Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Rotterdamsebaan: Nota van Beantwoording, Subsidieaanvraag en Overbruggingskrediet
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Rotterdamsebaan: Nota van Beantwoording, Subsidieaanvraag en Overbruggingskrediet". Het voorstel betreft de aanleg van de Rotterdamsebaan, een nieuwe verbinding tussen de A4/A13 en de Centrale Zone van Den Haag. Het project beoogt de bereikbaarheid van de Haagse regio te verbeteren en de verkeersdruk op bestaande routes te verminderen. Het voorstel omvat de vaststelling van de voorkeursvariant, de behandeling van de concept-subsidieaanvraag, en het verzoek om een overbruggingskrediet van €10 miljoen. Het project vereist samenwerking met verschillende gemeenten en overheden en heeft aanzienlijke financiële en planologische implicaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige beschrijving van de voorgeschiedenis, betrokken partijen, en de verschillende varianten die zijn overwogen. Het bevat ook financiële ramingen en een overzicht van de benodigde juridische en planologische stappen. Echter, de financiële dekking en risico's worden deels in een vertrouwelijke bijlage behandeld, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de vaststelling van de voorkeursvariant, de concept-subsidieaanvraag, en het beschikbaar stellen van een overbruggingskrediet. Daarnaast moet de raad besluiten over de jaarlijkse opname van een beheerbudget vanaf 2017-2020.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorkeursvariant en de financiële verplichtingen die het project met zich meebrengt. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van dit project ten opzichte van andere gemeentelijke uitgaven en projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven doelen en financiële ramingen. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn afhankelijk van externe factoren zoals de goedkeuring van de subsidieaanvraag. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde voorkeursvariant, de concept-subsidieaanvraag, en het overbruggingskrediet. Daarnaast moet de raad akkoord gaan met de jaarlijkse opname van een beheerbudget vanaf 2017-2020.
Participatie:
Er is sprake geweest van inspraak en participatie, met inloopbijeenkomsten en de mogelijkheid voor belanghebbenden om zienswijzen in te dienen. De participatie lijkt adequaat te zijn geweest, hoewel er geen specifiek participatieproces is voorgesteld voor de uitvoeringsfase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor milieueffecten, luchtkwaliteit, en de inpassing van de weg in het landschap. Het MER zal deze aspecten verder onderzoeken.
Financiële gevolgen:
De totale kostenraming bedraagt €565 miljoen, met een overbruggingskrediet van €10 miljoen. De financiële dekking is deels afhankelijk van subsidies van het Rijk en het Stadsgewest Haaglanden. De raad moet instemmen met de financiële verplichtingen en de toekomstige beheer- en onderhoudskosten.