvoering van deze lokale educatieve agenda. Ik zou het voorstel willen doen om in de motie waar nu Lea staat, te vervangen door stuurgroep jeugd en onderwijs om als vast agendapunt daarin op te nemen. Nou, dat wil ik meenemen naar de stuurgroep. En, ik vond het wel interessant wat de suggestie vanuit het CDA om daar ook kinderopvang aan toe te voegen en laat ik dat gewoon toezeggen omdat ook dat punt, want we hebben één platform waarin we met de kinderopvang ook gesprekken voeren. En ja, dit is gewoon een heel groot vraagstuk en soms op zo'n kindcentrum is vaak niet eens in kwantiteit het probleem, maar het feit dat er verschillende wetgevingen en regelgeving zijn. Inspecties en CEO's maken dat de uitwisseling gewoon heel moeilijk is en daar valt denk ik nog heel veel te winnen, maar dan moeten we een beetje onze nek durven uitsteken. En verder wil ik dan tot slot ook voorzitter daarbij benoemen als je het hebt over beleid bij elkaar brengen, dat we natuurlijk ook een mooi project hebben. De jongerenwoning van 18-28, dat daar ook woningen gereserveerd zijn voor nieuwe leerkrachten en trouwens ook voor pedagogisch medewerkers van de kinderopvang. Dus dat betreft dat zijn mooie voorbeelden hoe we daar ook aan kunnen bijdragen. Voorzitter, dat voor zover.
Dank voorzitter. Ik ga even helemaal terug naar eigenlijk toen de motie over de schoolpsycholoog, ook wel sociaal-emotionele ontwikkeling genoemd. Omdat het inderdaad uit moet gaan van de positieve kant van het verhaal over mentale gezondheid, het liefst zie ik die raadsbreed gesteund. Dus ik vroeg me wel ook nog af, even terugkomend op het punt van het CDA, hoe de wethouder het ziet om bij positieve resultaten en dit met het startpunt van de pilot, dit daarna ook in het samenwerkingsverband en bij andere scholen aan te kaarten en dit samen op te pakken. Ja.
Goeie vraag. Kijk, ik denk dat je het samenwerkingsverband nu al moet betrekken. Ze hebben net een nieuwe directeur, dus daar moet ik ook nog mee kennismaken. Het gaat erom dat je inzichtelijk met elkaar maakt wat nou precies de doelen zijn die je nastreeft en waar de wederzijdse belangen liggen. En die zijn natuurlijk allemaal. We zeggen allemaal kind centraal of de leerling centraal, maar toch heb je ook wel weer andere accenten. Waarom je dat nou precies doet en ik ben ervan overtuigd dat er voor in ieder geval voor deze drie partijen, zowel het onderwijs, het samenwerkingsverband als de gemeente, echt heel veel voordelen zijn. Ik verwacht daar gewoon heel veel voordelen bij. En ja, dat moet je goed en dat is ook een stukje zakelijkheid. Goed je doelen opstellen. Je moet, vind ik, ook "skin in the game" zoals ik dat noem, hebben, dus hoe klein ook, maar je moet ook geld erin hebben zitten zodat je er ook belang bij hebt dat dit goed gaat werken. En daarna moet je het borgen en deze lessen moet je meenemen naar inderdaad ook voor andere scholen. Ik ben ervan overtuigd dat mentale gezondheid ook bij je basis hoort van een school, maar dat moeten dit soort pilots ook gaan bewijzen. En dan zou je kunnen en dan moet je het ook breed uitmeten en dan moet je ook andere scholen daarvoor uiteindelijk enthousiast maken. Maar dat is heel de reden dat enthousiast. Maar dat is je lokale educatieve agenda. Daar committeer je aan. Ja voorzitter, volgens mij heb ik ze. Ja maar ja ja. Zeker dan.
5 minuten 5 minuten op zijn lijstje dan voor straks of 5 minuten 5 minuten 5 minuten doen we dat dankuwel. Ik heb zomaar de indruk dat die 5 minuten alweer voorbij zijn. Minister Tom, dus, wij gaan verder. Ik zie ook het quorum ruimhartig aanwezig om de vergadering weer te kunnen voortzetten. Zoek ik even naar de griffier, want dat is wel een wettelijke bepaling dat hij naast mij moet zitten, willen wij kunnen vergaderen.
Ja, het is zo dat de gemeentewet mij verhindert de vergadering voort te zetten zonder griffier, maar de griffier is er. Wij gaan verder. We beginnen met de eerste termijn of tweede termijn, in dit geval natuurlijk van de zijde van de gemeenteraad. Ik geef eerst het woord aan mevrouw Veld. Gaat u gewoon uw gang.
Iedereen, we gaan door. Ik wil graag benoemen dat ik het amendement intrek en de motie zoals die ook nog in IB staat graag door wil voeren voor stemming. Wat mij betreft is nu de inhoud belangrijker dan het principiële punt en ik ben ook een politica en je wil gewoon het mandaat hebben. Ik vind dit dusdanig belangrijk dat ik wil dat dit doorgezet wordt en op deze manier heeft dit genoeg stemmen om dat te doen. Desalniettemin is een goed debat over onze gemeenschappelijke regeling en onze rol als gemeenteraad daarin op zijn plaats. En dat is niet alleen met wethouder Keus, dat gaat eigenlijk over meerdere regelingen, maar wij zijn als gemeenteraad niet zomaar een partner. Wij gaan over het geld, wij zijn gekozen door het volk en daarmee hebben wij een andere soort rol en ben ik dus ook niet helemaal eens met de argumentatie die wethouder Keus heeft gebruikt, maar goed, voor nu, het wordt een motie. Ik hoop daarnaast dat de andere motie over de sociaal-emotionele ontwikkeling en het preventieve collectieve aanbod hierop gewoon door iedereen wordt gesteund en zodoende dank u wel, voorzitter.
