Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 28-06-2022, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
  • I. Inspreker - 3 - Inspreker
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • I. Inspreker - 4 - Inspreker
  • I. Inspreker - 6 - Inspreker
  • I. Inspreker - 2 - Inspreker
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

1.c Spreekrecht inwoners.


S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

We hebben vanavond 6 insprekers, dus insprekers hebben maximale spreektijd meegekregen voor het spreekrecht en normaal gesproken is dat 5 minuten per persoon, maar u bent met 6, dus dat zullen we moeten delen. Zoals aangegeven is het doel van deze bijeenkomst informatie uitwisselen. We zijn informatie aan het ophalen bij u waarmee ik aan wil geven dat we voor kwaliteit gaan en niet zozeer voor kwantiteit. Maar we hebben al heel veel vragen kunnen stellen dus. We kijken even hoe dat allemaal loopt, zal ik maar zeggen. Ik nodig als eerste inspreekster mevrouw Raap uit, u heeft de keuze om daar te gaan zitten of bij het spreekgestoelte te gaan staan, net wat uw voorkeur heeft. Dank.

I. Inspreker - 3 - Inspreker

U welgeachte raadsleden, en weer wordt Voorburg West het weeskind. Wij bewoners van Voorburg West en de Binckhorstlaan worden grandioos in de steek gelaten door het bestuur van onze eigen gemeente. Ondanks al onze inzet, ondanks de belofte van de wethouder dat ze onze belangen zou verdedigen, dat er nog geen keuze was gemaakt voor een tracé. Ondanks dat mochten we afgelopen vrijdag op nos.nl lezen dat de sneltram toch gewoon door onze straat komt. Trots gepresenteerd door de wethouder van Den Haag, makkelijk praten over andermans grondgebied. Opa's veldje en museum Hofwijck worden gespaard, maar de rest van Voorburg West wordt verkocht aan Den Haag. Met de Haagse plannen voor een tramverbinding door onze Binckhorstlaan worden wij straks letterlijk afgesloten van de rest van onze gemeente. De tram loopt dwars door onze straat, met geluidsoverlast en hinder voor ons. Waarom moet onze straat en onze wijk bloeden voor dit idiote Haagse plan, terwijl wij er zelf helemaal niets aan hebben? Deze tram biedt geen enkel voordeel voor de inwoners van Voorburg. West weer wordt Voorburg West het weeskind, beseft u wat dit betekent? Heeft u nagedacht hoe dit eruit gaat zien op onze Binckhorstlaan? De middenberm moet verdwijnen. De twee populaire fietspaden verdwijnen. Er past nog maar een tweezijdig smal fietspad. De stoepen moeten aan weerszijden worden gehalveerd en de helft van onze spaarzame parkeerplekken verdwijnt. Er moet een transformatorhuis tegen hoge kosten verplaatst worden. De te haakse bocht Binckhorstlaan-Geestbrugweg zal zorgen voor veel geluidsoverlast door booggeluiden, het gepiep en geknars van de wielen. Bij remmen en in de bocht. Dit gaat ten koste van onze leefbaarheid, ons woongenot en de verkeersveiligheid. Niemand in Voorburg West snapt waarom deze doortrekking naar Delft nodig is. Er komt geen halte in Voorburg, behalve bij het station. Ook de nieuwe inwoners van Den Haag geeft het geen voordeel. Er is al een stoptrein naar Rijswijk, een intercity en een tram naar Delft. Station Den Haag HS is voor de nieuwe Haagse Binckhorstbewoners dichterbij dan met de tram naar Voorburg om daar over te stappen. Delft is dus al goed bereikbaar met het OV. Er is geen nut en noodzaak. Wij hebben als bewoners enorm veel gedaan om dit tracé te voorkomen, allemaal voor niets. Wij spreken daarom hier nu in de gemeenteraad. U krijgt nog een kans om ons stukje Voorburg te redden. U bent het bevoegd gezag. U kunt uw verkiezingsbelofte waarmaken en nee zeggen tegen Den Haag en er zo voor zorgen dat er geen tram door de Binckhorstlaan in Voorburg komt. U staat daarmee voor het belang van uw eigen inwoners. Als u ons in de steek laat, heeft dat grote consequenties voor de leefomgeving en het woonplezier van de Voorburgers. En komt een totaal verloren stukje Voorburg indirect toch weer in Haagse handen. Wat ze altijd al hadden gewild. Laat u dat gebeuren? Ons lot ligt in uw handen. Ik kom tot de conclusie. Er zijn twee mogelijkheden waarop u onze buurt kan redden en dit plan tegen kunt houden. U kunt nee zeggen tegen het hele plan, dus beide routes gaan niet door. Of u kunt nee zeggen tegen de doortrekking naar Rijswijk en Delft over de Binckhorstlaan en de Geestbrugweg. Dat tracé is namelijk totaal overbodig. Kost veel geld en biedt Leidschendam-Voorburg geen enkel voordeel, alleen maar nadeel. Het staat haaks op de doelstelling om de fiets meer ruimte te geven, omdat zelfs het fietspad ervoor moet verdwijnen. Raad, u kunt onze gemeente en ook Den Haag hoge kosten besparen door deze 200 m rails te schrappen. Goedkoper, veiliger en u houdt onze wijk hoog, zodat we niet langer hoeven zeggen en weer wordt Voorburg West het weeskind. De bewoners van Voorburg West rekenen op u. Dank u wel.

