Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Er zijn verschillende onderwerpen in drie verschillende moties en als eerste geef ik daarbij het woord aan de heer De Clerck. Gaat uw gang. Voorzitter, dank.
Dank u wel. We hebben het in de commissie Omgeving gehad over deelmobiliteit en daar gaf de wethouder al een toezegging op het starten van een pilot om de overlast tegen te gaan en om te zorgen dat we er dit jaar nog van kunnen profiteren. In afwachting van regionaal beleid hebben wij besloten om een motie vreemd aan de orde in te dienen vandaag, want voorzitter, onze inwoners voorzitter.
Dan geef ik onze gasten even de gelegenheid rustig de zaal te verlaten. Dat laten we helemaal goed. Dat u er was, alle belangstelling stellen we op prijs. U verlaat de zaal en kunnen wij rustig door. Helemaal goed, dank u wel mevrouw Muller. Meneer de Klerk, mocht u verder willen gaan. Gaat uw gang?
Dank u wel, voorzitter. Voor de volledigheid zal ik opnieuw beginnen, dan kan ze het hele verhaal horen en ik vertel het graag twee keer. Voorzitter, dank u wel. We hebben het in een commissievergadering al gehad over deelmobiliteit en daar gaf de wethouder al een toezegging op het starten van een pilot om de overlast van deelmobiliteit tegen te gaan en om te zorgen dat we er dit jaar nog van kunnen profiteren. In afwachting van regionaal beleid hebben wij besloten om een motie vreemd aan de orde in te dienen vandaag, want voorzitter, onze inwoners ervaren veel overlast van de deelscooters en fietsen. En dan komen er ook nog eens aanbieders bij. Daarom dienen wij van de VVD Leidschendam-Voorburg samen met de collega's van GBLV, D66 en GroenLinks een motie in en het dictum luidt: roept het college op te starten met een pilot met minimaal twee voorkeursparkeervakken voor 2025 en de resultaten en ervaringen van de bewoners te delen met de raad uiterlijk Q3 2025. Voorzitter, dank u wel, ik en vele inwoners met mij kijken uit naar de komst van de eerste parkeervakken en we willen de wethouder aanmoedigen bij deze om er zo spoedig mogelijk mee te beginnen en waar hij kansen ziet op meer plekken de motie uit te voeren. Tot zover, dank u wel. Dank u wel, meneer.
Dank voorzitter, over deelmobiliteit hebben wij uitgebreid gesproken in de commissie en de wethouder heeft daar diverse toezeggingen gedaan. Gemeentebelangen heeft vragen en punten ingebracht die de wethouder zou meenemen in de onderhandelingen c.q. besprekingen met de aanbieders. Onder andere over de overlast, afspraken, verzamelplaatsen, verkenning en de samenwerking. Wat betreft de verzamelplaatsen willen wij die versterken om eerst een pilot te starten. Vandaar de gezamenlijke motie met de genoemde partijen van, wat nog van de hele Klerk ook. Hierin benadrukken wij tevens dat wij positief tegen deze vorm van mobiliteit aankijken. Voorzitter, ik was wel enigszins verrast door de moties van het CDA. Daar zijn de commissie heeft aangegeven de raadsbrieven als kennisname aan te nemen. Maar natuurlijk heeft Gemeentebelangen serieus naar deze moties gekeken en als volgt beoordeeld. De motie 4d2 sluit goed aan op de vragen en toezeggingen die GBOV in de commissie heeft ingebracht en is daardoor in mijn ogen overbodig. Hoewel ik de cijfers en uitdrukkingen niet herken of op juistheid weet in te schatten zoals omschreven in de motie, vind ik de oproep aan het college en de motie sympathiek. Maar ik wil even de reactie afwachten van de wethouder hierover. De motie 4d3 heeft een gelijkenis met 4d1, de motie door ons ingediend. Wij kiezen ervoor om eerst een pilot te starten om juist de referentiekaders te bepalen om deze na de pilot zo goed als mogelijk in te zetten voor de minste overlast. Als de wethouder aangeeft dat hij onze inwoners hierbij om hulp vraagt, heeft GBV daar natuurlijk geen probleem mee. Maar alsnog vind ik dat dit een taak van de gemeente in overleg met de aanbieders moet zijn. Tot zover voorzitter, dank.
