Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 14-10-2025, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • Th.J. (Diederik) Visser - CDA
  • J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
  • R.M. (Rick) de Klerk - VVD
  • S.R. (Sangita) Paltansing - PvdA
  • J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
  • F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
  • M. (Marien) van Wijk - GBLV
  • A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
  • A.J.W. (Astrid) van Eekelen - wethouder
  • J. (Jeffrey) Keus - wethouder
  • E.J. (Lieke) Muller - CDA

Leidschendam-Voorburg wil meer aandacht voor verkeersknelpunten in Mobiliteitsvisie 2050


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over de zienswijze op de Ontwerp Mobiliteitsvisie MRDH 2050. De visie, opgesteld door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), richt zich op regionale uitdagingen zoals woningbouw en mobiliteit. De gemeente wil dat de visie meer aandacht besteedt aan lokale knelpunten zoals de Westfield Mall of The Netherlands en de verkeersveiligheid.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd uitgebreid gediscussieerd over de Ontwerp Mobiliteitsvisie 2050 van de MRDH. De visie, die deel uitmaakt van de Strategische Agenda 2023-2026, moet de regio voorbereiden op toekomstige mobiliteitsuitdagingen. De gemeenteraad benadrukte echter dat de visie onvoldoende aandacht heeft voor specifieke lokale problemen, zoals de verkeersdrukte rondom de Westfield Mall of The Netherlands.

Ans Seriese van GroenLinks opende het debat met lof voor de visie, maar uitte ook zorgen: "De MRDH-visie is nog niet heel concreet op enkele punten na en dat legt best een hypotheek op de uitvoeringsprogramma's." Ze stelde voor om passages over de ongelijkvloerse kruisingen in de N14 te schrappen, omdat deze volgens haar een verkeerde suggestie wekken dat ze de enige oplossing zijn voor de verkeersproblemen.

Rick de Klerk van de VVD vroeg zich af of betaald parkeren bij de Mall een prikkel zou zijn voor bezoekers om gebruik te maken van een P+R-voorziening. "Hoe goed de shuttle of de verbinding is van een P+R naar de Mall, als dat gemak biedt, dan heeft het ook gemak," aldus De Klerk.

De PvdA en GroenLinks benadrukten het belang van een sterke economie en vroegen om meer aandacht voor de aansluiting van MBO-opleidingen op de arbeidsmarkt. "De MBO-opleidingen in de regio bieden momenteel onvoldoende afgestudeerden in cruciale sectoren," aldus Sangita Paltansing van de PvdA.

Koos van Wissen van GBLV wees op het belang van innovatieve verbindingen voor de Mall en vroeg om meer aandacht voor het landelijk gebied. "De bereikbaarheid van de Mall is een regionaal probleem," stelde hij.

Paul Scheer van Aandacht LV maakte zijn maidenspeech en bekritiseerde de visie: "De dromen van de MRDH zijn duidelijk niet die van Leidschendam-Voorburg." Hij vroeg om meer aandacht voor de acute verkeersproblemen en de Vlietlijn.

Wethouder Jeffrey Keus erkende dat de visie op hoofdlijnen is en dat er nog veel uitgewerkt moet worden. Hij benadrukte dat Leidschendam-Voorburg een volwaardige speler is binnen de MRDH en dat de zienswijze serieus genomen zal worden. "De MRDH moet zich verhouden tot onze zienswijze," aldus Keus.

De gemeenteraad besloot dat het voorstel als bespreekpunt naar de Raad gaat, met de verwachting dat er meerdere amendementen zullen worden ingediend. De discussie over de mobiliteitsvisie toont aan dat Leidschendam-Voorburg zich sterk wil maken voor lokale belangen binnen de regionale plannen.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een besluit over de zienswijze op de Ontwerp Mobiliteitsvisie MRDH 2050. Deze visie is opgesteld door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en maakt deel uit van hun Strategische Agenda 2023-2026. De visie richt zich op belangrijke regionale uitdagingen zoals woningbouw en mobiliteit. De gemeente Leidschendam-Voorburg wil specifieke aandachtspunten inbrengen, zoals de rol van de Westfield Mall of The Netherlands als belangrijk knooppunt en de balans tussen stedelijke en landelijke gebieden. Er is ook behoefte aan meer aandacht voor verkeersveiligheid, technologie en innovatie. Hoewel de visie op dit moment geen directe financiële gevolgen heeft, kan dit veranderen wanneer er concrete programma's uit voortkomen. De MRDH heeft bewoners en reizigers betrokken bij de ontwikkeling van de visie, maar verdere participatie is niet gepland tot de definitieve vaststelling begin 2026.

Documenten