- Ph. van Veller - VVD
- W.E.J. Jorissen - D66
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert Heftig over Vervoerplannen 2019
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over de reactie op de Ontwerp Vervoerplannen 2019 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De plannen, opgesteld door vervoersbedrijven HTM, Connexxion en RET, bevatten wijzigingen in lijnvoering en frequentie. De raad moest beslissen over een reactiebrief aan de vervoersautoriteit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er verschillende meningen waren over de voorgestelde wijzigingen in het openbaar vervoer. Mevrouw De Pree van GroenLinks benadrukte het belang van de bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen zoals zorginstellingen en scholen. "Toegankelijkheid is een belangrijk punt voor GroenLinks," verklaarde ze, terwijl ze een motie indiende om het college op te roepen hierop toe te zien.De discussie werd verder verhit door een voorstel van D66 om een knip in buslijn 23 te overwegen, wat volgens hen €425.000 per jaar zou besparen. "D66 staat voor vraaggericht openbaar vervoer," aldus de heer Jorissen van D66. Dit voorstel stuitte echter op weerstand van andere partijen, die vreesden voor een vermindering van de bereikbaarheid.
Het CDA en Gemeentebelangen dienden amendementen in om de bereikbaarheid van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen te verbeteren. Het CDA richtte zich op de Binckhorst, terwijl Gemeentebelangen pleitte voor een nieuwe halte voor tram 19 bij Overgoo. Beide amendementen werden unaniem aangenomen.
De wethouder van Eekelen benadrukte het belang van regionale bereikbaarheid en gaf aan dat de gemeente in gesprek is met Den Haag over de plannen. "We gaan voor een goede bereikbaarheid binnen de regio," stelde ze.
Uiteindelijk stemde de raad in met de geamendeerde reactiebrief, waarbij de motie van GroenLinks en de amendementen van het CDA en Gemeentebelangen werden aangenomen. Het voorstel van D66 werd ook aangenomen, ondanks de zorgen van enkele raadsleden.
De vergadering werd afgesloten met een oproep tot verdere discussie over de bereikbaarheid van Stompwijk, een onderwerp dat in de toekomst opnieuw op de agenda zal komen.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een reactiebrief goed te keuren en te versturen naar de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met betrekking tot de Ontwerp Vervoerplannen 2019. Deze plannen, opgesteld door HTM, Connexxion en RET, bevatten wijzigingen in lijnvoering en frequentie voor 2019. De gemeente kan via de reactiebrief aangeven of er bezwaren zijn tegen de voorgestelde wijzigingen. Hoewel er een mogelijkheid was voor inwoners en ondernemers om via een reactieformulier op de gemeentelijke website te reageren, is hier geen gebruik van gemaakt. De concept reactiebrief is al naar de MRDH gestuurd vanwege een deadline, maar de definitieve versie zal worden meegenomen in de besluitvorming. Het voorstel ondersteunt de doelstelling van een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente. De Vervoerplannen 2019 bieden voordelen voor Leidschendam-Voorburg, met enkele kleine nadelen die in de reactiebrief worden genoemd. Er wordt ook aandacht gevraagd voor verbeteringen zoals gelijkvloerse instap op tramlijn 6 en snellere elektrificering van stadsbussen.