Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Punctueel zal ik het proberen kort te houden. Voorzitter, wethouder Stemerdink en haar collega’s van Zoetermeer en Delft beginnen op stoom te komen voor de herpositionering van DSW. Een dossier en een bedrijf, als ik deze term al zou mogen gebruiken, dat natuurlijk door haar speciale karakter extra aandacht nodig heeft. Het gaat tenslotte over de werkplek van onze buren, onze familieleden en onze kennissen die door het hebben van een of meerdere beperkingen steun verdienen en het hebben of vinden van een zinvolle tijdsbesteding in de vorm van geschikt werk. Of een geschikte werkplek dus. Daarom goed dat in het licht van deze ervaringen een voor een in de voorgaande jaren van deze week de nodige stappen gezet gaan worden. Laten we verdergaan om dat dossier te sluiten. Dus het DSW-dossier en de mogelijkheden van het werkbedrijf verder te laten ontplooien. Want het is in het belang van onze inwoners. Ieder talent telt. En de bijzondere talenten van inwoners van Leidschendam die deze zorg nodig hebben, hebben ook onze aandacht nodig. Dat kan dus ook alleen maar als het werkbedrijf optimaal functioneert. We zijn ook benieuwd naar de verdere gesprekken en afspraken die daar door de andere onderhandelaars en door de wethouders gemaakt zullen worden en de medewerkers van de wethouder en we houden ons aanbevolen om met enige regelmaat van de wethouder daarover te horen. Ik heb niet de gelegenheid gehad om de vragen die ik gesteld had door te nemen, maar ik wil in ieder geval alvast de wethouder en via haar de medewerkers danken voor het feit dat ze die beantwoord hebben en mocht het nodig zijn, dan kom ik er graag nog even op terug. Voorzitter, het is goed dat de gemeente Leidschendam-Voorburg een zakelijke relatie aangaat met het werkbedrijf Zoetermeer en met de zakelijke relaties heb je zakelijke contacten en zakelijke afspraken. En dat mag en moet leiden tot goede voorzieningen voor onze inwoners. Naast de andere mogelijkheden die wij dan zullen hebben om te kijken naar andere partners en op dat gebied participatie en integratie mogelijk te maken voor onze speciale doelgroep. Mensen met een handicap? Hun werkbedrijf opbouwen en DSW tegelijkertijd afbouwen is een complexe zaak. Het CDA is dan ook benieuwd naar de optelsom van de diverse begrotingen en eindafrekeningen die je kunt maken in zo'n traject en vraagt graag aan de wethouder of het mogelijk is zo snel mogelijk met duidelijke begrotingen te komen en eventuele afrekeningen, zodat wij op die manier ook kunnen kijken of er misschien niet, en hopelijk zal dat ook niet het geval zijn, lijken uit de kast zouden kunnen vallen. Wat betreft de zienswijze op het tweede koersbesluit Werkbedrijf Zoetermeer, het CDA kan zich vinden in de opmerkingen die daarin zijn gesteld. Met name de reactie op het vestigen van rechten en de toekomstige samenwerking met andere partijen is daarin erg belangrijk. Die optie moeten we duidelijk voor ogen houden voor onze gemeente, want wellicht heeft dat wel implicaties voor het werkbedrijf. Laten we daar dan ook alert op zijn. Het werkbedrijf is straks van Zoetermeer en zou in dat opzicht en met alle respect geen zorg van Leidschendam-Voorburg moeten zijn, maar wel een voorbeeld van goed opdrachtgeverschap, opdrachtnemerschap. Voorzitter, het gaat met name om de toekomst van een goede, veilige en geborgde werkplek voor inwoners van onze gemeente die het qua mogelijkheden niet helemaal hebben getroffen. Ieder talent telt. Laten we ervoor zorgen dat die talenten kunnen stralen.
Aangekondigd in deze stukken, nou die toegezegde documenten. Die zien we tegemoet en alhoewel onze bijdrage kort is, is het wel een piketpaaltje of een kader dat we echt willen meegeven. En dat gaat om de zekerheid van het personeel en zekerheid van onze inwoners die via deze weg nu en straks via het werkbedrijf.
