Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Voorzitter, dank u wel. Wij hebben een feit benoemd, namelijk dat de coalitiepartijen de situatie blijkbaar niet urgent genoeg vinden om te bespreken. En dat zijn de woorden. Ik heb het herhaald, dat zijn feiten en onze inwoners hebben recht om te weten welke onderwerpen hier wel of niet besproken worden en met welke reden. Nee joh.
Mag ik zeggen dat ik het echt ongepast vind dat op deze manier een bepaalde oppositie-coalitieverhouding in het leven wordt geroepen? Als we kijken naar de stemverhouding in het ordevoorstel, dan is dat niet de reflectie van de coalitie-oppositiepartijen. Dus ik vind het echt zwaar ongepast, dank.
Wil verder nog iemand op dit punt reageren? Dat is niet het geval. Er volgt op dit moment van deze vergadering natuurlijk geen actie op, maar ik hoop wel dat mevrouw Mulder nota neemt van de impact die het heeft. We gaan nu verder met dit agendapunt, meneer Verbeek. Ja, u heeft het punt gemaakt, meneer Van der Schaft heeft het woord.
Ja dank u wel, voorzitter. Ja, de motie die werd ingediend hebben we. Dat heeft te maken met, zeg maar, nee, niet, zeg maar met het sluipverkeer dat is ontstaan in een woonwijk. En voor de vergadering hebben de bewoners een petitie aangeboden aan de portefeuillehouder. En de SP heeft een motie gemaakt die het volgende verzoek aan het college doet: maatregelen te nemen om een einde te maken aan het sluipverkeer in de Oude Raadhuisstraat en Rechthuisstraat, en de raad te informeren over de genomen maatregelen. Ik zou graag eerst de portefeuillehouder willen horen voordat we eventueel binnen het debat verder gaan. De portefeuillehouder heeft al veel gezegd, ook bij het overhandigen van de petitie, dus daar wil ik eerst even de portefeuillehouder over horen. Dank u wel.
Oh right. Ik hoor wat u zegt. We gaan wel even nu een rondje dat ik fracties maak voor deze ronde en daarna geef ik als laatste in deze termijn het woord aan de portefeuillehouder. Meneer De Clercq, ga uw gang.
Voorzitter, dank u wel. Sinds 4 februari zijn de tunnels van de N14 afgesloten in verband met het nodige onderhoud. Vooraf heeft de gemeente veel communicatie ingezet en vanaf de snelweg is het duidelijk zichtbaar dat de tunnels zijn afgesloten. Toch merken onze inwoners dat het drukker is dan normaal op de wegen in onze gemeente. We hebben de motie van de collega van der Schaft gelezen en wachten hier het antwoord van de wethouder af. De motie van de heer van der Schaft zet in op sluipverkeer, maar wij zien ook nog kansen. De VVD Leidschendam-Voorburg denkt dat wellicht de inzet van meer verkeersregelaars kan helpen. Deze moeten zorgen voor een ordelijke doorstroming, maar ook zorgen dat verkeersregels nageleefd worden en dus ook uiteindelijk leiden tot meer verkeersveiligheid. Onze vraag aan de wethouder is dan ook of hij hier kansen in ziet.
