Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
We hebben 4 insprekers die zich gemeld hebben voor het raadsvoorstel invoeren vergunningparkeren in de buurten rondom De Mall. En voor het raadsvoorstel vaststellen, ontwerp en vrijgeven uitvoeringskrediet herinrichting Veursestraatweg hebben zich 3 insprekers gemeld. Die komen zometeen vanzelf naar voren toe.
De spreektijden zijn bekend. Houdt u ook rekening met de tijden per fractie voor interrupties? En dan wil ik nu overgaan naar het vaststellen van de agenda met agendapunt 1b. Dat is het spreekrecht voor de inwoners. Zoals gemeld hebben zich 7 personen gemeld. U kunt zo meteen na afloop van elke inleiding van de dames en heren dan een enkele praktische vraag stellen, als u dat wil, en dan wilde ik graag eerst het agendapunt 4.1 raadsvoorstel vergunningparkeren om dat even kort te houden aan de orde stellen en dan eerst mevrouw Langendonk het woord geven.
Geachte Voorzitter, geachte leden van de Commissie Omgeving, ik spreek hier in als een belanghebbende inwoner die vlak achter de molen woont. Dan zegt Verzetsheldenbuurt ook. Ik heb deelgenomen aan de werkgroep Parkeermaatregelen. Voordat ik op de inhoud inga, wil ik allereerst de wethouder en in het bijzonder de betrokken ambtenaren complimenteren met het participatieproces zoals dat tot nu toe verlopen is: open, gelijkwaardig en transparant. Ik hoop dat dit navolging gaat vinden binnen het college en het ambtelijk apparaat, maar dat terzijde. Voor u ligt een raadsvoorstel dat het invoeren van parkeervergunningen mogelijk maakt. Net als de andere sprekers die na mij komen, maar ik weet wat ze gaan zeggen, denk ik, en met mij degene die in mijn groep van de werkgroep zaten, dat het voorgestelde raadsvoorstel een oplossing en waarschijnlijk de enige oplossing gaat bieden voor de parkeeroverlast ten gevolge van de molen die elk weekend, en het weekend start vaak op vrijdag, voelbaar is en niet alleen het weekend, ook de vakanties en de feestdagen. Parkeervergunningen zijn geen doel op zich, maar een middel om de overlast te beperken. Echter, alleen als er ook gehandhaafd gaat worden. Handhaving, en daar staat een hele dikke streep onder, kost geld en ik doe dan ook een dringend beroep op u en op de Raad. De kosten die aan het invoeren van parkeervergunningen en de daarbij behorende handhaving verbonden zijn, tijdig in te boeken in de Kadernota 2026 en de begroting 2026. Gebeurt dat niet, dan is er sprake van een kat in de zak en veel belangrijker van teleurgestelde bewoners die opnieuw hun vertrouwen verliezen in het college en de Raad. En dat zal toch het laatste zijn wat u wilt? Veel zal ook aankomen op de uitwerking van de voorgestelde parkeervergunningen. Wij rekenen erop dat het constructieve participatieproces bij de uitwerking wordt voortgezet en ons zal het niet liggen. Zoals ik al eerder zei, parkeervergunningen zullen een oplossing bieden voor de parkeeroverlast. Het biedt geen oplossing voor een ander groot probleem, te weten verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid in onze gemeente die door de komst van de molen dramatisch zijn verslechterd. En dan spreek ik niet over de milieuaspecten en de duurzaamheid. Dit probleem speelt voor de hele gemeente en niet alleen voor de aanpalende wijken van de molen. Er zal een oplossing moeten komen om de verkeersdoorstroming te normaliseren en of dat nu een kabelbaan, een monorail of een helikopter op waterstof wordt. Het maakt mij niet uit zolang er maar constructief en in samenspraak met inwoners gezocht wordt naar een oplossing die snel realiseerbaar is. Ik en ik denk de insprekers van vanavond met mij zijn van harte bereid hun bijdrage te leveren bij het vinden van deze oplossing. Ik dank u voor uw aandacht. Oh, ja, ik vergeet nog iets, denkt u aan de handhaving.
En gij zult handhaven begrijp ik. Ik kijk even rond zijn er vragen voor mevrouw Langendonk? Sorry. Oh ja, GroenLinks. Ja voorzitter dank u wel, dank u wel mevrouw Langendijk voor uw betoog. U had het volgens mij ook over handhaving. En als we nou kijken naar de situatie zoals die nu is, en we hebben misschien nog wel een tijdje te gaan voordat het vergunningenparkeren daadwerkelijk er zou zijn. Wat is dan voor nu uw grootste behoefte en grootste zorg in deze? Nou ja, dit jaar, volgend jaar. Ja, de grootste zorg is dat het niet overspannen wordt van die parkeeroverlast. Ja, ik moet constateren dat er maar één oplossing is en dat is echt parkeervergunningen invoeren. Ik zou geen andere oplossing weten. Hoe ik agressie moet bestrijden van mensen die dolgedraaid in hun auto zitten en geen parkeerplek kunnen vinden. Wat ik daartegen moet doen, ik weet het niet. Dus ik sta wat dat betreft met lege handen.
