Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 31-10-2017, Raad
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel: Parkeerbalans Leidschendam-Centrum


K. Tigelaar - Burgemeester

We zijn toe aan de bespreekpunten van agendapunt 12, het raadsvoorstel Parkeerbalans Leidschendam Centrum, waarover ook al 4 inwoners hebben ingesproken. Wie van u mag ik noteren? Ik noteer de heer Eleveld, de heer Geluk, de heer Roijmans, mevrouw Plomp, mevrouw Bolhaar, de heer Knoester en de heer Rouwendal. Het woord is aan de heer Eleveld van de fractie van de VVD.

H. Knoester - PvdA

Goed, dank u wel, voorzitter. Voorzitter, de titel van mijn inbreng van vanavond is wensdenken. Dat is namelijk wat we de wethouder in het voorliggende stuk zien doen. Maar voordat we het over wensdenken gaan hebben, is het goed om nog maar eens naar de betrouwbaarheid van de cijfers te kijken. Tijdens verschillende bijeenkomsten in de afgelopen maanden, waaronder de ORA en de laatste commissie, is zowel door verschillende insprekers, bewoners en ondernemers, maar ook door een aantal politieke partijen vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van de voorliggende cijfers. Het feit dat er op de ochtend van de ORA nog een aangepaste versie beschikbaar kwam, hielp dat vertrouwen natuurlijk niet. En daarom nu over die betrouwbaarheid ook nog maar weer een vraag: zoals de heer Overhof zojuist al aangaf, lijkt het erop dat het uitgevoerde onderzoek namelijk niet in lijn is met de door onszelf opgestelde regels in bijlage 10 van de Parkeernota 2012. Zoals we die hier hebben vastgesteld, staan de randvoorwaarden waar een parkeeronderzoek aan moet voldoen. Hierin staat onder andere dat er in de nacht twee metingen moeten worden uitgevoerd binnen bepaalde tijden om het parkeeronderzoek valide te zijn. Kan de wethouder aangeven of inderdaad is afgeweken van onze eigen spelregels en zo ja, waarom dan? Dan het wensdenken, een paar voorbeelden. In het stuk staat verhuur of verkoop van corporatieplaatsen om de parkeerdruk te verlichten. Op dit moment is het onmogelijk om corporatieplaatsen te verkopen in verband met de splitsingsakte die de verenigingen van eigenaren hebben opgesteld. Aanpassen van zo'n splitsingsakte is een lang proces en zeer onzeker. Het parkeerterrein aan de Venusstraat, zojuist ook al weer aangehaald door de verschillende insprekers. Deze werd eerst gebouwd voor het ontlasten van het Damcentrum. Toen is er onderzoek gedaan en bleek dat de parkeerdruk in Zuid toch echt wel heel hoog is. Dus toen was het terrein toch vooral bedoeld voor het verlichten van de parkeerdruk in Zuid. En nu zien we de mail die vandaag ook weer binnenkwam van de wethouder dat het terrein nu weer voor meer dan de helft gebruikt gaat worden voor personeel uit het Damcentrum. Dus wat willen we nou eigenlijk met dat terrein? Dan nog de aan te leggen jachthaven, op dit moment leeg en hij wordt nog heel ver uitgegraven. De jachthaven creëert volgens de wethouder geen extra parkeerdruk. Het feit dat veel mensen gaan varen, samen met familie of vrienden, en dat die mensen hoogstwaarschijnlijk met de auto richting de haven komen, vergeten we voor het gemak even, want dat past natuurlijk niet in dit parkeerplaatje. Maar komen zullen ze zeker. Het geschrapte restaurant aan de Warmoezierstraat. Voor nu geschrapt uit de besluitvorming, want het rondkrijgen van het parkeren was voor nu te ingewikkeld. En daardoor zien we dus dat mooie initiatieven, want ja, misschien is een restaurant op die plek wel gewenst, op dit moment al sneuvelen door een gebrek aan parkeerruimte. Dat geeft geen goed gevoel voor de toekomst. De Schuitenjager staat volgens de theorie buiten het Damcentrum, maar heeft straks, als de jachthaven is aangelegd, een topplek aan de kop van de jachthaven. Dus zal aan de beleving van de bezoekers zeker onderdeel zijn van het Damcentrum en dus ook parkeerdruk creëren. Dan het winkelcentrum zelf, op dit moment kunnen we zeggen, een matig draaiend winkelcentrum. In het stuk wordt voor leegstand gecompenseerd, maar ik denk dat iedereen hier begrijpt dat als het hele centrum levendiger wordt, dat de panden gevuld worden, dat alle winkels meer bezoekers gaan trekken. Dat is helaas niet verwerkt in de verkeerscijfers. En als laatste dan nog de deelauto's. In de cijfers van de wethouder goed voor een verlichting tot 80 parkeerplaatsen die we vrijspelen door een paar deelauto's neer te zetten. Voorzitter, een voorbeeldje van een gezin met twee auto's. De eerste is de leaseauto, een van beide partners, man of vrouw, maakt me niet uit. Die heeft een leaseauto en de tweede partner is thuis met de kinderen en die gaat boodschappen doen of die gaat een dagje weg. In elk geval, die heeft twee autostoeltjes, want die kinderen moeten veilig mee in de auto. En toch zie ik het niet helemaal gebeuren dat die met twee autostoeltjes over straat richting een huurauto gaat lopen of een deelauto en twee kinderen aan zijn hand die autostoeltjes gaat installeren in die auto om vervolgens boodschappen te gaan doen. Voorzitter, ik zei het al, wensdenken. De VVD kan zich hier niet helemaal in vinden. Dat is denk ik wel duidelijk. Daarom pleiten wij vooral voor extra openbare parkeerruimte. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een openbare parkeergarage onder het deelplan Molenpad, op dit moment niet gepland, maar volgens de VVD een goed voorstel om extra parkeerruimte toe te voegen. Omdat wij als VVD het Damcentrum een bruisende toekomst toewensen, dienen wij hiervoor dan ook een amendement in. Dank u.

