Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Invoeren vergunningparkeren in de buurten rondom de Mall
Samenvatting: Het voorstel beoogt de invoering van vergunningparkeren als reguleringsinstrument in de buurten rondom de Mall of the Netherlands om parkeeroverlast te verminderen. Het voorstel wijkt af van de Nota Parkeerbeleid 2021 door vergunningparkeren op grotere schaal mogelijk te maken. Het plan omvat participatie met bewoners en belanghebbenden, en een uiteindelijke beslissing op basis van een integraal projectvoorstel. De financiële en juridische kaders worden in 2025 verder uitgewerkt, met een geplande invoering van vergunningparkeren medio 2026.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke stappen voor participatie, juridische kaders en financiële planning. Echter, specifieke details over de exacte kosten en dekkingsvoorstellen ontbreken nog en worden pas later uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het gebruik van vergunningparkeren als reguleringsinstrument en de bijbehorende verordening vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in de uiteindelijke goedkeuring van het projectvoorstel en de financiële onderbouwing.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de schaal en locaties van vergunningparkeren, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de balans tussen bewonersbelangen en economische activiteiten. Ook moet de raad keuzes maken over de tarieven en dekkingsvoorstellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist concrete meetbare doelen en een volledige financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige participatie-uitkomsten kan tot wijzigingen leiden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of vergunningparkeren op grotere schaal wordt ingevoerd en de verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen vaststellen.
Participatie
Participatie is een essentieel onderdeel van het voorstel, met betrokkenheid van bewoners, ondernemers en instellingen via werksessies en een online raadpleging.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een pijler van de bredere mobiliteitsaanpak, maar het voorstel zelf richt zich voornamelijk op parkeerregulering.
Financiële Gevolgen
Er zijn nog geen directe financiële gevolgen, maar toekomstige kosten voor invoering, beheer en handhaving worden verwacht. De dekking van deze kosten wordt later uitgewerkt en aan de raad voorgelegd.