Wat ik wel weet is dat parkeervergunningen, mits er gehandhaafd wordt, wel een oplossing zullen bieden. Dank u wel. Oké, en dan vraag ik nu de heer Seguido of ik het goed uitspreek. Goedenavond, mijn naam is Stefano. Ik ben ook een bewoner van de wijk De Zijde hier in Leidschendam en met een aantal betrokkenen neem ik deel aan het participatieproject voor het vergunningparkeren, een gezamenlijke inspanning samen met de gemeente en vertegenwoordigers van omliggende wijken van de Mall. Voordat ik mijn standpunt namens onze wijk De Zijde deel, wil ik een kleine disclaimer maken. Ik spreek hier niet namens iedere wijkbewoner in mijn wijk. Ik spreek hier voornamelijk vanuit het participatiegroepje, omdat ook vanuit onze wijk wat zorgpunten zijn rondom het invoeren van vergunningparkeren, waar ik later ook even op terugkom. Laten we beginnen, vergunningparkeren, nou meteen met de deur in huis vallen, ook volgens onze wijk. Volgens ons participatiegroepje is dat echt de enige manier om het probleem aan te pakken. Het is de enige manier om de huidige problemen met parkeerproblematiek en onveilige verkeerssituaties aan te pakken en is ook degene die toegepast moet worden voor toekomstige issues. Op het moment dat de Mall betaald parkeren gaat invoeren. De Mall is een belangrijke speler in ons dagelijks leven, maar ook het centrum van verkeersonveilige situaties en overlast. Ook aangrenzende wijk RV ervaart op dit moment de impact van de overlast op zijn eigen manier. Sommigen hebben daar minder last van dan anderen, maar één ding is wel zeker: als het betaald parkeren ingevoerd gaat worden bij de Mall, dan zal elke aangrenzende partij, elke aangrenzende wijk, hier de overlast gaan ervaren. Daar is geen ontkomen aan. Onze wijk De Zijde heeft ook eigen unieke uitdagingen. Naast de bezoekers van de Mall hierbij is te denken aan trekpleisters die wij nu ook hebben, zoals een ziekenhuis en twee gebedshuizen binnen onze wijk. En die dragen ook bij aan parkeerdruk en onveilige verkeerssituaties. Afhankelijk van waar je woont bij ons in de wijk is de overlast toe te schrijven aan voornamelijk het ziekenhuis, omdat daar het personeel niet meer op het eigen terrein mag parkeren en dat bezoekers die 45 cent per minuut of per uur ook niet willen betalen. Dus dan krijg je dus dubbelop daar ja extra auto's in je wijk en aan de andere kant heb je de moskee. Die heeft verleden jaar de capaciteit verdubbeld en heeft geen gelegenheid voor eigen bezoekers om daar te parkeren. In het midden van de wijk heb je dan nog de kerk zitten, maar die heeft eigen parkeergelegenheid, dus daarvan is de impact ja niet zo heel erg groot op de wijk. Het is essentieel dat wij als wijkbewoners samen met de gemeente de handen ineen slaan om te zorgen voor een leefbare en veilige wijk. Daarom pleiten wij ook voor vergunningparkeren. Dat zou de problemen verlichten, maar ook bijdragen aan een veiligere verkeerssituatie. De zorgpunten waar ik het net over had in het begin even kort die ook zijn geuit vanuit onze wijk waar we nog later over gaan spreken in het vervolgtraject ga ik vanuit de kosten van de vergunningen en de bezoekersuren die daarbij horen. Het aantal te verstrekken vergunningen zijn ook nog geen keiharde afspraken over gemaakt. Volgens mij, maar ook vanuit de wijk zijn zorgen geuit van kinderen die in huis wonen. Nog steeds die normaal gesproken allang waren weggebonjourd, maar met de huidige situatie rondom huizen kopen, huren en dergelijke is het vrij lastig. Maar die hebben wel vaak een auto om naar hun werk te gaan. Dus hoe zit het dan met het uitdelen van vergunningen? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen in de problemen komen door het invoeren van vergunningparkeren en als laatste, en deze gaan jullie nog vaker horen vanavond, handhaving, handhaving, handhaving, handhaving. Het is nu al onvoldoende en als het zometeen vergunningparkeren ingevoerd gaat worden, is het echt super super relevant dat dat goed uitgevoerd gaat worden omdat je anders het doel wat je daarmee wil bereiken niet gaat halen. Nou, iedereen begrijpt natuurlijk dat niet elke wens van elke bewoner ingevuld kan worden, maar we vertrouwen erop dat...