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Dank u wel mevrouw Raab, u mag de microfoon even uitzetten. Blijft u wel even staan. Ik kijk namelijk de commissie even rond of er korte verhelderende vragen te stellen zijn aan mevrouw Raab. Ik wijs u erop dat het niet de bedoeling is om met haar het debat aan te gaan. Zijn er mensen die vragen hebben aan mevrouw Raab? Mevrouw Kattensingel. Ja mevrouw Raab.

S.R. Paltansing - PvdA

Raab, dank u wel. Ik ben eigenlijk benieuwd naar, want u geeft aan twee mogelijkheden en dat waren twee mogelijkheden tot nee. Waar ziet u een middenweg? Zeg maar, als we toch hoogwaardig openbaar vervoer willen hebben dat wel stopt in Voorburg bijvoorbeeld en door wordt getrokken, waar ziet u wel mogelijkheden?

I. Inspreker - 3 - Inspreker

Volgens mij zijn er al eerder veel andere opties genoemd en de route over Haags grondgebied via de Jupiterkade en de Broekslootkade zou een uitstekende optie zijn. Er zijn mogelijkheden voor een kopstation. Er is gesproken over een lus over de Binckhorst. Er zijn echt ontzettend veel opties al aangedragen die ik u hier niet allemaal kan zeggen die niet zo'n grote impact hebben op mijn persoonlijke leefomgeving, op onze leefomgeving. En je zou zelfs kunnen kijken naar bussen, iets minder definitief hè? Dat kan ook een voorlopige oplossing zijn waarbij je niet meteen de hele boel overhoop hoeft te gooien. Ja, ik denk dat er nog best wel met wat creatieve mogelijkheden gedacht kan worden. Maar het allerbelangrijkste is denk ik gewoon de fiets, want ik fiets al jaren naar Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor en kom daarmee in heel Nederland. En ik denk dat de mensen die in de Binckhorst wonen alleen maar dichter bij die stations zijn, dus voor hen is dat nog veel makkelijker. Ik heb nooit een openbaar vervoer gehad, maar Den Haag. Dank.

O. Heil - VVD

Dank u wel voor uw bijdrage. Van het tracé was natuurlijk eerst sprake van dat hij dan bij u voor de deur langs zou komen en dan twee kanten op zou gaan. Dat was ook een van de opties. Ik vroeg me af, bent u wel blij dat de optie linksaf de PM-laan richting station bijvoorbeeld dat die eraf is en kunt u zich wel vinden? Wat vindt u van de rest van het recept? Want het hoekje snap ik volledig hè? Dat de rechtsaf naar Rijswijk, maar bent u wel positief over de route? Langzaam aan weg.

I. Inspreker - 3 - Inspreker

Ja, als u het mij persoonlijk vraagt, dan kan ik me heel goed indenken dat er langs de Maartweg openbaar vervoer kan komen. Volgens mij is daar ook ruimte zat. Dat is niet een hele fraaie laan op dit moment, dat is het nooit geweest die 18 jaar dat wij daar wonen. En ik kan me voorstellen dat daar ruimte is om openbaar vervoer te maken. Dus ja hoor, maar niet een aftakking door onze straat.

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Ik constateer dat er verder geen vragen zijn. Dank voor uw hartstochtelijk betoog. Ik nodig de volgende spreker uit, mevrouw Los.

