Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Ga ik over naar de agendapunten die vanavond ter tafel komen en dan begin ik met agendapunt 12. Dat is een agendapunt dat door mevrouw Plomp aan deze agenda is toegevoegd. Zij heeft daar vanmiddag een mail over verstuurd aan de commissie met het verzoek tot overheveling, dus zij wil dat even kort toelichten. Als ik het allemaal goed heb begrepen, mevrouw Plomp, aan u het woord.
Sorry, ik even tussendoor, maar ik ben vergeten om de wethouder te vragen om in dit kringetje aan te sluiten, want dat was ook uw verzoek heb ik begrepen, dus welkom wethouder Kist. Voorzitter, nogmaals.
Nogmaals, dank u wel. Ja, het ging dus over de zienswijze bij de Kadernota OV van de MRDH en die zienswijze, daar kunnen we ons eigenlijk heel goed in vinden met onze fractie. Maar zo in de loop van de tijd. En dat komt ook omdat ik namens de gemeente af en toe mag aanschuiven in de adviescommissie voor verkeer en vervoer van de Metropoolregio is me opgevallen dat we altijd als gemeente veel aandacht vragen voor de first and the last mile initiatieven, dat vinden we ook goed. Ik bedoel, daar zijn we blij mee, maar het is eigenlijk dus vooral een vraag aan de wethouder. Kunt u wat toelichting geven op hoe u nou diverse first and last mile maatregelen voorziet, want het klinkt wel mooi, maar het is best soms lastig om je voor te stellen wat het dan gaat worden, is dat een soort van ja onbemande auto die je met je app bestelt en die jou op komt pikken en daarna een ander gaat wegbrengen. Ik ben daar gewoon benieuwd naar namens onze fractie. Wat het op korte en lange termijn of langere termijn inhoudt. En dan voor de rest eigenlijk in het verlengde van die first and last mile zouden wij eigenlijk graag zien dat de inzet daarop niet in de plaats komt van de inzet op de reguliere vervoersmogelijkheden, zoals de buslijnen die nu eigenlijk in de kadernota relatief weinig aandacht krijgen en waarvan wordt gezegd van joh als een buslijn niet voldoende robuust is als er niet genoeg mensen meereizen, ja, dan moeten ze misschien maar toch afgeschaft worden en wij zouden zo graag willen dat als zo'n buslijn inderdaad relatief zwak is, dat er dan eerst verder wordt gekeken van hé, als die buslijn nou niet. Of als die een net andere route aandoet of wellicht net iets meer tijd tussen de ene buslijn en de andere buslijn zit, zou die buslijn dan sterker kunnen en dat wilden we graag in de zienswijze verwoord zien dat er vanuit de kant van de MRDH wat flexibiliteit wordt geboden in het onderzoeken. Hoe kun je een buslijn sterker maken voordat je hem zeg maar elimineert dus ja wethouder voorzitter, dit dit. Tot zover eigenlijk.
Helder, dank u vriendelijk. Ik kijk direct even naar wethouder Kist. Tenzij er nog anderen zijn die hierop willen reageren. Mevrouw Veluw? Nou, ook ik...