Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Bespreekpunt één is onder 10.1 het raadsvoorstel vaststellen van de startnotitie doorontwikkeling, subsidie, systematiek, maatschappelijke subsidies. Daar is een conceptamendement voor ingediend door GroenLinks samen met PvdA, CDA en SP. Dus ik ga hen als eerste het woord geven en daarna krijgt wie er verder nog het woord wil voeren op dit agendapunt. En ik denk dat ik mevrouw Veld al de microfoon zag pakken. Klopt dat? Ga je gang.
Ja dank u wel, voorzitter. Ik denk net dat eigenlijk 10 minuten debat ook voldoende was geweest, maar dat is een beetje laat om dat nu nog te zeggen. Maar ik zal het dus wel kort houden door allereerst even te benoemen wat in dit amendement staat. Eigenlijk de subsidiesystematiek zoals we die nu wilden gaan vaststellen. De startnotitie zag er wat GroenLinks betreft al goed uit, maar de zogenaamde sociale basis, waar een hele hoop over gezegd is al en die echt ongeveer, ja wel, de kern gaat vormen van de nieuwe subsidiesystematiek, die was nog iets te dunnetjes en onvoldoende beschreven. In onze nieuwe regierol die wij als gemeente gaan nemen, vind ik het ook passen dat wij als Raad dan ook hierop juist kaders stellen voordat dat gesprek gevoerd gaat worden. De inhoud van dat gesprek laten we aan de wethouder over natuurlijk en daar komen we later op terug, maar die kaders zijn wel goed. Ja, daarom hebben we dus een alinea toegevoegd die zegt dat de gemeentelijke visie op de sociale basis op dit moment wordt ontwikkeld, maar dat we wel al in deze startnotitie enkele kaders willen vaststellen, namelijk dat de sociale basis bestaat uit drie lagen: de individuele sociale basis, de gemeenschappelijke sociale basis en de institutionele sociale basis. De individuele sociale basis biedt bestaanszekerheid aan inwoners, bijvoorbeeld op het gebied van werk en inkomen, opleiding, woning, sociaal welbevinden en gezondheid. En de rol van de lokale overheid wordt hierin geschetst op het op orde hebben van basisvoorzieningen, zoals wonen of onderwijs. De gemeenschappelijke sociale basis zorgt ervoor dat inwoners mee kunnen doen, zich kunnen verenigen en sociale contacten kunnen opbouwen en dit kan variëren van informele gezelschappen tot meer formeel georganiseerde verbanden. De rol voor de lokale overheid is het stimuleren en faciliteren van deelname aan dit soort gemeenschappen. En daarbij is ook waardering voor vrijwilligers belangrijk en dit alles wordt ondersteund door georganiseerde professionele inzet en voorzieningen. Dit is de institutionele sociale basis. De rol voor de lokale overheid is om te zorgen dat deze instituties bereikbaar en beschikbaar zijn voor mensen. Nou, een mondvol, maar wat ons betreft een goed begin om dus de belangrijke sociale basis vast te gaan leggen. Dus vandaar dank u wel. Dank u wel mevrouw.
Ja voorzitter, we hebben in de commissie een heel mooi debat gevoerd en een goed gesprek met de wethouder, en daar is dus dit amendement uitgekomen. En ja, daar wil ik het bij laten. Dank u wel.
Ja voorzitter, ik sluit me aan bij de collega's als zij zeggen dat we in de commissie een goed gesprek hierover hebben gehad. Volgens mij heb ik daar ook alleen maar complimenten voor de wethouder en de notitie gehoord, dus bij deze alleen even een reactie vanuit de VVD. Leidt ze dan voorbij op het amendement? Het mocht u misschien verbazen, maar we gaan tegen het amendement stemmen en dat doen wij vanwege twee redenen. Mijn fractie vindt het gesprek over de sociale basis zo fundamenteel belangrijk dat ze dit graag uitgebreider samen hier in de raad doet en misschien zelfs ook nog wel met onze inwoners en niet in een raadsvoorstel wat op een heel ander punt slaat even wat kaders vaststellen en dat vinden we geen eer doen aan de belangrijkheid van dit onderwerp. En dan misschien het tweede argument wat iets meer de inhoud raakt. Wat gaat over dat de indeling die nu gemaakt wordt, hè, de 3-trapsraket noem ik het maar even, dat we daar eigenlijk wat verbaasd over zijn dat die zo ontvangen wordt, zo enthousiast ontvangen wordt. Omdat het wat ons betreft juist ingaat tegen de beweging die wij met zijn allen aan het maken zijn, zowel als raad als gemeente als college, namelijk weg uit die systeemwereld, weg van het aanbod en veel meer naar de leefwereld en de vraag van onze inwoners. En die driedeling gaat veel meer, is heel erg gedacht vanuit de overheidsrol en wat de overheid gaat regelen voor onze inwoners, terwijl wij als VVD Leidschendam-Voorburg veel meer benieuwd zijn naar wat onze inwoners aan kracht hebben. Dus vandaar een tegenstem zo direct. Dank u wel.
Zeker, dank u wel, voorzitter. Nou, er is al veel gezegd, ook dat het een mooi debat geweest was in de commissie. Daar sluiten wij ons bij aan, ook de complimenten richting de wethouder voor het voorliggende stuk. Dank ook aan de collega's die dit amendement hebben ingediend en wij zullen dit steunen dadelijk.
