Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Beter en frequenter OV in Leidschendam" en is ingediend door de leden E.J. Muller, N.A. van Weers, en S.R. Paltansing. De motie benadrukt het belang van goede en frequente openbaarvervoerverbindingen om autogebruik en -bezit te verminderen. Het constateert dat de huidige OV-bereikbaarheid in Leidschendam, met name in Leidschendam-zuid, verbeterd moet worden. Specifieke aandachtspunten zijn de beperkte frequentie van tram 19 en bus 46, en het gebrek aan noemenswaardige OV-verbindingen in Leidschendam-zuid. De motie verzoekt het college om in regionaal overleg te pleiten voor betere en frequentere OV-verbindingen, met speciale aandacht voor Leidschendam-zuid.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen met de huidige OV-verbindingen en het formuleren van een verzoek aan het college. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of tijdlijnen voor de verbetering van de OV-diensten.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en sturende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen in regionaal overleg. De raad moet de motie bespreken en besluiten of ze het college deze opdracht willen geven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het verbeteren van het OV in Leidschendam, en of ze bereid zijn middelen en politieke druk in te zetten om dit te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten, of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om in regionaal overleg te pleiten voor betere OV-verbindingen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien betere OV-verbindingen kunnen bijdragen aan minder autogebruik en daarmee aan een lagere CO2-uitstoot.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de overweging van de motie.