Onder meer voortvloeien uit plaatsing bij het werkbedrijf en we willen graag de wethouder meegeven om die zekerheid als kader mee te nemen en die zekerheid ook voorop te stellen. In tal van uitwerkingsvragen die met deze documenten zijn aangekondigd en laat ik dan twee daaruit lichten: één, de aanbestedingen. In de zienswijze wordt daar ook al het een en ander over gezegd. We hebben als gemeente in ons eigen aanbestedingsbeleid duidelijk geformuleerd dat wij rekening houden met inclusiviteit en met participatie van onze inwoners, dat we bedrijven die op onze uitvragen inschrijven, vragen om ook daar aandacht aan te besteden. En ik roep de wethouder op om ons niet te laten inperken door aanbestedingsregels en de zekerheid van onze inwoners voorop te stellen. En dus ook, zover als mogelijk is, alternatieven te verkennen en ons niet te laten beperken door aanbestedingsregels als dat zou raken aan de zekerheid van onze inwoners. En twee is meer een informatievraag, en dat gaat over de terugkoppeling van de inbreng van de vakbonden over het alternatief voor de reorganisatieplannen die worden opgesteld.
Voor de VVD is het van belang dat onze inwoners met een SW-indicatie een passende werkplek hebben en krijgen en dat ze daarbij de juiste begeleiding krijgen en het liefst zo dicht mogelijk ook bij hun woonplek. Was dit nu bij de DSW een probleem? Nee, dat was niet het probleem bij de DSW. Het probleem van de DSW waren de voortdurende begrotingsoverschrijdingen en de ondoorzichtigheid van de financiën, steeds een financieel risico voor onze gemeente. Daarnaast hebben we op dit moment te maken met veranderende wetgeving, waardoor er geen nieuwe inwoners met een SW-indicatie bijkomen. Daarom liggen er nu plannen voor de opheffing van de DSW en de oprichting van het nieuwe Zoetermeerse Werkbedrijf. En wij zijn van mening dat deze plannen het financiële risico voor de gemeente aanzienlijk kunnen verkleinen, de gemeente de vrijheid geeft bij haar inkoopbeleid en dat het Zoetermeerse Werkbedrijf voldoende kwaliteit in huis zal hebben voor het organiseren van werk en begeleiding van onze inwoners met een SW-indicatie. Wat de VVD betreft, is dit de juiste richting voor alle drie de gemeenten voor het afnemende SW-bestand en de vrijheid van beleid als het gaat om inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Of het voor onze gemeente ook zo goed zal uitpakken, dat hangt mede af van het onderhandelingsresultaat. Het plan van aanpak, de risico's en de zienswijze van ons college, waar wij vandaag over beslissen of waar we het vandaag over hebben, dat later voor de VVD wat betreft de VVD zien dat het college zich bewust is van de risico's en met de juiste doelstellingen de onderhandelingen in zal gaan. Als VVD wachten we dan ook het onderhandelingsresultaat af. Bij de beoordeling straks, als we het onderhandelingsresultaat nog te zien krijgen en daarover kunnen beoordelen, staat bij ons voorop dat voor onze 135 inwoners met een SW-indicatie de overgang naar hun nieuwe werkgever zonder problemen gaat verlopen en dat de financiële risico's voor de gemeente aanvaardbaar en inzichtelijk zullen zijn. En zeg ik er nog een voorwaarde bij en dat komt naar aanleiding van de beantwoording van de vragen van het CDA. Voor ons is het van belang dat er geen vaste afspraken worden gemaakt over de verplichte afname van trajecten buiten de SW-doelgroep. Want dat geeft wat ons betreft straks ook weer kans dat de financiën door elkaar gaan lopen, wat we nu juist niet wilden. En wij willen, dit is denk ik voor ons belangrijk, dat we de vrijheid houden hoe we dat inrichten. Dus misschien kan de wethouder daar nog op reageren.