Dat samen met de gemeente, dat ze onze zorgpunten serieus nemen en dat we constructief kunnen gaan werken richting de oplossing. Dank u wel. Dank u wel, ik kijk even rond of er vragen zijn. Ja, GroenLinks. Ja, dank u wel voor uw verhaal. Zouden er, want u zei, er moet iets gebeuren. Vergunning parkeren ziet eruit als een goede oplossing. Zou er wat u betreft misschien ook nog andere oplossingen denkbaar zijn om dit probleem op te lossen? Je kan hem overplaatsen naar het ADO-stadion. Nee, binnen de huidige infrastructuur. Het was een geintje, maar binnen de huidige infrastructuur kijk alle opties die al een keer eerder zijn gepresenteerd op betaald parkeren, vergunning parkeren, niks doen. Blauwe zones is geen oplossing in onze ogen, want je kan je nog steeds twee uur staan. Iedereen heeft zo'n blauwe kaart, dus dat maakt geen hol uit. Dan heb je nog betaald parkeren. Mensen uit Zwolle die daar naartoe komen zien het als een dagje uit, al reken je €7 per uur. Mensen gaan het gewoon neerleggen. Als ik dan naar Scheveningen ga, dan hou ik rekening met het feit dat ik €7 per uur kwijt ben om mijn auto kwijt te raken. Daar zo, dat calculeer ik in en de mol. Het heeft een soort magische aantrekkingskracht op...
Alles en iedereen binnen Nederland. Ik heb ook niet waarom, maar ja. Dat zal zo blijven, ben ik bang. Dank u wel. Dat waren ze dan, dank u wel, de heer Lieffering. Van de heer Wiefferink heeft u een tekst vooraf in iBabs gehad? Gaat uw gang. Goedenavond allemaal, mijn naam is Marcel Lieffering en ik ben een inwoner van de wijk De Heuvel. Ook als deelnemer aan de klankbordgroep en de werksessies ben ik sinds 2018 bezig om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de Heuvelwijk te verbeteren. Maar erg succesvol is het tot nu toe nog niet. De Heuvelwijk is een drukbezochte wijk met een hele populaire supermarkt, twee gebedshuizen, scholen, buitenschoolse opvang en verenigingen en daarnaast met grote regelmaat een evenement op het President Kennedyplein. Het is zeer regelmatig een complete chaos wat betreft parkeren en doorstroming in de wijk. Al tijdens de renovatie van het winkelcentrum werd de Heuvelwijk geteisterd door aannemersbusjes, welke bijna alle dagen van de week de wijk in kwamen gescheurd om er te parkeren. Na de opening van de Mall is het alleen maar erger geworden. Een enorme rij aan auto's stroomt met grote regelmaat de wijk in om een parkeerplaatsje te zoeken, waardoor er voor de bewoners en hun visite geen enkele parkeerplaats meer beschikbaar is. Daarnaast veroorzaakt dit ook enorme luchtverontreiniging in de wijk, zoals CO2 en stikstof, geluidsoverlast zoals toeterende autoalarmen, schreeuwende mensen en vervuiling op straat en in de plantsoenen. Denkt u hierbij aan etensresten, drinkbekers en verpakkingsafval. De verkeersveiligheid in de wijk staat zeer onder druk door veel te hard rijden, inhalen in een straat met aan beide zijdes autoparkeerplaatsen, het op de stoep parkeren, mensen die over straat lopen in plaats van op de stoep en ook nog scooters en fietsers die er tussendoor scheuren. Dat er nog geen ernstige ongelukken zijn gebeurd, is een wonder of een kwestie van tijd. Het asociale gedrag, al eerder aangestipt door de bezoekers: je wordt uitgescholden, zelfs bedreigd als je er iets van zegt. Krankzinnig ja, maar het gebeurt. Het is overduidelijk dat de leefbaarheid, gezondheid en de verkeersveiligheid in de Heuvelwijk en de andere wijken zwaar onder druk staan, mede veroorzaakt door falend toezicht en optreden van politie en gemeentelijke handhaving. Want als een overheid haar eigen regels en wetten niet handhaaft, is dat een ondermijning van haar eigen gezag en een voedingsbodem voor anarchie en criminaliteit. Wat de uitkomst van deze enorme problemen ook is, één ding is zeker: handhaving door politie en gemeentelijke handhaving moet enorm geïntensiveerd worden. Dit om de leefbaarheid, gezondheid en verkeersveiligheid in de wijken en de rest van Leidschendam-Voorburg te verbeteren en te waarborgen. Wat betreft de kosten, waarom moeten de bewoners hiervan de dupe zijn en kan iedereen dat betalen? Waarom de Mall de lusten en de bewoners de lasten? Mijns inziens komt er door vergunningparkeren en krijgen de bewoners compensatie in de vorm van gratis parkeerontheffing, ook voor hun visite, gefinancierd door de veroorzaker van dit probleem. Wat betreft de gemaakte afspraken over gratis parkeren, deze kunnen door voortschrijdend inzicht worden herzien. Het is nu aan u om te kiezen voor passende maatregelen en...