Dank u wel, deelmobiliteit is echt een oplossing van deze tijd en deze fractie steunt dat ook echt van harte. De wethouder heeft ook diverse malen aangegeven hier zelf echt voor te willen gaan en in de commissie was even sprake van ja, moet dit nou raadsbreed geagendeerd gaan worden in de raadsvergadering? Ja of nee? Ik heb aangegeven dat elke mogelijkheid om de wethouder verder aan te sporen om hier echt vol op in te zetten ik die zou gaan pakken, dus dat bij deze.
Wel. Wij dienden twee moties in. Dat is ook gebaseerd op een onderzoek dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vorig jaar heeft gedaan onder gemeenten, waaruit blijkt dat voornamelijk de overlast komt door geparkeerde deelscooters en die overlast wordt niet ervaren met privé-scooters of andere vormen van deelmobiliteit. Daarom hebben wij twee concrete moties om dit tegen te gaan. Even kijken, de eerste is motie 4D2 waarin wij het college verzoeken om met de aanbieders af te spreken om klachten over hinderlijk gestalde deelscooters in onze openbare ruimte niet pas binnen slechts 24 uur, maar direct binnen 4 uur op te lossen of te verwijderen, om proactief en steekproefgewijs te handhaven op de naleving van deze afspraak, actief de door bewoners ervaren overlast te monitoren en bij het niet adequaat oplossen van overlastklachten eerst in gesprek te gaan met de aanbieders zoals nu gebeurt, maar bij het herhaaldelijk niet naleven van de afspraken door een aanbieder over te gaan op financiële consequenties. Op het moment dat u of ik een auto midden op de stoep plaatst, dan krijgen we ook meteen een boete. Waarom zou dat hier niet gelden? En de overlast staat juist die adoptie en acceptatie van deelmobiliteit in de weg. Dat is het idee achter de motie 4D2. Dan hebben we ook nog motie 4D3, daarin verzoeken wij het college om inwoners uit te nodigen, bijvoorbeeld door middel van een wijkprikker die eerder al is ingezet, om zelf aan te geven welke plekken in de gemeente volgens hen het meest geschikt en het minst storend zijn als deelscooterparkeerplaats. Om die locaties in beeld te brengen en na de zomerperiode aan de Raad terug te koppelen, op basis hiervan middels geofencing een aantal aangewezen parkeerzones af te bakenen waar voldoende ruimte is om deelscooters te parkeren, aansluitend op de wensen van inwoners en mogelijkheden in de openbare ruimte, en door middel van geofencing de parkeermogelijkheden op trottoirs in en rond wijken te blokkeren, zodat de stoepen toegankelijk blijven voor iedereen, met name voetgangers en mensen die slecht ter been zijn. Voor de volledigheid: geofencing is een technologie waarmee middels GPS bepaalde gebieden kunnen worden aangewezen waarbinnen wel of juist niet geparkeerd of gereden kan worden. En dat is ook het punt dat onderscheidend is van de VVD-motie, waarin wij niet tot slechts twee plekken aanwijzen oproepen, maar echte participatie met de inwoners. Laten inwoners bepalen waar de goede plekken zijn en zet GPS in om te beperken waar men kan parkeren in plaats van een vak op een stoep of waar dan ook tekenen. Dank u.
Ja voorzitter, dank. Ook wat ons betreft is deelmobiliteit een goede oplossing. Positief groen zorgt ervoor dat de tweede of de eerste auto helemaal niet meer nodig is. In de Commissie is er al een goede toezegging geweest van de wethouder als het gaat om de overlast aan te pakken. We hebben wel benadrukt dat we ook zorgen hebben over juist de randen van deze gemeente, dus Leidschendam-Zuid en Stompwijk, of het daar wel haalbaar is om die deelmobiliteit nou op een hoger plan te krijgen. We hebben toen hier een toezegging over gekregen dat u daar alert op zou zijn en ook hierop inzet leveren, en daar zijn we heel blij om. Als het gaat om de moties, vinden we eigenlijk de motie, en vinden wij juist de motie 3, dus die van het CDA, mooier en concreter en ook meer ambitie in zitten. We vragen ons wel af of het haalbaar is, dus die reactie van de wethouder zouden we graag willen zien om in te schatten of het dan 1 of 3 moet worden. En als het gaat om de tweede, heb ik het idee dat we met de toezegging in de Commissie al voldoende zijn gedekt. Maar ook die reactie van de wethouder zou ik nog even graag willen hebben. Dank u.
