Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Toen we dit nieuwe vergaderformat introduceerden, zeiden we dat we ons strikt zouden gaan houden aan de termijnen van beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming. Ik zie op iBabs dat we tot 10 uur 22 zouden vergaderen in deze oordeelsvorming. Nou, dat is nu voorbij en u gaat nog een nieuw onderwerp aankaarten. Volgens mij hadden we afgesproken dat we dan zouden doorschuiven naar volgende week. Ik heb
En, we hebben ook geconstateerd dat we hier vanavond besluitvorming over zouden moeten gaan plegen, want anders wordt het de brief wel mosterd na de maaltijd. En ik zou willen voorstellen dat we dit wel vanavond afwikkelen. Dus het is u. Doet
Dank u wel, voorzitter. Wij kunnen instemmen met de reactiebrief op de vervoersplannen. Het is goed dat de gemeente in gesprek wil gaan over de optimalisatie van buslijnen 45 en 46, zeker gezien de komst van de Mall of the Netherlands. Wel wil GroenLinks dat daarbij gelet wordt op de bereikbaarheid van de maatschappelijke voorzieningen in onze gemeente, zoals bijvoorbeeld zorginstellingen of scholen. De optimalisatie mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid van deze voorzieningen en wie weet dat deze voorzieningen zeker wel verbeterd kunnen worden en dus ook delen in onze gemeente die nog niet goed bereikbaar zijn. Wie weet, kunnen we dat dan bereiken met zijn allen? Zoals u weet, is toegankelijkheid een belangrijk punt voor GroenLinks en zo kunnen we op deze manier de toegankelijkheid van het openbaar vervoer nog beter bereiken. Daarom hebben we ook een motie ingediend, zodat naast de MRDH het college hier ook op toeziet. Het gebeurt binnen onze gemeente en er is gezegd dat de gemeente in gesprek wil gaan, dus daarom lijkt het mij mooi als we het college oproepen hier op te letten, zodat ze dit in de gaten kunnen houden en zorgen dat dit daadwerkelijk verbetert. Tot slot vinden wij het ook erg fijn dat de lagevloertrams nogmaals genoemd worden. Dank u wel. Dank u wel.
Dank u wel, voorzitter, en dank voor deze motie. Waar willen we tegenover staan, toch? Een kleine vraag ter verduidelijking: als het gaat om optimaliseren, waar denkt u dan precies aan?
Eigenlijk was het naar aanleiding van wat er in de reactiebrief stond. Daarin stond al dat het geoptimaliseerd moet worden. Veel haltes zijn hetzelfde op die lijnen, dus we kunnen daarom kijken of er niet een gedeelte anders kan lopen, waardoor andere gedeeltes wel beter bereikbaar zijn die dat nu niet zijn.
Ter aanvulling van onze welwillendheid staat tegenover deze motie optimaliseren soms eufemistisch voor het verminderen van haltes en daar zijn wij niet voor. Dat ter aanvulling.
U wel. Dan ga ik naar de fractie van D66. Daar wordt ook een amendement op ingediend. En ik wil vragen om ook een toelichting te geven op het amendement. De heer Jorissen, aan u het woord.