Dank u wel, ik kijk even rond, ik zie drie vingers. Ik begin even over rechts bij de PvdA over links. Dank voor uw inbreng, ik voel een dubbele bodem in uw inbreng en dat voel ik, dus dat is niet aan u. U geeft enerzijds aan dat vergunningparkeren een oplossing is, maar handhaven, dat hebben we net ook al gehoord, moet echt wel. Ja, dat moet goed gebeuren en aan de andere kant hoor ik u zeggen, in mijn woorden, dat we eigenlijk zouden moeten afstappen van het gratis parkeren, heb ik dat goed gehoord? Door voortschrijdend inzicht kan je dingen overwegen, heroverwegen. Ik zeg niet dat het moet, want mijn voorkeur gaat echt uit naar vergunningparkeren, omdat dat het wel oplost, zoals net ook aangegeven door mijn collega. Als je vergunning parkeert...
Parkeert of tenminste als je betaald parkeren invoert, dan los je het probleem nog niet op. En wat betreft de dubbele bodem? Ja, ik ben er al sinds 2018 mee bezig en het is best wel frustrerend. Als je tegen dingen aanloopt en dingen aangeeft bij de gemeente. Om mijn kleine dingetje aan te geven. Ik heb laatst, over milieuvervuiling was dat dan even zijdelings hoor, maar toen dit opgelost was, kreeg ik 11 berichtjes terug van de handhaving. Dat
Dank u wel VVD, ja dank u wel voorzitter en dank u wel voor uw inspraak. Ik sloeg uiteraard aan op de verkeersveiligheid. Ik ben benieuwd. Zijn er voor u nu quick wins te maken in uw wijk waarmee
Nee. Dank u wel. Meneer Wildschut ja, bedankt Frank Wildschut van de ChristenUnie. Ik had een vraag ter verduidelijking. U gaf aan de veroorzaker moet betalen, is dat dan de gemeente of de mol? In dit geval de mol, want zij
Hebben wel de lusten daarvan en de bewoners hebben er lasten daarvan. Dank u wel, dank u wel. Graag gedaan. Meneer Schroevers. Gaat uw gang, geachte voorzitter, geachte raadscommissieleden. Ik ben Frans Goevaers en vertegenwoordig Park Veursehout en de Via Verdi. In de afgelopen twee werksessies hebben we onder de professionele leiding van een extern deskundige en een gemeenteambtenaar geprobeerd een oplossing te vinden voor de parkeerproblematiek in de omliggende wijken rond de Mall. Tijdens dit participatieproces zijn wij als inwoners serieus genomen en is er goed naar ons geluisterd. We hebben de mogelijkheid gehad om onze meningen te ventileren. We zijn dan ook vrijwel unaniem tot de conclusie gekomen dat parkeren voor vergunninghouders in combinatie met blauwe zones in bepaalde gebieden waar dat niet anders kan, zoals bijvoorbeeld winkelcentra, gebedshuizen en sportverenigingen, de beste optie is voor bovengenoemd probleem. In een later stadium kan er dan gesproken worden over de dagen en tijden waarop het parkeren voor vergunninghouders gaat gelden. Uiteraard zijn ook de andere mogelijkheden besproken, zoals het parkeren met blauwe zones. Dit loste echter het parkeerprobleem in de omliggende wijken niet voldoende op, doordat bezoekers van de Mall dan nog steeds de gelegenheid hebben om in de wijken hun auto te parkeren. Weliswaar voor een beperkte periode, maar de mogelijkheid is aanwezig en om precies deze reden biedt ook het betaald parkeren geen oplossing voor de parkeerproblemen in de diverse wijken. Bovendien zijn meerdere politieke partijen in onze gemeente sowieso tegen betaald parkeren. We willen de garantie dat het invoeren van het parkeren voor vergunninghouders tegelijk of eerder wordt ingevoerd met het betaald parkeren op de terreinen en in de garages van de Mall. Anders krijgen we eerst nog een periode voor onze kiezen waar de parkeerproblemen in de omliggende wijken nog veel groter zullen zijn dan nu al het geval is. Die toezegging is voor ons zeer belangrijk, maar dat spreekt voor zich. Het is evident dat de regeling van het invoeren van parkeren voor vergunninghouders slechts zin heeft als er daadwerkelijk en strikt gehandhaafd wordt. Zonder adequate handhaving is de hele regeling een wassen neus. De vergunningen en ontheffingen zijn helaas niet gratis. We spreken over €17,50 per jaar voor je eigen auto en €70 per jaar voor de bezoekersvergunning. Voor veel bewoners van de wijk rond de Mall zou dit financieel een probleem kunnen worden. Bovendien speelt hier ook nog een principekwestie. Niet de bewoners zijn de oorzaak van het parkeerprobleem, maar de bezoekers van de Mall. Geldt dan hier niet het principe: de vervuiler, de veroorzaker