U wel voorzitter ja, ook hier kijk ik terug op een interessante behandeling en bespreking in de commissie inderdaad. Wederom een goede reden om het over deelmobiliteit te hebben. Dank u wel voor de aansporing, maar deelmobiliteit. Ik ben zeker inderdaad optimistisch daarover. Maar deelmobiliteit is natuurlijk geen doel op zichzelf. Deelmobiliteit kan wel inderdaad bijdragen, zoals een paar keer genoemd door verschillende fracties, aan het bereikbaar en leefbaar houden van onze gemeente. Dus nou ja, het kan. Het draagt positief bij aan de verlaging van de CO2, maar het kan zeker ook een grote bijdrage leveren aan het verlagen van de parkeerdruk en daarmee het vrijspelen van ruimte die bijvoorbeeld voor groen of voor spelen kan worden ingezet. Dus deelmobiliteit is zeker een grote kans. Ik ben blij dat verschillende aanbieders zich hebben gemeld bij ons dat ze kansen zien om hier, ja, om hier ook daaraan bij te dragen, maar laten we daarin ook niet te naïef zijn. Het is een ontwikkeling die eigenlijk in de kinderschoenen staat. Net als in andere gemeenten ervaren wij ook hier in deze gemeente ook overlast. Dus naast grote kansen die deelmobiliteit levert, is daar ook sprake van overlast en daar moeten we gewoon het gesprek over aangaan met de aanbieders. Morgen zit ik met een deel van de aanbieders en zoals ook in de commissie aangegeven, heb ik daar ook de toezegging gedaan dat die elementen die hier ook in de moties naar voren komen, dat ik die ook meeneem in het algemeen. De eerste motie die door de VVD en door anderen is ingediend, die geeft mij de ruimte ook om dat gesprek aan te gaan met de aanbieders. In tegenstelling denk ik tot de twee andere moties die zijn ingediend. Dus ik snap de oproep vanuit de moties vanuit het CDA en ook volkomen terecht wordt ook geofencing besproken. Dat zijn allemaal zaken. We zijn natuurlijk niet de eerste gemeente waar deze aanbieders actief zijn en wat dat betreft zijn we ook niet per se een voorloper, dus wij kunnen leren van wat er in andere gemeentes is afgesproken met elkaar en daar zal ook over geofencing bijvoorbeeld gesproken worden. Over hoe we dat kunnen inzetten. Overigens wordt dat ook al ingezet, hè? Bij de Mal is er een afgesloten gebied waar de deelscooters gestald kunnen worden. En als je net daarbuiten zit, dan kan je hem ook niet afmelden, hij blijft dan ook doorlopen. Dus het gebeurt ook al, maar daar liggen kansen om dat veel gerichter te gaan inzetten. Niet alleen om overlast te voorkomen, maar ook, en dat is meer de positieve kant ervan, om het goed te positioneren. Als je het op een aantrekkelijke manier weet te positioneren, kan het zomaar ook een aantrekkelijker product worden voor mensen om te gebruiken. Dus zowel vanuit het voorkomen van overlast als het goed positioneren, denk ik dat er kansen liggen om bijvoorbeeld met geofencing. Maar laten we inderdaad met die pilot starten, zou mijn advies zijn die op de motie ook vanuit de VVD, GBOV, GroenLinks en D66 wordt aangedragen om daar nu mee te beginnen. Krijg ik als wethouder ruimte om die gesprekken met die aanbieders aan te gaan en ook open te staan voor ideeën die zij daarbij hebben. En daarmee kan ik zeker mee uit de voeten. Voor.
