- E.R. van der Schaft - SP
- M.W. Vroom - Burgemeester
- B.B.M. Bremer - Wethouder
- H.P. Peter) Klazenga - GBLV
- S.D. van den Heuvel - VVD
1.c Vragenuur - 20:05
Voorzitter. Overschrijding trillingswaarden was het onderwerp van de vragen die gesteld zijn. Ik heb de volgende tekst ingestuurd. Op 2 november zijn vragen door de SP over plaatsing van trillingsmeters bij sloop- en bouwwerkzaamheden nummer 18 31 beantwoord. In de beantwoording is de werkwijze uitgelegd. De SP heeft bericht ontvangen van inwoners, dat bij de sloopwerkzaamheden van Nieuwstraat Venestraat circa 200 keer grenswaarden zijn overschreden. Deze overschrijdingen hebben echter niet, zoals in genoemde beantwoording is beschreven, geleid tot het stilleggen van de werkzaamheden. Omdat het college voornemens is aanstaande donderdag een feestelijke start van de bouwfase aan te kondigen, heeft de SP de volgende, deels spoedeisende vragen. Ten eerste, waarom is er niet ingegrepen bij de overschrijding van de grenswaarden tijdens de sloopwerkzaamheden van het complex Nieuwstraat Venestraat? Waarom is de sloop niet stilgelegd? Welke rol heeft de gemeente bij de handhaving van overschrijding van grenswaarden? Er is kennelijk schade geconstateerd bij meerdere woningen, over de schadeafhandeling is met eigenaren gesproken. Vraag twee, welke rol heeft de gemeente bij de afhandeling van de schades als gevolg van overschrijding van de grenswaarden en zijn er gevolgen voor de bouw indien schadeafhandeling niet naar tevredenheid van betrokkenen wordt afgehandeld? En dan inleiding voor de laatste vraag: binnenkort moeten de bouwwerkzaamheden op deze locatie beginnen. Hierbij gaan onder meer damwanden getrild worden. Wellicht worden ook andere werkzaamheden verricht, waarbij sprake kan zijn van zware trillingen. Vraag vier is dan ook: wat wordt de werkwijze ten aanzien van de plaatsing en het gebruik van trillingsmeters tijdens de bouw? Wat is met name de werkwijze bij overschrijdingen van grenswaarden tijdens de bouw? Worden de bouwwerkzaamheden in voorkomende gevallen stilgelegd? Houdt de gemeente hier toezicht op? Zo nee, wie dan wel? Dat was het, voorzitter. Dank u wel.
Als ik de vragen zo hoor, ben ik blij dat u ze ook van tevoren hebt toegestuurd, zodat de wethouder zich heeft kunnen prepareren. Ik geef het woord zo aan mevrouw Bremer, die portefeuillehouder is op dit onderwerp. Ga je gang.
Ja dank u wel, voorzitter. Ook dank aan de heer Van der Schaft voor het stellen van de vragen. Het waren er een heleboel inderdaad, dus ik heb ze wel even genoteerd. U begon de vragen met dat er trillingsmeldingen zijn gedaan en waarom de sloop niet is stilgelegd. We hebben vandaag alle meldingen bekeken en de eerste is binnengekomen op 6 februari en toen waren de gebouwen, dat zijn de twee die gesloopt zijn, alle twee al helemaal weg. Dus ja, dan hoeft de sloop verder niet stilgelegd te worden. We hebben gekeken wat de trillingswaarden waren en ja, dat is lastig vast te leggen. Er zijn op een aantal punten trillingsbuisjes en die meten alle trillingen die er zijn, maar zoals ik zei, de eerste melding die binnenkwam was, waren de panden al gesloopt. Dus als u nadere informatie hebt, dan ontvangen wij die graag. Dan kunnen we daar nog dieper op induiken. Welke rol heeft de gemeente bij de handhaving? Vraagt u nog van overschrijding van de grenswaarde? Nou, wij kunnen als gemeente handhaven natuurlijk en dan wordt er ook gekeken wat de waarde van de overschrijding is, waardoor die veroorzaakt is. En