Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 29-10-2019, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • W.E.J. Jorissen - D66
  • M.J.R. Hartsinck - GBLV
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

1.b Spreekrecht burgers


Onbekende spreker

Aanwezige wij Peter en Jacqueline van der Dell maken graag van de mogelijkheid gebruik kanttekeningen te plaatsen bij het initiatiefvoorstel van GBLV met betrekking tot uitbreiding blauwe zone Sint Martinuslaan. Wij wonen zelf op de Johannes de Beeklaan. De genoemde argumenten hebben betrekking op het initiatiefvoorstel. Het eerste punt betreft de uitgevoerde enquêtes. Over de enquête van de gemeente staat in het voorstel dat op basis van een in 2017 uitgevoerde enquête door de gemeente, mede door het lage aantal deelnemers, besloten werd de blauwe zone voorlopig niet uit te breiden. Niet aangegeven wordt hoe hoog de respons was en hoeveel deelnemers van mening zijn dat de blauwe zone uitgebreid moet worden. Als een onderwerp erg leeft onder de bewoners, dan zal de respons hoger zijn. Over de enquête van Gemeentebelangen: uit de resultaten blijkt dat een meerderheid van de respondenten wil dat de blauwe zone uitgebreid wordt. Het is wel jammer dat dit niet uitgesplitst is naar de betreffende locatie: Sint Martinuslaan, de Henri Hagemanlaan, Johannes de Beeklaan, Van Benthuizenlaan en Prins Bernhardlaan. Er is wel hier en daar wat af te dingen op de resultaten. De enquête van de gemeente is geheel schriftelijk uitgevoerd. Er is niemand aan de deur geweest. De enquête van Gemeentebelangen is uitgevoerd door een persoon, in ons geval door Bram van Popering. Het probleem met deze wijze van enquêteren is dat de enquêteur invloed heeft op de reactie van de respondent. Onze observatie is dat de heer Van Popering niet neutraal was, maar duidelijk probeerde de keuze in de door hem gewenste richting te krijgen. Vanuit zijn mening kunnen wij dat begrijpen, maar de resultaten van de enquête zijn als gevolg hiervan niet betrouwbaar. De heer Van Popering is een goed spreker en ongetwijfeld hebben een aantal mensen ja gezegd om van de man af te zijn. Met name punt 4 bij de typerende aanvullende uitspraken bovenaan blad 3.3 zetten wij onze vraagtekens. Het betreft de uitspraak: "Ik heb geen auto, maar sluit mij graag aan bij de meerderheid." Wij vinden dat de enquête enigszins een Diederik Stapel-factor heeft. Het tweede punt zijn de foto's die gebruikt zijn in het voorstel. Dit zijn foto's die overgenomen zijn uit Google Streetview. De foto's zijn niet volledig gedateerd, wel een maand en een jaar, geen dag en tijd. Het beeld verschilt of u aan de ene of aan de andere kant van de weg staat. De plaats van de opname heeft ook invloed. De foto's van Gemeentebelangen zijn van juli 2017. Als u nu op Streetview kijkt, dan staan er nu foto's van april 2019. Bij Streetview bestaat ook de mogelijkheid om eerdere beelden te bekijken. Samengevat, het is heel erg afhankelijk van de dag en tijd waarop de foto is gemaakt wat er op de foto staat. Wij hebben foto's gemaakt op zondagochtend 27 oktober en maandagochtend 28 oktober. De foto's zijn op die dagen gemaakt om de invloed van de herfstvakantie te verminderen. Deze foto's toonden de parkeerbelasting met en zonder forensen. Wat blijkt? De Sint Martinuslaan heeft doordeweeks een hoge parkeerbelasting. De Henri Hagemanlaan heeft op zondag en door de week een hoge parkeerbelasting. In de laan is een praktijk voor fysiotherapie gevestigd. De mensen die daarheen gaan zullen veelal de auto gebruiken, want je gaat niet zonder reden. Een blauwe zone met een toegestane parkeertijd van twee uur zal hier geen verandering in brengen. De Van Benthuizenlaan, Johannes de Beeklaan en de Prins Bernhardlaan 43 tot 49 hebben op zondag en door de week een lage parkeerbelasting. De Johannes de Beeklaan en de Prins Bernhardlaan hebben alleen een hoge parkeerbelasting als er iets bijzonders is bij Forum Sport. Dit is alleen op zaterdag en soms op zondag en dan geldt de blauwe zone niet. In het voorstel zijn de Scheltuslaan en de Hendrik van Boeijenlaan niet genoemd. De bewoners hebben plaats voor hun woning, dus voor een auto is zonder meer ruimte. Uit onze foto's blijkt wel dat de parkeerbelasting op deze twee wegen door de week hoger is dan in het weekend. De woonvoorziening en de lagere school zullen hier zeker invloed op hebben. Het is natuurlijk niet moeilijk om foto's en enquêtes te kritiseren zonder zelf een oplossingsrichting aan te dragen. Wij stellen voor nogmaals een enquête te laten houden, maar nu door een onafhankelijk bureau. Daarnaast is het mogelijk om de nummerborden te noteren van de auto's die in het weekend of door de week geparkeerd staan in de betreffende straten. Dit geeft een indruk van het aantal auto's, niet per definitie forensen. Een stimulans voor de forensen zou het verbeteren van de stallingsmogelijkheden voor fietsen bij station Het Loo kunnen zijn. Samengevat, het is voor ons vreemd dat wij belast worden met een blauwe zone waar geen noodzaak voor is en die extra geld en moeite kost. Wij danken u voor uw aandacht.