Dank u wel, de heer Steutel namens de fractie van Gemeentebelangen. Voorzitter, dank u wel. Voorzitter, met de stukken die voorliggen kunnen we in ieder geval constateren dat we een vervolgstap gaan maken zoals we dat hebben afgesproken. Dus wat onze fractie betreft gaan we daar ook op deze manier mee door. Er is veel over gezegd. Het enige wat onze fractie wel enige zorgen baart, is met name het stuk over de financiële consequenties in de kosten van het plan van aanpak. Daar wordt wel gesproken over het percentage dat we in eigendom hebben in de gemeenschappelijke regeling en daar komt dan een bedrag uit. Wat we missen is een duidelijk standpunt over hoe het gaat met de kosten van het uiteindelijk terugbrengen naar het werkbedrijf en wij gaan er dan ook vanuit dat de wethouder ons kan meegeven dat dat ook in dezelfde verhouding zal gaan als de percentages eigendom die we hebben. Daarbij geldt voor onze fractie, zoals Aardig ook al aangaf, dat we in ieder geval focussen op de doelgroep die nu gebruik maakt van de WSW en dat we inderdaad geen verplichting aangaan voor veranderde doelgroepen omdat we daarvan hebben gezegd dat we dat zo dicht mogelijk, in ieder geval in onze gemeentes, willen houden en we gaan ons daar op voorhand niet op vastleggen. En daar hoor ik ook graag een reactie op van de wethouder, dank u wel. Dank u wel, de heer Van Schoor, aan u het woord.
Dank u wel, voorzitter. De raadsvoorstellen die voorliggen lijken mij goed, kunnen we volgens mij steunen. De zienswijze drukt uit dat wij zorgvuldig willen omgaan met het belang van de mensen om wie het gaat. In aanvulling op wat er gezegd is, is mijn bijdrage het volgende: mij valt vooral op dat dit proces, de overgang van een sociaal werkbedrijf dat eerst een gemeenschappelijke regeling was naar een overheids-NV, uniek is. Ik heb begrepen dat zo'n identiek proces er in Nederland nog helemaal niet is geweest. Als ik het verkeerd begrepen heb, dan word ik vast gecorrigeerd. Maar er moeten echt dingen uitgezocht worden. Mijn indruk is dat die ook heel goed uitgezocht worden, maar ik roep ons allen ook op dat we hierbij betrokken blijven, want dit is echt een nieuw proces dat wij nog niet kennen in Nederland. Laten we met zijn allen daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen voor de doelgroep, dat we samen erop letten dat de juiste besluiten worden genomen. Ik heb er vertrouwen in. Alle vragen die ik had op dat punt zijn ook goed beantwoord, maar dit is volgens mij iets dat we als raad goed moeten volgen. Daar wil ik ons allen toe oproepen.
Dank voorzitter. Ik hoop dat de wethouder ons kort iets kan vertellen over hoe ze de Raad op de hoogte gaat houden van de boventalligheid en wat we daarmee gaan doen. Verder kan ik alleen maar constateren dat de wethouder koers houdt op dit dossier. Dus tevreden. Dank.
Uw welgemeende reactie van de wethouder op deze eerste termijn. Wethouder Stemerdink, ik geef u het woord om op de ingediende vragen en de punten in te gaan. Wethouder, voorzitter, dank.
Dank dank ook voor de complimenten die er zijn gemaakt inderdaad. Die gaan terecht naar de medewerkers toe die er hard aan hebben gewerkt afgelopen tijd. Voorzitter, een aantal vragen. Laat ik ons beginnen met de doelgroep. Daar heeft een aantal van u ook naar gevraagd. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de huidige doelgroep, de huidige SW-doelgroep en een paar mensen die in het kader van het nieuwe beschut werken werkzaam zijn bij deze week, dat die gewoon overgaan en daar gewoon niets van mogen merken. Van die organisatorische veranderingen mag niet op hun gaan terugslaan. Dus daar wordt alles, voorzitter, op ingezet. Dan, voorzitter, de vraag wat betreft de onderhandeling die ook met deze doelgroep samenhingen, hoe gaan we daarmee in? We hebben in de intentieverklaring, die vorig jaar februari is ondertekend, duidelijk aangegeven dat we afspreken. Precies om de reden die ik hiervoor heb aangegeven, dat de doelgroep waar het om gaat er geen last van mag hebben, dus daarvan hebben we aangegeven die mensen. Daar willen we gewoon vast voor inkopen. Alle andere trajecten die er mogelijk zijn, dat is op dit moment helemaal niet op ons vizier, maakt