Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 22-01-2019, Raadsforum
Met elkaar in debat zijn
  • Ph. van Veller - VVD
  • J. Streefkerk - PvdA
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

2.a.1 NIEUW AGENDAPUNT: Spreekrecht burgers


Onbekende spreker

De geachte voorzitter en leden van de Raad en toehoorders, sinds begin 2018 heeft de vorige Raad van onze gemeente een ander vergadermodel gekozen en dit hield in dat de commissievergaderingen en presentatieavonden werden afgeschaft en dat er voortaan wekelijks zou worden vergaderd in de Beeldvormende Raad, Besluitvormende Raad en een Oordeelsvormende Raad. Dit was een nieuw fenomeen in gemeenteland en het proberen waard. De Raad heeft nu ervaren dat het een te zware belasting voor de raadsleden was, en daarom werd de vergaderfrequentie teruggebracht naar eens per twee weken. De Beeldvormende Raad vindt tegelijkertijd in parallelsessies plaats en kenmerkt zich door een informele bezetting in ruimtes die je moet weten te vinden. Letterlijk zijn de locaties de fractiekamers en het presidium. Het zijn achterkamertjes, er worden geen aantekeningen of verslagen van gemaakt en aan het eind van de een uur durende bijeenkomst wordt er al afgedwongen dat er een standpunt komt of het nog bespreking behoeft of als hamerstuk naar de Besluitvormende Raad kan. De opmerkingen en aanmerkingen van burgers zijn losse flodders geworden en het spreekrecht in de Besluitvormende Raad is niet meer gegarandeerd. Het presidium beslist al eerder over de vaststelling van de conceptagenda. Nu is er bij dit agendapunt gisteren nog een motie ingebracht en wordt kennelijk een kans geboden om toch nog in te spreken. En dat wist ik tot eigenlijk nog niet. Dit hoor je pas aan het begin van de vergadering. Of dit ook daadwerkelijk bij vaststelling van de agenda wordt gehonoreerd, is de verslechtering tussen de relatie en de overheid. Er is bij dit agendapunt geen inspraak aan de bevolking gegeven op basis van de inspraakverordening Leidschendam-Voorburg 2006. Als reden werd weer vandaag doorgegeven dat de ambtelijke organisatie van oordeel is dat het niet nodig is, omdat het een wettelijke verplichting is. Dit is niet juist. Op 7 december 2018 heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met het wetsvoorstel elektronische publicaties. Dus dat is nog maar een wetsvoorstel. Doel van dit wetsvoorstel is om de toegankelijkheid van overheidspublicaties te vergroten. In het persbericht geeft hij nadrukkelijk aan dat de verantwoordelijkheid om al dan niet in een huis-aan-huisblad te publiceren, blijft bij de gemeenten, provincies en waterschappen. De verordening rammelt in juridisch opzicht op alle punten die nu voorliggen en geeft een volstrekt verkeerd beeld van wat er speelt en wat er geregeld moet worden. Mocht de motie na stemming vanavond worden aangenomen en die dus is ingediend, dan zou de verordening blijkens de griffie toch gelijk blijven en geen aanpassing behoeven. En dus op 1 maart 2019 al ingaan. Sinds 2016 heeft onze gemeente al de mogelijkheid gehad om officiële berichten op mijn.overheid.nl te posten. Ze zijn toen namelijk aangesloten, maar hier is nagenoeg geen gebruik van gemaakt. Ik ben al ruim 10 jaar aangesloten en heb zelden een bericht van de gemeente hierop gezien. Het nu misbruiken van deze verordening om voortaan in het krantje alleen nog zeer summiere en dus niet volledige omschrijvingen van bekendmakingen met juridische gevolgen te geven, is voor onze bewoners en bedrijven te ingrijpend. Alleen al het feit dat geen inspraak is verleend, zorgt ervoor dat de verordening vanavond niet kan worden vastgesteld. Er zijn rond de 2,5 miljoen Nederlanders die het moeilijk vinden om te werken met digitale apparaten. 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt, ook laaggeletterden. Niet een zeer gering aantal Nederlanders, blijkt uit onderzoek, kijkt zelden in zijn of haar berichtenbox van mijn.overheid.nl. De staatssecretaris heeft een uitgebreid traject van invoering geschetst en komt in de loop van 2019 met nadere voorstellen. Ik adviseer u de digitale berichten op mijn.overheid.nl al consequent en volledig te posten, maar daarnaast tot een en ander door de staatssecretaris is voorbereid en iedereen is geïnformeerd, ook de nu gebruikelijke wijze van publiceren in het krantje te handhaven. Het is overzichtelijk en geeft het totaalbeeld. Het is een juridische procedure, het vertrekpunt van de datum van vaststelling van de ontvankelijkheidstoets, de haast die nu wordt voorgewend met de vanavond geagendeerde verordening met als ingangsdatum 1 maart 2019 is oneigenlijk, omdat het wetsontwerp nog door beide Kamers moet worden behandeld en de staatssecretaris aandringt op te wachten tot zijn nadere voorstellen zijn uitgewerkt.

