Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Nou, agendapunt 4A achter de hekken gaan we naar agendapunt 4B. Dat is het Raadsvoorstel over de reactie op de vervoerplannen voor volgend jaar van de MRDH. In de Commissie is geconcludeerd dat het als bespreekstuk zou worden geagendeerd, omdat er nog wat in de tekst is aangescherpt, zoals er staat. En daarbij is een motie aangekondigd als aanvulling op het verhaal, dus ik geef als eerste in deze termijn het woord aan mevrouw Muller.
Ja, dank u wel, voorzitter. Wij dienen graag een motie in waarin wij het college verzoeken om samen met inwoners, ondernemers en organisaties in Leidschendam-Zuid in gesprek te gaan om zo te komen tot de mobiliteitsvisie voor Leidschendam-Zuid, waarbij verschillende vormen van mobiliteit, waaronder ook de OV-bereikbaarheid die er nu niet is, aan bod komen. De gemeenteraad wil graag in deze gesprekken en visievorming betrokken worden en wij roepen op om zo snel mogelijk, maar in ieder geval nog in 2024, met deze gesprekken te starten. Het CDA begrijpt dat er eerder al een toezegging is gedaan door wethouder Bree, maar om tot één mobiliteitsplan te komen inzake over wat in Leidschendam zou moeten liggen, roepen wij met deze motie echt op om dit samen met inwoners, ondernemers en organisaties in die wijk vorm te geven. Dus het participatiestuk, daar ligt onze nadruk dan ook op. Neem die bewoners mee en die ondernemers en de organisaties die zelf in die wijk wonen en actief zijn. We zien graag dat dat proces dit jaar nog start, zodat de inwoners van Leidschendam-Zuid een beter perspectief kunnen bieden. Dan ga maar naar station Leidschendam-Voorburg lopen, wat vanaf Overgoo een kwartier lopen is en vanaf de Sluis een half uur lopen is, mits je goed ter been bent. Dat is hem.
Dank u wel. En even voor de volledigheid: in de tekst, de motie zit ook bij de stukken, maar die is hiermee dan ook ingediend. Geef ik nu het woord aan meneer Van der Schaft, ga uw gang. Ik heb
Ja, dank voorzitter. Wij kunnen instemmen met de aangepaste zienswijze. Het is goed om te zien dat een aantal punten scherper en duidelijker opgeschreven zijn. Zaken waar wij ons zorgen om maken, komen nu beter terug, zoals de toegankelijkheid en sociale veiligheid van station Leiden naar Voorburg en een verruiming van de dienstregeling van lijn 46. Ook was er antwoord van de wethouder op de gestelde vragen in de commissie. Ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje schrok toen ik zag dat de toegankelijke trams op lijn 6 nu pas in de tweede helft van 2027 gaan rijden. Toen we hier vorig jaar over spraken, was het nog 2026, dus het is erg jammer om te zien dat het nu weer vertraagd is. Tot slot de motie van het CDA. Die steunen we en tekenen we ook mee.
Ja voorzitter, goedenavond, dank u wel. Bedankt mevrouw Muller voor de motie. We hebben het in de Commissie Omgeving uitvoerig gehad over de vervoersplannen 2025 en ik wil de wethouder dan bij deze ook complimenteren met de aanscherping van de reactiebrief. Voor de VVD Leidschendam-Voorburg dekt de brief nu de lading, maar voorzitter, ik heb nog wel een vraag. Vanuit de VVD Leidschendam-Voorburg hebben we het gehad over de personeelskrapte en hierover lees ik niks in de reactiebrief. Wellicht kan de wethouder ons toezeggen dat met de lopende studie vanuit de MRDH hij ons bijpraat op het moment als er op dit dossier meer bekend wordt. Voorzitter, dan nog even over de motie van het CDA. We hebben eerder in het stuk over de gebiedsontwikkeling Overgoo een toezegging gehad van wethouder Bremer. Daar refereerde mevrouw Muller net al aan. Ik vraag me af of de motie van vandaag niet hetzelfde beoogt en dat we hier dus al een keer over komen te spreken. Ik hoor graag hoe de wethouder hierop reflecteert. Tot zover, voorzitter. Dank u wel. Hielkema.