K. Tigelaar - Burgemeester

Wel. Ik wijs de raadsleden er ook op, zoals al eerder is gecommuniceerd, dat wij proberen voor dit agendapunt spreektijd te hanteren. Maar als u over die twee minuten heen gaat, gaat dat ook van de spreektijd bij de begroting af. Het is maar een waarschuwing. De heer Geluk van de fractie van het CDA. Toen

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel, voorzitter, dankzij de inbreng van de inwoners.

H. Knoester - PvdA

Is de parkeerbalans meerdere malen doorgerekend, meer rekenen zal weinig meer opleveren, dus praktisch gezien is het nu het beste om die parkeerbalans als uitgangspunt te gebruiken. Vraag aan de wethouder is nu zo snel mogelijk extra parkeerplaatsen te creëren, zoals in de Commissie OG is gevraagd. Ook wij zien graag extra openbare parkeerplaatsen. In de mail vanmorgen heeft het college verschillende opties opgesomd. Daarmee zouden circa 100 tot 200 parkeerplaatsen extra te realiseren zijn.

H. Knoester - PvdA

En zo mogelijk uitbreiden graag aan de Raad de bevorderingen melden. En uiteraard moet voor de ontsluiting van het parkeerterrein aan de Venusstraat een goede oplossing worden gezocht. Wij horen graag de reactie van de wethouder daarop. Maar we moeten ook in een andere richting denken. Wij pleiten voor een hoogwaardiger vorm van openbaar vervoer tussen Leidschendam Zuid via het centrum naar de oude trambaan. Dat is dus meer dan de huidige buslijn 47, waardoor er een aansluiting komt.

K. Tigelaar - Burgemeester

Op de buslijnen 45 en 46 en mede om dat te bevorderen dien ik een motie in die door veel andere fracties wordt gesteund. Dank u wel. Dank u wel. We zullen straks zorgen dat het aangekondigde amendement wordt verspreid en ook voor iedereen duidelijk is waar het amendement over gaat en de motie die net is ingediend door het CDA. Ik geef nu allereerst het woord aan de heer Hooijmans namens de Fractie van Gemeentebelangen. Zie daar.