Voorzitter, ik noem het de dag waarvan we wisten dat die er zou komen en die is uiteindelijk daar, want ik hoopte dat we dit debat niet in de Raad hoefden te voeren en ook geen moties hoefden in te dienen. Maar je voelde het eigenlijk al een beetje aankomen. Ruim van tevoren werd de communicatie over dit grote traject opgezet, want het is nogal een operatie. Ik woon zelf aan de mond van twee tunnels, dus wij waren door Rijkswaterstaat per brief deur aan deur geïnformeerd over wanneer welk deel van welke tunnel zou worden afgesloten. Die communicatie is echt heel goed geweest. Er werden in overleg tussen de opdrachtgever en de gemeente creatieve oplossingen bedacht. Faseringen, deelafsluitingen, weekendopenstellingen en ga zo maar door, dit alles om het grotere leed voor onze bewoners te verzachten. En dat is goed. Maar leed blijft leed, hoe groot of klein het ook is. Voor de inwoners en ondernemers van het Damcentrum was het leed in de normale situatie al groot op het gebied van leefbaarheid, verkeersveiligheid en verkeersoverlast. We hebben het hier regelmatig over gehad in deze Raad en we zullen het hier in de toekomst nog vaak over hebben. Want hoe goed de plannen vooraf zijn doordacht, het zijn doordacht. Leidschendam-Voorburg is niet gebouwd om dergelijke verkeersstromen te kunnen reguleren zonder daartoe aanvullende maatregelen te nemen. Ook dat wisten we al van tevoren, want in de vorige raadsperiode is dit al uitgebreid onderzocht. Met hele dure onderzoeken. Het is veel te aantrekkelijk voor automobilisten om door onze gemeente te rijden en linksom of rechtsom kan de auto altijd zijn of haar weg vinden in Leidschendam-Voorburg. Maar goed, de tunnels hebben wel onderhoud nodig en we kunnen niet alles opeens stopzetten. Dat willen we ook niet. Inwoners van het Damcentrum moeten het nog een aantal maanden met deze situatie doen. Dus moeten we kijken wat er wel mogelijk is. Zelf had ik de motie nog iets concreter willen zien met specifiekere maatregelen, maar dit geeft het college ook de mogelijkheid om dit in een breed perspectief te bekijken en hun creativiteit daarbij te gebruiken. Ik denk zelf bijvoorbeeld aan de inzet van verkeersregelaars tijdens de piekmomenten. Selectieve toegang in bepaalde delen van het Damcentrum, de oude onderzoeken uit de kast halen, kijken wat daaruit naar voren is gekomen. Het versneld toepassen van maatregelen die toch al op de plank lagen. Ik kan er nog wel meer bedenken, maar ik ben heel benieuwd wat de wethouder vindt van, nou ja, welke maatregelen de wethouder denkt om het Damcentrum leefbaarder, verkeersveiliger te maken en te zorgen voor minder overlast in de aankomende maanden. Door Palsy meneer Van der Schaaf, wilt u wat vragen? Oh. Ja voorzitter, want
Want de PvdA trekt het heel breed, terwijl wij juist in deze motie het heel concreet hebben willen houden in deze afgesloten woonwijk, waar het nu fout gaat. En het is zeker niet de bedoeling wat ons betreft om de wethouder te beperken hiertoe en mag de vrijheid nemen en we mogen hem zelfs uitnodigen, maar deelt de PvdA niet de mening met ons dat dit specifieke geval echt overduidelijk om ingrijpen vraagt en bent u het ook mee eens dat we die vrijheid ook aan de portefeuille moeten laten? Hoe hij dat wil doen? Dus verkeersregelaars vinden we prima, een bord navigatie uit vinden we prima, misschien zelfs een tijdelijk toegangsverbod tot de wijk alleen voor bestemmingsverkeer, alles is mogelijk, maar bent u het eens dat we die vrijheid juist aan de portefeuillehouder moeten overlaten? Jazeker, ik...
Ik dan eerst met de vraag, mag ik beginnen, want ik sluit mij aan bij de collega van de PvdA met de vraag richting de collega van de SP, want er staat een hele partij achter, begreep ik vandaag. Ik begrijp dat u het wil overlaten aan het college, aan de wethouder, maar deze verkeersproblematiek is niet van de dag van gisteren of van vorige week. We hebben wel vaker met verkeersproblematiek, zeker op dat punt, te maken. Ik mag aannemen dat naar onze inzet en ook de inzet van de wethouder de afgelopen jaren al verschillende maatregelen zijn genomen. Dus denkt u nu dat de wethouder ineens een maatregel uit de hoge hoed kan toveren die alle problemen daar gaat oplossen, die de afgelopen twee jaar nog niet is ingezet? Of heeft u concrete voorbeelden waarvan u denkt: dit kan helpen, maar die mogelijkheid is nog niet benut? Dat was mijn vraag.