Misschien dan kort nog eventjes even kijken. D66 was al goed te spreken over de vervoersplannen en de reactie van onze wethouder daarop. Na het debat in de commissie omgeving is die reactie aangescherpt en daarmee wat ons betreft ook verbeterd. Dat verdient misschien ook een compliment voor de werking van de vergaderstructuur en de flexibiliteit van het college en de raad. Voor D66 zijn deze vervoersplannen wel echt nodig, want door verschillende oorzaken, waaronder ook personeelstekort bij vervoersbedrijven, dreigt mobiliteit in het nauw te komen. Het gevolg daarvan zal zijn dat onze inwoners letterlijk tot stilstand worden gedwongen door ze in de files te sturen. Zoals ook al besproken in de commissie en nu ook duidelijk terug te lezen is in de reactie van het college op de vervoersplannen, zijn er vooral lijdzaam Zuid en stonden er ook aandachtspunten over. D66 vraagt blijvende aandacht voor het aansluiten van het OV op andere vormen van duurzame mobiliteit, zoals natuurlijk de fiets, niet per se lopen wat mij betreft, maar ook deelmobiliteit zoals scooters en deelauto's. In de commissievergadering vroeg mijn collega Bob Joosten naar een planning. Als ik me niet vergis, gaf de wethouder toen aan voor de zomer met een planning te komen. Ik vroeg me af of ik dat goed heb begrepen. In deze planning zou dan specifiek zijn voor de tijdslijn voor de aanpassing van de halte bij Voorburg aan de Vlietweg ten behoeve van de ontsluiting van Leidschendam-Zuid. Wij steunen de wethouder graag bij zijn inzet om de voorgenomen vervoersplannen succesvol af te ronden. Dank u zeer. Dank.
Dank u wel. Ik wil ook graag aansluiten bij de complimenten voor de wethouder voor de aanscherping van de tekst waar wij ook onder andere om hadden gevraagd zodat Leidschendam-Zuid en Stompwijk niet in het vergeethoekje raken voor wat betreft toegankelijk openbaar vervoer. De motie van het CDA zouden we kunnen steunen omdat we voor samenwerking zijn met inwoners die hun eigen wijk beter kennen dan wij allemaal. Dank u wel, voorzitter.
Voorzitter, wij laten ons natuurlijk niet ongeroerd door de vervoerplannen Emmen. Hierover is in de commissie gesproken door mijn collega, de heer Van Wissen. Er is voor GBOV geen aanleiding om hierover opnieuw te debatteren. Van Wissen had verzocht om een aanpassing van de passage over het station Leidschendam-Voorburg aan de zuidkant voor betere toegankelijkheid van Leidschendam-Zuid. Deze passage is heel goed aangescherpt, waarvoor dank aan de wethouder. Dus wat ons betreft kan de reactie op de vervoerplannen van MRDH worden vastgesteld. Dank u. Dank.
Dank u wel. Dan kijk ik naar de portefeuillehouder. Dan probeer ik hem met mijn blik deze kant op te bewegen, maar hij gaat al. Hij komt. Wethouder Keus. Ja, dankjewel.