N.F.J. Hooijmans - GBLV

Daar, het werkt, dank u wel. Voorzitter, het college vraagt ons de voorliggende parkeerbalans goed te keuren, zodat dit college op korte termijn aan de slag kan met diverse maatregelen. Als eerste, voorzitter, willen wij de wethouder bedanken voor het beantwoorden van onze schriftelijke vragen, alsook de beantwoording op de vragen van mevrouw Olsthoorn. In de Commissie OG hebben we uitgebreid gesproken over de parkeerdruk in en rond het Damcentrum. De vragen die hier gesteld zijn, zijn vandaag keurig door de wethouder beantwoord. Voorzitter, ook in de Commissie OG hebben we aangegeven dat de parkeerdruk rond het servicecentrum en gemeentehuis veel overlast voor de bewoners en ondernemers aldaar bezorgt. Het zou mooi zijn om dit integraal mee te nemen. GBLV wil de discussie vermijden wat in de praktijk in theorie de metingen en de aantallen volgens de rapporten opleveren. Ook wij maken gebruik van het centrum en constateren dat de parkeerdruk hoger wordt. En natuurlijk willen de bezoekers van het centrum zo dicht mogelijk bij hun of haar bestemming geparkeerd staan en dat levert vaak irritaties op. Afgelopen week was er in de landelijke media te lezen dat het verkeer blijft groeien. Dat is alleen maar een feit en daar moeten we hier mee leven. GBLV is geen voorstander van het creëren van blauwe zones in verband met het waterbedeffect, maar vaak is het een van de weinige oplossingen om parkeerplaatsen vrij te krijgen voor winkelend en bezoekend publiek. Het wonen, leven en ondernemen moet plezierig blijven in het centrum. GBLV verwacht meer parkeerdruk naar de toekomst en hier moeten we op een juiste manier mee omgaan. Voorzitter, GBLV is blij met de toezegging op onze vragen om plusminus 150 extra parkeerplaatsen te realiseren. Dit in combinatie met een juist informatiesysteem geeft ons voldoende zekerheid om een stuk verlichting in en rond het Damcentrum te creëren. Voorzitter, met de toezegging van bovenstaande kunnen wij akkoord gaan met de nieuwe parkeerbalans. Dank u wel.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel. Dan nodig ik mevrouw Plomp uit voor een reactie namens de fractie van D66.

W.E.C. Plomp - D66

Voorzitter, dank u wel. Wat D66 betreft had ook dit agendapunt eigenlijk prima op de hamerstukkenlijst kunnen staan. We hebben het hier de afgelopen maanden verschillende keren over gehad en eigenlijk hebben we het vooral over de parkeerbalans, die weinig meer is dan een thermometer in de parkeersituatie van het Damcentrumgebied. En wat die uitslag van die thermometer is, dat is heel duidelijk geworden voor de Raad. Het is duidelijk dat dit probleem, gewoon dit parkeerprobleem, echt leeft onder de bewoners en daar hebben we rekening mee te houden. Maar we hebben het eigenlijk dus alleen over die parkeerbalans, nog niet over die maatregelen. Die maatregelen kunnen we pas gaan treffen als we die parkeerbalans met zijn allen vastgesteld hebben, dus van onze kant eigenlijk nu het pleidooi. Meneer Geluk van het CDA zei het ook al: laten we met zijn allen die parkeerbalans vaststellen zodat we maatregelen kunnen gaan treffen. En dan kunnen we daar natuurlijk op vooruitlopen. Net als Gemeentebelangen denken wij dat, en dat heb ik ook in de commissievergadering al onderbouwd, zo'n blauwe zone hier het probleem niet gaat oplossen, het gaat alleen problemen verplaatsen. En nou ben ik het met verschillende insprekers eens: laten we zorgen dat de maatregelen die die...

