Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 25-11-2019, Commissie Samenleving
Met elkaar in debat zijn
  • H.P. Klazenga - GBLV
  • Th.J. Visser - CDA
  • F.B. Wilschut - ChristenUnie
  • W.F. Steutel - GBLV
  • J. Streefkerk - PvdA
  • W.E.J. Jorissen - D66

Werkbedrijf Transitie: Een Nieuwe Start voor DSW


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de transitie van DSW naar een nieuw Werkbedrijf, samen met Zoetermeer en Rijswijk. Deze stap moet zorgen voor meer werkgelegenheid en zelfstandigheid onder inwoners.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg groen licht gegeven voor de transitie van DSW naar een nieuw Werkbedrijf. De transitie, die ook de gemeenten Zoetermeer en Rijswijk omvat, moet leiden tot een efficiëntere uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en meer werkplekken voor de doelgroep zonder aanbestedingsprocedures.

GroenLinks toonde zich bijzonder tevreden met het voorstel. "Dit is een positief sluitstuk van jaren politieke ergernis," aldus een raadslid. De partij prees de slimme zet om een aandeelhouderschap van 1% te nemen, wat volgens hen de continuïteit waarborgt zonder in aanbestedingen te belanden. "We mogen Zoetermeer feliciteren," klonk het enthousiast.

Ook D66 sloot zich aan bij de lofzang. "Complimenten voor de wethouder. Dit is een dossier dat al jaren sleept," zei een vertegenwoordiger van de partij. De continuïteit van hulp en zorg was een belangrijk punt, en volgens D66 is dat nu goed geregeld.

De PvdA benadrukte het belang van maatwerk en baanbehoud voor de doelgroep. "Het is een faire deal," aldus een raadslid. De partij vroeg wel aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening en hoe deze gewaarborgd blijft.

De VVD sprak eveneens haar tevredenheid uit en complimenteerde de wethouder met het proces. "Dit is een succes geworden," aldus een VVD-raadslid. De partij blijft echter kritisch over de inkoop van re-integratietrajecten en wil de kwaliteit daarvan nauwlettend in de gaten houden.

De wethouder bedankte de raadsleden voor hun steun en benadrukte dat de transitie vooral bedoeld is om de doelgroep een stabiele toekomst te bieden. "We gaan u jaarlijks op de hoogte houden van de ontwikkelingen," beloofde de wethouder.

Met de instemming van de raad kan de transitie naar het nieuwe Werkbedrijf nu officieel van start gaan. De komende jaren zullen uitwijzen of de beoogde doelen worden bereikt en of de samenwerking tussen de betrokken gemeenten vruchten afwerpt.

Samenvatting van het voorstel


Het raadsvoorstel betreft de transitie van DSW naar een nieuw Werkbedrijf, waarbij de gemeente Leidschendam-Voorburg samen met Zoetermeer en Rijswijk betrokken is. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de financiële gevolgen van deze transitie, waaronder een jaarlijkse bijdrage van € 63.400 voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor vijf jaar vanaf 2021. Daarnaast wordt de raad gevraagd geen wensen en bedenkingen te uiten over het voornemen van het college om 1% aandeelhouderschap in het nieuwe Werkbedrijf te nemen. Dit aandeelhouderschap is bedoeld om te voldoen aan de Aanbestedingswet en om werkplekken voor de doelgroep te garanderen zonder aanbesteding. De financiële gevolgen van de transitie worden verwerkt in de kadernota 2021. Het voorstel draagt bij aan de doelstellingen om inwoners zelfstandig te laten functioneren en meer mensen aan het werk te krijgen. De kosten voor de opheffing van DSW en de opbouw van het Werkbedrijf worden verdeeld op basis van eigenaarschap, waarbij Leidschendam-Voorburg verantwoordelijk is voor 22,6% van de kosten. De gemeente blijft beschutte werkplekken inkopen bij het Werkbedrijf en heeft afspraken gemaakt over re-integratietrajecten. Het aandeelhouderschap van 1% is juridisch noodzakelijk voor quasi-inbesteding en brengt geen aansprakelijkheidsrisico met zich mee. Het vervolgproces omvat de vaststelling van statuten en aandeelhoudersovereenkomst, waarbij eventuele aanpassingen aan de raad worden voorgelegd.

Documenten