Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Raadsvoorstel Vaststellen Uitvoeringsprogramma Verkeers- en Vervoerplan Leidschendam-Voorburg 2023". Het betreft de vaststelling van het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023, waarin nieuwe fietsprojecten worden opgenomen: de inrichting van de Parnashofweg, ventweg Vlietweg en Nicolaas Beetslaan als fietsstraten, en het asfalteren van tegelfietspaden. Het doel is om de fietsbereikbaarheid en -veiligheid te verbeteren, vooruitlopend op de Omgevingsvisie. Twee kredieten worden voorgesteld: € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden. De projecten worden deels gesubsidieerd door de MRDH.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de projecten. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen en de voorgestelde kredieten goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van fietsprojecten binnen de bredere mobiliteitsstrategie en de toewijzing van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: Specifiek (ja), Meetbaar (ja, in termen van financiële middelen), Acceptabel (afhankelijk van politieke keuzes), Realistisch (ja, met subsidies), Tijdgebonden (ja, met tijdlijnen voor uitvoering). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van belanghebbenden is niet goed uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen en de kredieten goed te keuren.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners en belanghebbenden bij de actualisatie van het Uitvoeringsprogramma. Participatie vindt plaats bij individuele projecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op fietsinfrastructuur en mobiliteitstransitie, wat bijdraagt aan een groenere en gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden, deels gedekt door subsidies van de MRDH. De netto-investeringen worden afgeschreven over 30 jaar, met structurele rentelasten opgenomen in de begroting.