W.E.C. Plomp - D66

Die we straks gaan treffen, dat dat reële maatregelen zijn en dat het ook veilige oplossingen biedt die niet voetgangers en fietsers verdringt of anderszins. Ik vind wel dat behalve dat die maatregelen reëel moeten zijn, dat we ook...

W.E.C. Plomp - D66

Allen moeten reëel zijn over wat we willen met het gebied. Het is een centrumgebied in de Randstad en ja, het is inderdaad Amsterdam niet, maar het is ook misschien wel niet reëel om te verwachten dat iedere bezoeker en iedere bewoner twee auto's dicht in de buurt kan parkeren, dus daar moeten we denk ik ook weer geen verstoppertje mee spelen. Daarom is des te meer het pleidooi aan het college: kom met die reële en kom met die veilige oplossingen. En meneer Geluk haalde het al aan: bij een centrumgebied past ook dat het goed ontsloten is met openbaar vervoer, zodat er ook inderdaad een reëel alternatief is. Dus wij zien heel graag dat de ontsluiting met de bus stukken beter wordt geregeld dan dat het nu is en wat ons betreft nu gewoon snel aan het werk.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel. Dan geef ik het woord aan de fractie GroenLinks, mevrouw Rolwagen. Voorzitter, dank.

Onbekende spreker

Dank wensdenken is genoemd. Ik noem het ook luchtfietserij, deelauto's hartstikke leuk. De heer Eleveld heeft al een mooi beeld geschetst hoe het zou kunnen gaan. Ik deel dat beeld wel. Mensen hechten ook erg aan hun eigen auto. Deelauto's, ik heb er bedenkingen bij. In de vandaag beantwoordde mail wordt nog gezegd over de 40 tot 60 parkeerplaatsen die het zou opleveren als de corporaties daarvan gekocht of gehuurd zou kunnen worden. Nou, ik kan u vertellen, volgens mij hebben we maar één corporatie hier in Leidschendam, het centrum van Leidschendam-Voorburg, en die heeft geen enkele parkeerplaats te koop of te huur. Ik heb ze zelf over gesproken, dus graag een reactie van de wethouder hierop. Ja, voorts de cijfers die fluctueren, veranderen. We kunnen blijven berekenen. We kunnen nog een extern bureau hiervoor inhuren, lijkt me niet heel erg wenselijk. We hebben er al veel te veel, dit terzijde. Ja, dus wat blijft over? Reëel denken. Wij komen de bouwprojecten, stel eisen dat er bij de bouwprojecten parkeerplaatsen worden gebouwd, dus laat het niet over aan een gemeenschappelijke openbare ruimte en natuurlijk bevorder het openbaar vervoer. Fractie Hohage sluit zich natuurlijk aan bij het amendement van het CDA en bevorderen dan licht het fietsen tot zover.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel, dan ga ik naar de fractie van GroenLinks en ik geef het woord aan de heer Knoester. Ja, dank u voorzitter.

H. Knoester - PvdA

Voorzitter, ik ga het proberen kort te houden, want we hebben in twee commissies dit onderwerp besproken en er ook een ora over gehad. Ja, het is inderdaad een centrum. Mevrouw Plomp zei het ook al: in het centrum heb je een grote druk van allerlei functies die daar plaatsvinden, dus ook van parkeren. De meeste besluiten zijn natuurlijk in het verleden al genomen en het hele project van Leidschendam Centrum loopt al een behoorlijke tijd. En nu zien we veel van die besluiten die genomen zijn in het verleden realiteit worden. Maar er wordt veel gezegd over die parkeerbalans, maar die parkeerbalans geeft inzicht in de situatie en wil niet zeggen dat je niets meer kan doen. Er is nog van alles mogelijk en er zijn ook veel maatregelen mogelijk en het college heeft in beantwoording van de vragen van GBLV en VVD aangegeven dat het mogelijk is om tussen de 80 en 160 parkeerplaatsen te realiseren of te verkrijgen. En dus ga ik ervan uit dat het college ook dat gaat oppakken en er iets mee gaat doen. Verder ondersteunen wij natuurlijk ook het idee van het CDA voor openbaar vervoer. Daar zijn we van harte voor en natuurlijk zullen we ook ons best doen om het fietsen daar te bevorderen. En ook het fietsparkeren zou toch aandacht moeten krijgen. Voorzitter, wij zijn akkoord met het voorstel.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel. Dan tot slot namens de fractie van de ChristenUnie is het de heer Rouwendaal aan wie ik het woord geef. Dank.

