2.a.1 Spreekrecht burgers. - 20:00
Voorzitter, leden van de Raad, namens de inwoners van Oud Voorburg is het bestuur van wijkvereniging Oud Voorburg nu 4 jaar actief betrokken bij alle studies betreffende de oeververbindingen over de Vliet. Het uitgangspunt was al die jaren het ontlasten van de bestaande bruggen zonder een extra oeververbinding. Alle veranderingen hebben invloed op de bereikbaarheid van alle toegangswegen tot Leidschendam en Voorburg en zeker op alle bruggen over de Vliet. Een factor van betekenis was een betere doorstroming op de N14 en de laatste rapportage van de begeleidingsgroep is op 13 maart 2018 overhandigd aan het college, vlak voor de verkiezingen in maart. Nu hebben we de planuitwerking voor de ongelijkvloerse kruising op de N14 kunnen inzien. De deskundigen van Rijkswaterstaat waren die avond overrompeld door het grote aantal belangstellenden. De N14 is dan ook van groot belang voor onze gemeente aan de Vliet. Na het bestuderen van de stukken van Flow4, waaronder de verschillende modellen, hebben we een aantal punten bij de Voorkeursvariant 8A, die we u willen voorleggen. Het plangebied van de planuitwerking vinden wij te beperkt, geen inzicht is gegeven in de huidige aantallen en streefgetallen voor de N14 en de herkomst- en bestemmingsmatrix van het onderliggend wegennet ontbreekt. Daaruit zou op te maken zijn hoeveel verkeer uit de richting van Voorschoten richting A4 zal kiezen om via de Damlaan naar de Sluisbrug te rijden of de N14 zal kruisen en via de Wijkerbrug of zelfs de Kerkbrug zal rijden. Doordeweeks is die verkeersstroom aanzienlijk, op zaterdag en wellicht ook zondag mogelijk. Als er in het ADO-stadion risicowedstrijden worden gespeeld, zal de verkeersstroom van de Mall richting A4 zeker niet zonder problemen kunnen worden afgewikkeld via de keerlus en de rotonde om vervolgens te moeten weven om uiteindelijk rechtsaf naar de A4 te kunnen. Onduidelijk is wat er precies wordt bedoeld met het weekendmodel. Er is op beide weekenddagen veel verkeer, ook van jongeren, liefst op de fiets van en naar de nabijgelegen sportparken. Twee Voorburgers richting Wassenaar moeten gaan rijden via de Hofzichtlaan. De Hofzichtlaan zit niet in het plangebied. De gemeente Den Haag is van plan daar van twee naar één rijstrook te gaan. Die uitvoering begint in 2019. Is daarover overleg geweest met Den Haag? En in de Voorkeursvariant 8A wordt tramlijn 19 verlegd richting sportvelden. Toch moet de tram linksaf naar de Weigelia. De HTM eist altijd een risicovrije oversteek. Wordt dat dan een VRI apart voor lijn 19? In uitvoering hebben we grote zorgen over de periode tijdens de werkzaamheden. De ervaring leert dat er bij ieder verkeersincident op de N14 binnen 20 minuten alle wegen naar de Vlietbruggen vollopen, uren vertraging veroorzaken met alle gevolgen voor de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de hulpdiensten. We vragen om in de overeenkomst met de aannemer een bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheidscommissie, een BLVC, op te nemen en nauwkeurig vast te leggen hoe dit geregeld moet worden. Tot slot, geachte Raadsleden, de nieuwe N14 wordt opgeleverd in 2026-2028. Naar verwachting zal de Mall in 2020 klaar zijn voor het ontvangen van de 12 miljoen bezoekers, waarvan 65% met de auto zal komen. Omdat er nergens wordt genoemd hoeveel auto's er nu rijden en wat de streefgetallen zijn, hebben we geen idee hoe het verkeer afgewikkeld moet worden in 2020 en later. Er worden nu onderdelen uit de eerder verrichte studies ingevuld, zonder dat is nagegaan of de uitkomsten wel de gewenste positieve effecten hebben. Hierdoor kunnen ernstige lacunes en ongewenste neveneffecten ontstaan. De wijkvereniging roept u op om de nodige acties te ondernemen. Het verkeersmodel voor de planuitwerking van de ongelijkvloerse kruisingen uit te laten breiden, zodat de effecten op het onderliggend wegennet en de Vlietbruggen zichtbaar worden en dit verkeersmodel te gebruiken voor het doorrekenen van de verkeerssituatie tot de werkzaamheden aanvangen en tijdens de werkzaamheden van de N14 en op basis hiervan een actieprogramma te formuleren.
Mevrouw De Zwart, dank u wel. Ik kijk even of er vanuit de Raad nog aanvullende toelichtende vragen zijn. Alleen de heer Kist.