betaalt? In het krantje van 25 september jongstleden las ik duidelijk dat de VVD zeker geen voorstander is van betaald parkeren op gemeentegrond in Leidschendam-Voorburg. Maar door het invoeren van het parkeren voor vergunninghouders worden de bewoners rondom de Mall toch op kosten gejaagd. De bewoners hebben part noch deel gehad aan het besluit om de Mall op deze volstrekt ongeschikte plaats te vestigen. Laat ze dan ook niet opdraaien voor de kosten van de ontheffing in de blauwe zones en de parkeervergunningen, maar schuif deze rekening door naar de Mall. Dan kun je terecht zeggen dat je pal staat voor gratis parkeren in onze gemeente. Tot slot vraag ik uw aandacht voor een belangrijke vervolgopdracht zodra het vergunningparkeren op de rit staat. Nu hebben we dan wel een zware oplossing gevonden voor de parkeerproblemen in de wijken rond de Mall, maar we moeten ons ook realiseren dat door deze maatregel de verkeersdrukte rond de Mall alleen maar zal toenemen. De bezoekers die nu in de wijken een geschikte parkeerplek vinden, worden gedwongen om elders hun heil te zoeken, met als gevolg dat de verkeersbewegingen gaan toenemen. Dit betekent dat de bewoners nog meer te maken krijgen met geluidsoverlast, met milieuvervuiling door stikstof, fijnstof en CO2 en eventuele agressie. Dit laat echter onverlet dat wij voor de volle 100% achter het voorstel staan om in de wijken rond de Mall het parkeren voor vergunninghouders in te voeren in combinatie met blauwe zones voor bepaalde gebieden. Ondanks de eventuele financiële consequenties die dat met zich meebrengt. Dan wil ik nogmaals uw aandacht vragen voor het probleem van de verkeersdrukte, want naast het parkeren vinden meerdere bewoners de verkeersdrukte een veel groter probleem. In die weekenden, in vakanties en op drukke dagen is het bijna onmogelijk om bezoek te ontvangen of om je eigen woning binnen een reële tijd te bereiken.
Dank u wel. Ik zie een vraag van de PvdA. Ja, dank u wel, dank u wel voor uw bijdrage. Ik hoor u zeggen dat met vergunningparkeren de verkeersoverlast niet wordt opgelost. Ziet u daar oplossingen voor? Ja, auto's weren. En zorgen dat er geen auto's naar de molen komen, dat is de enige oplossing. En wij zitten dan te denken aan een of andere vorm van Park en Ride enzovoorts. Of gewoon de gemeente sluiten, wat een heleboel gemeentes hebben, van je komt bepaalde gemeentes gewoon niet meer met de auto in. Zoals Den Bosch, daar kom je het centrum gewoon niet meer in waar je ook wil zijn. Je moet buiten parkeren en daar zijn voorzieningen en dan ga je het centrum in en dat zou voor de molen een prima oplossing zijn. Gewoon het centrum van Voorburg rond de molen sluiten voor verkeer en dan een of andere vorm van vervoer zien te regelen dat ze er wel komen en sowieso promoten van fietsen, openbaar vervoer en dergelijke. Ja, en laat ik nog een aanvulling geven. Ja, dat zijn eigenlijk een opmerking. Ik hoorde u een aanmoediging geven.
Mall gaat. Laten we proberen een discussie in dat opzicht te vermijden. Ik hoorde de aanmoediging, dus ik dacht van nou, heb ik dat goed gehoord? Kunt u de vraag nog even herhalen, want ik werd afgeleid omdat ik een aanmoediging hoorde dat u de VVD wilde aansporen om een amendement in te dienen om de rekening bij de Mol neer te leggen voor de bewoners. Nee hoor, ik heb helemaal geen banden met de VVD. Of het geldt voor iedereen, dat hebben mijn collega's ook meer gezegd. Wij zijn niet de veroorzakers. De bezoekers van de Mol zijn de veroorzakers en daar hebben wij al last genoeg van. Dan moeten we ook nog een financiële bijdrage leveren om het probleem, waar we zelf ook een oplossing voor gevonden hebben, voor elkaar te krijgen. Dat denk ik, de Mall is de veroorzaker van ons probleem.
Maar verder bemoeide ze zich nergens mee. Ik dank u wel. Nee. Sorry, neem me niet kwalijk, zei ik. Ik neem je niks kwalijk, voorzitter, dank. Ik wil de heer
Schroevers, dank ook voor zijn inbreng en mijn vraag en het antwoord zijn juist gegeven door collega van de PvdA en minister Hoekstra zelf, dus dank u. Oké, mooi, dank u wel, genoteerd. Dan dank u voor dit deel van het inspreken. Dan hebben we nog drie insprekers voor het agendapunt 4.2 Raadsvoorstel vaststellen ontwerp en vrijgeven uitvoeringskrediet herinrichting Versestraatweg en dan wilde ik graag mevrouw Dekkers.