Onbekende spreker

U kunt nu alle relevante informatie over de laatste stand van zaken via internet raadplegen. Ter illustratie kan verwezen worden naar het interview van staatssecretaris Knops in het AD van 13 december 2018, waarin hij zijn eigen moeder noemt die naar het gymnasium is geweest, maar geen smartphone of computer gebruikt. Daar heeft ze geen behoefte aan. Je ziet vaak niet aan mensen dat ze moeite hebben met internet of digitale apparaten, aldus Knops. Het zijn gewone mensen, ik dank u voor uw aandacht. Dank.

K. Tigelaar - Burgemeester

U wel, ik kijk of er nog vragen aan mevrouw Timmer zijn vanuit de Raad. Niet het geval. Dank u wel. Nee, ik nee, dan gaan we het niet meer doen. Nee en de inspreektekst, die neem ik aan bij de griffie kunt achterlaten. Dan ga ik naar mevrouw Faber. Zij wil inspreken op agendapunt 3D over de raadsbrief voortgang en aanpak proces bereikbaarheid Damcentrum, mevrouw Faber.

Onbekende spreker

Geachte voorzitter en raadsleden, namens de Wijkvereniging Leidschendam Zuid spreek ik in over de voortgang. Bereikbaarheid Damcentrum met betrekking tot parkeren laat ik over aan de andere inspreker en de ingestuurde brief van mevrouw Vreeburg hierover. We zijn het eens met de punten en de bevindingen van leden van de Klankbordgroep Parkeerbeleid Damcentrum. Ikzelf ben nauw betrokken geweest bij de klankbordgroep, benutten zoals bedoeld. Daarom wil ik de maatregelen uit het pakket dat nu uitgevoerd zal worden, met u bespreken. De gevaarlijke situaties op de Damlaan en het Damplein moeten aangepakt worden, maar tijdens de klankbordgroep is er gesproken over streepprint asfalt. Dat is asfalt met een klinkerstructuur. Dit is echter geen stil asfalt. Het is alleen stiller dan klinkers. Om de geluidsnorm op het Damplein te halen, moet er dus voor stiller asfalt gekozen worden en niet voor streepprint. Op dit moment ligt er ook stil asfalt. De klankbordgroep heeft op het Damplein voor een plateau op beide hoeken gekozen. Nu is er op een hoek het asfalt vanwege valpartijen weggefreesd. Ook op de andere hoek bij de Domino's zijn al de nodige valpartijen geweest. Waarom aan die kant niet? Op de Damlaan zou ook aan de andere zijde een duidelijk aangegeven fietsstrook gemaakt moeten worden. Nu gebeurt het regelmatig dat fietsers heen en terug op deze strook rijden, zeer gevaarlijk en onoverzichtelijk. Verder staan de dynamische route-informatiepanelen, de DRIPs, op de planning om het verkeer beter te reguleren. De klankbordgroep verwachtte dat er met deze DRIPs vermindering van het verkeer over de Sluisbrug bereikt zou kunnen worden. Echter, als men rijdt met een navigatiesysteem, wordt de snelste route weergegeven en hebben de DRIPs geen toegevoegde waarde en kosten alleen maar veel geld. Met de komst van de ongelijkvloerse kruisingen in de N14 en de routing van het verkeer rond de Mall of the Netherlands is het nog maar de vraag of dit effect dan wel bereikt wordt. Tijdens de raadsvergadering over de varianten voor de ongelijkvloerse kruisingen in de N14 in november hebben wij al aangegeven dat wij ons ernstige zorgen maken over de verkeerstoename over de fietsbruggen nadat de Mall is geopend en deze ongelijkvloerse kruisingen zijn uitgevoerd. Momenteel staan er al vaak files tijdens de spits en bij calamiteiten op de A4 en de N14. De route die wordt aangegeven via Google is te allen tijde over de Nieuwstraat, Sluisbrug, Oude Trambaan, Damlaan, Sluisbrug. Daarom de volgende vragen. Vele inwoners van Leidschendam-Voorburg hebben zich tijdens benutten zoals bedoeld ingezet om voorstellen te doen om de situatie te verbeteren. Gaat u dit allemaal met de oproep in uw nieuwsbrief van 11 januari voor een meedenkgroep weer opnieuw doen? Twee, heeft u onderzoek laten doen naar hoe de verkeersstromen vanuit Voorschoten en van de A4 en N14 gaan lopen als de Mall eenmaal geopend is? Wat is dan het effect van de DRIPs? Ziet men dan dat de route via het Damcentrum korter is? Of staat er 's middags om 3 uur op het bord verboden door het Damcentrum te rijden, want de 500 verkeersbewegingen zijn al overschreden? De kosten van DRIPs zijn gigantisch en is dat dan wel efficiënt? Is investeren in digitale borden 'brug open' met een sensor gekoppeld aan de opening van de Sluisbruggen niet een betere optie? Door juist de positionering van deze 'brug open' borden zal er in Leidschendam Zuid en ook in het Damcentrum minder verkeer in de file staan door de geopende Sluisbrug. Dat is beter voor de gezondheid van de inwoners en daardoor zullen er hopelijk in de toekomst minder verkeersbewegingen zijn in het Damcentrum en Leidschendam Zuid. Bedankt voor uw aandacht.