Mevrouw Zwart, heeft u ook deze bezwaren aan het college kenbaar gemaakt en hebben ze daarop gereageerd? Heeft u ook deze bezwaren en opmerkingen aan het college kenbaar gemaakt en hebben ze daarop gereageerd?
U wel. Dan ga ik naar mevrouw Vader namens de wijkvereniging Leidschendam-Zuid. Goedenavond geachte
Geachte voorzitter en raadsleden, dames en heren van Wijkvereniging Leidschendam Zuid en Dam Belang, want die moest ook nog ergens anders zijn. Spreek ik in over de ongelijkvloerse kruising in de N14. Op ditzelfde tijdstip wordt er namelijk elders gesproken met de klankbordgroep parkeren Damcentrum. U begrijpt dat wij dit niet prettig vinden, want een aantal belangstellenden kan nu niet aanwezig zijn. Had dit niet anders geregeld kunnen worden? Hoewel diverse groepen van stakeholders, zoals Wijkvereniging Kersengaarde, met u aan tafel hebben gezeten om vooraf over de N14-materie te spreken, zijn wij, zowel Wijkvereniging Leidschendam Zuid als Dam Belang of het Damcentrum, op voorhand niet uitgenodigd voor zo'n gesprek. Waarom niet? Rijkswaterstaat en onze gemeente hebben gekozen voor variant 8A. Wij willen onze zorgen uitspreken over het stuk Leidschendam dat niet op de tekeningen van Rijkswaterstaat staat. Daar staat namelijk de kruising bij het Antoniushove, oftewel de kruising Heuvelweg-Banninglaan en de aansluiting Banninglaan-Noordsingel en de gevolgen die dat voor ons en Oud Voorburg zullen hebben. Omdat er geen ruimte is, zal er aan de zijde van Antoniushove geen keerlus gemaakt worden. Daardoor kan het verkeer van het parkeerterrein van de Mall niet via de N14 weer teruggeleid worden naar de A4. Er is voor gekozen om vanaf de Heuvelweg rechtsaf de Banninglaan op te gaan en dan weer rechtsaf de Noordsingel op. Via de keerlus bij de Prins Bernhardlaan kan men dan via de N410 naar de A4. Zoals u weet, staat er heel vaak een file op de Noordsingel. Dat betekent dat oversteken naar het Damcentrum een logische actie zal zijn. U begrijpt onze bezorgdheid bij deze situatie. Damcentrum en Leidschendam Zuid, oftewel de zuidelijke sluisbrug, verwerkt dan meer dan 8000 verkeersbewegingen per dag. De Raad van State heeft vastgesteld dat dit er maar 5000 mogen zijn. Deze uitspraak komt in het geding op deze manier. Hoe wordt het dan opgelost? Heeft u een idee? Er is bij ons dus geen plaats voor een overloop van het verkeer vanaf de Mall. Dynamisch verkeersmanagement, oftewel digitale informatieborden, zullen aangeven dat de route naar de A4 vanaf de Banninglaan sneller is via Damcentrum. De realiteit moet weergegeven worden op zulke borden, want de TomTom weet precies wat sneller is. Rijkswaterstaat heeft alleen de verkeersstromen op de N14 bekeken. De gemeente moet naar alle verkeersstromen op het onderliggende wegennet kijken. Niet alleen bij de Mall. Wat gaat het Mall-verkeer doen met de brug over de Vliet? Er is geen onderzoek gedaan, er zijn geen verkeersmodellen van het onderliggende wegennet in de nieuwe situatie gemaakt. Er moet onderzocht worden wat de gevolgen zijn voor het Damcentrum, Leidschendam Zuid en de Wijkerbaan. Wat is het kader waarbinnen bepaald wordt of het onderliggende wegennet het verkeer wel of niet aankan? Alle onderzoeken van ontlasten, lokale bruggen en benutten zoals bedoeld, zijn gebaseerd op een betere doorstroming van de N14. Maar met deze oplossing wordt de doorstroming van de N14 wel beter, maar die van het onderliggende wegennet veel langzamer. Je kan van de A4 snel naar de Mall, maar terug is een heel ander verhaal. In de conceptbrief naar de minister bent u positief over variant 8A, maar het belang van de bewoners wordt opgeofferd voor de Mall. In deze conceptbrief is een regel aan het kruispunt Heuvelweg gewijd. Dat dekt de lading totaal niet. Het feit dat daar niet gekeerd kan worden, is essentieel voor de overlast die op zal treden voor de buurtbewoners van de Mall en de rest van Leidschendam, Leidschendam-Voorburg. Over ons als bewoners wordt niet gesproken. Dat is vreemd als je ziet hoeveel mensen hier last van gaan krijgen. Welke garanties vraagt u aan de minister als een en ander straks extreem slecht uitvalt voor ons? Het feit dat de hulpdiensten akkoord gegaan zijn met deze variant, zegt niets over hoe de situatie voor de bewoners rond de Mall, maar ook in het Damcentrum en Zuid ervaren wordt. Gemeente, er moet meer onderzoek gedaan worden en op basis van die feiten kan er pas een besluit genomen worden. In de huidige conceptversie geeft u minister Van Nieuwenhuizen carte blanche en trekken de bewoners, maar ook u, aan het kortste eind. Het is toch vreemd dat letterlijk en figuurlijk aan beide zijden van de N14 en liggend aan de Vliet zowel Leidschendam Zuid als Oud Voorburg wij die hier hun zorgen uitspreken. Waarom coördineert de gemeente dit niet zelf? Geachte raadsleden, u bent aan zet. Zorg dat de verkeersoverlast van de Mall beperkt wordt en er voor onze gemeente nog wat te winnen valt. Dank u wel voor uw aandacht.