Voorzitter ook. Ik kijk terug op een mooie, waardevolle bespreking in de commissie over de vervoersplannen 2025. Inderdaad brede consensus in de commissie en terecht ook aandacht voor de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid, niet alleen voor in de toekomst, maar ook voor vandaag. De inzet is ook vanuit het college om daar echt goed mee aan de slag te gaan. Collega Bremer heeft inderdaad bij de bespreking van Overgoo de toezegging gedaan dat we daar met een mobiliteitsplan gaan komen voor het gehele gebied. Nou, noem het een mobiliteitsvisie. Wat dat betreft vind ik dat semantiek. Feit is dat we moeten gaan kijken. Er gebeuren daar veel, er zijn veel ontwikkelingen in Leidschendam-Zuid en het is zaak om die goed bij elkaar te brengen, te kijken wat er extra nodig is om ook naar de toekomst toe Leidschendam-Zuid goed bereikbaar te hebben. En dat heeft echt, zoals ik ook in de commissie heb aangegeven, hoge prioriteit bij het college. Want het stond vandaag ook in het AD met een stuk. Het zal alleen maar drukker worden in onze gemeente, in Leidschendam-Zuid ook, dus het is echt zaak dat we daar grondig met elkaar plannen voor gaan maken en uiteraard met inwoners, ondernemers en organisaties. Voorzitter, ik zie een interruptie.
Ja, dank u wel, voorzitter, en ook dank u wel voor de reactie. U zegt uiteraard met de inwoners, de ondernemers en organisaties daar. Maar u hebt het ook over: we gaan de plannen maken. Betekent dat dan dat het college de plannen gaat maken en het dan voorstelt aan de inwoners, de organisaties en de ondernemers? Of gaat dat in samenspraak? En zo ja, wanneer begint dat? Dank.
Voorzitter, kijk zoals net ook al werd gezegd, hè? De inwoners kennen hun wijk natuurlijk het beste, dus ik heb enige tijd geleden, volgens mij vorige maand, ook een wandeling door Leidschendam-Zuid met een groep inwoners gedaan, waarvan er ook vanavond hier aanwezig zijn. Zeer prettig en dan ja, het is niet dat ik daar voor de eerste keer kom, ik kom er regelmatig, maar dan kijk je toch met een andere bril naar het gebied en er komen allerlei ideeën op. Ja, en die moeten wij gewoon als gemeente ook meenemen en tegelijkertijd is het niet zo dat wij een blanco pagina hebben. Ook wij hebben natuurlijk allerlei specialisten bij ons. Bij de gemeente werken die goede ideeën hebben over wat Leidschendam-Zuid zou kunnen helpen om beter bereikbaar te zijn, verkeersveiliger en ook gewoon leefbaarder. Dus die kennis moet gewoon samenkomen. En dat moet uiteindelijk tot één goed en toekomstbestendig plan gaan leiden. Dus dank ook voor de aandacht wederom voor Leidschendam-Zuid, maar de motie is in dat opzicht overbodig omdat we daar echt al prioriteit aan geven en daar echt mee aan de slag gaan. Maar die zie ik nog even als een steun in de rug voor het college en de plannen die daarvoor in de maak zijn, samen nogmaals met inwoners, organisaties en de ondernemers. Ja, voorzitter. Verder heb ik nog een paar vragen, heer De Klerk, over de personeelskrapte. Nou, dat is inderdaad een terecht punt. Zowel bij de HTM als bij de RET, de vervoerders in ons gebied, hebben te maken met serieuze personeelsvraagstukken, zodanig ook dat, hoewel het sec hun vraagstuk is, de MRDH hier echt een stap naar voren heeft gezet. Van ja, we zien echt dat er iets structureels aan de hand is. En we hebben daarom ook extern expertise gevraagd om in kaart te brengen hoe die arbeidsmarkt eruitziet. Wat zijn nou ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden? Welke inspanningen hebben vervoerders al gedaan om mensen binnen te krijgen? Ja, en wat kunnen ook anderen zoals bijvoorbeeld de MRDH zelf, maar ook de gemeente, doen om