- J. Streefkerk - PvdA
- W.E.J. Jorissen - D66
- A.J.W. van Eekelen - VVD
Kruispunten N14: Gemeente Debatteert over Toekomstige Verkeersoplossingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over het voorstel voor de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14. Dit plan, onderdeel van de Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers, moet de verkeersdoorstroming verbeteren en de bereikbaarheid van de regio optimaliseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van de voorgestelde variant 8a benadrukt, die door Rijkswaterstaat is gepresenteerd. Deze variant belooft een vlotte verkeersafwikkeling en minder verkeershinder in woonwijken. Toch waren er zorgen over mogelijke sluiproutes en de impact op het lokale verkeer. "Niets doen is geen optie," stelde de heer Duin van de CDA-fractie. "Als we niets doen, dan zitten we dadelijk helemaal vast in deze gemeente."De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Eleveld, toonde zich positief over de voortgang van het project, maar uitte ook zorgen over de afwikkeling van het lokale verkeer en de ruimte die keerlussen innemen. "Het belang van een goed lokaal netwerk als ondersteuning voor de doorstroming in de tunnel moet nu dan toch ook wel bij Rijkswaterstaat zijn doorgedrongen," aldus Eleveld.
D66, bij monde van de heer Jorissen, benadrukte de noodzaak van snelle actie, maar wees ook op de uitdagingen die de verwachte bezoekersaantallen van de Mall of the Netherlands met zich mee zullen brengen. "Het is nu vaak al geen pretje om over de N14 te rijden, laat staan als er straks ook nog eens 22.000 auto's per dag bijkomen."
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door de heer Blokland, erkende dat variant 8a de beste optie lijkt, maar uitte zorgen over de bereikbaarheid van de Mall en het risico op sluipverkeer. "Het probleem is dat de bereikbaarheid van de Mall onvoldoende is meegenomen in het plan."
Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door mevrouw Veluw, vroeg aandacht voor de zorgen van bewoners en de noodzaak om hen goed te informeren over de plannen. "Er zijn veel zorgen van bewoners die nog allemaal blijven liggen."
Wethouder van Eekelen erkende de zorgen en beloofde dat het lokale netwerk geen hinder mag ondervinden van de plannen. Ze kondigde aan dat er een nieuwe variant in ontwikkeling is die mogelijk beter tegemoetkomt aan de wensen van de inwoners. "We moeten hier wel mee naar de minister, want anders hebben we kans dat we de boot missen."
De discussie zal worden voortgezet, met een besluit dat naar verwachting op 11 december zal worden genomen. De wethouder beloofde dat er voor die tijd meer duidelijkheid zal zijn over de nieuwe variant en dat inwoners goed geïnformeerd zullen worden.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsbesluit betreft een conceptadvies aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14, specifiek bij de Prins Bernhardlaan en de Van Steelaan. Dit voorstel is onderdeel van de Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers uit 2012. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de voorlopige voorkeursvariant 8a, die door Rijkswaterstaat is gepresenteerd. Deze variant biedt voordelen zoals een vlotte verkeersafwikkeling en beperkte omrijdbewegingen, wat verkeershinder in woonwijken vermindert en de bereikbaarheid van hulpdiensten en de Mall of The Netherlands optimaliseert. Hoewel de keerlussen en rotondes extra ruimte vereisen, wegen de voordelen zwaarder. Het besluit heeft nog geen financiële gevolgen, maar is cruciaal voor een vlotte voortgang van de planuitwerking.