Ja voorzitter dank. Dank ook voor de beantwoording wethouder Keus. En ook op de reactie op de moties. Nou, volgens mij was het duidelijk. Ik heb een paar keer geïnterrumpeerd. Volgens mij zijn we het eens over de geest van de moties en hoe het interpreteren en in welk kader. Daar zijn we het volgens mij over eens. Bij de moties van GroenLinks steunen wij ook als D66. Dus dat is mooi en voor de rest, ja, wil ik de wethouder succes wensen bij de verdere uitwerking en zijn gesprekken die hij in het onderwijsveld nog gaat voeren. En we spreken elkaar over een half jaar als we de nieuwe brief krijgen. Dank. Even kijken.
Ja, dank voorzitter, steun voor alle moties, dank ook voor de toezegging om kinderopvang daarin mee te nemen. Nog even de vraag aan de heer Matti wat hij dan doet met die motie? Ja.
Ik wil hem best toevoegen. Tegelijkertijd wil ik ook niet voor mijn beurt praten. Hij wordt natuurlijk nu ook ingediend met een aantal collega's. We kunnen hem toevoegen als bullet en anders misschien een aparte motie, maar toevoegen met een bullet is denk ik de makkelijkste weg. Als iedereen akkoord is, dan is dat wat mij betreft ook prima en dan zijn we gauw klaar vanavond.
Ik ga aan het eind even vragen om de administratie goed op orde te brengen, zodat ik ook weet wat ik straks in stemming ga brengen allemaal. Maar eerst ga ik naar de fractie van de PvdA.
Ja voorzitter, dank u wel. Ook de fractie van GroenLinks bedankt voor het intrekken van het amendement. Wij stemmen in met alle voorliggende moties. Dank u wel.
Voorzitter, dank u wel. En ook wij zijn positief, Niels. We gaan met alle moties mee. En ik moet zeggen dat we ook wel erg blij zijn dat de wethouder inderdaad die kinderopvang actief erbij betrekt. Ja, ik heb nog een klein puntje, een vraag over de rapportage, want in dat risicomanagement of tenminste in dat risicoprofiel staat dat er door die programmamanager wordt gerapporteerd aan de SEO. In een kwartaalrapportage, wat zou het fijn zijn als wij als Raad ook die kwartaalrapportages te zien krijgen? Dat is het, dank u wel. Kijk even...
Voorzitter. Ik heb een vraag van de heer Voortman en over de rapportage laat ik toezeggen, want die kwartaalrapportages zijn vrij operationeel. Als we daar nou twee keer in het jaar van maken, bent u dan misschien goed bediend, ook als Raad qua informatiepositie? Is de vraag terug, Voorzitter, via u. Nou.
Dus, doel bereikt. Helder en check. Als de motie wordt aangenomen, maar die kans is vrij groot. Oké, helder. Nee, maar dan is dat even duidelijk dat dat administratief niet meer hoeft te worden geregeld. Het is in de geest meegenomen en toegezegd, dus dat is waar we ook allemaal op rekenen, dus dat komt wel goed. Alright. Dan denk ik dat we zo het debat kunnen afronden op dit agendapunt. Dat is zo. Dan heb ik in ieder geval voor mezelf even voor mijn overzicht ook, hè? Dus motie. Eventjes hier staat dan sociaal-emotionele ontwikkeling bij de Lea, check. Motie over de risico's, check. Dan bereik en gebruik VE, jongeren zonder startkwalificatie en motie lerarentekort. Heb ik ze dan allemaal? Heb ik ze allemaal? Mooi, dan kunnen we gaan stemmen. Kunnen we dat technisch ook gaan doen? Dat kunnen we wel, maar niet digitaal. Dan gaan we weer mechanisch stemmen. Gaan we eerst stemmen over het raadsvoorstel, vaststellen van de lokale educatieve agenda. Wie is daarvoor? Alle aanwezigen stemmen voor, dank u wel. Dan hebben we de motie onder één, in ieder geval sociaal-emotionele ontwikkeling. Lea motie, voor zijn de mensen die hun hand opsteken. Dus alle stemmen voor, dan hebben we de motie over de landelijke risico's. Lea motie, voor is iedereen met zijn handen omhoog. Iedereen is vóór, dan gaan we naar de motie bereik en gebruik VE, voor gaan de handen omhoog. En ik zie alle handen omhoog, of ik interpreteer ze zo. Jongeren zonder startkwalificatie, de motie handen hoog is voor. Ja, als u de afwisselt, is het gymnastiek en het lerarentekort de motie. Iedereen die voor is, die mag één of twee handen omhoog steken. Ja, we beginnen links en we gaan naar rechts. Iedereen is voor en dan is alles met algemene stemmen aangenomen. Het is ook wel een onderwerp waar het debat goed over gevoerd is, mensen. Dus het is ook wel een heel mooi onderwerp om met zijn allen zo gepassioneerd over te zijn. Ronden we dit agendapunt af. Gaan we naar...