in dat vraagstuk hulp te kunnen bieden om mensen binnen te krijgen? En er wordt wel eens gesproken over, kunnen we toch niet eens goed kijken naar de kaartenbakken? Wellicht zitten daar mensen bij die met de juiste opleiding en training geschikt gemaakt kunnen worden om te werken bij de vervoerders, hetzij op de bus of tram of in de techniek. Nou ja, er zijn allerlei ideeën die daarvoor zijn, die worden uitgezocht en uiteraard bereid ik zodra die uitkomsten van die onderzoeken er liggen om te zijner tijd dat ook met de Raad te delen en te bespreken. Voorzitter, dan nog even op de vraag van de heer Hielkema, terecht overigens de opmerking, we gaan het over deelmobiliteit hebben, van, hé, hoe gaan we nou? We moeten echt af van het denken in enkele modaliteit, dus alleen auto of alleen openbaar vervoer of alleen de fiets, we moeten echt kijken naar het totale netwerk om het zo maar te zeggen. Dus echt van A naar B komen. Hoe ziet dat eruit en welke modaliteit hoort daarbij? En dan is vooral van belang inderdaad die aansluitingen, dus first and last mile, dat je dat goed regelt. Nou, we gaan nogmaals, we gaan het zo over deelmobiliteit hebben, dus die oproep neem ik zeker ter harte en verder inderdaad de toezegging om met een planning te komen over station Leidschendam-Voorburg om dat voor de zomer, dat heeft u goed verstaan, inderdaad die toezegging, die ligt er. Ja voorzitter, volgens mij heb ik zo de vragen dus voor zover.
Mag zeker overleg hebben, maar wilt u dan dat we de vergadering daarvoor stilleggen, of...? Ja. Graag. Oké, twee minuten schorsen, doen we dat. Ga je gang. Dank u wel. Ik
Krijg een duimpje van de zijde van mevrouw Mulder. Daarmee geeft ze aan dat er twee minuten gebruikt zijn en dat daar wellicht iets uitgekomen is. Maar dat gaan we merken, want de tweede termijn begint nu. Mevrouw Mulder heeft het woord.
Ja voorzitter, dank u wel. We hebben even overlegd en we zijn wel benieuwd of de wethouder die toezegging kan doen. In ieder geval dat de gesprekken voor die participatie in ieder geval dit jaar nog gaan beginnen. Hoorde ik daar een antwoord? Of niet, nee, dat...
Hoorde u niet dat er staat, kijk eens, er staat hier niemand bij het spreekgestoelte. Dus wat u ook hoorde, u hoort ze vliegen? Nee hoor. Ik dacht ook.
Ja voorzitter, dank u wel. Dank u wel, wethouder, voor de beantwoording en de toezegging. De motie is wat ons betreft overbodig, zoals de wethouder heeft aangegeven. Ik ben wel eventjes benieuwd wanneer er eventueel wordt gestart met het mobiliteitsprofiel van Leidschendam-Zuid. Tot zo, dank.
Voorzitter. We zijn natuurlijk doorlopend in gesprek met de inwoners, maar als je vraagt van specifiek hierover lijkt het me natuurlijk logisch dat we daar dit jaar wel gewoon mee gaan beginnen. Een specifieke termijn zou ik nu niet durven aangeven, maar in ieder geval de toezegging dat we dit jaar natuurlijk dan wel het gesprek aangaan. Ik hoop dat het zo voldoende is, voorzitter.
Al uw punten die u te laat wethouder bedankt dan. Ja of ja precies dan. Gaan we wel nog over het Raadsvoorstel stemmen? Ja het Raadsvoorstel onder 4b reactie op de Vervoerplannen 2025 MH. Dus de stemming is al geopend zie ik nou, ga je gang mooi. Met geen enkele stem tegen, is het aangenomen? Dan kunnen ze zelfs bij de VNG-congressen nog wat van leren. 100% hè, potverdorie? Nee, maar dat komt door het goede samenspel tussen uw Raad en de portefeuillehouder en zijn staf, waardoor de tekst is aangepast zoals u wilde hartstikke mooi, geen 1. 4b klaar 4c.
Is het agendapunt met de twee moties over Vlietland? En die zijn aangekondigd in ieder geval door de heer Wilschut, dus die krijgt van mij als eerste het woord.