Analyse van het document
Titel: Motie pilot tegen overlast deelmobiliteit
Samenvatting: Deze motie, ingediend door raadsleden de Klerk, van Wijk, Hielkema en van Weers, roept het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg op om een pilot te starten met minimaal twee voorkeursparkeervakken voor deelmobiliteit zoals deelscooters en deel (bak)fietsen. Dit is in reactie op de overlast die deze voertuigen veroorzaken wanneer ze foutgeparkeerd worden. De pilot moet voor 2025 beginnen en de resultaten en ervaringen van bewoners moeten uiterlijk in het derde kwartaal van 2025 met de raad worden gedeeld. Ook wordt voorgesteld inwoners te laten meedenken over geschikte parkeerplaatsen.
Volledigheid van het voorstel: Het voorstel lijkt compleet, met een heldere probleemstelling, een voorgestelde oplossing en een tijdspad voor de uitvoering en evaluatie.
Rol van de raad: De raad moet besluiten of ze instemt met het uitvoeren van de pilot. De raad zal ook de uitkomsten van de pilot moeten beoordelen en op basis daarvan eventueel beleid aanpassen of nieuwe besluiten nemen.
Politieke keuzes: De keuze om deelmobiliteit aan te pakken en de manier waarop dit wordt gedaan, is een politieke beslissing. Er moet worden afgewogen of de voorgestelde maatregelen de beste manier zijn om de overlast aan te pakken zonder de voordelen van deelmobiliteit te ondermijnen.
SMART: Het voorstel is specifiek (pilot met voorkeursparkeervakken), meetbaar (resultaten en ervaringen worden gerapporteerd), acceptabel (gericht op het verminderen van overlast), realistisch (gebaseerd op voorbeelden uit andere steden) en tijdgebonden (start voor 2025, resultaten in Q3 2025). Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze akkoord gaat met het starten van de pilot en de daarbij behorende acties.
Participatie: Het voorstel benadrukt participatie door inwoners te vragen om mee te denken over geschikte parkeerplaatsen.
Duurzaamheid: Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien deelmobiliteit bijdraagt aan schone lucht en het verminderen van verkeersdrukte, wat de motie ook erkent.
Financiële gevolgen: De motie specificeert niet de financiële implicaties of dekking van de kosten. Dit zou in een vervolgstadium uitgewerkt moeten worden.
Conclusie: De motie lijkt goed doordacht en gericht op het verbeteren van de leefbaarheid en het verminderen van overlast door deelmobiliteit. De financiële aspecten moeten nog worden uitgewerkt, en de raad zal een besluit moeten nemen over de uitvoering van de pilot.