dan gaan we kijken of we gaan handhaven, ja of nee? Daar zitten diverse factoren, dus denk ik te feitelijk en te inhoudelijk om hier alle factoren te benoemen. Maar dan kunnen we ingrijpen en dan gaan we ook handhaven, dus dat is verder geen probleem. Dat doen we normaal gesproken altijd. Welke rol heeft de gemeente bij de afhandeling van schade als gevolg van de overschrijding van de grenswaarde? Nou, zoals u weet, zijn er allemaal nulmetingen gedaan in de omgeving van waar de panden gesloopt zijn. Als de schades zijn ontstaan door het slopen van het gebouw, dan is dat in eerste instantie een afhandeling privaatrechtelijk tussen de sloper en de aannemer en de eigenaar van het gebouw die de schade heeft. Zijn er gevolgen voor de bouw? Nou ja, dat is dus afhankelijk van of die trillingen waar u het over heeft veroorzaakt zijn door de sloop. En als daar een overeenkomst in zit met de bouw van het gebouw, dan wordt dat duidelijk gemonitord, maar het heeft op dit moment geen gevolgen om de bouw te starten. Even kijken, de volgende vraag, ja, wordt dan de bouwwerkzaamheden stilgelegd? Vraagt u dan nog? Dat is eigenlijk hetzelfde antwoord als bij de sloop: als er daadwerkelijk trillingen overschreden worden die schadelijk kunnen zijn voor woningen in de omgeving of anderszins, dan kunnen wij de bouw stilleggen. Wij houden zeker toezicht. Wij krijgen ook uitslag van de trillingsmeters en op die manier kunnen we alles monitoren en zo nodig handhaven. Ik hoop dat dat voor nu voldoende is, en anders hoor ik het graag.
Dank u wel. De werkwijze is dat ik nu even naar de rest van de raad kijk of er nog aanvullende vragen zijn en daarna ook naar meneer Van der Schaft. Is er verder nog iemand die hier vragen over heeft? Nee, meneer Van der Schaft.
Ik heb ook wat huiswerk gekregen, zie ik maar wat op dit moment is. De beantwoording is duidelijk voor mij, dank u wel, dank u wel. Dan is...
De volgende die zich heeft gemeld voor vragen in dit agendapunt is meneer Visscher. Ga je gang. Jawel, voorzitter.
De CDA-fractie heeft berichtgeving in lokale media gelezen over mogelijke plannen om asielzoekers bij het Stationsplein Voorburg te huisvesten en de reactie van het college daarop vernomen. Het CDA vindt het van groot belang dat goede opvang van asielzoekers gerealiseerd wordt. Daarbij is ook het lokale draagvlak voor het CDA essentieel; tijdige en volledige communicatie en samenwerking met inwoners is daarbij prioriteit, juist bij zo'n gevoelig onderwerp. Daarom hebben wij de volgende vragen. Is het college bekend met berichten in lokale media over mogelijke opvang van de groep asielzoekers? Waarom is er, behalve een online reactie van twee zinnen op vragen van een lokaal medium, geen eigen en actieve communicatie gestuurd naar inwoners en de Raad, bijvoorbeeld op de eigen website of via een raadsmededeling? Vraag twee, is het college het met het CDA eens dat gelekte informatie over asielopvang, gegeven de impact van zulke informatie, reden zou zijn geweest voor het college om sneller tot melding van in ieder geval de stand van zaken van het proces over te gaan? En vraag drie, in de reactie van het college gaat het over de diverse belangen die meespelen, waardoor het college nog niet eerder of nog niet verder kon communiceren. Hoe worden de belangen van duidelijke informatie voor inwoners daarbij meegewogen en is het voor het college mogelijk om aan te geven op welke termijn er wel communicatie komt over deze opvang? Voorlopig deze drie vragen. Dank u.
