Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen aanvullend krediet herinrichting Veursestraatweg". Het voorstel beoogt de herinrichting van de Veursestraatweg goed te keuren, inclusief het vaststellen van een uitvoeringskrediet van € 8.150.000. Dit krediet is bedoeld voor de uitwerking van het ontwerp, aanvullende onderzoeken, aanbesteding en uitvoering. De totale kosten van € 8.400.000 worden gedekt door bijdragen uit de grondexploitatie van Vlietvoorde en de bestemmingsreserve Mobiliteit. Het voorstel omvat ook de verplaatsing van de bebouwde komgrens naar de gemeentegrens met Voorschoten, wat de maximumsnelheid verlaagt en bijdraagt aan verkeersveiligheid en milieueffecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële dekking, participatieproces, en de technische aspecten van het ontwerp. Het bevat ook een second-opinion op de kostenraming, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van de financiële inschattingen.
Rol van de raad:
De raad moet het ontwerp en het uitvoeringskrediet goedkeuren, evenals de verplaatsing van de bebouwde komgrens. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de financiële dekking en het beoordelen van de participatie en duurzaamheidselementen van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verkeersveiligheid en milieueffecten versus de financiële lasten en de impact op de lokale gemeenschap. Ook moet de raad kiezen of ze akkoord gaan met de voorgestelde dekking van de kosten en de verplaatsing van de bebouwde komgrens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties, hoewel de onzekerheid over subsidies en de exacte kostenraming enige flexibiliteit in de uitvoering kan vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het ontwerp en het uitvoeringskrediet goed te keuren, evenals de verplaatsing van de bebouwde komgrens en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met bewoners en belanghebbenden, inclusief informatieavonden en werkgroepen. Dit toont een sterke betrokkenheid van de gemeenschap bij het ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor milieueffecten zoals geluidsreductie en de landschappelijke inpassing van de weg. Het verlagen van de maximumsnelheid draagt bij aan een beter milieu.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 8.400.000, gedekt door bijdragen uit de grondexploitatie en de bestemmingsreserve Mobiliteit. Er zijn ook rentelasten van € 54.000 per jaar, die in het investeringsplan 2025-2029 worden verwerkt. Het voorstel biedt een gedetailleerd dekkingsplan, hoewel er onzekerheden zijn over subsidies.