Ja voorzitter, nou, ik wil die vraag natuurlijk heel uitgebreid beantwoorden, maar nogmaals, ik heb de motie hier echt geschreven. Of de SP heeft de motie geschreven, want we hebben inderdaad een hele partij achter ons om dit concrete geval op te lossen en nogmaals, we willen daarmee niet, zeg maar, de wethouder beperken in andere oplossingen. Maar ik verwacht niet dat de wethouder deze week gaat besluiten om een extra oeververbinding aan te leggen. Zo realistisch zijn we ook wel, maar goed, mocht dat zo zijn, dan horen we het graag van de portefeuillehouder. Dat zou wel een goede ontwikkeling zijn. Maar nee, de verkeersproblemen zijn heel uitgebreid en die zijn al langdurig aanwezig en er moet ook echt iets gebeuren als je praat over een integrale oplossing voor de verkeersproblemen, maar die zijn dan in andere debatten al genoemd. Maar in dit geval wil ik met deze motie toch alleen deze straten en we hebben... Ik ben de afgelopen dagen, geloof ik, meerdere keren geweest. Ik heb ook een foto bijgevoegd in de motie voor een beetje dankuwel, maar dat is dus de vraag.
Wel voorzitter en ook collega van de SP, dank u wel voor uw vurige betoog. Ik zou me haast geroepen voelen om spontaan een motie voor een derde oeververbinding in deze vergadering te brengen. Maar ik kan mij inhouden, maakt u zich niet druk, collega's. De verkeerssituatie in Leidschendam-Zuid en het Damcentrum en in Leidschendam als groter geheel heeft al langer onze aandacht. Bij het minste of geringste probleem in of rond de N14 staan de woonwijken muurvast. Langdurige geplande werkzaamheden in de tunnels van de N14 zien we dan ook met lede ogen aan, maar we begrijpen de noodzaak van dit onderhoud. En ja, daar moet nou eenmaal wat voor gebeuren. De afgelopen jaren zijn er, zoals ik eerder al zei, veel pogingen gedaan om die verkeersproblematiek aan te pakken. De resultaten daarvan zien we helaas regelmatig nog steeds in onze woonwijken met ronkend en toeterend vaststaand verkeer. Ik ben benieuwd, collega Van der Schaft, waarom u deze motie alleen op de Raadhuisstraat en de Rechthuisstraat richt en bijvoorbeeld niet op de Nieuwstraat of de Delftsekade. Het staat in de hele wijk vast en niet alleen in deze twee straten.
Ja, dank. We hebben het duidelijk over de motie van de SP en het gaat over het sluipverkeer van deze drie straten. De rest heeft geen sluipverkeer, maar staat gewoon op een normale manier vast. Dus laten we het alstublieft daar gewoon over deze motie hebben en het sluipverkeer over deze drie straten. Dank u. Omdat ga er
U wel en fijn dat u mij keer op keer wil vertellen wat ik wel en niet mag zeggen. Dat waardeer ik zeer. Doe ik verder niks mee. Ik ben benieuwd. Ik vond de inbreng van de collega Declercq over de verkeersregelaars. Die begrijp ik het. De gedachte heeft zelf is zelf ook bij mij opgekomen, maar ik ben dan wel benieuwd hoe u denkt dat verkeersregelaars de problematiek gaan oplossen. Dus als u daar in de tweede tent, het is gewoon interesse. Ik heb een daar opvolgend heb ik een vraag aan de wethouder. Of de wethouder ook heil ziet in het inzetten van extra verkeersregelaars om het verkeer in goede banen te leiden. En of dat de druk op deze wijken of deze straten specifiek zal verminderen. En ik ben ook benieuwd wat voor effect dat het heeft op het verkeer rond de andere woonwijken en de aanrijroutes die daar omheen liggen, of de alternatieve routes, want die kan een waterbedeffect krijgen. Dat gezegd hebbende, we hebben het over de