onderdeel uit wel of niet van de onderhandelingen, zelfs dat weet ik niet. Ik weet niet waar de andere partijen mee gaan komen, maar dit is in elk geval de inzake zoals die met zijn drieën ook voor hebben gekozen. Voorzitter, en dat betekent dus ook dat ook bij de opdrachtenvraag van de heer Streefkerk dat we zeker ook qua aanbestedingen zo ver zullen gaan als dat mogelijk is om alles maar om die doelgroep te bieden wat ze nu zeg maar ook hebben. Daar kunt u van op aan. Dan, voorzitter, de risico's. Ja, deze week komt van ver. Het gaat nu hartstikke goed en dat willen we ook zeker vooral zo houden. Ook nog zo lang als de W bestaat, maar ook straks zeker ook de gemeente Zoetermeer als de enige eigenaar zijn. En dat betekent dat ook in de onderhandelingen zeker ook wordt gekeken naar de financiële risico's. Dus we zijn ons daar bewust van en die worden ook meegenomen in de onderhandelingen. Dan qua percentage, de vraag van de heer Steutel. Nou, dat percentage, dat is een van de onderhandelingspunten nog. We hebben op dit moment bij de opheffing van de GR vragen we nu uw Raad, hè? Voor die €173.000 daarvan hebben we aangegeven omdat de onderhandelingen nog echt moeten gaan beginnen. Dat gaan we nu het totale bedrag wat voor de gemeente leidt van Voorburg €173.000 is dat gaan we verdelen op basis van de percentages of dat ook verder gaat bij de rest van de punten waarover onderhandeld wordt. Daar zijn we nog niet uit, daar heb ik het niet over gehad nog zelfs zou kunnen, zou ik andere afspraken kunnen, maar voorzitter dan kom ik gelijk op de rest van het proces. Ik kom zeker nog naar uw Raad toe. Als je deze keer erbij telt minstens 4 keer, maar wellicht nog vaker, zeg maar, nu ligt de vraag voor waar het gaat over de opheffing om in te stemmen met het geld om ervoor te zorgen dat het proces kan worden ingegaan van liquidatie. Dan, voorzitter, komt, als het goed is, als alles gaat zoals het gaat, maar we zijn natuurlijk wel afhankelijk ook van de andere partners, komen in het derde of vierde kwartaal van dit jaar komen we terug met het onderhandelingsresultaat. Kom ik naar uw Raad terug met het onderhandelingsresultaat. Dan, voorzitter, in het eerste kwartaal van 2020 ligt aan uw Raad de concept liquidatiebegroting, vereveningsplan en alle andere zaken. Alle andere financiële zaken voor. Daar heeft uw Raad dan de tijd voor om daar een zienswijze aan het Algemeen Bestuur over in te dienen, zoals het ook gaat bij de reguliere begroting en in het derde kwartaal van 2020 ligt dan vervolgens voor de besluitvorming over opheffen van de GR. Dus dit zijn de stappen zoals die nu zijn, voorzitter.
Ik laat even de opmerking van de wethouder op me inwerken over met name de onderhandelingsfase die nog moet komen, ook in relatie tot het feit dat dus niet zeker is of in die onderhandeling ook uitgegaan wordt van het percentage eigenaarschap, zoals we het nu kennen. Maar kunt u dan aangeven wat we zouden kunnen verwachten? In die onderhandelingen kan dat meer worden? Wordt dat minder? Dat vind ik dan toch wel een zeker risico wat u nu naar voren brengt, wethouder. Ik
Weet niet of het risico is, dus eigenlijk gewoon een feit waarop we nu staan. Omdat we pas als Rijswijk en Leidschendam-Voorburg hebben ingestemd met "we gaan nu deze fase in", pas dan kunnen we de onderhandelingen gaan aanvangen. Dus het is gewoon. Het heeft alles te maken met de fase waar we nu in zitten en ik vind het zelf ook wel spannend, hè? Laat het helder zijn, want het gaat natuurlijk over opheffingskosten, gaan we het hebben met zijn drieën over de opbouwkosten en we gaan het hebben over de toekomstige inkoop. Maar we hebben daar nog geen enkel gesprek met elkaar over gehad. Wordt het meer, ja voorzitter? Dat hangt natuurlijk af van de deal die je gewoon natuurlijk in totaal met elkaar maakt, waar deze drie punten in zitten. Maar ik zeg u zeker toe, nou wat ik aangaf. Ik kom sowieso naar u terug met het onderhandelingsresultaat. Als ik eerder daarvoor aanleiding zie om wat voor reden dan ook, kom ik wat eerder naar u toe en als het achter gesloten deuren zou moeten, dan doe ik dat ook. Maar ik kan het nu gewoon nog niet inschatten of dat ook echt nodig is.