Mevrouw Vogelaar, dank u wel voorzitter, ja, ook wij kijken terug op een goed debat in de commissie waarin onze vragen zijn beantwoord en de wethouder enige onduidelijkheden die bij ons bestonden heeft weggenomen. Het amendement zullen wij steunen, maar het amendement spreekt natuurlijk van de kaders en dat maakt natuurlijk eigenlijk nieuwsgierig over ja, wat we dan gaan doen om die kaders in te vullen? Dus het lijkt me wel goed dat het gesprek binnenkort gaat starten en daar kijken we naar uit. Meneer Visser
Visser wil een vraag stellen aan mevrouw Vogelaar. Nee, oké, kijk even wie wel verder nog het woord wil. Nee, dan kijk ik naar de zijde van het college, de heer Van Veller. Ja, dank u.
U wel voorzitter en dank u wel leden van de Raad voor alle complimenten die ik net zoals bij de commissievergadering onmiddellijk doorsluis naar het ambtelijk apparaat dat hier heel hard aan heeft gewerkt. Nou, we hebben inderdaad tijdens de commissievergadering een heel mooi debat gehad. Niet alleen over, nou, toch wel een beetje een systeemwereld van die subsidiethematiek en die subsidietafels die we gaan vervangen. Maar ook over wat zit er nou eigenlijk tussen die visie van het sociaal kompas en de uitvoering van bijvoorbeeld die subsidiethematiek? En dat heet dan sociale basis en we hadden een mooi inhoudelijk debat over dat fenomeen. En nou, dat is eigenlijk heel goed dat de Raad ook hier, tenminste, wij vinden dat heel goed dat de Raad ook hier kaders over mee wil geven, dus ik zou willen voorstellen dat met het aannemen van dat amendement de startnotitie die we hebben besproken ook een startnotitie is voor het fenomeen sociale basis. Nou als dat zo is, dan gaan wij deze zomer, wat we toch al sowieso van plan waren, hard aan de slag met het uitwerken daarvan. En dan komen we op 23 september bij de commissie terug om op basis van die eerste bouwstenen eens te praten. En dan kunnen we het gesprek, wat nu zich ook al ontspon, verder voeren over het fenomeen sociale basis. Wat is dat eigenlijk en hoe kijken we daar tegenaan? Dat is misschien ook onder leiding of in aanwezigheid van een andere wethouder. Het zal dan waarschijnlijk de coördinerend wethouder sociaal domein zijn. Er zijn nog twee inhoudelijke zaken. Nou ja, die bespreken we dan ook. Natuurlijk, de eerste is dat er vaak ook wordt gesproken over een persoonlijke sociale basis in plaats van individuele sociale basis. Maar goed, dat is allemaal semantiek en een ander punt is, daar werd al zojuist aan gerefereerd, hoe zijn die 3, die 3 sferen zal ik maar zeggen, hoe grijpen die op elkaar in hè? Die persoonlijke sociale basis van de mensen in hun eigen omgeving om zich te redden en in die gemeenschappelijke basis? Dat is wat mij betreft komt dat de maatschappelijke kracht, dus dat zijn de mensen die zich organiseren. Dat zijn de initiatieven, dat zijn de stichtingen van mensen zelf, dat zijn nou ja, allerlei vrijwilligers op allerlei manieren die actief zijn en dan natuurlijk die institutionele basis en dat zijn dan de organisaties die we nou ja, die echt nodig zijn in hun professionaliteit om zelfs wettelijke taken van de gemeente uit te voeren. Nou, hoe dat op elkaar ingrijpt dat? Dat gaan we allemaal nog bespreken na de zomer en dan gaan we in de zomer hard over aan het werk, dus ik had ook gewoon aan kunnen geven. Wij kunnen zeer goed leven met het amendement, dank u wel. Ja, maar
Maar er werd wel wat veel minder tijd besteed, dan gaan we naar de tweede termijn. Mevrouw Veld, nee. Toch meneer Visscher, ja gaat uw gang. Ja het handgebaar betekent niet helder, dank u wel, meneer.
Sorry, maar ik dacht even, dit ging even wat snel. Ik dacht dat er nog eerst een rondje werd gelopen dus, maar ik heb wel een korte tweede termijn. Ik dank de wethouder voor de antwoorden, het enige wat ik wil vragen is om nog even extra aandacht te hebben voor het fenomeen innovatie, waarmee het CDA voornamelijk bedoelt dat gedurende de periode dat we bezig zijn met de ontwikkeling van dit onderwerp en de toekomst natuurlijk, er bij elke keer toch weer nieuwe ideeën, nieuwe mensen en nieuwe organisaties opduiken of nieuwe initiatieven opduiken die deel kunnen nemen aan het hele programma. En het zou heel goed zijn als we daar een scherp oog op houden, zodat die ook meegenomen kunnen worden in de ontwikkeling zoals ze zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat de wethouder zal slagen om iedereen zoveel mogelijk te betrekken, maar soms wil een nieuweling nog wel eens uit het oog verloren worden. En ze mogen dan vooral niet uit het hart verloren worden, dus we zouden wel iets extra aandacht willen vragen voor zij die nog beginnen of komen met nieuwe ontwikkelingen op dit terrein.
Ja, ik wil nog even aangeven dat wij zowel het amendement als het raadsvoorstel zullen steunen en dat we heel blij zijn met die verbreding van deze startnotitie. Dank u.