verkeersregelaars. Enkele maanden geleden is bij de Mall of the Netherlands de verkeersregelaar van zijn sokken gereden en uiteraard hoopt onze partij en ik denk iedere partij dat het met deze man intussen goed gaat en dat de overtreder op gepaste wijze is toegesproken om het zo maar te zeggen in het verlengde van de verkeersregelaars die eerder zijn genoemd, ben ik dan ook benieuwd of de wethouder mogelijkheden ziet om de veiligheid van eventuele verkeersregelaars die zouden worden ingezet ook te kunnen borgen, zodat we niet zometeen verkeersregelaars die bij Endemol en Leidschendam Zuid van hun sokken gereden worden? Voorzitter, ik heb van verschillende inwoners berichten gekregen en ook beeldmateriaal gezien waarop vrachtwagens en tractoren veelvuldig over de brug rijden, proberen te keren en dat blokkeert het verkeer alleen maar meer. Als het goed is, zouden er camera's staan bij de sluis om dit sluipverkeer tegen te gaan. En wij zijn dan ook heel benieuwd hoe het staat met de handhaving daarvan. Want blijkbaar lijkt het geen effect te hebben, dus als de wethouder daarop zou kunnen reflecteren graag. Voorzitter, tot slot. Het tweede jaar is ook benieuwd welke mogelijkheden er zijn om de veiligheid van de omwonenden te borgen. Dit gaat zowel om de verkeersveiligheid die regelmatig in het geding komt, omdat het zo druk is op de straten die in de motie worden genoemd en de straten die daar omheen liggen, maar ook de opgefokte weggebruikers die bewoners in hun eigen wijk belagen. Wanneer deze mensen worden gewezen op hun asociale gedrag. Dank u wel. Dank u wel, kijk.
Voorzitter, de afsluiting van de N14 zorgt voor overlast. Dat is duidelijk. En dat vraagt om extra gedeeld overleg met elkaar. Misschien is het ook wel een kans om een keer een andere manier van vervoer te proberen. Maar het vraagt ook dat we als gemeente kijken wat mogelijk is om die overlast te voorkomen en te beperken. En het lijkt mij ook verstandig om dat iets breder te bekijken dan de genoemde straten in de motie van de SP. En ik ben heel erg benieuwd naar de reactie van het college hierop, want die zullen vast dag en nacht druk mee zijn. Mevrouw
Fijne compacte motie gezien? We hebben gewoon een paar straten. We gaan daar kijken waar we nu het probleem op kunnen lossen, want we weten dat we het echte grote probleem morgen niet opgelost krijgen. Dat weten we. Dat weten we al lang, zijn we op zijn minst al 3 raadsels met termijnen mee bezig. Dus dat zijn ze altijd, maar die mensen die daar in de Raadhuisstraat of die rechtsstaat wonen, die moeten morgenochtend met hun kindjes op de fiets naar school en die ken ik wel van. Hoe gaat dit nu gebeuren als we nu even naar die twee straten kijken of 3 straten? Van, hoe kunnen we dat oplossen? En dan kunnen we misschien die komende 8 weken dat doortrekken naar die andere straat, want als het in die drie straten werkt, waarom zou het niet in de Oude Bleijk werken? Want ook daar is natuurlijk sluipverkeer. Dat weten we allemaal en als we die tunnels gaan opschuiven, zeg maar, het werk gaat opschuiven, gaat het in andere straten vastlopen, maar dan hebben we een plan liggen wat daar in die straten werkt, dus ik vind het een fijne motie en we steunen hem dan ook. Dank.
Ja voorzitter, dank u wel. Nou, ik sluit me gewoon eigenlijk aan bij de eerste woorden van de heer Van der Schans. Ik ben gewoon heel erg benieuwd. Ik denk dat de wethouder daarnaast gewoon hier dag en nacht mee bezig is, dus ik ben benieuwd wat de plannen zijn hier.