Vragen om naar voren te komen. Komt met zijn tweeën, begrijp ik ja. Goedenavond voorzitter, hartelijk dank, welkom en dank u wel raadsleden dat wij hier mogen zijn voor het inspreken. Ik heb in de werkgroep gezeten. Samen met een aantal projecten is ook van de gemeente een aantal bewoners van de Veursestraatweg en we zijn hier eigenlijk om ja woorden te geven aan dat plan dat we eigenlijk heel graag zo willen houden zoals het nu is opgesteld. Dat betekent dat er een voorrangskruispunt komt bij het kruispunt van Schakenbos en Voorvliethaven en dat Partnershofweg een doodlopende straat blijft zoals die nu is en dat daar een fietsstraat van wordt gemaakt, zoals de plannen zijn. De reden dat we eigenlijk hier staan, is omdat we dan wel graag willen uitdragen dat andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld een verkeerslichtkruispunt, eigenlijk te veel opstoppingen met zich mee gaat brengen. Te veel vervuiling met zich mee gaat brengen. Dat betekent dat onze Partnershofweg open moet, waardoor de veiligheid van onze kinderen dan wel onze eigen veiligheid ook gewoon niet meer gewaarborgd zijn. Ook dat is in de werkgroep naar voren gekomen. We hebben verschillende oplossingen bedacht, we hebben het nog gehad over rotondes. Helaas past dat ook niet in de ruimte. Daarvoor zouden huizen gesloopt moeten worden. Nou, dat hebben we helemaal niet als voorkeur. Ja, en is dit eigenlijk de beste oplossing die...
En ja, daar willen we het eigenlijk bij houden. Dat is wat we eigenlijk willen uitdragen. Dank u wel, u bent het er helemaal mee eens. Ik kan nog wel toevoegen, ja. De reden is dat er nu al destijds bij de ontwikkeling van het project Schakenbosch wij als bewoners ook al hebben aangegeven dat wij problemen voorzagen met de verkeersdrukte. En daar komt diezelfde verkeersdrukte weer terug op zowel de Veursestraatweg als de Partnershofweg en dat eigenlijk nu, terwijl de woningen nog opgeleverd moeten gaan worden, er al geluiden vanuit de wijk komen dat het eigenlijk geen hele veilige situatie is. Destijds heeft de projectontwikkelaar een heel onderzoek gedaan en dat is nogmaals aangehaald in de werkgroep. Over de drukte die daar zou zijn en die allemaal haalbaar zou zijn, is een hele mooie animatie gemaakt. En nu komen er langzaam alweer geluiden dat het misschien toch wel eens een probleem kon gaan worden. Dus eigenlijk staan we hier een beetje uit voorzorg van: nou, dit is volgens ons een gesloten hoofdstuk en die Partnershofweg achter ons is een hele rustige weg. Voor ons voorkant heel druk. Wij vrezen ook voor die verkeersdruk, daar hebben we ook last van. Ook bezoekers van de Mall komen uiteraard via de Veursestraatweg binnen. Wij willen echt voorkomen dat er enige wijziging gaat plaatsvinden in het plan wat er nu ligt, dus bij voorbaat zeggen wij, hou het zo als het nu is voorgesteld. En met ons samen. Wij staan hier met zijn tweeën, maar goed. Daarbij zijn er dus 128 anderen die getekend hebben.
Dank u, dank u wel. Ik kijk even rond of er vragen zijn. Deze kant, ja, dan begin ik met de VVD. Ja voorzitter, dank u wel. Ik ben eventjes benieuwd: u bent bewoner of omwonende van de Veursestraatweg? Op dit moment bewoner van de Veursestraatweg. Ja Tom, en hoe ervaart u nu de verkeersveiligheid op de Veursestraatweg? Op de Vechtsestraatweg zelf, ja, ze rijden te hard en dat betekent dat er inderdaad nu ook best wel wat onveiligheden zijn. We hebben een zebrapad liggen waar je mag oversteken, maar pas alsjeblieft op, want het geeft schijnveiligheid, want ze rijden gewoon keihard door. Maar met de nieuwe plannen die zijn gemaakt, proberen we de snelheid eruit te halen. We proberen het ook minder aantrekkelijk te maken dat de weg, in plaats van 50 km per uur, dat je gewoon met 70 km per uur voorbij rijdt.
Het zou veiliger moeten worden op de Veursestraatweg. Ja. Niks, GroenLinks. Ja dank u wel, voorzitter. Ja, nog even voor de zekerheid. Ik begrijp het toch goed dat u het een mooi plan vindt zoals het er nu ligt, of is er, ik bedoel?
