Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: In kaart brengen lerarentekort
Samenvatting: De motie van raadslid M. Mathlouti richt zich op het in kaart brengen van het lerarentekort in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Gezien de toenemende moeilijkheden die basisscholen ondervinden bij het invullen van lerarenposities, stelt de motie voor om het lerarentekort als structureel gespreksonderwerp op te nemen in de Lokale Educatieve Agenda. Het college wordt opgeroepen om bij scholen te informeren naar het bestaan en de impact van een lerarentekort en de gemeenteraad hierover in het vierde kwartaal van 2024 te informeren. Het doel is om inzicht te krijgen in de omvang en oorzaken van het tekort en mogelijke oplossingen te verkennen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een aanpak om meer inzicht te verkrijgen. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of strategieën om het lerarentekort daadwerkelijk aan te pakken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het college op te roepen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang en resultaten van de voorgestelde gesprekken en onderzoeken. De raad moet ook de uitkomsten evalueren en eventueel verdere stappen ondernemen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij het lerarentekort als een prioriteit willen beschouwen binnen de Lokale Educatieve Agenda en of zij bereid zijn middelen en aandacht te besteden aan het onderzoeken en mogelijk oplossen van dit probleem.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (via rapportage in kwartaal 4 van 2024), en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk hoe haalbaar en relevant de voorgestelde acties zijn zonder concrete oplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist een directe actieplan voor het oplossen van het tekort.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om het lerarentekort te onderzoeken en hierover te rapporteren.
Participatie
De motie impliceert participatie door scholen en mogelijk andere onderwijspartners, maar specificeert niet hoe deze participatie vorm zal krijgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, hoewel het indirect relevant kan zijn als het gaat om het creëren van een duurzame oplossing voor het lerarentekort.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het onderzoek en de rapportage kunnen echter wel middelen vereisen, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.