Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 09-07-2024, Raadsvergadering
Met elkaar in debat zijn
  • M.W. Vroom - Burgemeester
  • I.M. Feld - GroenLinks
  • E. van der Heide - CDA
  • M. Mathlouti - D66
  • S.G.D. Kok - PvdA
  • W.F. Steutel - GBLV
  • J.H.A. Voortman - VVD
  • J. Keus - Wethouder
  • F.B. Wilschut - ChristenUnie
  • E.R. van der Schaft - SP

Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stelt Lokale Educatieve Agenda 2024 Vast


De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2024 vastgesteld, een ambitieus plan dat de brede ontwikkeling van kinderen centraal stelt. De agenda, die in nauwe samenwerking met onderwijs- en kinderopvangpartners is ontwikkeld, legt de basis voor het onderwijs- en jeugdbeleid voor de komende 10-15 jaar.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens het debat in de gemeenteraad werd de LEA 2024 met enthousiasme ontvangen, hoewel er ook ruimte was voor kritische noten en aanvullende voorstellen. Mevrouw Veld van GroenLinks benadrukte het belang van de agenda: "Bij uitstek een stuk dat echt draait om de jongere schoolgaande generaties." Ze wees op de noodzaak om de mentale gezondheid van jongeren te verbeteren en diende een motie in voor een pilot met een schoolpsycholoog op het Sint Maartens College. "Het Sint Maartens heeft al positieve resultaten geboekt met een schoolpsycholoog. Laten we dat als gemeente mede financieren en bij succes uitbreiden naar andere scholen," aldus Veld.

De motie riep vragen op bij andere raadsleden, zoals mevrouw Van Leiden, die zich afvroeg waarom de pilot alleen op het Sint Maartens College zou plaatsvinden. Veld legde uit dat het Sint Maartens al ervaring heeft met een schoolpsycholoog en dat het logisch is om daar te beginnen.

D66 kwam met drie moties, waaronder een oproep om jongeren zonder startkwalificatie beter in kaart te brengen en hen te ondersteunen. "Iedereen moet kunnen meedoen in onze gemeente," stelde D66-raadslid Matti. Ook werd er gepleit voor meer inzicht in het lerarentekort en het bereik van voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Het CDA toonde zich enthousiast over de LEA en vroeg aandacht voor de tekorten in de kinderopvang. "Dit hele uitgangspunt staat of valt met de inzet van de mensen die het ook kunnen gaan doen," aldus Van Heijden van het CDA.

Wethouder Keus reageerde positief op de ingediende moties en benadrukte het belang van een gezamenlijke aanpak. "Het gaat erom dat we met elkaar de voorwaarden scheppen waarin kinderen optimaal kunnen groeien," zei Keus. Hij zegde toe de kinderopvang mee te nemen in de gesprekken over het lerarentekort en benadrukte het belang van samenwerking tussen verschillende domeinen.

De gemeenteraad stemde uiteindelijk unaniem in met de LEA 2024 en de ingediende moties, waarmee een belangrijke stap is gezet richting een toekomstbestendig onderwijs- en jeugdbeleid in Leidschendam-Voorburg.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2024 vast te stellen. Deze agenda is ontwikkeld om de brede ontwikkeling van kinderen te bevorderen, met aandacht voor hun sociaal, persoonlijk en cultureel welzijn. De LEA 2024 legt gezamenlijke ambities vast voor onderwijs- en jeugdbeleid voor de komende 10-15 jaar, met als doel kinderen en jongeren optimaal te laten ontwikkelen. Het document is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met onderwijs- en kinderopvangpartners, en andere betrokken organisaties. De LEA vervangt eerdere onderwijsvisies en legt de nadruk op een sterke pedagogische basis, talentontwikkeling en structurele monitoring. Hoewel de vaststelling van de LEA geen directe financiƫle gevolgen heeft, is de uitvoering afhankelijk van de inzet en financiering van partners. De LEA is een breed gedragen document, mede door de betrokkenheid van diverse partners en de gemeenteraad tijdens het ontwikkelingsproces.