Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 11-12-2018, Raadsforum

Groen licht voor ongelijkvloerse kruispunten op de N14, maar niet zonder kritiek


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met het conceptadvies voor de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14. Hoewel het voorstel voordelen biedt voor de verkeersafwikkeling en bereikbaarheid, was er tijdens het debat veel kritiek op het proces.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen avond werd het voorstel voor de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14 besproken. Het plan, onderdeel van de Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers uit 2012, richt zich specifiek op de kruispunten bij de Prins Bernhardlaan en de Van Steelaan. De voorlopige voorkeursvariant 8a, gepresenteerd door Rijkswaterstaat, belooft een vlotte verkeersafwikkeling en minder verkeershinder in woonwijken. Toch verliep het debat niet zonder slag of stoot.

Een amendement van Gemeentebelangen, dat tijdens de vergadering werd ingediend, kreeg brede steun van de fracties van de VVD, Gemeentebelangen, CDA, GroenLinks, Partij van de Arbeid, ChristenUnie en SGP. Alleen D66 stemde tegen. Het amendement werd daarmee aangenomen, waarna het geamendeerde raadsvoorstel aan de orde kwam.

Mevrouw Veluw van Gemeentebelangen gaf aan dat haar fractie weliswaar instemde met het advies, maar niet tevreden was over het proces. "We kregen slechts een week de tijd om hiernaar te kijken. Het voelt alsof we moeten kiezen uit zwart, zwart en zwart," aldus Veluw. Ook de VVD, bij monde van de heer Eleveld, uitte zijn onvrede over het proces, maar stemde toch voor om verdere vertraging te voorkomen. "We zijn maar al te blij dat we eindelijk aan de slag kunnen," zei Eleveld.

GroenLinks stemde als enige fractie tegen het voorstel. Mevrouw Van der Gronde van GroenLinks noemde het "de omgekeerde wereld" dat er eerst een besluit wordt genomen en pas later wordt gekeken naar de impact op fietsroutes en de leefbaarheid in de wijk. "Luchtvervuiling en geluidsoverlast zijn geen peulenschil voor de mensen die daar wonen," benadrukte Van der Gronde.

Uiteindelijk stemden de fracties van de VVD, Gemeentebelangen, CDA, D66, Partij van de Arbeid, ChristenUnie en SGP voor het voorstel, waarmee het advies werd vastgesteld. Het debat maakte duidelijk dat hoewel er overeenstemming is over de noodzaak van de kruispunten, er nog veel werk aan de winkel is om het vertrouwen in het proces te herstellen.

Samenvatting van het voorstel


Het raadsbesluit betreft een conceptadvies aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14, specifiek bij de Prins Bernhardlaan en de Van Steelaan. Dit voorstel is onderdeel van de Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers uit 2012. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de voorlopige voorkeursvariant 8a, die door Rijkswaterstaat is gepresenteerd. Deze variant biedt voordelen zoals een vlotte verkeersafwikkeling en beperkte omrijdbewegingen, wat verkeershinder in woonwijken vermindert en de bereikbaarheid van hulpdiensten en de Mall of The Netherlands optimaliseert. Hoewel de keerlussen en rotondes extra ruimte vereisen, wegen de voordelen zwaarder. Het besluit heeft nog geen financiƫle gevolgen, maar is cruciaal voor een vlotte voortgang van de planuitwerking.

Documenten