Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 19-06-2019, Raadsforum
Met elkaar in debat zijn
  • W.E.J. Jorissen - D66
  • J.H.A. Voortman - VVD

Parkeerdruk in Leidschendam Centrum: Gemeente Overweegt Innovatieve Oplossingen


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een reeks maatregelen voorgesteld om de parkeerdruk in Leidschendam Centrum te verminderen. Het plan omvat de uitbreiding van de blauwe zone, de ontwikkeling van een parkeerverwijssysteem met sensoren en de introductie van een deelautosysteem. Deze maatregelen zijn bedoeld om de parkeerdruk tijdens piekmomenten onder de 90% te houden.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel uitvoerig besproken. De heer Jorissen van D66 uitte zijn twijfels over de noodzaak van het agendapunt en vroeg zich af waarom er nog meer onderzoek nodig was. "We zouden voor de zomer al een principebesluit nemen, maar dit college zit wederom vast in de wurggreep van haar eigen besluiteloosheid," aldus Jorissen.

Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Duin, steunde het collegevoorstel en benadrukte het belang van een open vizier bij het verbeteren van de leefbaarheid in Leidschendam. "Zorgvuldigheid en daadkracht moeten hand in hand gaan," stelde Duin. Hij benadrukte dat het niet alleen om doorstroming gaat, maar ook om veiligheid en luchtkwaliteit.

Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer Van Wijk, sprak zich uit tegen de aanleg van een extra brug en selectieve toegang. "Er zijn andere maatregelen mogelijk om Leidschendam Centrum te ontlasten," aldus Van Wijk. Hij diende een amendement in om te voorkomen dat maatregelen in het damcentrum tot extra overlast in andere wijken leiden.

GroenLinks, bij monde van de heer Kist, pleitte voor duidelijkheid en riep op om definitief te kiezen voor variant 3, die geen extra brug omvat. "We zijn al 35 jaar bezig. Hou het nou een keertje op," aldus Kist. Hij uitte zijn zorgen over de politieke impasse en vroeg om een afwegingskader voor toekomstige beslissingen.

De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Aris, benadrukte het belang van een goede bereikbaarheid van het damcentrum en steunde het voorstel om beide opties verder uit te werken. "Er liggen veel puzzelstukjes op tafel. Het college moet lef en durf tonen om hier een goede puzzel van te maken," aldus Aris.

Wethouder Bouw verdedigde het voorstel door te stellen dat er nog vragen zijn over de juridische en financiële haalbaarheid van de maatregelen. "We moeten zorgen dat in al de opties die we hebben, de onzekerheden verkleind worden," aldus Bouw. Ze benadrukte dat de komende maanden gebruikt zullen worden om de maatregelen verder uit te werken en de effecten te monitoren.

Het debat toonde aan dat er nog veel vragen en zorgen zijn over de voorgestelde maatregelen. De gemeenteraad zal in een volgende vergadering een definitief besluit nemen over het plan.

Samenvatting van het voorstel


De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt een reeks maatregelen om de parkeerdruk in Leidschendam Centrum te verminderen. Het voorstel omvat de uitbreiding van de blauwe zone, de ontwikkeling van een parkeerverwijssysteem met sensoren, en de introductie van een deelautosysteem. Deze maatregelen zijn bedoeld om de parkeerdruk tijdens piekmomenten onder de 90% te houden. De kosten voor deze initiatieven worden gedekt door bestaande budgetten. Het plan is om de maatregelen zo snel mogelijk uit te voeren, waarbij de effecten op de parkeerdruk variëren van een minimale afname van 13% tot een maximale afname van 29% op zaterdagavond, afhankelijk van de uiteindelijke uitwerking en implementatie. De gemeente heeft ook onderhandelingen gestart voor een extra parkeergarage, maar een besluit hierover is nog niet genomen.

Documenten