Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het raadsvoorstel voor het invoeren van vergunningparkeren in de buurten rondom de Mall. Het amendement, ingediend door Rick de Klerk (VVD) en Ron van Duffelen (CDA), stelt voor om expliciet te maken dat vergunningparkeren als reguleringsinstrument in de gehele gemeente kan worden ingezet. Echter, de daadwerkelijke toepassing vereist een aanwijzingsbesluit, waarbij de raad vooraf betrokken wordt. Dit amendement benadrukt de noodzaak van uitzonderlijke maatregelen vanwege de uitzonderlijke situatie rondom de Mall en vraagt om betrokkenheid van de raad bij toekomstige besluiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt dat vergunningparkeren een optie is voor de gehele gemeente, maar dat de toepassing ervan zorgvuldig overwogen moet worden. Het biedt echter geen gedetailleerde criteria voor wanneer en hoe vergunningparkeren moet worden toegepast.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces, aangezien het amendement vraagt om voorafgaande betrokkenheid van de raad bij het nemen van een aanwijzingsbesluit voor vergunningparkeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het idee dat vergunningparkeren als reguleringsinstrument in de gehele gemeente kan worden ingezet en of zij betrokken wil zijn bij de besluitvorming voorafgaand aan de invoering ervan.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke criteria of tijdlijnen biedt voor de invoering van vergunningparkeren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid van het voorstel kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, waarmee zij instemt met de voorgestelde betrokkenheid bij toekomstige besluiten over vergunningparkeren.
Participatie:
Het amendement benadrukt de participatie van de raad in het besluitvormingsproces, maar zegt niets over bredere participatie van bewoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar regulering van parkeren kan indirect bijdragen aan duurzaamheidsdoelen door bijvoorbeeld het verminderen van verkeersdrukte en uitstoot.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen of de dekking daarvan. Dit zou een belangrijk aandachtspunt moeten zijn bij de verdere uitwerking van vergunningparkeren als reguleringsinstrument.