I. Inspreker - 6 - Inspreker

Dank u wel. Zie hier onze prachtige Binckhorstlaan, vanmiddag gemaakt. Files zijn we aangewend. Inmiddels gaat het niet beter worden met een tram. Eind 2018 vonden mijn man en ik het huis waar wij de opvoeding voor ons dochtertje helemaal voor ons zagen. De Binckhorstlaan in Voorburg, mooi groen, perfect op fietsafstand van het Centraal Station. De drukke verkeersweg zou rustiger worden door de opening van de Rotterdamsebaan. Lekker buiten spelen, top. Hier zagen wij ons oud worden? Volmondig ja. Deze woonomgeving is nog steeds fantastisch. Ik woon er echt met heel veel plezier. Maar sinds najaar 2019, toen ik bij een informatieve bijeenkomst over de Binckhorst alarmerende geluiden hoorde over een tram die ze door onze straat wilden jassen, dacht ik: ai. Maar een gemeente als Leidschendam-Voorburg, die gaat voor de inwoners, daar geloofde ik in. Maar het feit dat ik hier nu voor u sta, geeft wel aan dat de alarmbellen rinkelen. Voorburg West dreigt een wees te worden. Vorig jaar heb ik ook voor de Raad gestaan om in te spreken over de effecten van de tram door de Binckhorstlaan. Inmiddels is er meer bekend en helaas is er helemaal niets positiefs voor ons. Daarom sta ik voor u om u te doordringen van het belang om deze tram tegen te houden. U heeft zich bij de verkiezingen fel uitgesproken tegen dit tracé en daarom richten wij ons tot u. U komt ons helpen? Maak uw belofte waar. U beslist over ons lot. Laat Voorburg West niet het weeskind zijn. Eerst op onze vragen rondom dit tracé geantwoord dat jullie geen tracé door de Binckhorstlaan willen. De presentatie geeft aan dat hij wel waarschijnlijk komt, maar het is toch gelukkig nog niet te laat. Geachte leden, ik neem u even mee in wat ons leven gaat zijn als er een tram komt. U woont in een droomhuis, geniet elke dag weer van al het woonplezier. Genot wat de omgeving biedt. De afsluitingen en bouwplannen in de omgeving, er rijden zware voertuigen door de straat vanaf een uur of 5 's ochtends. Daar wordt u wakker van, niet zo heel fijn. Kunt u zich indenken als daar ook nog eens één keer één tram bij komt? Vervelend hè? Trillingen. Een tram voor uw deur, 8 keer per uur enkele kant. Dat betekent 16 keer per uur trillingen en geluidsoverlast. En dat niet alleen. Om de tram te realiseren verdwijnen er ook parkeerplaatsen, groen, de veilige fietspaden. Het trottoir wordt gehalveerd. Oh, en de tramlijn hoeft niet per se door uw straat. Deze is zelfs niet eens noodzakelijk voor de ontsluiting van de Binckhorst, maar dient alleen om het tramverkeer van Den Haag sneller te maken. Lijkt u dat niet gigantisch frustrerend? Gaan we nog even een stapje verder? De fundering van uw huis is zeer trillingsgevoelig, want het is op staal. Ondertussen voelt u dus uw huis trillen als de trams langskomen, 16 keer per uur. De visite kijkt geen kop aan, de drank in de glazen is te zien dat er inderdaad werkelijk trillingen zijn. Wat doet dat met uw nachtrust, want dit is 19 uur per dag. En de geluidsoverlast. Zou u dan goed kunnen slapen? Weet u de nadelige effecten van een slaaptekort? Het is een nacht. Nee, het is dag in dag uit, week in week uit, jaar in, jaar uit. Een depressie en andere psychische klachten die liggen op de loer. Hoe is het dan gesteld met uw woonplezier en met uw welzijn? Want geachte leden, kunt u zich voorstellen hoe wij ons voelen? Het maakt ons boos. Er is geen enkel positief punt voor ons te benoemen, enkel negatieve punten. De tramlijn is niet nodig voor de ontsluiting van de Binckhorst. Nee, dat gebeurt dan met de tram over de Maanweg. Dit tracé is puur voor het ontlasten van Den Haag en het sneller maken van hun tramverkeer. En gaat u daarvoor deze straat opofferen? Onze straat bestaat uit prachtige statige huizen uit de jaren 30, omringd door prachtige platanen. Een aantal huizen zonder voortuin waar de mensen langs kunnen lopen, langs de erkers en genieten van deze bouwstijl. Hier woont jong en oud. Mensen die er geboren zijn en kinderen die net aan hun leven zijn begonnen. De grenzen aan Den Haag. De Broekslootkade met al het groen. Twee fietspaden, fijne middenberm. Oh ja, er is al een tekort aan parkeerplaatsen. Maar het is verder wel een straat die representatief is voor Voorburg. Mooi, historisch, groen en garant voor woonplezier. Ik ben boos en verontwaardigd bij de gedachte dat er een onnodige tram door onze straat wellicht komt, dat die tram ons woonplezier komt ruïneren, dat wij niet onze kinderen kunnen laten opgroeien in dit geweldige huis met dito omgeving. Mijn hart huilt eigenlijk voor mijn kinderen, voor de kinderen in de straat die niet meer veilig op straat kunnen spelen, voor de ouderen die hier geboren zijn en al een heel leven wonen en de laatste jaren van hun leven dan alleen maar overlast van een onnodige tram zullen ervaren, voor hen die hier met veel plezier wonen en het huis zullen verlaten omdat er een tram doorheen komt rijden. Een tram die niet nodig is, want dames en heren, er is voor onze straat geen enkel positief effect te benoemen van de komst van deze Binckhorsttram. Opa's veldje is gered, maar onze straat niet. Geachte leden van de Raad, kom op voor al uw bewoners, vergeet ons niet, kom uw belofte na en wees niet verantwoordelijk voor alle ellende die de tram met zich meebrengt. Bewijs dat Voorburg West telt. Dank u. Zijn er...

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Zijn er nog raads- of commissieleden die na dit hartstochtelijk betoog nog vragen hebben aan mevrouw Vos? Niemand die losbarst? Mevrouw Vos, het was heel helder en duidelijk, dank voor uw betoog. De volgende spreekster is mevrouw Van der Veen.