Ja voorzitter, dank u wel. Voorzitter, Leidschendam-Voorburg, een prachtige gemeente, een gemeente waar ik sinds een klein aantal jaren met heel veel genot en heel veel plezier mag wonen en de gemeente waarvoor ik ook niet zomaar het Brabantse platteland heb verlaten. Meneer Voorzitter, ik ben hier komen wonen met een reden en dat is in eerste instantie mijn studie bestuurskunde aan Universiteit Leiden hier op campus Den Haag. En ook een hele hoop andere redenen, maar die reden eigenlijk als voornaamste. Deze gemeente heb ik ook gekozen vanwege het vooral het goed en scherp geprijsde aanbod wat ik kreeg voor een woning en ook zeker om de geweldige voorzieningen. Het groen hierzo, maar vooral eigenlijk de bereikbaarheid, want voorzitter, bereikbaar, dat is onze gemeente zeker. Binnen 5 minuten sta ik op het station met treinen, bussen, metro's en trams tot mijn beschikking, binnen 10 minuten fietsen op het plein en binnen 5 minuten met de auto zit ik zo weer op de snelweg terug naar Brabant. Maar voorzitter, die bereikbaarheid is geen vanzelfsprekendheid, want de regio slibt dicht, toenemende filedruk, toenemende druk op het openbaar vervoer, de RandstadRail, en daar staan wij als gemeente de komende jaren voor hele grote uitdagingen. En wij niet alleen, voorzitter. Wij zijn in de Randstad niet de enige gemeente met dergelijke opgaven. Wij staan namelijk in verbinding met al die andere gemeenten waar precies die wegen doorheen lopen, waar dezelfde metro's doorheen rijden en draaien en noem maar op. En gelukkig staan we er ook niet alleen voor, want anders zouden we eigenlijk weinig kunnen doen aan oplossingen. En eigenlijk is dat precies een van de redenen dat wij de MRDH hebben. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag om deze opgave op regionale schaal aan te kunnen pakken. En dat is ook precies waar D66 heil in zoekt: regionale oplossingen voor lokale problemen, verder kijken dan je neus lang is. Voor mij, voorzitter, was dat ook dit agendapunt dan ook een mooie kans om aan te grijpen om dadelijk goede oplossingen te vinden voor deze grote opgaven. Moeten we scherpe keuzes maken, ook vandaag. Ja, voorzitter, in het ontwerp reactie vervoersplannen wordt namelijk een knip voorgesteld in buslijn 23, om specifiek te zijn tussen de Savorin Lohmanplein en Kijkduin. Dat is in Den Haag, zijn welgeteld 4 haltes en het voorstel van de HTM is eigenlijk om dit lijndeel buiten de zomerdienstregeling om te schrappen. Geen enkel probleem zou je zeggen, want als je even op 9292 kijkt, zie je dat het ook helemaal niet de snelste manier is om in Kijkduin te komen. Sterker nog, eigenlijk een van de langzaamste en dat je beter met tram 3, bus 24 of bus 26 kunt gaan. Maar voorzitter, het college wil om het gevoel van de bereikbaarheid naar Kijkduin te waarborgen, dit lijndeel liever behouden. Tenminste, zo blijkt, zo lijkt uit de reactiebief en daar valt natuurlijk ook wat voor te zeggen, maar. Voorzitter, als we gaan kijken naar de vraag naar dit lijndeel, dan zien we eigenlijk dat deze haltes tot de 15% minst gebruikte haltes van de regio behoren en concreet betekent dat minder dan 10 mensen per bus en dat de kosten voor het behoud van dit lijndeel jaarlijks op € 425.000 liggen. D66 staat voor vraaggericht openbaar vervoer en het zal u dan ook niet verbazen dat wij in deze overweging stellen dat die € 425.000 beter uitgegeven kan worden aan andere dingen, zoals bijvoorbeeld bussen op plekken waar wel vraag naar is. Ja
Dank u wel, voorzitter. Je hebt er natuurlijk geen brug voor, maar je kunt het wel uitgeven aan buslijnen waarbij de vraag bijvoorbeeld wel hoog is of investeren in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer, waar wij vorige week als raad van hebben besloten dat we dat met zijn allen belangrijk vinden. En daarom, voorzitter, stelt de fractie van D66 voor deze overweging mee te nemen in onze reactie op de vervoersplannen van de MDA. En wij dienen hier dan ook een amendement voor in dat jullie als fracties allemaal hebben ontvangen. Daarnaast wil ik in ieder geval de wethouder nog vragen waarom dit desbetreffende stuk zo is opgeschreven en met welk doel die reactie is geschreven. Wil de wethouder nou wel of niet de buslijn daar behouden? Laten we in ieder geval als raad scherp blijven op de keuzes, niet alleen voor het OV, maar ook voor andere keuzes die de infrastructuur raken binnen onze gemeente. En daar zal ik me de komende vier jaar in ieder geval voor inzetten. Dank u wel, voorzitter. Dank.
Ik ga naar de fractie van het CDA. Ook het CDA heeft een amendement ingediend en ik geef de heer Duin het woord om daar een toelichting op te geven en ook het standpunt over de stukken die voorliggen. De heer Duin, dank.