Dank u wel, mevrouw Faber, zijn er raadsleden die hier een vraag hebben aan mevrouw Faber? De heer Rozenberg, mevrouw Faber.
Zou het op prijs stellen als zometeen het college antwoord geeft op uw vragen. Ja.
Dan zullen we die vraag stellen aan het college. Dank u wel.
Voorzitter, dank u wel, geachte aanwezigen, dank voor deze mogelijkheid. Ik ga u meenemen in een heel kort verhaal. Ik heb twee fantastische mooie dochters. Het zijn puberdochters. En dat betekent dat dit voor mij echt een rustmoment is. Ik denk dat een aantal van u dat misschien wel herkent. Ik sta hier namens mijn gezin, maar ik sta eigenlijk ook namens 60 mensen die direct de gevolgen zullen ondervinden van deze N14. Ik woon zelf samen met het gezin op de Klaverweide 117, dus Prins Bernhardlaan en Noordsingel en de 8a-variant met de keerlus. Als ik dat goed bekijk, die komt eigenlijk 1 meter van onze achtertuin. En van daarnet in het zaaltje hiernaast hebben wij ook te horen gekregen, inderdaad, dat er ook mogelijk een andere variant is zonder de keerlus. Dus daar zijn wij uiteraard als bewoners en ikzelf in het bijzonder heel erg benieuwd naar. Ik wil het alleen hebben over de term, het containerbegrip leefbaarheid. Volgens mij kunnen we dat thema leefbaarheid concreet invullen en eigenlijk vragen we twee dingen. A, als u in de gelegenheid bent, komt u dan in het voorjaar en in de zomer bij ons in de tuin vergaderen. Wij zorgen voor de catering. Maar dan ondervindt u aan den lijve wat het is. Hé, dat is een onderdeel van die leefbaarheid en twee, laten we nou met elkaar heel concreet, en dat bedoel ik niet de MER, want we weten allemaal, als ik het heel plat sla, dat zo'n MER, ja, dat is natuurlijk een mooie vorm om dat juridisch en beleidsmatig prachtig in te kleuren, maar laten we nou concreet samen nadenken en dat ook uitwerken. Welke concrete maatregelen kunnen we nemen om die leefbaarheid inderdaad voor die bewoners te vergroten? Want neemt u van mij aan, we zijn het echt allemaal eens over die economische bereikbaarheid, geen enkel probleem, maar die leefbaarheid is voor ons echt een probleem. En geloof me, er zijn oplossingen, schermen die CO2 bijvoorbeeld filteren, stil asfalt. En neem van mij aan, hè? Dus dat zijn de twee vragen, twee verzoeken die ik heb. Blijf alsjeblieft in contact. Denk met elkaar na over goede voorzieningen. En kom ook alsjeblieft langs in die tuin, die fantastisch is bij ons. Als u die twee verzoeken van mij en de 60 mensen die ik vertegenwoordig en die ook een brief hebben doen toekomen aan de raad, inwilligt, zijn wij u eeuwig dankbaar. En zeker die twee fantastische mooie puberdochters zijn u eeuwig dankbaar. Dank voor deze tijd.
Meneer Den Oudsten, dank u wel. Ook hier kijk ik even of er nog raadsleden zijn die u een vraag willen stellen. U had al het vermoeden dat het zo was. Ja, dank u wel ook voor uw bijdrage. Over het agendapunt dat overgeheveld is naar de volgende vergadering, gaat over de stedenbanden, mevrouw Zwartepoorte. Die wilde daarover inspreken. Ik check even voor de zekerheid. Dat gebeurt op 11 december. Uw inbreng, voorzitter. De
De leden van de Raad, dank u wel. Ik ga inderdaad van de gelegenheid gebruik maken om in te spreken op het moment dat u over het onderwerp stedenbanden spreekt. Ik had een verzoek. Er is een vriendschapsverklaring getekend in 2016 tussen uw college en het bestuur van Constantine.
Jorna en ik zouden het fijn vinden als die verklaring de raadsleden ook nog zou bereiken voor die tijd. Dank u wel.
Helder, dank u wel, en dan zullen we in ieder geval u alvast noteren om in te spreken op 11 december.