U wel, voorzitter, ja, ik hoorde portefeuilles zeggen dat morgen in ieder geval in gesprek gaat met partijen. Neemt u daar dan ook in mee de gedachte dat de afspraken wat meer geconcretiseerd gaan worden in de toekomst, zodat daar in ieder geval duidelijk, zeg maar, afspraken worden gemaakt over het oplossen van problemen en eventuele sancties die erop staan? Dat is in de commerciële wereld heel gebruikelijk. Gaat u dat ook overwegen?
Ja voorzitter, zeker nemen we dat ook mee. Overigens hebben de aanbieders zelf natuurlijk ook een belang erbij dat deze scooters en fietsen op een goede en ordentelijke manier worden gebruikt en ook weer worden gestald. Het is ook niet goed voor hun imago als ze elke keer negatief de aandacht krijgen, dus ook zij zijn voorbeelden van bepaalde aanbieders waar je, als je een scooter hebt gebruikt, een foto moet maken om te laten zien hoe je hem hebt achtergelaten. En er zitten ook interne bestraffingsmogelijkheden, dus ook daar zien zij hun eigen verantwoordelijkheid in. Maar natuurlijk gaan we dat meenemen in de gesprekken en vooral sta ik dan ook open voor wat goede voorbeelden zijn van gemeenten waar je aan de ene kant wel voldoende ruimte laat om hiermee te experimenteren en te kijken wat helpt en werkt, en tegelijkertijd het niet helemaal dichtzet. Dus daar zal een goede balans in moeten worden gevonden. En natuurlijk is dat onderdeel van de gesprekken.
Zelfde soort vraag namelijk of u ook een ander idee wilt meenemen. Ik vind namelijk het idee van die wijkprikkers van zijn collega's van het CDA best wel geniaal. Moeten we dat niet ook gewoon erin meenemen? Want misschien is die motie dan voor u te knellen. Maar als u toch de pijn het gaat doen, dan zou ik denken, neem het mee.
Ja, voorzitter. Ik vind die ook inderdaad heel goed, heel goed gevonden. Dus ere wie ere toekomt, deze neem ik zeker mee en sluit ook wel aan. Het sluit wel aan op het idee inderdaad van: als je het nou goed positioneert, dan is het ook echt een aanbod wat je kan doen. En als je dat in overleg met de inwoners kan doen van: joh, als we het nou op deze manier zouden positioneren, zou u daar dan eerder gebruik van maken, hè? Of wat zijn belemmeringen om het niet te gebruiken? Dus ik wil zeker inderdaad dat onderdeel van de motie meenemen. Morgen ook in de gesprekken van: liggen daar kansen, zijn er ook ervaringen wellicht ook mee in het land? En ja, die neem ik mee, dus daar hoeft niet per se de motie voor aangenomen te worden, maar die neem ik mee. Ja, voorzitter, verder tot slot inderdaad een terechte herhaling van de opmerkingen in de commissie van de ChristenUnie om ook echt aandacht te hebben van: ja, zorg er dan ook voor dat je ook de randen van de gemeente goed weet te ontsluiten. We hebben het net ook over Leidschendam-Zuid gehad. Het is niet de mobiliteitsoplossing voor Leidschendam-Zuid, maar ik geloof er echt in dat als je daar ook met deelmobiliteit en slimme oplossingen zou komen, dat dat ook daar ten goede zou komen aan de mobiliteit en bereikbaarheid van Leidschendam. Voorzitter, ik zit even door de vragen nog heen te kijken. Ik kreeg van de VVD ook nog wel de oproep om daar een beetje vaart mee te maken. Nou, dat is niet aan dovemansoren gericht. Dat is zeker ook de ambitie, maar wel fijn om een termijn te hebben om dit echt de ruimte te geven om dit goed met de vervoerders of met de aanbieders af te spreken. Maar natuurlijk, als het sneller kan, gaan we sneller.
Ja, naast snelheid maken heb ik u ook gevraagd van ja, als u kansen ziet, zouden dat er ook meer mogen zijn dan twee proefplekken. Bent u dat met mij eens? Ja, voorzitter.
Natuurlijk met enige jaloezie kijk ik naar mijn collega in Rotterdam, die even 100 mobiliteitshubs realiseert in de gemeente. Ja, hebben we het ook wel eens over een andere grote natuurlijk, maar als het werkt, werkt het en dan moeten we dat verder natuurlijk gaan uitrollen. Dank u wel.