J.W. Rouwendal - CU-SGP

U wel, voorzitter. Mijn betoog heeft dezelfde strekking als dat van een aantal voorgaande sprekers. Ik kan me dus ook wat korter houden. Ik heb de wethouder in de commissie horen zeggen: ik kan allerlei maatregelen nemen om de parkeerdruk te verminderen, maar we moeten wel eerst een verordening hebben vastgesteld. Nou, laat dat nou het voorstel zijn voor vanavond om die verordening vast te stellen, dus ik stel voor om dat te gaan doen. Dank u wel. Dank u.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dan geef ik voor een reactie in de eerste termijn het woord aan wethouder Kist. En misschien goed om ook even op het amendement ingediend door de VVD om daar ook gelijk een reactie op mee te nemen. De motie die is ingediend door het CDA wil ik voorstellen om die bij de begrotingsbehandeling gewoon mee te nemen in de bespreking, omdat die breder gaat dan alleen maar de parkeerbalans. Is dat akkoord, dan komt hij daar verder in de behandeling mee. Voorzitter, dank.

F.J. Kist - GroenLinks

Dank u wel. Wat ik nou zo leuk vind, is dat de vier insprekers ons het palet hebben geschetst van wat er nou in het centrum gebeurt. Het verkeer moet langzamer, het moet veiliger en er mogen geen parkeerplaatsen worden opgeheven. Maar we willen wel dat de parkeerplaatsen voor winkels komen. Nou, ik noem alles maar op. We hebben hier nu drie keer over gesproken en we zien in wat voor knel we zitten. Het is niet zo dat we de knel niet zien, maar het is wel zo dat de gangbare oplossingen die we tot nu toe gehanteerd hebben, gewoon niet meer gaan werken. Vandaar mijn pleidooi, onder andere voor de deelauto's. Dat is niet wensdenken, dat is wensen te denken in oplossingen en mogelijkheden. We hebben hier naast parkeren ook gewoon een veel groter vraagstuk, dat van de klimaatverandering, en deelauto's dragen daaraan bij. En als het beeld van de heer Eleveld is dat er mensen in allemaal met dikke auto's en de vrouw thuis dingen gaat doen, dan vind ik dat een dusdanig stereotiep beeld dat afbreuk doet aan de veiligheid van deze gemeente, dat ik daar toch eigenlijk niet achter kan staan.

H. Knoester - PvdA

Eleveld Ik heb volgens mij zelfs duidelijk gezegd dat de man of de vrouw jullie auto heeft. Ik heb nooit gezegd dat de vrouw thuis met de kinderen wat gaat doen.