Onbekende spreker

Dank u wel, voorzitter. Geachte raadsleden ook, ik ben woonachtig in Voorburg West op de mooie Binckhorstlaan Voorburg, niet Binckhorstlaan Zuid. Ik vind het tekenend, dat zegt iets over de kennis van de situatie ter plekke. Excuses voor meneer, maar het zegt wel iets. Dit mooie stukje authentieke Voorburg uit de dertiger jaren is prachtig en heeft wat mij betreft maar één nadeel: elke dag in de spits hebben we last van de file voor onze deur, zowel richting Binckhorstlaan, Den Haag als ook richting Rijswijk. Maar voordat ik daar nader op inga, wil ik even een woord van dank spreken naar u. Toen ik in 1998 kwam wonen op de Binckhorstlaan, schrok ik me rot toen op de eerste dag dat we daar kwamen te wonen. Dat er een Haags, het Voorburgse suffertje op de mat viel en daarop stond: er zijn plannen voor een fly-over op de Binckhorstlaan. Er ontstond paniek bij ons, net het huis gekocht in 1998. Dat heeft uiteindelijk in 2021 of 2020 geleid tot de aanschaf en de start van de Rotterdamse baan. U als gemeenteraad heeft destijds van alles gedaan om te voorkomen dat die fly-over bij ons door de straat kwam en nog een woord van dank. Een aantal jaren later kregen we weer een ander slecht bericht vanuit Den Haag: Voorburg West zou geannexeerd worden. U als gemeenteraad heeft zich hard voor ons gemaakt. Wij hebben alles eraan gedaan om het te voorkomen. Wij hebben gebruik gemaakt van ons inspraakrecht en u als gemeenteraad heeft zich ook hard gemaakt voor ons. Daarom heb ik vertrouwen in u als gemeenteraad dat u ook op dit moment er voor ons, voor onze belangen opkomt. Maar, we kregen helaas wat voorgangers ook al hebben gezegd, wat schetst onze verbazing dat wij als direct betrokkenen en ook deelnemers aan participatiebijeenkomsten dat onze argumenten niet meegenomen zijn. En wat schetst onze verbazing dat wij als directe betrokkenen en belanghebbenden niet van u, gemeenteraad, dat wij niet van u hebben gehoord dat er een voorkeurstracé is bepaald door onze straat, maar dat we dit op 24 juni van de pers hebben moeten vernemen. Pas vandaag, vandaag op 28 juni, hebben wij als direct betrokkenen een brief ontvangen gedateerd 24 juni, waarin u ons informeert over de voorkeursvariant voor de hoofdverbinding van Den Haag Centraal naar Voorburg en Rijswijk Delft. U geeft aan dat deze voorkeursvariant bepaald is en dat deze ook door onze straat gaat lopen. Waarom ontvangen wij deze brief pas vandaag op de dag dat u spreekt over het masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst en als wij gebruik willen maken van ons inspreekrecht dat wij ons voor 12 uur moeten aanmelden? Vindt u niet dat het democratisch recht is van uw inwoners dat zij gebruik kunnen maken van hun inspreekrecht en dat zij hier tijdig over geïnformeerd horen te worden? Hier is op geen enkele manier sprake van zorgvuldige communicatie richting de inwoners van uw gemeente. Doordat wij pas op het laatste moment zijn geïnformeerd, hebben wij nauwelijks tijd gehad om onze inhoudelijke argumentatie via het inspreekrecht voor te bereiden. Via de pers moesten wij vernemen wat de nieuwe voorstellen zijn die samen met onder meer de buurgemeenten met u dus gemaakt zijn. U bent onze gemeenteraad, wij hebben u gekozen op basis van uw verkiezingsprogramma's. Wij gaan ervan uit dat u onze belangen behartigt en er minimaal voor zorgt dat wij de tijd hebben om onze achterban te raadplegen en nadere inhoudelijke argumenten in te brengen. Er zijn eerdere onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat de Hof geen antwoord zal geven op het mobiliteitsprobleem. Maar het ontbreekt ons nu aan tijd om deze inhoudelijke argumenten aan te dragen. Wij gaan ervan uit dat u als bevoegd gezag belang hecht aan een zorgvuldig participatieproces van uw inwoners. Wij vragen u dan ook om ons op een later moment wel in de gelegenheid te stellen om onze inhoudelijke argumenten aan te dragen bij u, zodat u als gemeenteraad hier ook een nadere keuze kunt maken. En wat mij nou zo verbaast, is dat ik nu vanavond erachter kom dat u ook als gemeenteraad ook zo laat geïnformeerd bent dat u 1700 