Het enige onzekerheid over dat er misschien wijzigingen op zouden treden. Waar komt die ongerustheid vandaan? Komt er vandaan omdat er dus inderdaad, hè? De vlieghaven is gedeeltelijk nu al open. Fase één is geopend, fase twee moet nog opgeleverd worden en er komen al wel wat geluiden uit dat de huidige situatie zoals die nu is, ook druk met zich meebrengt, hè? Dus dat betekent dat een nieuwe herinrichting niet betekent dat wij dat kruispunt daar gaan aanpassen, behalve dan dat we het veiliger gaan maken met een bredere oversteek, waardoor je in twee fases kan oversteken zoals het plan aangeeft. Maar we willen hier eigenlijk dus inderdaad voorkomen dat er een andere oplossing komt dan dat er nu op.
Want dat zou betekenen dat dus inderdaad de Partnersweg open moet en dat willen wij niet als bewoners. Meneer Van Wijk: ja, voorzitter, dank u. Het laatste is eigenlijk net al weer beantwoord. Tenminste mijn vraag, u staat hier vooral om de Partnersweg dicht te houden, begrijp ik, ja, te behouden zoals deze nu is, behalve dan dat er een mooie fietsstraat van wordt gemaakt. Want het is gewoon een recreatieve zone en creatieroute.
Leiden, naar Voorschoten, naar de Vlietlanden en dergelijke ja. Ben je van A. Ja dank u wel voor uw duo betoog. Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar en misschien heb ik de stukken niet goed gelezen, maar dat ligt dan aan mij. Heeft u hierover gesproken met het college en wat was de reactie van het
Het college hierover? Wij hebben niet gesproken met het college hierover. Wij hebben enkel in een werkgroep samengewerkt met de projectontwikkelaar van de gemeente hier ook mee. En, wat was de reactie van degene in de werkgroep namens de gemeente? Dat we unaniem tot dit besluit zijn gekomen, zoals de plannen.
Deze er nu liggen dat we daar met zijn allen een klap op hebben gegeven als werkgroep van nou, dit is de beste oplossing, zoals die het beste eruit kan komen. Sorry, voorzitter, ik even omdat zodat ik het begrijp, en daar is jullie optie. Dat is de optie die u nu voorstelt. Ja, die is daar niet in verwerkt. Ja, die is er wel, dus we zijn hier om te bekrachtigen. Ja
Ja ja, dan is het goed. Ja, dus het is niet erop tegen, we zijn er juist voor en dat willen we graag aan jullie uitdragen. Ja, voor alle duidelijkheid, dit was een inspreker die het eens was met wat de gemeente aan het doen is. Mag ook een keer gezegd worden, toch?
Wilt u even aangeven of u voor of tegen bent? Dan weet de PvdA dat. Het hangt er een beetje om. Goedenavond voorzitter, commissieleden en wethouder. Mijn naam is Lisette van der Helm, huidige bewoner van het Lien, toekomstig bewoner van Vlieghaven en frequent gebruiker van de Veurse Straatweg, de hoofdstructuurweg of verkeersader die Voorschoten, Leidschendam, Voorburg en Den Haag met elkaar verbindt. Allereerst wil ik complimenten maken voor de plannen die er nu liggen. Ze zien er mooi en gedegen uit, maar en daarom sta ik hier. Ik maak me ook zorgen om de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers. En dan met name voor kinderen die deze drukke weg moeten oversteken. Er zijn namelijk geen aparte zebrapaden ingetekend. De weg is nu al druk en zal door de nieuwe wijken Vlietvoorde, Vlieghaven en Voorlei nog veel drukker worden. Dat was volgens mij ook een van de redenen voor de herinrichting. Nu ligt er een zebrapad, maar dat gaat in de nieuwe plannen verdwijnen. Kinderen moeten dan hun weg zien te vinden tussen het verkeer om over te steken. Dat begrijp ik bij een woonerf of bij een 30 kilometerzone, maar niet bij een hoofdstructuurweg die ook nog aan de buitenkant van het dorp ligt. Ik ben een ouder van 3 jongens van 7, 10 en 12 jaar en ik maak mij zorgen dat mijn kinderen ergens op dat kruispunt moeten oversteken. Ze moeten zelf een plekje in de verkeersstroom daarvoor kiezen. En voor alles moeten ze deze hoofdstructuurweg oversteken. Vlieghaven heeft zelf geen voorzieningen. Voor school, sportverenigingen en vriendjes moeten ze dus meerdere keren per dag die weg oversteken. Bij een drukke weg zeg je toch altijd tegen kinderen dat ze moeten oversteken bij een zebrapad. En als ze op de fiets zijn, vertel ik mijn kinderen altijd dat ze bij drukke kruispunten moeten afstappen en lopend via het zebrapad moeten oversteken. Er liggen toch niet voor niets honderdduizenden zebrapaden in Nederland? Doorstroming van het verkeer is belangrijk. Volgens mij is dat ook een van de redenen voor de herinrichting, maar de veiligheid van kinderen en van ouderen, lees kwetsbaren, bij het oversteken van een doorgaande weg en drukke verkeersader moet belangrijker zijn. De SWOV, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, geeft aan dat een voetgangersoversteekplaats altijd veiliger is, mits deze wordt meegenomen in de inrichting van de weg. Daarom is dit het moment om te kijken of we echt de meest veilige situatie hebben. Ik heb lang getwijfeld of ik gebruik wilde maken van dit spreekrecht, maar het gaat hier om de veiligheid van mijn en andermans kinderen. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik achteraf zou zeggen, had ik maar. Ik neem aan dat dit voor iedereen geldt. Je wil niet dat we hier achteraf tegen elkaar moeten zeggen, hadden we toen maar. Ik weet van ouders met kinderen op de Emmaschool die hier al wonen en van ouders uit de nieuwe wijken dat zij zich hierover ook zorgen maken. Zij denken ook dat het veiliger kan en moet door voetgangersoversteekplaatsen met signaleringen en/of verkeerslichten. Dat willen we voor onze kinderen. Daarom vraag ik uw commissieleden en wethouder om vanuit de
en wethouder om vanuit de optiek van voetgangers en fietsers het plan nog eens te laten reviewen door een onafhankelijke verkeersdeskundige. Nu kan het namelijk nog. Dank u wel.
