Schoolpsycholoog als Sleutel tot Succes: Leidschendam-Voorburg Overweegt Innovatieve Pilot
In de gemeente Leidschendam-Voorburg is een nieuw voorstel ingediend dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen centraal stelt. De motie, ingediend door Iris Feld van GroenLinks, roept op tot de inzet van schoolpsychologen om mentale gezondheid bespreekbaar te maken en laagdrempelige ondersteuning te bieden.
Samenvatting van het voorstel
De motie van Iris Feld (GroenLinks) betreft de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat er in de Lokale Educatieve Agenda (LEA) doelen zijn gesteld voor het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden en mentale kracht, maar dat er nog geen concrete acties aan verbonden zijn voor de jaren 2024-2026. Het Sint-Maartenscollege heeft positieve ervaringen met een schoolpsycholoog die bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De motie benadrukt het belang van het bespreekbaar maken van mentale gezondheid en het bieden van laagdrempelige ondersteuning. De raad roept het college op om de inzet van de schoolpsycholoog voor het schooljaar 2024-2025 deels te co-financieren en het project als een pilot te evalueren. Bij positieve resultaten wordt voorgesteld om de pilot uit te breiden naar andere scholen.