Voorzitter, laat ik ook eens positief beginnen. Ik ben natuurlijk al wat ouder dan de gemiddelde die hier zit. Ik heb nog meegemaakt dat er in de Nieuwstraat en Venusstraat een gasfabriek zat en dat daar nog een politiebureau zat, dat we nog geen Sijtwendetunnel hadden en dat iedere dag het verkeer in de Nieuwstraat van voor naar achter en van achter naar voor helemaal vast stond. Dus wat dat betreft is de Sijtwendetunnel een fantastische oplossing geweest, want we hebben een heel stuk minder drukte in ons centrum. Maar desondanks, niettemin, ook ik rijd door Leidschendam heen. En ook ik zie het sluipverkeer door de Rechthuisstraat, voor mij een bekende straat, en de Delftsekade. Dus ik ondersteun de motie van de heer Van der Schaft van harte, ook wij als fractie Gemeentebelangen, en we zijn ook zeer benieuwd wat de wethouder hier als antwoord op deze motie heeft. Dank u. Dank u wel.
Volgens mij heeft iedere fractie het woord gevoerd in deze termijn, dus kijken we naar de wethouder die zich deze kant op beweegt. Om u van een reactie te voorzien. Ja
Dank voorzitter en ook dank voor ieders bijdrage, in het bijzonder heer Van der Schaft voor de motie. Eerder inderdaad op de avond de petities in handen gekregen, overhandigd gekregen waarin de bewoners waar u aan refereert, ook in de motie aandacht vragen voor de problematiek. En laat ik beginnen inderdaad om uit te spreken dat ik begrip heb voor de mensen die daar wonen en die overlast ervaren. Leidschendam-Zuid is toch een gebied waar we volgens mij met zijn allen ook wel dezelfde analyse hebben dat daar op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid echt wel wat aandacht is, dus dit komt daar bovenop. Dus ik heb daar alle begrip voor dat daar ook aandacht voor wordt gevraagd. Tegelijkertijd, en dat hoor ik hier iedereen ook zeggen in de raad, is er ook begrip natuurlijk dat deze werkzaamheden gewoon plaats moeten vinden, want ja, die verlichting moet echt vervangen worden, kan niet wachten tot groot onderhoud wat in 2030 gepland staat. Ja, en als we dat nu niet doen, ja dan zal je te maken hebben met regelmatige uitval van de tunnel en in zo'n geval moet de tunnel ook gewoon dicht. En dat leidt tot allerlei situaties die we niet willen hebben. Dus vandaar even een relatief korte tijd wat hinder, want overlast beperken, ja, daar zetten we ons als gemeente, Rijkswaterstaat, Zuid-Holland Bereikbaar en andere overheden natuurlijk voor in, maar 100% uitsluiten, ja, dat is helaas niet te voorkomen. Dat maakt dat we al langere tijd bezig zijn om te kijken van ja, hoe kunnen we nou die overlast tot een minimum beperken wat in onze macht ligt, maar allereerst betekent dat tijdig en volledig communiceren en gelukkig. Ik hoor ook de fractie van de Partij van de Arbeid, dat ook als zowel als raadslid als direct belanghebbende hierbij zeg inderdaad dat die communicatie echt wel goed zit en ik denk inderdaad dat we daar ook wel echt tevreden over kunnen zijn, dus dat is goed. Dat is een. Twee is dat we inzetten ook op anders reizen en de fractie van de ChristenUnie heeft daar ook inderdaad aandacht voor gevraagd. We zijn daarin op meerdere manieren bezig om te kijken of we daar ook in samenwerking met de Mall of the Netherlands tot een soort van mobiliteitshub kunnen komen om ook die first and last mile zo te organiseren dat het gebruik van het openbaar vervoer ook optimaal gefaciliteerd kan worden. Dus dat is een aanpak waar we ook mee bezig zijn. Daarnaast natuurlijk door Rijkswaterstaat en omleidingsroutes. Nou, er