- Th.J. Visser - CDA
- R.M. de Klerk - VVD
- A.J.M. Hielkema - D66
- M. van Wijk - GBLV
- R. van Duffelen - CDA
- F.B. Wilschut - ChristenUnie
- S.R. Paltansing - PvdA
Vergunningparkeren rond Mall of the Netherlands: Bewoners opgelucht, maar zorgen blijven
Het voorstel om vergunningparkeren in te voeren in de wijken rondom de Mall of the Netherlands heeft geleid tot een levendig debat in de gemeenteraad. Het college ziet dit als de beste oplossing voor de parkeeroverlast, maar niet iedereen is overtuigd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd deze week gedebatteerd over het voorstel om vergunningparkeren in te voeren in de wijken rondom de Mall of the Netherlands. Het winkelcentrum trekt jaarlijks 15 miljoen bezoekers, wat leidt tot aanzienlijke parkeeroverlast in de omliggende buurten. Het college stelt dat vergunningparkeren de beste manier is om de schaarse parkeerruimte voor bewoners te behouden en de leefbaarheid te verbeteren.GroenLinks erkende de chaos rondom de Mall en de noodzaak van maatregelen, maar uitte zorgen over de financiële lasten voor bewoners. "Het lijkt erop dat de bewoners de rekening krijgen gepresenteerd voor een probleem dat zij zelf niet hebben veroorzaakt," aldus een raadslid van GroenLinks.
De VVD benadrukte het belang van maatwerk en vroeg zich af wat er gebeurt als bewoners geen vergunningparkeren willen. "Wat gebeurt er als de omwonenden aangeven geen vergunning parkeren in een wijk te willen?" vroeg een VVD-raadslid.
De Partij van de Arbeid pleitte voor een breder onderzoek naar alternatieven, zoals betaald parkeren, en benadrukte de noodzaak van een gelijkwaardig alternatief voor de auto. "Waarom willen we niet inzetten op een alternatief waar we ook echt het verschil mee kunnen maken?" vroeg een PvdA-raadslid.
D66 legde de nadruk op handhaving en betaalbaarheid. "Zonder handhaving zullen de maatregelen niet het gewenste effect hebben," waarschuwde een D66-raadslid. Ook vroegen zij aandacht voor de kosten van parkeervergunningen voor bewoners met een kleine portemonnee.
Het CDA vroeg om een toezegging dat betaald parkeren bij de Mall niet eerder wordt ingevoerd dan dat de gemeente passende vormen van parkeerregulering heeft ingevoerd. "Ik wil gewoon de toezegging dat het een niet voor het ander gaat," aldus een CDA-raadslid.
De wethouder benadrukte dat het doel is om bewoners dichtbij hun woning te laten parkeren en dat vergunningparkeren daarvoor de beste optie is. Hij gaf aan dat er nog veel moet worden uitgewerkt, zoals de financiële aspecten en de exacte invulling van het vergunningensysteem.
Het debat maakte duidelijk dat hoewel er brede steun is voor het aanpakken van de parkeeroverlast, er nog veel vragen en zorgen zijn over de uitvoering en de gevolgen van het vergunningparkeren. Het voorstel zal in een volgende raadsvergadering verder worden besproken, waarbij ook moties en amendementen worden verwacht.
Samenvatting van het voorstel
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de invoering van vergunningparkeren in de buurten rondom de Mall of the Netherlands om parkeeroverlast te verminderen. Het besluit omvat het gebruik van vergunningparkeren als reguleringsinstrument op grotere schaal dan eerder vastgesteld in de Nota Parkeerbeleid 2021. De aanleiding is de toegenomen verkeersdrukte en parkeeroverlast door het succes van de Mall, met 15 miljoen bezoekers per jaar. Het college ziet vergunningparkeren als de beste oplossing om de schaarse parkeerruimte voor bewoners te behouden en de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Participatie met bewoners en belanghebbenden is essentieel in het besluitvormingsproces. Eind 2025 wordt een uitvoeringsplan opgesteld, inclusief financiële ramingen voor de invoering en handhaving van de maatregelen. De uiteindelijke beslissing over vergunningparkeren wordt genomen op basis van een volledig projectvoorstel.