U wel. Kijk naar de portefeuillehouder van het onderwerp, want het is mevrouw Bremer. Die heeft daar stappen mee. Gaat u gang.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ja, dit is een precair onderwerp, zoals u weet. We hebben dit in de commissie al een keer eerder besproken. U als raad had gevraagd of het college actief aan de slag wilde gaan met de spreiding. We hebben toen ook besproken als er vertrouwelijke zaken waren met wie het college dat kon bespreken. We hebben toen afgesproken dat er een delegatie van de raad meegenomen zou kunnen worden bij eventuele zaken die nog even niet naar buiten konden, omdat ze nog niet zeker waren. Dat vond u een goede werkwijze die is gevolgd. En op dit moment kan het college niks melden, want er zijn geen overeenkomsten. En het is heel onhandig dat in een lokale media iets genoemd wordt, maar daar zijn wij niet voor verantwoordelijk. Ik ben wel verantwoordelijk voor een zorgvuldige afhandeling van hetgeen er speelt. Dat zijn de zinnen die we terug gecommuniceerd hebben naar de pers en dat is dat de COA met diverse panden in onze gemeente in gesprek is. Daar heb ik u volgens mij een aantal keren over geïnformeerd. Zodra er een overeenkomst is, dat hebben we ook eerder aangegeven, zullen we dezelfde werkwijze hanteren als die we bij Overgoo 5 hebben gehanteerd. Dan wordt u als raad als eerste geïnformeerd. Omwonenden. Dan gaan we inloopbijeenkomsten organiseren en dat is precies de procedure die u goedgekeurd heeft bij Overgoo 5, waarvan u ook gezegd heeft, mocht er een nieuwe locatie in zicht komen, college, doe dat op dezelfde manier. Maar dat is nu niet aan de orde.
Dank u wel. Kijk, ik kijk even of er verder vragen zijn. Ja mevrouw Van den Heuvel. Ja voorzitter, dank.
Dank u wel. Bij de vorige raadsvergadering hebben wij u als fractie uitdrukkelijk gevraagd zo snel mogelijk in overleg te gaan, hè? Indien er meer bekend is met omwonenden, ondernemers, andere organisaties. U heeft dat toen toegezegd. Bent u dat nog steeds van plan? Laat ik.
Ja, we doen even een rondje of er nog meer vragen zijn. Ja, ik kan me voorstellen. Ik kijk even verder of nog iemand hier een vraag over heeft. Nee, want dan kijk ik ook nog even naar meneer Visscher en dan geef ik daarna de wethouder het woord. Ja, voorzitter.
Dank voor het antwoorden mevrouw Bremer, die waren duidelijk. Ik heb nog een vraag en die ligt even ten dus meer gewetensvraag, was u verboden om te communiceren of heeft u duidelijk zelf een keuze gemaakt om niet te communiceren naar aanleiding van het bericht, hè? Duidelijker te communiceren in oogpunt naar aanleiding van het bericht wat in het voorbeeld Dagblad is verschenen. En verboden dan dus door de onderhandelende partijen, zo bedoel ik het uiteraard, hè? Is het u verboden door de onderhandelende partijen om nader te berichten over wat er gaande is? Of heeft u als college de eigen keuze gemaakt? Kunt u daar even ja of nee op antwoorden? Dit zijn de
Ik ga ook. Mevrouw Van den Heuvel, die had als eerste de vraag gesteld, volgens mij heb ik net proberen uit te leggen dat we dezelfde werkwijze als overal hanteren, dus dat is bewonersbrieven, de raad, persmoment, inloopbijeenkomsten, de ondernemersvereniging of alle ondernemers. Moet even kijken waar het pand is, maar dezelfde werkwijze. Want dat is de vorige keer volgens mij goed gegaan en u? Ook als raad goed bevallen. Meneer Visser, ja ja, maar eerst mevrouw Van den Heuvel, toch? De volgorde der dingen. Wij hebben als college het bericht gelezen in het Voorburgs Dagblad en voorafgaand daaraan had het Voorburgs Dagblad ons de vraag gesteld of er sprake was van een overeenkomst tussen het COA en een pand in de gemeente. We hebben niet de gelegenheid gekregen om deze te beantwoorden, want toen was het persbericht van het Voorburgs Dagblad daar al uit, dus toen hebben we inderdaad die vier zinnen die we met elkaar hebben afgesproken terug gecommuniceerd. Dat is wat hij later ook gepubliceerd heeft in het Voorburgs Dagblad. Het is ook niet aan de gemeente om hierover te communiceren. COA onderhandelt met pandeigenaren en zolang daar geen overeenkomst is waar wij kennis van dragen, kan er niks gecommuniceerd worden door de gemeente.