Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016". Het voorstel betreft aanpassingen aan de bestaande verordening uit 2015, voornamelijk van technische aard, zonder inhoudelijke wijzigingen te beogen. Echter, de invoering van aanvullend collectief vervoer (Regio-taxi) heeft geleid tot enkele inhoudelijke wijzigingen. De verordening is gebaseerd op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 en richt zich op zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen en opvang. De wijzigingen zijn bedoeld om de uitvoeringspraktijk te verduidelijken en administratieve lasten te verlichten.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het gedetailleerd de technische en enkele inhoudelijke wijzigingen beschrijft. Het biedt een uitgebreide toelichting op de aanpassingen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, zodat de wijzigingen in de verordening kunnen worden doorgevoerd. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de verordening en het waarborgen dat deze in lijn is met de wet en de behoeften van de inwoners.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van de Regio-taxi als voorliggende voorziening en de bijbehorende financiële tegemoetkomingen. Er moet ook worden overwogen of de wijzigingen voldoende tegemoetkomen aan de behoeften van kwetsbare groepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven wijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals de exacte implementatiedatum na de raadsvergadering. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordening goed te keuren, zodat deze na de raadsvergadering van 13 september 2016 kunnen worden geïmplementeerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen inspraakperiode is geweest vanwege de technische aard van de wijzigingen en het voordeel voor inwoners. Dit kan impliceren dat participatie beperkt is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de Regio-taxi als voorliggende voorziening financiële gevolgen heeft, zoals het vervallen van tegemoetkomingen voor vervoerskosten. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze kosten worden gedekt.