pagina's door moet worstelen in 4 dagen tijd. Hoe serieus wordt u dan genomen? Ik vind het ongelooflijk dat het op deze manier gaat en dan vraag ik me ook af. Als wij hadden dus geen gelegenheid om ons voor te bereiden. Ik heb diep respect voor meneer Heil en voor mijn buurman daar dat hij het voor elkaar krijgt om die 1700 pagina's door te worstelen. Maar veel mensen die nog andere verplichtingen hebben en andere werkzaamheden hebben, die redden dat niet, dus u wordt gevraagd om te debatteren over iets wat u niet heeft kunnen lezen. Het is daadwerkelijk gezegd, ik had geen tijd om die 1700 pagina's door te lezen. Ik denk persoonlijk, ik heb geen idee hoe het werkt in de gemeenteraad, maar dat u als gemeenteraad feest mag eisen dat er een zorgvuldige periode is waarin u de stukken kunt lezen. En waarom moet dat 1700 pagina's zijn? Kan dat niet wat compacter, zodat u ook weet waar u over praat? Maar goed, dat even terzijde. De Haagse wethouder van Asten, wethouder mobiliteit en cultuur, laat in het persbericht weten als er niet geïnvesteerd wordt in het OV er een verkeersinfarct dreigt en dat diverse knelpunten ontstaan en de leefbaarheid in het geding wordt. Ongetwijfeld is dat zo, alleen de vraag is of dit de oplossing is. En als wij als bewoners van de Binckhorstlaan, betwisten wij de voorgestelde oplossing. Nou, we hebben het net al gehad over wat er gebeurt met de weg naar rechts op de Geestbrugweg. Ja, je kan er eigenlijk niet over debatteren, want er blijken allerlei details te zijn waar wij niet over weten. Maar in ieder geval zoals de situatie nu is, is het onmogelijk om in de spits richting Rijswijk te gaan en de tram die op dat tracé rijdt zal gewoon vast komen te staan. Dus dat betekent een majeure verdere beperking van de doorstroming. En is niet aantrekkelijk voor potentiële reizigers, het is geen nut of noodzaak voor deze verbinding. Er is namelijk al sprake van hoogwaardig OV, dus stations zoals eerder gezegd zijn nabij. Treinverkeer, metro, RandstadRail zijn bewezen snelle manieren om van A naar B te komen. Acht keer per uur rijdt een trein van station Hollands Spoor naar Delft. Ik weet niet of u weet hoe lang die trein erover doet. Zes minuten. Ja, dan ga je toch niet van de Binckhorst met de tram? Dan ga je over de Binckhorstlaan door Voorburg West, dan nog een keer over de Haagweg, Rijswijkseweg. Dat duurt veel langer, dus dat is een absurde oplossing. Nou, ik hoorde vanavond een snelle directe OV-verbinding. Dat is waar het om gaat in plaats van een slecht ingericht knooppunt. Ik vraag mij af waar we nu naartoe gaan met deze voorstellen, nog meer inwoners in onze drukbevolkte omgeving zal tot nog meer vertraging leiden. Het is ook geen vanzelfsprekendheid dat deze inwoners gebruik zullen maken van het OV. Want wat vanavond ook al gezegd blijkbaar is, het is bijzonder lastig om gedrag te beïnvloeden. Dus hoe krijgen we de bewoners de auto uit? U weet allen natuurlijk ook dat het gebruik van de Rotterdamse baan enorm tegenvalt. Blijkbaar waren daar toch ook andere gedachten over. Werd ook verwacht dat hij meer gebruikt zou worden, dus dat zegt ook iets over dat blijkbaar het gedrag van de bewoners niet allemaal te beïnvloeden is. Wij zouden dan eerder zeggen, is het niet mogelijk om dan toch te kijken van? Kunnen we niet een soort test doen met een bus waardoor we eerst kijken van wie gaan er nou gebruik maken van het OV voordat er echt weer aan het nieuwe fiasco wordt gewerkt en de leefbaarheid in Voorburg West afgenomen wordt? Beste leden van de gemeenteraad, net als mijn voorgangers ook een emotioneel betoog en ik wil vooral een beroep doen op u. Wij rekenen op u. Wij rekenen erop dat u net als de vorige keren dat u opkomt voor de belangen van uw inwoners. En zoals dat de vorige keer ook ging. U heeft het toen ook voorkomen dat er een fly-over kwam over de Binckhorstlaan. U heeft een annexatie voorkomen en wees niet bang voor de grote broer Den Haag. Als we met elkaar de goede argumenten hebben en duidelijk maken dat dit niet de oplossing is, heb ik er alle vertrouwen in dat we met elkaar dit kunnen stoppen. Dank u wel.

