Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 11-12-2018, Raadsforum

Helikoptervluchten Ypenburg: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg in Actie


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de helikoptervluchten vanaf de helikopterhaven Ypenburg te stoppen. Dit besluit komt na bezwaren van de gemeente en bewonersverenigingen tegen de geluidsoverlast.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van 11 december 2018 werd een motie besproken die oproept tot het beƫindigen van de helikoptervluchten vanaf Ypenburg. De provincie Zuid-Holland heeft een luchthavenregeling die deze vluchten toestaat tot april 2020, maar de geluidseffecten zijn nog niet in het geluidshinderplan opgenomen. De gemeente Den Haag heeft in haar collegeprogramma aangegeven de steun voor de helihaven in te trekken en heeft nog geen omgevingsvergunning afgegeven.

De motie, gesteund door meerdere partijen zoals CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, D66, GBLV en enkele raadsleden, stelt dat het onrechtvaardig is om de inwoners van Leidschendam-Voorburg met extra geluidshinder te belasten. Het college wordt opgeroepen om Den Haag te verzoeken geen vergunning af te geven, de huurovereenkomst met Heliplan op te zeggen, en te overleggen met Den Haag en de provincie om verlenging van de helikopterrechten te voorkomen.

Tijdens het debat benadrukte de heer Dupont van het CDA de gezondheidsrisico's van geluidsoverlast: "Excessief geluid kan leiden tot hart- en vaatziekten, verstoorde stofwisseling en mentale klachten zoals slaaptekort en stress." Hij wees erop dat meer dan 18.000 woningen in Leidschendam-Voorburg boven de geluidsgrens zitten en dat 11.000 inwoners geluidshinder ervaren.

Mevrouw Veluwe van Gemeentebelangen sloot zich hierbij aan en benadrukte de impact op de bewoners van de Zeeheldenbuurt, die niet alleen met een windturbine, maar ook met de nabijheid van de A4 te maken hebben. "Een nachtelijke verlaging van de maximumsnelheid zou in ieder geval iets aan het geluid kunnen doen," stelde zij.

De wethouder van Eekelen gaf aan dat de gemeente in gesprek is met Den Haag en de provincie over de helikoptervluchten en dat er geen nieuwe windmolens gepland zijn in de regio. Ook werd er gesproken over het belang van stiller asfalt en geluidsisolatie van woningen om de geluidsoverlast te verminderen.

De motie over de helikoptervluchten werd uiteindelijk aangenomen, en de raad zal op de hoogte gehouden worden van de uitkomsten van de gesprekken met Den Haag en de provincie. Het is duidelijk dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg vastberaden is om de geluidsoverlast voor haar inwoners te verminderen en de leefbaarheid te verbeteren.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 11 december 2018 een motie besproken om de helikoptervluchten vanaf de helikopterhaven Ypenburg te stoppen. De provincie Zuid-Holland heeft een luchthavenregeling die deze vluchten toestaat tot april 2020, maar de geluidseffecten zijn nog niet in het geluidshinderplan opgenomen. De gemeente en verschillende bewonersverenigingen hebben bezwaar gemaakt tegen deze regeling. De gemeente Den Haag heeft in haar collegeprogramma aangegeven de steun voor de helihaven in te trekken en heeft nog geen omgevingsvergunning afgegeven. De motie stelt dat het onrechtvaardig is om de inwoners van Leidschendam-Voorburg met extra geluidshinder te belasten. Het college wordt opgeroepen om Den Haag te verzoeken geen vergunning af te geven, de huurovereenkomst met Heliplan op te zeggen, en te overleggen met Den Haag en de provincie om verlenging van de helikopterrechten te voorkomen. De raad wil op de hoogte gehouden worden van de uitkomsten. De motie wordt gesteund door meerdere partijen, waaronder CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, D66, GBLV en enkele raadsleden.

Documenten