U wel voorzitter ja, ook het CDA legt een link tussen en hecht aan bereikbaarheid en wij leggen een link tussen woningbouw en bereikbaarheid. Ons amendement richt zich op de Binckhorst te komen. Heel veel woningen bij. Het is vanavond al eerder genoemd. En hoe zorg je ervoor dat de bereikbaarheid in de voor burgemeester daar niet onder gaat lijden, maar juist ook van meeprofiteert? Nou, er ligt al een tracé voor een lightrail of een tram. Wellicht is dat een startpunt voor een gesprek voor herstel van bereikbaarheid richting Voorburg West en ook het station daar, dus vandaar dit amendement dank u wel.
Ja voorzitter, dat klopt, ik blijf even zitten gezien de tijd, want eerst weer daar naartoe wandelen duurt alleen maar langer. Ik heb een amendement ingediend. Ik vind de zienswijze op zich prima met die aanvulling dat wij graag zouden zien dat er naar een aanleg van een halte voor tram 19 in de nabijheid van het Overgoo gekeken zou worden. De overweging daarbij is dat er in de nabije toekomst woningen gerealiseerd zullen worden en dat op het Overgoo nu inmiddels bedrijvigheid is in kantoren, al staan er een aantal leeg, maar toch. En dat tram 19 een deel van Leidschendam Zuid kan ontsluiten, wat nu niet het geval is, want de mensen die dan in Leidschendam Zuid tram 19 zouden kunnen gebruiken, kunnen daarmee bijvoorbeeld naar Leidsenhage om daar weer over te stappen op ander openbaar vervoer. Even toch inhaken op het verhaal wat ik net even aan wilde vullen bij de medespeech van mijn collega. Ik heb vanmiddag vragen gesteld inderdaad over het openbaar vervoer van de slecht bereikbare plekken in onze eigen gemeente, namelijk Stompwijk en Leidschendam Zuid. Nou, daar zou die € 425.000 uitstekend naartoe kunnen in plaats van naar lijn 23. Ik hoop eerlijk gezegd dat u met mij mee kan gaan in het idee bij het Overgoo een halte aan te leggen, omdat we dan in ieder geval, en dat gaat echt niet volgend jaar gebeuren, want de budgetten zijn voor een poos af, wellicht, maar om op termijn er inderdaad een halte aan te krijgen die in ieder geval zorgt voor ontsluiting van dat gebied met openbaar vervoer. En daar wil ik het even bij laten.
Ja, natuurlijk, ja, dat krijg je als je even eruit bent, dan ben je het helemaal verleerd weer. Nou, ik hou het kort, op zich staan er goede dingen in de plannen van ATM. Ook goede dingen voor onze gemeente. Er kan alleen meer rekening gehouden worden met toekomstige ontwikkelingen op het gebied van woningbouw, winkelcentra en ook de groei van de Binckhorst. Om daar uitdrukking aan te geven, zijn er ook goede suggesties gedaan door andere partijen. Nou, in dat licht dienen wij het amendement van het CDA graag mede in over Trentin. We steunen ook het amendement van Gemeentebelangen om tram 19 met een halte bij de Overgoo in ieder geval op de agenda te zetten. We steunen ook de motie van GroenLinks om het onderwerp bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen extra aandacht te geven. Ik zou graag willen, maar ik kan helaas niet meegaan met het amendement van D66, omdat het schrappen van die passage over bus 23 ons verhaal juist weer afzwakt als gemeente en ik denk dat het niet verstandig is als we dat doen. Dank u wel.
U wel. Ik wil ook de indieners van de amendementen danken. Dat lijkt me een goed amendement, met name het idee van overgoo en tramlijn 19. Dat die wat met elkaar te maken krijgen, vind ik een heel goed idee. Dat wil ik graag steunen. De motie van GroenLinks is natuurlijk zonder meer sympathiek, maar als ik hem zo lees, dan denk ik ook overbodig, want welke busmaatschappij zou haltes willen hebben waar mensen er niks aan hebben? Een beetje zo dat idee. Maar als bijvoorbeeld de wethouder zegt, ik voel me geweldig gesteund door deze motie, ga ik hem ook hartstikke steunen. Hoor, dank u wel. Dank.
