- H.P. Peter) Klazenga - GBLV
- E.J. Muller - CDA
- M.W. Vroom - Burgemeester
- E.R. van der Schaft - SP
- D.M. de Prez - GroenLinks
- R.M. de Klerk - VVD
- A.J.M. Hielkema - D66
- M. van Wijk - GBLV
- J. Keus - Wethouder
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Vervoerplannen 2025
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een constructief debat gevoerd over de Vervoerplannen 2025, zoals voorgesteld door de vervoerders RET, HTM en EBS. De gemeente heeft tot 10 mei 2024 om haar reactie te geven. Het debat richtte zich op de groei van het openbaar vervoer (OV), de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van kwetsbare gebieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van een stabiele dienstregeling en de toegankelijkheid van het OV benadrukt. De gemeente is positief over de groei van het OV, mede door de stijgende bezoekersaantallen bij The Mall of the Netherlands en de verwachte toename van woningen. "De bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid en Stompwijk is een belangrijk aandachtspunt," aldus een gemeenteraadslid.Een motie van het CDA, ingediend door mevrouw Muller, riep op tot participatie van inwoners, ondernemers en organisaties in Leidschendam-Zuid bij het ontwikkelen van een mobiliteitsvisie. "Neem die bewoners mee," benadrukte Muller. De motie werd uiteindelijk ingetrokken na een toezegging van wethouder Keus dat de gesprekken dit jaar nog zullen beginnen.
De wethouder kreeg complimenten voor de aanscherping van de reactiebrief op de vervoerplannen. "Voor de VVD dekt de brief nu de lading," aldus een VVD-raadslid. Toch werden er zorgen geuit over de personeelskrapte bij de vervoerders. De wethouder verzekerde dat er een extern onderzoek loopt naar de arbeidsmarkt en dat de resultaten met de raad gedeeld zullen worden.
De gemeenteraad steunde ook de inzet van HTM om nieuwe elektrische bussen in te zetten, hoewel er zorgen waren over de vertraging van nieuwe trams met gelijkvloerse instap op lijn 6. "Het is erg jammer om te zien dat het nu weer vertraagd is," zei een raadslid.
De vergadering eindigde met een unanieme goedkeuring van het raadsvoorstel, wat de samenwerking tussen de gemeenteraad en het college onderstreepte. "Het goede samenspel tussen uw Raad en de portefeuillehouder heeft geleid tot een tekst die u wilde," concludeerde de voorzitter tevreden.
Samenvatting van het voorstel
Samenvatting:
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een reactie op de Vervoerplannen 2025 van de vervoerders RET, HTM en EBS, zoals aangeleverd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De gemeente heeft tot 10 mei 2024 om te reageren. De reactiebrief behandelt algemene ontwikkelingen in het OV, specifieke aandachtspunten van de gemeente en inhoudelijke reacties op de plannen van de individuele vervoerders.
De gemeente is positief over de groei van het OV en benadrukt het belang van een stabiele dienstregeling, toegankelijkheid, en aandacht voor kwetsbare gebieden. Er is een sterke groei in bezoekersaantallen bij The Mall of the Netherlands en een verwachte toename van woningen, wat de vraag naar OV zal vergroten. De bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid en Stompwijk is een belangrijk aandachtspunt, waarbij verbeteringen aan de knooppuntfunctie van Station Leidschendam-Voorburg en nieuwe buurtbusdiensten worden overwogen.
De gemeente pleit voor herstel van de frequentie van lijn 19 naar The Mall en staat open voor pilots voor lijnverbeteringen. HTM zal nieuwe elektrische bussen inzetten en kleine aanpassingen in de dienstregeling maken, maar de gemeente maakt zich zorgen over de afschaling door personeelstekorten en het uitblijven van nieuwe trams met gelijkvloerse instap op lijn 6. EBS streeft naar een dienstregeling van 94% van het pre-corona niveau en de gemeente ondersteunt het belang van lijnen 45 en 46. Voor metrolijn E, beheerd door RET, zijn geen wijzigingen gepland, maar de gemeente steunt een frequentieverhoging.
De reactie sluit af met de wens van de gemeente om nauw samen te werken met de MRDH voor beter OV in 2025 en daarna, en de wens om betrokken te worden bij de ontwikkeling van de Mobiliteitsvisie. Het besluit heeft geen financiƫle gevolgen en participatie van inwoners is niet van toepassing, hoewel er wel overleg is in klankbordgroepen. Bij het raadsvoorstel zijn diverse documenten en bijlagen gevoegd, waaronder de reactie op de Vervoerplannen en de concepten van de vervoerplannen van HTM, EBS en RET.