Dank u wel. Ik dank u wel, ik kijk even rond, ik zie een hand. Ik zie twee handen. PvdA. Ja voorzitter, ik heb toch altijd een zwak voor ouders die hier een pleidooi voor kinderen houden. U heeft aangegeven dat uw voorkeur uitgaat naar een verkeerslicht, samengevat een verkeerslicht, zodat kinderen veilig kunnen oversteken en daarmee ook een voetgangerslicht. Heeft u dit ook al aan het college kenbaar gemaakt en of in de werkgroep? Ik begreep dat er een werkgroep is. En wat was de reactie daarop? Ik ben zelf geen lid van de werkgroep. Ik wist ook niet dat die werkgroep er was. De klankbordgroep, anders had ik me daar zeker voor willen aanmelden. Ik weet dat dit meerdere keren wel in de klankbordgroep besproken is, maar dat er voor een andere keuze is gemaakt. Ik zou niet willen opteren voor een kruispunt volhangen met stoplichten en dat soort dingen, zeg maar, want dat komt de doorstroom niet ten goede, maar er staat bij Van der Valk in Voorschoten een stoplicht dat eigenlijk altijd op groen staat voor het verkeer, tenzij je wil oversteken. En mijn vraag is eigenlijk, waarom zou dat niet passen in deze situatie? Vooral omdat alles aan de overkant ligt. Alles ligt voor kinderen daar: de sportvelden, RKAVV, SEF, de winkels, vriendjes, want er komt daar een wijk van 325 woningen. Vriendjes van mijn kinderen weet ik nu al. Die komen daar te wonen, dus die willen daar oversteken en je komt anders vanuit...
De weg kom je niet naar de overkant, dan moet je helemaal omrijden. Helder, dank u wel, dank u wel. Meneer van Ja, dank voorzitter. Het gras is wederom weer weggemaaid voor mijn voeten. Dank daarvoor, u ook dank voor het inspreken. Ik heb nog een vraagje, maar daar gaf u eigenlijk al aan om een stoplicht te plaatsen. Ik hoorde net van de vorige sprekers dat het nu al een crime is om over te steken, tenminste bij het bestaande zebrapad. U zegt die veiligheid of dat moment van oversteken kan je dan bewerkstelligen door een verkeerslicht te installeren, dus alleen bij het oversteken dat je de verkeerslichten in werking kan stellen? Ja, ja, en dat is volgens mij wat het SWOV ook zegt, dat Instituut voor Verkeersveiligheid zeg maar, die zeggen ook dat een verkeerslicht veiliger is dan een zebrapad, maar elke inrichting voor voetgangers.
Voetgangersoversteekplaatsen zijn veiliger, mits het wordt ingericht of ingeregeld bij het ontwerp ervan. Dank u wel. En dat waren dan de insprekers. Met dank voor het inspreken, blijf vooral zitten, zou ik zeggen. Het agendapunt komt nu aan de orde, slot verrekening. En dan gaan we nu met agendapunt 4.1 aan de slag. Dat is het raadsvoorstel invoeren vergunningparkeren.
Vergunningparkeren in de buurten rondom de Mol. De context hiervan is de volgende: het college stelt voor om het al beschikbare instrument vergunningparkeren op grotere schaal in te zetten in de buurten rond de Mol. Het college doet dat mede op basis van de opbrengsten van de participatiesessies. Bij de stukken zitten ook de verslagen van de werksessies en inventarisatie van de problemen en oplossingsrichtingen met daarop de ambtelijke reactie van de gemeente. Vorige week heeft het college het voorstel toegelicht in de beeldvorming. U kunt uiteraard de inbreng van de sprekers hierbij betrekken. Welkom heren ambtenaren, als u zometeen even wil aangeven welke ambtenaren u ter linker- en rechterzijde van u heeft, en ons daarvoor aanbevolen zometeen. Maar ik ga even eerst...