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

U wel, mevrouw Van der Veen, ik zie meneer Helmer een vraag.

O. Heil - VVD

Ja dank u wel voor uw inbreng gehad. De vraag deze vraag ook aan mevrouw Los kunnen stellen, maar ik kwam er later had ik hem wat scherper. Die betreft net een foto van al die auto's. Je noemde ook weer dat het enorm druk is al die tijd net in de presentatie gehoord dat er een van de mogelijkheden was om te kijken om dat verkeer op de Geestbrug te verminderen, dus even los van de tram, hoe zou u er tegenover staan om in die zin verkeersbeperkende maatregelen te nemen? Want ik vraag me ook af, waar gaan die mensen met die auto's dan naartoe? Waar komen die vandaan en waar gaan die naartoe en waarom rijden die bij u door de straat? Maar hoe ziet u dat als we dat zouden doen, dus verkeersbeperkende maatregelen Binckhorstlaan en Geestbrugweg?

Onbekende spreker

Dat is voor mij een te algemene vraag, want natuurlijk hebben wij liever niet al die auto's voor de deur. Maar destijds was het argument voor de Rotterdamse baan dat het ervoor zou zorgen dat er geen sluipverkeer meer bij ons door de straat komt. Dus de plannen die er toen waren, zouden ertoe leiden dat wij autoluw zouden gaan wonen. Dat was het plan. Nou, integendeel, want de Binckhorstlaan is van een vierbaansweg naar een tweebaansweg gegaan, dus het verkeer staat nog steeds heel erg vast. Natuurlijk, in de meest ideale situatie, liever minder auto's, maar ja.

O. Heil - VVD

En als wij nu de, ik zit even te filosoferen, als wij nu de kans zouden grijpen om dit hele traject alsnog die autoluwheid van de wijk te realiseren, zou je dat toejuichen of...

Onbekende spreker

Ja, het is altijd de vraag tegen welke prijs? Als ik kan kiezen tussen, dat is het verkeer wat wat wat vaster staat in de spits en geen tram of de tram langs aan de andere kant. Natuurlijk heb ik liever minder auto's voor de deur, maar de vraag is, tegen welke prijs? Zijn

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Zijn er nog andere raads- of commissieleden die vragen hebben? Dan dank ik u voor uw... Neem me niet kwalijk. Ik zie meneer Van Hoogdalem. U...

C.M. van Hoogdalem

Zit kennelijk in uw dode hoek. Ik ben nog heel benieuwd. U had het over een brief die u vandaag heeft ontvangen over de voorkeursvariant. Wie was de afzender van die brief? Was dat onze gemeente?

Onbekende spreker

Of volgens mij wel, maar daar is iemand die het heeft.

I. Inspreker - 6 - Inspreker

Want wij hebben hem maar één en een aantal het logo van, ja.

C.M. van Hoogdalem

Dan concluderen we dat onze eigen gemeente de afzender van die brief is.

Onbekende spreker

Bedankt. Dat dacht ik ook. We

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Gaan we over naar de volgende spreker, de heer Bolle Meijer. Mevrouw

I. Inspreker - 2 - Inspreker

Mevrouw de Voorzitter, leden van de Raad. Ruim 21 jaar wonen wij, mijn gezin en ik, met veel genoegen op de Prinses Mariannelaan in Voorburg West. Maar of dit zo blijft, hangt van uw reactie af op de plannen van Den Haag met onze wijk. Den Haag heeft enorme ambities, mede gestimuleerd door het Rijk, ter ontsluiting van de binnenstad moest en zou de Rotterdamsebaan komen. Later bleek dat de hele Binckhorst volgebouwd zou gaan worden met hoogbouw, waardoor ik nu uit mijn slaapkamerraam hoge kranen zie staan. Aan de bewoners van deze toekomstige wolkenkrabbers worden hoge eisen gesteld: vermogend, jong, geen auto bezittend, zich verplaatsend per fiets of openbaar vervoer. Een logisch idee zou mijns inziens zijn om eventueel openbaar vervoer te leiden naar de om de Binckhorst en daar gelegen grote stations Centraal, Hollands Spoor en Laan van Nieuw Oost-Indië, of om een OV-traject in de Rotterdamsebaan aan te leggen. Maar nee, op deze stations worden in de verre toekomst, en ik citeer het rapport, capaciteitsproblemen voorzien. Dus er wordt ook geen lijn naartoe gemaakt. En dus kijkt men plotseling begerig naar het vredige Voorburg West met zijn Hofwijck, de dikste boom van Zuid-Holland, het Diaconessenhuis en het mooie Middenburg en Arentsburg, waar nog Romeinse resten onder de grond liggen. Na vurig protest en rijp beraad worden de scouting en opa's veldje net gespaard en stopt de tram in het voorkeurstracé een keer bij station Voorburg. Vraag is hoe succesvol dit traject zal zijn. Als men al uit Zoetermeer de Binckhorst wil bereiken en andersom, dan zal het toch snel naar Den Haag Centraal reizen. Het traject naar Rijswijk Delft levert Voorburg West geen voordelen en grote nadelen op. In het nu voorgestelde traject van de tram zijn er twee bruggen, waarvan er een vervangen moet worden, te passeren. Daarna zullen de oude huizen en bewoners lijden onder de vele te verwachten trillingen en het lawaai. Voor de bewoners volgt vervolgens waardevermindering van hun huizen met verlies van parkeerplaatsen, verlies van samenhang en toegankelijkheid van de wijk en toename van verkeersdrukte met gevaarlijke verkeerssituaties. Ja, het is duidelijk dat er in Nederland de komende jaren veel gebouwd moet worden. Oude industriegebieden kunnen, mits verantwoord ontwikkeld, veel woongenot opleveren en openbaar vervoer is zeer belangrijk. Maar om voor de oplossing van inpassingsproblemen je buren tot in de lengte van jaren onevenredig zwaar te belasten is niet beschaafd, zeker niet indien als belangrijke motivatie voor de keuze van trajecten de relatief lage prijs wordt gegeven. Let wel, een lage prijs voor Den Haag. Leden van de Raad, laat niet Voorburg West deze prijs betalen. Laat Voorburg West niet het weeskind zijn. Ik dank u wel.