Ph. van Veller - VVD

Had u ook nog een minuut, maar goed, fantastisch. Dank u. Wel dank.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel. Zijn er vragen van uw kant uit de Raad aan mevrouw Vader? Niet voor dit moment, dank u wel, mevrouw Olsthoorn. Aan u het woord.

Onbekende spreker

Geachte voorzitter, geachte raadsleden, de gemeente heeft zich tot doel gesteld om bewust de burgers op te zoeken en daar input voor het beleid vandaan te halen. Het college en ambtenaren hebben deze input nodig voor wat betreft de juiste uitvoering van het beleid en raadsleden voor wat betreft de juiste aansluiting van het beleid op de behoefte van inwoners. U ontvangt eerdaags het definitieve stuk van de Klankbordgroep Parkeerbalans Damcentrum aangaande bereikbaarheid en parkeren. Er zijn diverse klankbordgroepen samengesteld. Op dit moment heerst bij diverse deelnemers teleurstelling over het proces van deze klankbordgroepen. De opdrachtstelling wordt soms halverwege gewijzigd. Actiepunten blijven openstaan waardoor het proces wordt verstoord. Koppelingen met relevante onderwerpen en klankbordgroepen worden niet gemaakt. Stukken worden laat aangeleverd. Wijzigingen worden onduidelijk verwerkt en er zijn in veel brondocumenten te veel fouten, waardoor er niet tot overige agendapunten uiteindelijk kan worden overgegaan. De wijze van omgang met klankbordgroepen is niet helder en staat niet omschreven. Daarnaast heeft een klankbordgroep geen formele status. De transparantie van de werkwijze en het gebruik van klankbordgroepen moet toenemen met het oog op het doel van de klankbordgroepen. Er moet een visie opgesteld worden over de gewenste samenstelling ervan, rekening houdend met kennis, input en achterban in relatie tot het project waartoe de klankbordgroep wordt ingesteld. De wet voorziet in inspraakprocedures bij onder andere ruimtelijke ontwikkelingen. Deze formele procedures zijn vaak gericht op de fases van het ontwerp, hoewel beïnvloeding nog steeds mogelijk is. Zijn principiële keuzes dan over het algemeen al gemaakt en onomkeerbaar, bij een verzoek tot heroverweging blijkt de drempel veelal hoog om nog principiële wijzigingen door te voeren. Dan wel is men mogelijk door afspraken al gebonden en is er geen weg meer terug. Het Damcentrum is hiervan een mooi voorbeeld. Om dit probleem te voorkomen kan gebruik worden gemaakt van klankbordgroepen in een eerder stadium, zodat kennis en kunde van inwoners, eigenaren, verenigingen en belangengroeperingen in een vroeg stadium worden meegenomen in de planontwikkeling. Hierdoor ontstaat er veel eerder inzicht in de eventuele tegengestelde belangen en risico's. Op deze wijze kan er beter ingespeeld worden op alle belangen die bij planontwikkeling een rol spelen. Uiteindelijk werkt het ook positief voor het draagvlak van het project en mogelijk het navolgende beleid. Op dit moment wordt bij elk project weer anders met een klankbordgroep omgegaan. Zo wordt het instrument niet volledig tot zijn recht gebracht en lopen zowel de gemeente als de gemeenteraadsleden het risico dat inwoners uit frustratie geen zitting meer willen nemen in een klankbordgroep. Ook de tijdsbelasting is soms door het ontbreken van duidelijke afspraken en het ontbreken van verslaglegging extreem hoog. Het ontbreken van een uniforme werkwijze en uniforme wijze van inzetten van klankbordgroepen leidt tot onduidelijkheid bij de gemeenteraad en ook de leden van de klankbordgroepen. Laten we met elkaar duidelijkheid gaan verschaffen over een aantal vragen: wat is precies de rol van een klankbordgroep? Hoe geschiedt de vastlegging van deze bijeenkomsten? Wie heeft de leiding over een klankbordgroep? Welke verwachtingen hebben de leden en wat mag de gemeenteraad verwachten? Hoe wordt de mening van de klankbordgroep verwerkt in de berichtgeving naar college en raad? En de laatste en wellicht, denk ik, wel de belangrijkste: op welke wijze is de klankbordgroep betrokken bij de besluitvorming? D66 vindt het belangrijk dat er een regeling komt waaraan de gemeente en klankbordgroep zich conformeren. Denkt u met ons mee? Ik dank u voor uw aandacht. Dank u.