zijn een aantal, daar wordt over gecommuniceerd. Ja, daar zien we wel hè? Want we blijven het wel monitoren dat daar nog wel wat. Nou ja, we zijn ook pas een week bezig hè, maar dat die nog niet altijd gebruikt wordt door weggebruikers die rationeel gezien daar echt een stuk beter een betere keuze zouden kunnen maken door wel gebruik te maken van die officiële omleidingen. Dus daar hebben we denk ik qua communicatie misschien nog wel een inspanning op te doen. En verder handhaving natuurlijk, ja, we hebben denk ik, als die trieste punt gister meegemaakt. Ja, wat voor situaties er in sommige gebieden leiden? Ja, mensen hebben inderdaad een kort lontje. En ja, dat is echt verwerpelijk. We hadden al eerder inderdaad signalen gekregen van opgewonden standjes en dat maakt ook dat we als burgemeester en ik die ook onderdeel uitmaken van een stuurgroep gevraagd voor de handhaving om daar vaker zich te laten zien in de wijk. Maar ook de wijkagent van ja, dat heeft toch ook een werking als mensen zien dat daar een oogje in het zeil wordt gehouden? Dus op die manier proberen we daar ook inderdaad wat meer invloed op te hebben. Ook op het gedrag van de mensen. Ja en dan de laatste inzet, ja, dat is het bijsturen als het nodig is, dus zoals ik al zei, we hebben een stuurgroep. Er werd net gezegd, de wethouder zal wel dag en nacht hiermee bezig zijn. Nou, dat wil ik graag even vooral die credits geven aan onze ambtelijke organisatie. We hebben een aantal hele kundige mensen die hier letterlijk inderdaad, soms al dag en nacht inderdaad mee in de weer zijn echt alles goed monitoren en kijken van ja, alles wat we aan de voorkant hadden bedacht qua minder hinder of dat ook zijn werk doet en toch heel even het algemene beeld, want het beeld wat hiervoor werd geschetst dat we dat het een en al probleem is. Wij hebben gecommuniceerd. Rijkswaterstaat heeft gecommuniceerd wij als gemeente van houd rekening met ongeveer 10 tot 30 minuten extra reistijd. Nou uit alle data blijkt dat we daar bij lange na niet aankomen aan die 30 minuten, dus dat zegt iets. Dat is denk ik een. En misschien is het iets te voorbarig, maar het lijkt me wel plausibel dat het komt omdat we juist die tijdige communicatie hebben ingezet dat mensen ook weten waar ze aan toe waren en daardoor ook daardoor hun gedrag ook daarop hebben aangepast. Ja, en we zien dus inderdaad dat het verkeer redelijk door kan, maar we zien ook dat er op sommige punten wel wat knelpunten ontstaan, maar alles nog steeds binnen de marges. Dus dat is even het algemene beeld dat het gewoon redelijk beheersbaar is dan toch wel even op die knelpunten. Want ja, dat is ook waar we ook. Nou ja, ook voor hebben dat hebben gecommuniceerd dat het eenmaal wat langer kan duren, maar we zien ook wel een aantal situaties waar het echt onwenselijk is dat daar doorgaand verkeer dat daar nu sprake van is en dat zijn onder andere inderdaad de straten die in de motie naar worden gerefereerd. Dus nou, we zijn nu een week onderweg met de werkzaamheden. We zitten er bovenop als gemeente, we monitoren het. We hebben ook een zogenaamde escalatieladder voor als bepaalde zaken die niet uitpakken zoals we denken dat ze uitpakken, wat kunnen we dan inzetten? Nou en dan kom je inderdaad bij bijvoorbeeld het inzetten van verkeersregelaars, wat door sommige hier wordt, wordt gesuggereerd. Natuurlijk even de beleefdheid, dank voor het meedenken maar. Zo origineel is het idee op zichzelf niet, want dit maakte echt al onderdeel uit van de escalatieladder en nogmaals, we