Ja dank u wel, voorzitter. Bereikbaarheid is heel belangrijk. Bereikbaarheid per fiets, per auto en uiteraard ook het openbaar vervoer. De ontwerpvervoerplannen liggen nu voor onze reactie. Daar heeft u op gereageerd, dank voor alle positieve reacties. Ik ga even in op de moties en de amendementen. De motie van GroenLinks die het college opdraagt om te kijken of met name ook de maatschappelijke voorzieningen meegenomen kunnen worden in de optimalisatie. Ik wil daar als een soort inspanningsverplichting zeker mee aan de slag gaan en wil dat zeker inbrengen bij de optimalisatie als dat aan de orde komt. Het amendement van D66 vind ik wat lastiger. Kijk, we gaan voor regionale bereikbaarheid en regionale bereikbaarheid hebben we hoog in het vaandel staan. Ook Den Haag pleit wel voor het houden van buslijn 23 en dan zeker in de weekenden tussen maart en september. Daar zou u nog bij aan kunnen sluiten, maar in principe willen wij graag die buslijn 23 zo houden zoals die is omdat we gaan voor een goede bereikbaarheid binnen de regio. Ik zie een...
U voorzitter. Ik wil alleen een vraag stellen aan de wethouder. De buslijn 23 blijft ook in de zomer precies dezelfde route rijden en buiten de zomerdienstregeling is het een van de minst gebruikte haltes die ook met andere vervoersmiddelen prima te bereiken zijn. Dus ik vroeg me eigenlijk af, waarom dan zo graag behouden als het zoveel geld kost, wethouder?
Wij zijn uitgegaan van de bereikbaarheid. Het is natuurlijk een kijk, het is voor ons, denk ik, van belang ook al is het waarschijnlijk een lijn waar we niet zoveel gebruik van maken, maar dat toch die regionale bereikbaarheid optimaal is. En wij zien ook wel dat deze buslijn daar met deze route een rol in heeft, dus vandaar.
Voorzitter, maar juist als u die regionale bereikbaarheid zo hoog in het vaandel heeft staan, dan zou je toch eigenlijk zeggen dat je een lijn waar niet zoveel vraag naar is zou schrappen en op een lijn waar wel juist heel veel vraag naar is een nieuwe lijn of wat dan ook in het in ja.
Nou, wij hebben er nu voor gekozen om niet te schrappen en om gewoon dit zo te antwoorden hoe we het hebben gedaan. Maar het is aan u uiteindelijk om een afweging te maken, dus als u die afweging maakt en u kiest ervoor, hè? Dat u zegt, het is weinig gebruikt en het scheelt geld dan ja, u kunt het amendement gewoon indienen en in stemming brengen. Lijn 10, dat zien wij als een steun in de rug. Wij zijn in overleg ook met Den Haag over de Binckhorst en de bereikbaarheid, lijn 10 is daar al een onderdeel van. Dus dit amendement kan daar zeker als steun in de rug voor ons dienen en het amendement van Gemeentebelangen over Overgoo. Ik denk dat het altijd natuurlijk de bedoeling is geweest dat daar een halte was, hè? Met de ontwikkeling van Overgoo zou dat inderdaad een halte worden, maar de ontwikkeling van Overgoo is nog niet zover. In die zin dat hij optimaal is, maar ik zie wel wat u zegt. De meerwaarde voor Leidschendam-Zuid zeker, dus ik zie dit ook als een positief en als steun in de rug. Wethouder, dank.
Wilde alleen nog even toevoegen dat ik blij ben met de schriftelijke vragen die gesteld zijn door mevrouw Velu. Het lijkt me mooi om te kijken naar hoe we Leidschendam-Zuid en Stompwijk beter bereikbaar kunnen maken. Dank u wel.
Dan sluit ik de bespreking van dit agendapunt en de amendementen en de motie en sluit ook daarmee dit onderdeel van de raadsvergadering en we gaan over naar de besluitvormende raad en ik wil voorstellen om daar ook meteen toe over te gaan en daarmee de raadsleden te vragen plaats te nemen. Voorzitter.