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

U bedankt voor het betoog. Luid en duidelijk. Zijn er nog vragen? Ik constateer geen vragen, dan nodig ik de volgende spreker uit, de heer Ris namens de Initiatiefgroep Huygensstraat. Goedenavond inderdaad.

Onbekende spreker

Inderdaad, niet als bewoner van de Prinses Mariannelaan kan ik de emoties goed begrijpen, maar ik sta vanavond hier namens de Initiatiefgroep Huygens Tunnel. Mijn naam is inderdaad Costeris. Onze initiatiefgroep wil graag mensen inspireren en enthousiasmeren voor de Huygens Tunnel, het ondergronds brengen van de A12 en het spoor langs Voorburg. Natuurlijk moet ik beginnen met de felicitaties voor de nieuwe raadsleden en het nieuwe college. We zijn ook blij dat de Huygens Tunnel in het coalitieakkoord wordt genoemd en dat de gesprekken daarvoor worden gestart om uiteindelijk tot één initiatief te komen. Wij willen daar als initiatiefgroep ook graag onze steun aan geven, met name als het gaat om het smeden van goede samenwerking met de gemeente Den Haag en met de H, en natuurlijk ook de inwoners van Leidschendam, Voorburg en Den Haag. Want het gaat ook over de groeiende mobiliteitsbehoefte vanuit Den Haag, richting Zoetermeer, en dat moet allemaal door dat kleine stukje geperst worden tussen Huygens Hofwijck en de Herenstraat. Wij willen dan ook graag proberen om dat met de Huygens Tunnel op te lossen, niet alleen om die groeiende mobiliteitsbehoefte de ruimte te geven, maar ook omdat er allerlei belangrijke problemen zijn zoals luchtkwaliteit, geluidsoverlast, en het afzichtelijke viaduct. Tegelijkertijd denken we dat de Huygens Tunnel de leefbaarheid juist enorm kan vergroten, niet alleen door de tuin die terug kan komen, maar ook door een heel stuk gebiedsontwikkeling die midden in de stad kan plaatsvinden met ruimte voor wonen, werken en recreëren. Wij hebben daarover een enquête gehouden; 90% van de inwoners is het met ons eens. We kunnen ook in de wereld zien dat stedelijke agglomeraties steeds vaker kiezen voor ondergronds bouwen met het oog op de lange termijn, de leefbaarheid en duurzaamheid. Maar ook is het zo dat alleen met de Huygens Tunnel de groei van die mobiliteit en de verbetering van de leefbaarheid kan worden gerealiseerd zonder dat Oud Voorburg weer wordt vermengd. Alleen met de Huygens Tunnel kan een herhaling van die historische fout uit het verleden worden vermeden. Dan gaat de keuze over die wirwar van verkeer die door dat stukje tussen Huygens Hofwijck en de Herenstraat moet worden geperst. Dat zit allemaal in elkaar verward. Het is daarom belangrijk dat als u een beslissing neemt over de HOV, dat u dan ook moet meenemen hoe dat met die andere ontwikkelingen zit, bijvoorbeeld de Koningscorridor richting Zoetermeer. In de raadsbrief wordt vermeld dat de voorkeursvariant waar het nu over gaat het niet onmogelijk maakt om later een ondergrondse doortrekking richting Zoetermeer te realiseren als dat op enig moment in zicht komt. Maar graag zouden wij de onderbouwing daarvan zien, want hoe kunnen we concluderen dat die doortrekking niet onmogelijk gemaakt zou worden als we niet weten wat die plannen zijn, bijvoorbeeld voor de voorkeur voor de Koningscorridor. Al met al zien we dus voor de Huygens Tunnel grote kansen voor de ontwikkeling van de leefomgeving om onze stad mooier en leefbaarder te maken, en daar willen we graag aan meewerken. Dank u wel.

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Dank voor uw inbreng, luid en duidelijk zeg ik. Ik zie verder geen vragen. Geen vragen.

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Velderman, mag ik u uitnodigen? Dank u wel, voorzitter.

