Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderwijsvisie Leidschendam-Voorburg". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe onderwijsvisie voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, ontwikkeld in samenwerking met inwoners, maatschappelijke partners en de gemeente. De visie omvat zes speerpunten: Integrale Kindcentra, Brede scholen voortgezet onderwijs, Gezonde en veilige scholen, Onderwijshuisvesting, Relatie onderwijs-arbeidsmarkt, en Passend onderwijs. Deze speerpunten vormen de basis voor een Lokale Educatie Agenda, die verder zal worden uitgewerkt met partners. De visie is bedoeld om een gezamenlijke inspanning te bevorderen en de uitvoering ervan heeft financiële implicaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een duidelijke structuur biedt met zes speerpunten en een plan voor verdere uitwerking met maatschappelijke partners. Het bevat ook een financiële toelichting en een communicatieplan.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de onderwijsvisie vast te stellen. Daarnaast zal de raad op de hoogte worden gehouden van de voortgang van de uitvoeringsagenda en de financiële invulling daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering en financiering van de zes speerpunten binnen de onderwijsvisie. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de middelen worden verdeeld en welke speerpunten mogelijk meer aandacht of middelen vereisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat concrete meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van de uitvoeringsagenda is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de onderwijsvisie vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële reservering in de Kadernota.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van inwoners en maatschappelijke partners bij de ontwikkeling van de visie en de uitvoeringsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het coalitieakkoord, maar het is niet expliciet uitgewerkt in de speerpunten van de onderwijsvisie.
Financiële gevolgen:
Er wordt voorgesteld om structureel € 75.000,00 te reserveren voor de uitvoering van de onderwijsvisie. Verdere details over de financiële invulling zullen worden verstrekt als onderdeel van de uitvoeringsagenda.