Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Duurzaamheid en Kapitaalgoederen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een belangrijke nota over kapitaalgoederen besproken, die inzicht biedt in het beheer en onderhoud van gemeentelijke eigendommen zoals wegen en riolering. Tijdens het debat ontstond er een levendige discussie over de verduurzaming van het gemeentelijke wagenpark.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering stond de vaststelling van de nota kapitaalgoederen centraal. Deze nota is cruciaal voor het beheer van gemeentelijke eigendommen en draagt bij aan een veilige en goed onderhouden gemeente. De nota wordt elke vier jaar bijgewerkt en biedt een samenvatting van bestaande beleids- en beheerplannen.Duurzaamheid in de schijnwerpers
D66 greep de gelegenheid aan om de verduurzaming van het gemeentelijke wagenpark aan de orde te stellen. "Mogen wij stappen verzetten als wij dat zelf niet als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld geven?" vroeg mevrouw Bosch van D66 zich af. Ze benadrukte dat de gemeente achterloopt op haar eigen duurzaamheidsdoelen, met slechts één elektrisch voertuig in gebruik en drie in bestelling.
De discussie over het wagenpark leidde tot een motie van D66, die opriep om alle voertuigen bij vervanging elektrisch te maken. De motie kreeg echter kritiek van andere partijen. De Partij van de Arbeid (PvdA) vond de motie voorbarig en pleitte voor een integrale afweging van alle duurzaamheidsmaatregelen. "We willen wel weten wat het kost en hoe dat past binnen de andere maatregelen die we moeten nemen," aldus de heer Blokland van de PvdA.
College loopt voorop
Wethouder Stemerdink reageerde op de zorgen en legde uit dat de gemeente al bezig is met de verduurzaming van het wagenpark. "De personenauto's worden vervangen door elektrische zodra ze zijn afgeschreven," verzekerde de wethouder. Voor de grotere voertuigen, zoals die van stadsbeheer, is de markt nog niet klaar, maar de gemeente heeft innovatieve plannen om deze voertuigen om te bouwen naar elektrisch.
De wethouder benadrukte dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft en dat er al veel gebeurt op het gebied van duurzaamheid. "Er is geen afdeling binnen onze organisatie zo bezig met duurzaamheid als stadsbeheer," voegde ze toe.
Vervolg en besluitvorming
De discussie over de motie van D66 werd afgesloten zonder directe besluitvorming. De motie zal in de volgende raadsvergadering opnieuw worden besproken, waarbij de indieners kunnen besluiten of ze de motie handhaven.
De vergadering toonde aan dat duurzaamheid een belangrijk thema blijft binnen de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, met verschillende visies op de snelheid en aanpak van de noodzakelijke veranderingen.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de nota kapitaalgoederen vast te stellen en in te stemmen met de kaderstelling voor de programmabegroting en -rekening. Deze nota is belangrijk omdat gemeentelijke kapitaalgoederen, zoals wegen en riolering, een grote waarde vertegenwoordigen en goed onderhoud essentieel is voor zowel economisch als maatschappelijk belang. De wet vereist een paragraaf over het onderhoud van kapitaalgoederen in de begroting en rekening. De nota biedt een samenvatting van bestaande beleids- en beheerplannen en geeft inzicht in de kapitaalgoederen van de gemeente, het ambitieniveau, en de financiële risico’s. Het doel is bij te dragen aan een veilige gemeente door goed beheer en onderhoud. Door de nota vast te stellen, kan de paragraaf in de begroting bondiger worden en krijgt het beheer meer aandacht. De nota wordt elke vier jaar bijgewerkt en opnieuw aan de raad voorgelegd.