F.J. Kist - GroenLinks

Dank u wel, mevrouw Van Dijk, u hebt een vrij technische bijdrage geleverd en ik hoop dat u dat ook aan de commissieleden ter beschikking kunt stellen, zodat we dat nog eens goed kunnen nalezen. Je mag hem hebben.

F.J. Kist - GroenLinks

Dan kijk ik even rond of er nog een aantal raadsleden of commissieleden is dat een vraag wil stellen. De heer Jorissen. Ja, voorzitter.

W.E.J. Jorissen - D66

Dank u, ik hoorde u een aantal dingen zeggen, ook zeker punten van kritiek. En u gaf zelf ook al aan van, hé, je kunt niet zomaar kritiek geven zonder dan zelf ook met een oplossing te komen. En de oplossing die u gaf is nog een enquête. Alleen ik zou me kunnen voorstellen dat u al zelf heeft nagedacht over wat dan wel een wenselijke situatie is, want er zijn nou eenmaal inwoners die parkeeroverlast ervaren, maar dat ervaart u dan kennelijk misschien anders. Of kunt u daar misschien wat dieper op ingaan, want het verhaal was best technisch, dus misschien dat u daar wat verder op kunt ingaan, wat u dan zelf het liefst zou zien in de wijk. Mevrouw van...

Onbekende spreker

Hebben we ook al aangegeven aan het eind, dus ook de voorziening voor de fietsers bij het station verbeteren Het Loo, aangezien daar nu een fietsenstalling staat waar hooguit 10 fietsen kunnen en op deze manier kunnen de mensen ook niet op een andere manier naar het station komen en zijn ze gedwongen eigenlijk om de auto te pakken. Oké, dank.

F.J. Kist - GroenLinks

Dan wil ik graag de heer Koenders vragen of hij zijn bijdrage wil komen leveren.

Onbekende spreker

Goed. Aantallen. Ik heb onlangs een afspraak gehad met de heer Van Popering naar aanleiding van het voorzitterschap van de flat in de Sint Martinuslaan, het laatste gedeelte dat vlakbij het sportcomplex ligt. Dat gedeelte is als enige van de Sint Martinuslaan niet in de blauwe zone terechtgekomen. Dat betekent dat meerdere bewoners van onze flat, nummer één tot 63 aan de Sint Martinuslaan, diverse keren hebben geprobeerd contact te krijgen omtrent dit onderwerp, maar dan als individu. Dus dat betekent natuurlijk enerzijds vertraging in de situatie. Of meerdere trajecten die men moet doorlopen in de tijd hebben we dat ook namens de flat, zeg maar, gehad. Wij hebben, zeg maar, van alle genoemde straten de eerste grote parkeerproblemen, zullen we maar zeggen, gezien vanaf de Wilgendreef tot aan het gedeelte Monseigneur van Steelaan tot aan het 2/3 gedeelte van de Sint Martinuslaan, daar natuurlijk de blauwe zone en daar dat laatste gedeelte waar wij onze bewoners allemaal hebben, merk je dus inderdaad. Dat gedeelte overdag, en dan heb ik het over de maandag tot en met vrijdag situatie, volledig vol staat in ieder geval tot 2 uur, want het is tot 2 uur met de blauwe schijf. Kijk even opnieuw naar de situatie van morgen. Mevrouw haalt het net al aan. Er is een verschil uiteraard tussen de vakantiesituatie en de situatie zoals je die nu kent met de ochtendspits van morgen staat gewoon helemaal vol. Betekent als je inderdaad terugkomt nadat je boodschappen hebt gedaan of wat dan ook. Voor de bewoners, zodra je dan terugkomt, kun je tot twee uur niet meer parkeren op het gedeelte, wat zeg maar zonder blauwe schijf is. Natuurlijk kun je uiteraard op de blauwe schijf zonder parkeren, maar dan zit je natuurlijk met een schijf die je elke twee uur dient te verzetten. Wij zien daar echt wel de problematiek van en dat betekent dat onze bewoners automatisch doorschuiven naar de Johannes de Bekalaan of Henri Hageman, die natuurlijk ook al nagenoeg altijd vol staan. Dus het is heel belangrijk dat wij indertijd, toen we de heer Van Popering hebben gesproken over de verbeteringsprocessen die daar zouden kunnen aanpassen door voor ons. In ieder geval spreek even over sympathie, dus dan mevrouw Van der Wel heeft net het anders aangehaald voor de volgende straten waar wij noemen ons de eerste gedupeerden, zeg maar, die daar last hebben van die parkeerproblematiek. Dus vandaar dat ik zou willen voorstellen inderdaad goed. Deze zone door te trekken, zodat wij ook inderdaad de blauwe zone daar kunnen doortrekken. Voor ons is dat het belangrijkste als Sint Martinuslaan. Dat is wat ik wil vertellen.

F.J. Kist - GroenLinks

Hierover meneer Koenders, dank u wel. Ik kijk even rond of er een aantal vragen is van de commissieleden. Dat is ja, de heer Jorissen.

W.E.J. Jorissen - D66

Ja, dank u wel, voorzitter. En even voor de duidelijkheid: bent u dan wel voorstander van het uitbreiden van de blauwe zone, of...? Ja, dank u wel. Meneer Koenders, dank.