Jazeker, in het derde of vierde kwartaal van dit jaar kom ik met het onderhandelingsresultaat terug en dan kan uw Raad daar ook iets van vinden. Ja zeker, dan Voorzitter, kijk ik even of er vragen zijn. Volgens mij was er nog een vraag over het kaderpersoneel en de bonden. Daar komt natuurlijk gewoon een sociaal plan voor en dat sociaal plan is onderdeel van het liquidatieplan en dat liquidatieplan leg ik weer voor aan uw Raad voor die zienswijze. Die kunt u dan daarover indienen. Dus op dat moment kunt u daar ook kennis van nemen. Voorzitter, volgens mij heb ik alle vragen beantwoord. Ook uw vragen over het kaderpersoneel. Ja, oké.
Voorzitter, heel kort mijn laatste opmerking: dat ze alleen uitgaan van de huidige groep WSW'ers die van het beschutte werk genieten en dat er geen onderhandelingen plaatsvinden over andere verplichtingen met betrekking tot re-integratie, werkzaamheden en dergelijke, dat we dat nader...
Voorzitter, dat heb ik aangegeven. De intentieovereenkomst ligt er, onderhandelingen gaan we nu in. Het wordt een totaalpakket wat ik aan uw Raad voorleg. Daar kunt u ja of nee tegen zeggen, zo werkt het.
Ik dacht, ik had zelf eigenlijk gedacht, als ik naar stukken kijk en ook in de intentieverklaring, dat die onderhandelingen gaan over de financiële afwikkeling en de kwaliteit die we bieden, maar niet dat die doelgroepen ook erbij betrokken worden. Maar als ik nu de beantwoording begrijp, is dat wel zo. Want ik dacht eigenlijk dat het helemaal gaat over: we maken afspraken over de SW-doelgroep.
Kijk voorzitter, de gemeente Zoetermeer heeft een keuze gemaakt om alle werkgerelateerde activiteiten binnen hun organisatie te willen onderbrengen in dat nieuwe werkbedrijf. Dat is prima. Wij hebben die intentieovereenkomst. Dat is voor mij het uitgangspunt. De onderhandelingen gaan over de opheffingskosten, de opbouwkosten en de toekomstige knoop. Dat is ons startpunt. Als de raden van Rijswijk en Leidschendam-Voorburg hebben ingestemd, dan gaan we daarmee verder en ik kom bij u, zeg maar, terug. Maar we hebben daar nog helemaal niet over gehad zelfs. Maar het uitgangspunt is de intentieovereenkomst zoals die februari vorig jaar door de drie gemeenten is ondertekend.
Is er behoefte aan de tweede termijn? Ik kijk nog even rond. Dat is niet het geval, dan sluiten we de bespreking hiermee af en ik mag hieruit concluderen dat het dan verder doorgaat voor besluitvorming bij het raadsvoorstel.
Akkoord. Dan tot slot het laatste punt is de motie GroenLinks inzake palmolie-industrie. Aan mevrouw Van der Gronde de uitdaging om in 50 seconden een pitch te doen voor het indienen van deze motie of een korte toelichting. Ik heb daarna staan de heer Dupont, klopt, die het woord wil voeren. De heer Van Hoogdalem die het woord wil voeren, verder nog anderen die het woord willen voeren op dit punt. Mevrouw Bosch. Ja. Mevrouw Van der Gronde. Brandend regenwoud.
Regenwoud in Indonesië. Mensen en dieren verjaagd van hun woonplaats, verstikkende smogwolken over Singapore, allemaal schade die wordt veroorzaakt door palmolieproducenten. ING en Rabobank bieden aandelen in deze bedrijven aan in aandelenportefeuilles aan hun cliënten en hebben geen tijd om te onderzoeken of deze palmolieproducenten nou de good guys zijn of de bad guys. Helaas moet je je voorstellen dat het waarschijnlijker bad guys zijn dan good guys, omdat schade aan de natuur of aan mensenrechten doen met je bedrijf gratis is.
Dus het is meteen winstgevender om dat te doen en daarmee een mooie aandelenportefeuille op te bouwen zonder schadelijke bedrijven daarin. GroenLinks, ChristenUnie, SGP, D66, CDA en Gemeentebelangen dienden samen een motie in om onze huisbankiers ING en Rabobank aan te moedigen om zich terug te trekken uit de palmolie-industrie.