- R. van Duffelen - CDA
- B.B.M. Bremer - GBLV
- M. Mathlouti - D66
- S.R. Paltansing - PvdA
- W.E.J. Jorissen - D66
- M. van Wijk - GBLV
- A.J.W. van Eekelen - VVD
Raad verdeeld over Ontwikkelkader Overgoo: "Geen vertraging, sociale woningen zijn keihard nodig"
Tijdens een verhitte raadsvergadering over het Ontwikkelkader Overgoo, dat de transformatie van het gebied naar een gemengd woon- en werkgebied moet begeleiden, kwamen verschillende zorgen en wensen naar voren. De discussie draaide vooral om de verdeling van woningtypen, de infrastructuur en de sociale veiligheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad werd het Ontwikkelkader Overgoo besproken, een plan dat de basis moet vormen voor de ontwikkeling van een nieuw, gemengd gebied met 700 woningen en 22.500 m² werkruimte. Het plan, dat in samenwerking met Impact Ontwikkeling IV BV is opgesteld, stuitte op zowel steun als kritiek vanuit de raad.Mevrouw Veluw pleitte voor een splitsing van de agendapunten over woningbouw en de tramhalte van lijn 19. "OV en woningbouw zijn toch echt twee verschillende zaken," stelde ze. Haar motie, mede ingediend met de VVD, riep op tot onderzoek naar goedkopere en sociaal veiligere alternatieven voor de geplande tunnel naar de tramhalte.
Het CDA, bij monde van meneer van Duffelen, diende een motie in voor meer sociale koopwoningen en woningen in het middensegment. "Onze gemeente heeft behoefte aan woningen in het midden en sociale segment," benadrukte hij. Deze motie kreeg steun van verschillende partijen, hoewel wethouder Rouwendaal waarschuwde dat eenzijdige wijzigingen in afspraken met ontwikkelaars risico's met zich meebrengen.
De VVD en Gemeentebelangen, gesteund door de PvdA en D66, dienden moties in om te zorgen voor voldoende voorzieningen voor nieuwe en huidige inwoners en om een verkeersonderzoek uit te voeren. "De infrastructuur moet afgestemd zijn op het aantal woningen dat je wilt bouwen," aldus de heer van der Wal van de VVD.
GroenLinks sprak zich uit tegen het amendement van Gemeentebelangen en D66, dat opriep tot een hoger percentage sociale en middeldure woningen. "Dit amendement legt een bom onder het project," waarschuwde de heer Knoester.
Ondanks de verdeeldheid over de details, was er brede steun voor het Ontwikkelkader als geheel. De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel, zij het met enkele kanttekeningen en toezeggingen voor verdere onderzoeken en gesprekken met ontwikkelaars en omwonenden. "Geen vertraging, sociale woningen zijn keihard nodig," vatte de heer Matthie van D66 de urgentie samen.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het Ontwikkelkader Overgoo, dat voortvloeit uit de eerder vastgestelde Ontwikkelvisie Overgoo van mei 2019. Dit kader is ontwikkeld in samenwerking met Impact Ontwikkeling IV BV en dient als toetsingskader voor toekomstige bouwplannen en inrichtingsplannen in het gebied. Het voorstel draagt bij aan de hoofddoelen van een economisch vitale en duurzame gemeente, met subdoelen zoals behoud van bedrijvigheid, een levendige leefomgeving en duurzaam energiegebruik.
Het Ontwikkelkader beoogt een gemengd gebied te creëren waar wonen, werken en voorzieningen elkaar versterken. Belangrijke elementen zijn de dragende structuren zoals de Shared-space en het Goo-park, die de basis vormen voor een duurzame en inclusieve wijk. Het gebied wordt ontsloten via de Vlietweg en er is een centrale parkeerhub gepland om verkeersbewegingen te beperken.
Een haalbaarheidsstudie naar een nieuwe tramhalte op lijn 19 toont aan dat er geen grote technische belemmeringen zijn, maar dat verdere onderzoeken nodig zijn om de sociale veiligheid en kosten-batenanalyse te beoordelen. Het programma voor Overgoo omvat 700 woningen, waarvan 30% sociale huur, en een werkprogramma van minimaal 22.500 m². Er is flexibiliteit ingebouwd om in te spelen op toekomstige marktvraag en maatschappelijke veranderingen.
Aanvullende onderzoeken zijn nodig op het gebied van archeologie, bodem, veiligheid, geluid en verkeer. Er zijn zorgen geuit over verkeersoverlast en bouwhoogte, wat aanleiding geeft tot verdere communicatie en een fysieke inloopbijeenkomst. De planning voorziet in de vaststelling van het Ontwikkelkader in oktober 2021, met start van de bouw vanaf 2023.