F.J. Kist - GroenLinks

Ik ben blij om dat te horen zeggen, maar het stereotiep blijft toch. En ik verzet me tegen stereotypen en ik wil graag in oplossingen blijven denken. Vandaar dat we nu gewoon al deze mogelijkheden voor hebben neergelegd. Naast wat we hier aan parkeren doen, hebt u ook nog twee andere vragen bij ons neergelegd. Ten eerste, beter benutten, mevrouw Vader noemde hem al. Daar hebben we een begeleidingsgroep die ontzettend zijn best doet om alle verschillende belangen die daar spelen met elkaar in overeenstemming te brengen. Dat is al lastig genoeg en ik heb ongelooflijk veel waardering voor de inzet die zij plegen, maar het laat wel zien hoe lastig het vraagstuk is in het Damcentrum. Tweede vraag, dat heeft u neergelegd van kunnen we iets aan het Sluisplein doen? Nou, omdat ik naar het Sluisplein aan het kijken ben en ook met de buurt aan het praten ben, kijken we natuurlijk naar de verkeerscirculatie. Nou die verkeerscirculatie, die wordt weer breder getrokken omdat we, zoals een aantal insprekers hebben gezegd, als we iets met de Venusstraat willen gaan doen, ook moeten gaan kijken hoe die verkeerscirculatie gaat lopen. Dus het is een heel groot vraagstuk dat we niet zomaar ineens kunnen oplossen. En het verbaast mij dan ook niets dat sommige vraagstukken in het Damcentrum 20 jaar kosten voordat er een keertje een besluit komt. En ik wil graag zo snel mogelijk een besluit hebben, zodat we zoveel mogelijk tijd kunnen gaan besteden aan de oplossingen die we willen gaan voordragen in plaats van wat anders. Voorzitter, ik denk dat dat standpunt toch wel heel duidelijk is. Ik ontraad de motie of het amendement van de heer Eleveld. We zijn nu op weg om de ruimte te zoeken die jij wil en laten we vooral verder gaan. Wethouder.

K. Tigelaar - Burgemeester

Er was nog een vraag van de fractie Hogere voor hen. De vraag was

F.J. Kist - GroenLinks

Was geloof ik? Er zijn nog geen plaatsen te koop bij Vidomes? Dat klopt, omdat we de afspraken daarover nog niet hebben gemaakt. Dus op dit moment zijn die plaatsen nog niet te verkopen, maar de bedoeling is dat het wel gebeurt of te huur.

K. Tigelaar - Burgemeester

De heer Geluk. Mag ik nog weten wat de wethouder vindt van de motie? Ik had net voorgesteld om die gelijk mee te nemen bij de behandeling van de begroting. En daar komt het onderwerp dan breder aan de orde, omdat het breder gaat dan alleen de parkeerbalans. Dus ik. Die zal de wethouder in de reactie bij de behandeling van de begroting meenemen. Bent u nog in tweede termijn? Wie van u nog te spreken, de heer Eleveld? De heer Eleveld.

H. Knoester - PvdA

Ja voorzitter, bedankt. Ik wilde eigenlijk alleen van de andere partijen weten of zij van plan zijn mee te gaan in het amendement dat vraagt om concrete voorstellen voor meer parkeerruimte in de openbare ruimte. Dat...

K. Tigelaar - Burgemeester

Is een lastige vraag, want er hebben zich verder geen andere fracties gemeld voor de tweede termijn, dus dat zal bij de stemming aan de orde komen. Ik neem aan dat u het amendement handhaaft. Dan zal eerst het amendement aan de orde zijn voor de stemming en daarna zal het al dan niet geamendeerde voorstel aan de orde zijn. Pak even het amendement erbij, zodat het voor iedereen helder is dat de VVD het amendement indient. Besluit dat aan het raadsbesluit wordt toegevoegd, de parkeerbalans te zien als absoluut minimum voor de beoordeling. En, er zal gestreefd worden naar significant meer openbare parkeerplaatsen dan dat er op dit moment zijn opgenomen in de parkeerbalans en het college zal hier concrete voorstellen voor het voorleggen aan de raad. Dat is wat door de VVD wordt voorgesteld om toe te voegen aan het raadsbesluit. Wie is voor dit amendement? Dat is de fractie van de VVD en mevrouw Hohage. Dat zijn 9 stemmen voor en tegen dit amendement. De fracties van Gemeentebelangen, D66, CDA, Partij van de Arbeid, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en daarmee is het amendement verworpen. Dan is aan de orde het voorstel zoals dat is ingediend door het college. Wie is voor dit voorstel? Dat zijn de fracties van Gemeentebelangen, D66, CDA, Partij van de Arbeid, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en tegen hebben gestemd de fracties van de VVD en fractie Hohage. Daarmee is het voorstel de parkeerbalans vastgesteld.