K. Tigelaar - Burgemeester

Ook hier de vraag aan raadsleden of er nog vragen zijn aan mevrouw Olsthoorn, zei de heer Van Rossum, de heer Van Wijk, de heer Eleveld. Zal ik ze alle drie eerst even de vraag laten stellen, zodat u daarna even de antwoorden kan geven, de heer Van Rossum. Dank u, voorzitter. Het...

J. van Rossum - GroenLinks

Het prikkelt me. Er is duidelijk lang over nagedacht, dus er zijn een hoop mensen in de buurt die er een hoop van vinden. En ik vraag me af, als we dit onderwerp nou meer terug zouden leggen in de buurt, bijvoorbeeld in een 1 op 1 constructie. En we zeggen, er wordt zoveel burgerparticipatie getoond hier, we gaan jullie niet alleen als klankbord, maar een grotere rol geven in de invulling daarvan. Denkt u dat er voldoende mensen op de been zouden zijn te krijgen om dat te doen? En ik ben ook benieuwd wat u van het idee vindt. U vroeg denkt met ons mee, dit is het eerste idee wat mij zo te binnen schiet.

Onbekende spreker

Als. Moeilijk zijn hè? Want je onthoudt sneeuw op de tijdstip.

K. Tigelaar - Burgemeester

Deze houdt u vast, mevrouw. Ja, de heer Van Wijk. Ja, dank u.

Onbekende spreker

Voorzitter, u had het over dank u voor uw betoog mevrouw Olsthoorn, u had het over principiële keuzes. Heeft u het idee dat die de afgelopen tijd ook gemaakt zijn voordat de klankbord- of de meedenkgroep een voorstel had gedaan of gemaakt? En daarnaast, vindt u het plezierig als de wethouder op al uw voorstellen, maar ook kritiek persoonlijk zou ingaan?

J. Streefkerk - PvdA

Dank u, voorzitter, en bedankt, mevrouw Olsthoorn, voor een opnieuw helder betoog. Twee vragen: u had het net over verslaglegging van de klankbordgroep. Ik zou het als raadslid erg fijn vinden als er bijvoorbeeld notulen zijn die we kunnen nalezen om de gang van zaken in de klankbordgroep na te lezen, en ik neem aan dat het ook voor u prettig is om te kunnen lezen en te kunnen valideren wat er op papier wordt gezet en wat er dus teruggaat naar de wethouder. Heb ik goed begrepen dat dat op dit moment dus totaal ontbreekt? En daaropvolgend vraag twee: heeft u alleen een overleg gehad met het ambtenarenapparaat, of zijn er ook wethouders aangesloten en heeft u overleg of klankbord met wethouders kunnen houden? Dat zijn meer...