Dames en heren, ik wil u verzoeken plaats te nemen. Dames en heren, ik wil graag met het besluitvormende deel beginnen, dus als u wilt plaatsnemen en uw gesprek wilt staken, dan kunnen wij met de vergadering verder. De fractie? Ik mis een fractie. Er is een fractie. Ja, 5 minuten is 5 minuten dus.
De vergadering. Bij het vaststellen van deze agenda voor het besluitvormende deel. Eerst nog een korte mededeling, dan hoef ik die aan het einde niet te doen. Denkt u aan een raadslid om die morgenvroeg in te leveren voor 12 uur? Dat is de ene mededeling en bij het vaststellen van deze agenda wil ik u voorstellen agendapunt 3G over de ontwerpvervoerplannen en de daarmee samenhangende amendementen die behandeld zijn en de motie daarmee ook ter besluitvorming voor te leggen. Vervolgens agendapunt 3H toe te voegen en dat is de motie, zeg maar de motie VNG, de motie die de heer Van Veller heeft ingediend om die dan ter besluitvorming voor te leggen en dan vervolgens agendapunt 3I toe te voegen en dat is de motie over luchtkwaliteit waar alle zeven fracties hun handtekening onder hebben gezet. Dus die agendapunten nog toe te voegen, kunt u daarmee instemmen? Dat is akkoord. Dan stellen we hiermee de agenda voor dit deel vast. Allereerst
Allereerst het vaststellen van de besluitenlijst van 29 mei en 22 mei. Daar zijn geen opmerkingen over binnengekomen. Hierbij vastgesteld. De lijst van
Wordt die overgeheveld en zal ter bespreking op een volgende keer aan de orde komen, dus dan zal het presidium ervoor zorg dragen dat die geagendeerd gaat worden.
En daarmee is de rest van de lijst ingekomen stukken ook vastgesteld. Raadsvoorstel over tot het vaststellen van de zienswijze op de ontwerpbegroting van de Omgevingsdienst Haaglanden. Is er een fractie die daar nog een stemverklaring wil geven? Niet het geval, kunt u allen instemmen met het voorstel? Akkoord, dan is die unaniem vastgesteld. Het Raadsvoorstel wijzigingsverordening eerste wijziging, huisvestingsverordening.
Van het bestemmingsplan, het Huis Leidschendam. Is er nog een fractie, de VVD, die nog een stemverklaring wil geven? Mevrouw Van den Heuvel namens de VVD. Ja.
Voorzitter, dank u wel. Toch nog even een korte stemverklaring. Het onderwerp behoeft eigenlijk geen tijd. Gisteren tijdens onze fractievergadering. Wij als VVD zijn er voorstander van dat al onze inwoners regie kunnen voeren over het eigen leven, ongeacht zijn of haar omstandigheden. We stemmen bij deze in en wij wensen de initiatiefnemers namens de VVD en ik denk eigenlijk ook namens de hele raad heel veel succes.
Kunt u allen instemmen met dit voorstel? Dat is unaniem dan vastgesteld en dat is zeker voor de initiatiefnemers een heel mooi besluit dat het ook unaniem is vastgesteld. Dan de reactie op het ontwerp vervoerplannen 2019.
Ik zal allereerst aan de orde stellen de amendementen. Daarover stemmen, dan zal het al dan niet geamendeerde voorstel aan de orde komen en tot slot de motie. Voorzitter, de heer Rosenberg.
De reden dat wij even wat langer wegbleven, had te maken met het amendement van D66. Dat zullen wij steunen, maar dat heeft wel geleid tot een motie die we helaas niet op papier hebben voorbereid. Oké.
Dat het een hele eenvoudige motie is die weinig bespreking vraagt, maar als het een motie is die wel bespreking vraagt, dan zal die een andere keer verder besproken worden. En dan wordt hij opnieuw een keer geagendeerd, want dat zal niet leiden tot een ander besluit van het voorstel, mag ik aannemen? Ik wil in ieder geval eerst even weten of er nog stemverklaringen verder zijn, maar dan pak ik de bundel in zijn geheel. De amendementen, motie en het voorstel. Dat is van D66 en de VVD. Misschien kunt u kort even noemen wat de motie behelst, want ik vind het wel even lastig nu er verder niets op papier staat om daar zo een besluit over te doen. Maar als het een regel is, kijken of daar in deze die bij dit onderwerp.
