Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Bereik en gebruik van Voor- en Vroegschoolse educatie in LV
Samenvatting: De motie, ingediend door M. Mathlouti van D66, vraagt het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om actuele data over het gebruik van voor- en vroegschoolse educatie te delen met de gemeenteraad. De motie constateert dat de Lokale Educatieve Agenda geen gegevens bevat over het aantal kinderen dat gebruikmaakt van deze educatie, waardoor de raad niet effectief kan sturen op beleid. De motie roept op om deze gegevens, indien mogelijk op wijkniveau, uiterlijk 1 oktober 2024 beschikbaar te stellen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is specifiek en duidelijk in haar verzoek, maar biedt geen gedetailleerde richtlijnen over hoe de data verzameld of gepresenteerd moeten worden. Het zou vollediger zijn als het ook een kader voor de analyse van de data zou bieden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om toezicht te houden op het beleid en de uitvoering ervan. Door deze motie aan te nemen, kan de raad beter geïnformeerde beslissingen nemen over de voor- en vroegschoolse educatie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het prioriteit geeft aan het verkrijgen van gedetailleerde data om beleid te sturen. Dit kan invloed hebben op budgettaire keuzes en beleidsprioriteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is redelijk SMART: Specifiek (data over voor- en vroegschoolse educatie), Meetbaar (actuele cijfers), Acceptabel (relevant voor beleidsvorming), Realistisch (data verzamelen is haalbaar), en Tijdgebonden (uiterlijk 1 oktober 2024). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt de gevraagde data te verzamelen en te delen.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van ouders of andere belanghebbenden in het proces van dataverzameling of beleidsvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, tenzij het indirect invloed heeft op de lange termijn educatieve planning en infrastructuur.
Financiële Gevolgen
De motie zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het verzamelen en analyseren van data kan echter kosten met zich meebrengen, die mogelijk binnen bestaande budgetten moeten worden opgevangen.