hebben echt kundige mensen hierop zitten die dit echt goed in de gaten houden. En we hebben dus ook vandaag ook besloten. We hebben een week nu gehad. We hebben een goed beeld ervan om vanaf morgenochtend ook verkeersregelaars hier in te gaan zetten en ik denk dat ik daarmee ook gelijk tegemoet kom ook aan de wens van de heer Van der Schaft met de motie die daarmee denk ik als ja eigenlijk niet extra nodig meer is maar dat we daarmee in ieder geval voor de korte termijn hè, want de fietstunnel de eerste deel ongeveer de werkzaamheden hebben we nog twee weken nodig, dus dat we voor die twee weken inderdaad wat verlichting kunnen brengen en ook wat meer inzet nog kunnen doen op communicatie om echt die omleidingen veel beter te laten gebruiken. Ja voorzitter, daar wil ik het bij houden. Dank u wel. Dank u wel.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ja, ik wil de portefeuillehouder bedanken voor de uitvoerige beantwoording, want die gaat natuurlijk uiteraard veel verder dan dat de motie die we ingediend hebben strekt. Maar we zijn heel blij met de toezegging van de inzet van verkeersregelaars en ik denk dat we daarmee ook, zeg maar, de motie wat ons betreft ook kunnen intrekken, dus dat willen we bij deze doen. Ik dank de portefeuillehouder voor de toezegging en we trekken de motie in. Dank u wel. Dank u.
Voorzitter, dank u wel, dank u wel. Wethouder, bedankt voor het beantwoorden van de vragen en de toezegging die hij heeft gedaan en ook de socialistische partijen, bedankt voor de aandacht voor deze situatie. Ik kreeg nog een vraag vanuit het CDA, waarin gevraagd wordt of de oplossing lag bij de verkeersregelaars. Ik heb niet gezegd dat het de oplossing zou zijn, maar wellicht een kans, en ik ben blij te horen dat de wethouder dit ook ziet als kans. Tot zover, voorzitter, dank u wel.
Ja voorzitter, dank u wel. Nou, de motie is ingetrokken, maar we zijn wel blij met de toezegging van de wethouder, dus daar is geen motie voor nodig, want we gaan het gewoon doen. En nou ja, daar houden we van. En ik bleef even haken bij de beantwoording van de wethouder over de omleiding vanaf de snelweg. Iets ervaren is het ook weten en ik heb dat dus vandaag ervaren. Inderdaad met die omleidingsroute op de snelweg, want we hebben allemaal een hele mooie device en die geeft een route aan die niet, zeg maar, op de omleiding staat. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat, als je dan zo'n omleiding krijgt toegewezen die naar afslag Voorburg jou begeleidt terwijl je gewoon... Nou ja, ik ga niet in technisch, maar daar zit dus een discrepantie in, waardoor ik denk dat je daar ook, nou ja, aandacht voor zou moeten hebben, dus dank u wel. Dank u wel, mevrouw Muller. Ja.
Voorzitter, dank u wel en ook dank u wel aan de wethouder voor het inzetten van verkeersregelaars. Ik sluit me dan aan bij de collega van de VVD. Laten we het zien als een kans en hopelijk als iets wat een bijdrage kan leveren aan wat minder overlast, dus heel blij met die toezegging. Ik ben nog wel benieuwd, uiteraard na de perikelen, naar de veiligheid en hoe de veiligheid van de verkeersregelaars ook geborgd zou kunnen worden. En ook het feit over de tractoren en de vrachtwagens die over de brug rijden, die daar natuurlijk ook een bijdrage leveren aan de verkeersopstoppingen en het gebrek aan verkeersveiligheid. Dat was nog een openstaande vraag. Ik zou het fijn vinden als de wethouder daarop zou kunnen reageren. En, zo niet, dan zullen we het via schriftelijke vragen doen. Wederom dank.