Ja voorzitter, waar het om gaat is dat buslijn 23 naar Kijkduin kennelijk wordt ingekort en wat ons opviel is dat we ons wel zorgen maken over Kijkduin, maar dat we ons eigenlijk geen zorgen maken over Stompwijk. Dus de motie die we hebben is om bij de begrotingsbehandeling dat daar het college aandacht besteedt aan mogelijke busverbindingen, zoals de buslijn 47 is dat geloof ik, richting Stompwijk en dat daar in de begrotingsbehandeling en bij de begrotingsvoorbereiding rekening mee wordt gehouden. En die opdracht is, die vraag is met name aan het college, omdat dat traject naar Stompwijk waarschijnlijk niet onder het MDH-gebied valt. Kijk
En nu gaan wij, denk ik, de inhoudelijkheid in over de bespreking daarvan. En ik heb begrepen dat daar ook door mevrouw Velu vragen over zijn gesteld. Mag ik gewoon voorstellen dat u met de beantwoording van die vragen en de motie daar een volgende keer door het presidium laat agenderen als een apart onderwerp? Dat is in ieder geval...
Uw voorzitter en zijn verklaring over het amendement van mevrouw Veluw met dien verstande dat met het verkennen van de mogelijkheden in aanleg van de halte ook het effect en de noodzaak van deze halte zou worden meegenomen, staan wij graag in met dit amendement. Dank u wel, mevrouw.
We hebben een stemverklaring over het amendement van het CDA en PvdA over tramlijn 10. Wij willen die lezen als een oproep om het gesprek zodanig te voeren dat als de bereikbaarheid van de Binckhorst aan de orde komt, dat ook altijd zal gaan over de bereikbaarheid van Voorburg en dat het dus meer daar over de bereikbaarheid van Voorburg gaat in relatie tot de bereikbaarheid van Binckhorst dan over tramlijn 10. En als we het zo mogen lezen, dan zijn wij voor.
Dank u wel, dat waren de stemverklaringen, geloof ik. Dan wil ik overgaan tot stemming. Allereerst de motie van D66 over buslijn 23, om het maar even kort te zeggen. Ja, sorry.
Nee, we gaan geen debat meer voeren. De stemverklaring is de stemverklaring voor de stemming en daar gaan we niet meer discussie over voeren. We stemmen nu over het amendement van D66 over buslijn 23. Wie is voor het amendement? Dat zijn de fracties van de VVD, Gemeentebelangen, GroenLinks, D66, ChristenUnie, SGP. Tegen hebben gestemd de fracties van CDA en Partij van de Arbeid. Daarmee is het amendement aangenomen. Dan is aan de orde het amendement ingediend door het CDA. Dat handelt onder andere over tramlijn 10 Binckhorst, om het maar even kort te duiden. Wie is voor dit amendement? Dat is de gehele Raad en daarmee is het unaniem vastgesteld. Dan het amendement ingediend door de fractie van Gemeentebelangen en dat gaat over tramlijn 19. Wie is voor dit amendement? Dat is ook de gehele Raad en daarmee unaniem vastgesteld. Dan is het geamendeerde voorstel aan de orde. Kunt u allen daarmee instemmen? Dan is die ook unaniem vastgesteld. Dan is aan de orde de motie ingediend door GroenLinks, waar het gaat over de bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen. Wie is voor deze motie?
Dat is ook door de gehele Raad en daarmee unaniem vastgesteld. Dan ga ik met u naar de besluitvorming over de motie. Bij de stukken zaten wel twee moties, maar uiteindelijk gaat het over een motie van de heer Van Veller. Wil iemand daar nog een stemverklaring over geven? Niemand? Dan gaan we stemmen over de motie. Wie is voor de motie? Dat zijn alle fracties en daarmee is hij unaniem vastgesteld. Dan tot
Tot slot de motie over de luchtkwaliteit, die door alle fracties is ingediend. Mag ik hier concluderen dat die unaniem is vastgesteld? Ja, bij deze. En dan sluit ik hiermee de vergadering en dank u voor uw inbreng en bijdrage. Voorzitter.