K. Tigelaar - Burgemeester

Dan drie vragen, u hebt ze kunnen noteren, mevrouw Olsthoorn, kunt u er kort een toelichting op geven?

Onbekende spreker

Een reactie op geven, ja, meneer Van Rossum, ik denk dat u nu gaat schrikken van het aantal mensen dat daaraan wil deelnemen, dus ik denk, ja, ik denk alleen dat de effectiviteit die u daar heeft in overweging moet nemen. Omdat ik al aangaf, moet je ook de input van die mensen meenemen en of het wel van belang is voor de desbetreffende onderwerpen. Want we kunnen overal wat van vinden, maar als het geen waarde heeft, dan moeten we het vooral even parkeren. Dan meneer Van Wijk, ik kan daarop. U heeft twee vragen gesteld en het antwoord op de eerste vraag is zeker en het antwoord op de tweede vraag is duidelijk, ja.

Onbekende spreker

Nou, dat is een boodschap aan de wethouder, in dit geval ja, je krijgt

Onbekende spreker

Hier graag, dat kan ik u ook heel blij maken. Ja toch, ik heb het geleerd tegenwoordig om in 3 minuten wat uit te leggen. Dat is heel knap hoor. En dan meneer Eleveld en dat geeft ook gelijk antwoord dat ik heb hiervoor natuurlijk een tijdje geleden. U kent mij wellicht, ik roep snel als het niet goed gaat en dat heb ik aan een aantal mensen laten weten van daar gaat echt iets fout en ik ben daardoor met een aantal andere mensen uitgenodigd om in gesprek te gaan met de wethouders met 3 en ik denk dat het ook heel erg belangrijk is. Er zijn met name in het laatste onderzoek ernstige fouten gemaakt. En, ik ga ze niet noemen. Ik denk dat dat niet netjes is, maar ik vind wel dat het op een plek moet worden besproken om ook te kijken hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. En dus ja, dat overleg heeft waarde, ja dat heeft alleen waarde als we er daarna ook met elkaar iets aan gaan doen. En ik besteed die tijd die ik normaal in een klankbordgroep dus aan fouten herstellen ben liever om over iets positiefs na te denken en ik denk dat dat ook gaat gebeuren in het aankomende overleg. En dan de andere vraag de verslaglegging, dat gebeurt dus niet en ik vind dat zeer kwalijk, want dat verstoort het proces van communicatie binnen de groep. Het geeft ook een verkeerd beeld van hoe de ambtenaar naar ons heeft geluisterd en met name dat luisterende oor. Daar wil het nog wel eens aan ontbreken en we beginnen allemaal met het uitleggen van een taart. En als ik dan aan taart denk, dan denk ik aan een fikse taart met veel slagroom en heel veel chocolade. Maar mijn buurman misschien wel aan een mooie snee met aardbeitjes. En als we dat op het moment niet meer gaan vastleggen, dan weten we aan het eind niet meer waar we het over hebben. Dan beginnen we weer opnieuw de discussie. Dat is ook een vervelende start van het volgende gesprek, dus die verslaglegging is cruciaal en ik denk dat het ook een eerste eis moet zijn van elke klankbordgroep, leg vast wat er is besproken.

K. Tigelaar - Burgemeester

Helder, dank u wel ook voor de beantwoording van de vragen die nog gesteld zijn. Dan sluit ik hiermee dit agendapunt af waar insprekers hun inspraak hebben meegegeven, ook voor de besluitvorming en de discussie later. Dan gaan...

K. Tigelaar - Burgemeester

We gaan naar agendapunt 2b, de besluitvorming over de besluitenlijst van het Raadsforum van 8 januari. Die kunnen we zo vaststellen. Er zijn verder geen opmerkingen over binnengekomen.

K. Tigelaar - Burgemeester

Bosch, zijn er nog anderen die iets willen zeggen over de lijst ingekomen stukken? Dan ga ik het rijtje af en alle drie in Gemeentebelangen. Mevrouw Duivestein, nou, dan kunt u ondertussen nog even overleggen wie welk punt pakt, mevrouw Bosch.