M. Velu - GBLV

Voorzitter, dank aan alle aanwezigen dat we hier ons verhaal mogen doen. Ik ga proberen het zo kort mogelijk te houden, want het is nog wel een lange avond. Afgelopen vrijdag kwamen er stukken beschikbaar over de HOV-verbinding Binkhorst. Erg kort dag, het is al gezegd, om een goede voorbereiding voor vanavond voor elkaar te krijgen. En ik denk ook dat menig raadslid ermee geworsteld heeft. We hebben vanavond een soort technische duiding gehad. Het riep bij mij een aantal vragen op; een aantal zijn beantwoord, maar er liggen er nog genoeg. En vanaf 8 augustus liggen de stukken officieel ter visie en kunnen zienswijzen worden ingediend. We hebben het tegenwoordig vaak over participatie, maar wat verwacht u van die inwoners? Dat ze deze brei onderzoeken en dat ze daarop gaan reageren? En dat terwijl de wensen van de bewoners zo simpel zijn. Geen HOV op de Prinses Mariannelaan en de Voorburgse Binckhorstlaan. Leefbaarheid, verkeersveiligheid, parkeerplekje voor de auto, geen trillingen door OV, groen en een luisterend oor van de bestuurders die we zelf gekozen hebben. De Binckhorst is een nieuw te ontwikkelen wijk, Voorburg West is een bestaande wijk. In de Binckhorst kun je straten zo ruim bouwen dat er wel drie trams naast elkaar kunnen rijden. Toch wordt voor een traject gekozen via de Voorburgse Binckhorstlaan en de Mariannelaan, zoals altijd eigenlijk al het plan was. Alle onderzoeken blijken dus voor de bühne, een zoethoudertje. Ik wil dat over participatie de bewoners van Voorburg West misschien wel worden gehoord, maar er wordt niet naar ze geluisterd. De Binckhorst is een Haagse wijk met een Haags probleem dat opgelost wordt via een buurgemeente, annexatie 2.0. In Voorburg geen haltes, wel een vette rekening en een slechtere bereikbaarheid met de auto. Dan verwacht men een afname van het autoverkeer in Voorburg West. Dat klinkt bekend, die kennen we nog van de Rotterdamsebaan en dat klopt ook niet. Over een kopstation en ondergronds HOV wordt nergens gesproken en dat wellicht op termijn een Huygens-tunnel komt en de gemeente Den Haag nog steeds droomt van een Koningscorridor richting Zoetermeer en wellicht Lansingerland, dan moet men toch onder de grond omdat de Vliet en de A4 gepasseerd moeten worden. En er staat wel in de raadsbrief dat Huygens Hofwijck in de toekomst dan ondergronds gepasseerd zal moeten worden. Ik ben geen techneut, maar vanwege de helling moet je dan wel een heel eind voor Huygens onder de grond gaan zitten. Dat in verband met de helling. Daar is ook al over gesproken vanavond. Maar hoe toekomstbestendig is dit tracé eigenlijk? Waarom maakt het ondergrondse tracé sowieso geen deel uit van de onderzoeken? En er is nog tijd, er wordt nog niet gebouwd in de Binckhorst. Misschien een enkel ding, maar er zijn nog een heleboel plannen die nog allemaal open liggen. In het rapport van Arcadis staat dat de nut en noodzaak gebaseerd zijn op het feit dat bedrijven en mensen naar de stad trekken. Dus we blijven met zijn allen lekker op een kluitje zitten. Waarom geen goed OV naar het achterland? Waarom wordt er niet naar het grotere plaatje gekeken, namelijk landelijk, in plaats van allemaal mensen bovenop elkaar te laten wonen omdat het gewoon vol is hier? Mensen die slechts één of twee dagen per week naar kantoor gaan en verder thuiswerken en wonen in het groen. In Engeland gebeurt dit al. Maar hier wordt gekozen voor groei op één plek. Toen ik nog in de Raad zat, heb ik altijd lopen hameren op een forse standvastige houding naar onze buren, want dit is natuurlijk niet het enige onderwerp dat aan onze grenzen speelt. En daarom heb ik ook pas een open brief naar de Raad gestuurd. Dit blijft actueel. Ik kan maar één ding zeggen, College en Raad, dit is onze gemeente, het zijn onze inwoners. Wij zijn geen wijk van de gemeente Den Haag en dat willen we ook niet worden. Dus ik kan maar één ding zeggen: nee tegen dit onzalige plan en tegen een verbinding die eigenlijk niet nodig is. Tot zover. Mevrouw Veluw, complimenten.

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Complimenten binnen de tijd. Ik kijk even rond, uw betoog is luid en duidelijk, ik dank u voor uw inbreng. Wat ik nog even mee wil geven aan de insprekers: het is vaker genoemd, het is een collegevoorstel, wat op dit moment vooral de Raad wil informeren. Vandaar deze ingelaste extra bijeenkomst met de presentatie vooraf. Dat is normaal ongebruikelijk voor een commissievergadering en als eerder aangegeven is het ook om informatie bij u op te halen. We zitten nu in het stadium om de stukken vrij te geven voor de zienswijzeprocedure. De Raad neemt nog geen besluit. Ook het college zelf heeft het stuk laat ontvangen en onze gemeente heeft als een van de weinige gemeenten ervoor gekozen voor een extra raadsvergadering, althans een extra commissievergadering met raadpleging van de inwoners. Dat wilde ik u nog even meegeven. Ik dank alle insprekers voor hun inbreng. Ik wil overgaan tot afsluiting van dit punt. En ik wijs de insprekers erop: indien zij dit wensen, kunnen zij de inspreektekst mailen aan de griffie, opdat uw tekst ook door de afwezige raadsleden kan worden gelezen. Ik zie een vinger van meneer Van Hoogdalem. Ja.

C.M. van Hoogdalem

Dank u wel, voorzitter. Mag ik een vraag aan de wethouder stellen?

S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV

Ik stel voor dat u dat zo meteen doet als wij tot de behandeling van de raadsbrief komen. Ik wijs de insprekers erop dat zij natuurlijk van harte welkom zijn om te blijven zitten en wij kunnen ons ook voorstellen dat het al later op de avond is, dus u mag deelnemen of u mag de tribune verlaten. Het is geheel aan u. Wij gaan verder.