Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 19-06-2019, Raadsforum
Met elkaar in debat zijn
  • W.E.J. Jorissen - D66
  • J.H.A. Voortman - VVD

Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg verdeeld over verkeersmaatregelen


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde fel over het voorstel om de verkeersdoorstroming en bereikbaarheid van het Damcentrum en Leidschendam-Zuid te verbeteren. Het plan omvat diverse maatregelen, maar de aanleg van een nieuwe brug en de invoering van selectieve toegang blijven controversieel.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een langdurig debat over de verkeersproblematiek in Leidschendam-Voorburg bleek de gemeenteraad sterk verdeeld over de te nemen maatregelen. Het voorstel van het college om de verkeersdoorstroming te verbeteren, stuitte op zowel steun als kritiek. De discussie draaide vooral om de mogelijke aanleg van een nieuwe brug over de Vliet en de invoering van selectieve toegang.

D66, vertegenwoordigd door de heer Jorissen, uitte zijn twijfels over de noodzaak van het debat. "We zitten vast in de wurggreep van besluiteloosheid," stelde hij. Jorissen vroeg zich af waarom er nog meer onderzoek nodig was, gezien de eerdere conclusies dat een nieuwe brug niet de gewenste verlichting zou bieden.

Het CDA, bij monde van de heer Duin, zag juist kansen in het voorstel. "We moeten met een open vizier kijken naar de opties om de leefbaarheid te verbeteren," zei Duin. Hij benadrukte dat zorgvuldigheid en daadkracht hand in hand moeten gaan.

Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer Van Wijk, was kritisch over de politieke impasse. "Stop met deze onzin," riep hij op. Van Wijk diende een amendement in om te voorkomen dat maatregelen in het Damcentrum tot extra overlast in andere wijken zouden leiden.

GroenLinks, met de heer Kist als woordvoerder, diende een amendement in om definitief voor variant 3 te kiezen, zonder nieuwe brug. "We zijn al 35 jaar bezig, het moet een keertje ophouden," aldus Kist.

De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Aris, benadrukte het belang van een goede bereikbaarheid voor de groeiende gemeente. "We wensen het college veel lef en durf toe om van al deze puzzelstukjes een puzzel te maken," zei Aris.

Wethouder Bouw verdedigde het voorstel door te wijzen op de noodzaak van verdere uitwerking van de opties. "We moeten zorgen dat in alle opties de onzekerheden verkleind worden," aldus Bouw. Ze benadrukte dat er al maatregelen in gang zijn gezet en dat de komende maanden verdere uitwerking zal plaatsvinden.

Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad nog niet klaar is om een definitief besluit te nemen. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor het verdere verloop van dit dossier. De besluitvorming moet voor het kerstreces plaatsvinden, zodat er eindelijk duidelijkheid komt voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt maatregelen om de verkeersdoorstroming en bereikbaarheid van het Damcentrum en Leidschendam-Zuid te verbeteren. Het voorgestelde besluit omvat het verder uitvoeren van het maatregelenpakket "Benutten zoals bedoeld", met uitzondering van het tweerichtingsverkeer op de Oude Trambaan en J.S. Bachlaan, en de herinrichting van de Wijkerlaan en zuidkant Rembrandtlaan, die pas worden uitgevoerd als het verkeer tot maximaal 6.000 voertuigen per etmaal is gereduceerd. Verder wordt een verkenning voorgesteld naar selectieve toegang en een nieuwe brug over de Vliet, zonder onomkeerbare besluiten te nemen. Ook wordt tijdelijke ruimte gereserveerd in Klein Plaspoelpolder voor toekomstige ontwikkelingen. De besluitvorming moet voor het kerstreces plaatsvinden. Het voorstel draagt bij aan verkeersveiligheid, een gezond leefklimaat en een levendige leefomgeving. Er zijn zeven combinaties van maatregelen onderzocht, variƫrend van optimalisatie van de huidige situatie tot de bouw van een nieuwe brug. De effecten op geluid, luchtkwaliteit en verkeersintensiteit zijn in kaart gebracht. Participatie van belanghebbenden heeft plaatsgevonden, en er zijn kostenramingen opgesteld voor de verschillende maatregelen. Risico's zijn onder meer de samenwerking met de provincie en de juridische haalbaarheid van selectieve toegang. Het college adviseert om de maatregelen verder te verkennen en uit te werken.

Documenten