Aan het College voor de beantwoording en de toezeggingen. En ook aan de inspanningen die ambtelijk worden gepleegd om de overlast te verminderen. En fijn dat we dus escaleren als het nodig is en volgens mij heel logisch dat de motie wordt ingetrokken. Mevrouw van
Dank u wel, voorzitter. Nou, het blijft mooie woorden. We hadden een motie van wat gaan we doen en hou ons op de hoogte en dat hebben we net binnen 5 minuten afgewerkt. Dus ik ben er heel blij mee. En dan...
Voorzitter. Ik hoor ook nog een suggestie om contact op te nemen. Misschien via Rijkswaterstaat of het ILT, zodat de collega's, niet de collega's maar de vrienden van Maps, daar eens aan kunnen geven dat er een omleiding is of misschien zelfs wel verkeersbelemmeringen. Daar luisteren we vaak goed naar. Verder zou ik eigenlijk alleen maar de complimenten mee willen nemen voor de wethouder en voor alle ambtenaren die hier hard aan werken. Dag en nacht.
Ja, dank voorzitter, dank aan de wethouder voor beantwoording, toezegging en uitvoering op korte termijn en ook het ambtelijke apparaat. Dank aan de heer Van der Schaft voor de terechte inbreng van de motie. Niet meer en dan aan de inwoners, ik dank u de verkeersgebruikers van Voorburg voor hun geduld.
Kijk, ik kijk even naar de wethouder voor in ieder geval nog uitleg over de routes en de omleidingen. De die wijs en de apps, en. Er is nog een vraag over zwaar illegaal verkeer, als ik het zo kort mag stellen. Ja voorzitter, dank.
Dank u wel. Ja, even over inderdaad die omleidingen en de navigatiesystemen. Nou, ik ben daar niet de expert in, maar we hebben ons inderdaad laten vertellen dat die moeilijk te bewegen zijn om tijdelijke omleidingen op te nemen. Omdat ja, zij hebben ook een concurrentiepositie en zij willen gewoon de snelste route kunnen aanbieden aan hun gebruikers. Dus daar zit een prikkel in dat als de een het zou doen, dan heb je profijt als je als concurrent dat niet doet, dat hebben we ons laten vertellen. Dus eigenlijk in dit soort situaties kunnen echt alleen juridische aanpassingen aan een weg, bijvoorbeeld van twee naar één richting of een verboden in te rijden straat, ervoor zorgen dat je daarmee inderdaad dit soort programma's kan bewegen om dat te veranderen. Dus alleen een juridische aanpassing kan daartoe leiden. Dus ja, dat is dus ik neem in ieder geval wel mee van: hoe kunnen we hier nou toch nog wat mee doen? Verder was er nog een vraag vanuit het CDA. Ja, het is natuurlijk heel triest dat je over dit soort zaken moet nadenken. Ja, deze verkeersregelaars, hoewel natuurlijk formeel niet in dienst, werken wel voor ons en daarmee hebben we ook wel een dergelijke verantwoordelijkheid, ook wel voor de veiligheid. De burgemeester en ik hebben ook de betreffende verkeersregelaars bij normaal ook op bezoek gehad, was overigens een zeer leuk gesprek. Dat was heel waardevol. Dat zijn zaken die je niet uit de keiharde data haalt. Die wisten ons meer te vertellen over de situatie, soms ook over de gebruikers en de bezoekers dan dat we zelf misschien helemaal op de hoogte van waren, dus ook daarvoor was het waardevol. Maar een terecht punt, wij moeten daar ook. Ja, wij staan daar natuurlijk ook wel voor de veiligheid. Ik zei al eerder dat we ook de wijkagent vragen om daar vaker te komen kijken en ook onze BOA's, dus in zoverre staan we wel goed in contact ook met deze mensen. En als daar inderdaad iets met veiligheid speelt, dan zijn de lijntjes zeer kort. Ook met de politie overigens, ja, dank u wel.