Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 22-06-2017, Commissie Maatschappelijke Activiteiten
Met elkaar in debat zijn
  • W.F. Steutel - GBLV
  • Ph. van Veller - VVD
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Spreekrecht burgers


H. Knoester - PvdA

Spreekrecht burgers maximaal 5 minuten per inspreker. We hebben een inspreker, mevrouw Balans, leerkracht van de basisschool De Wegwijzer. Ik wil u verzoeken plaats te nemen achter het spreekgestoelte hier. Gaat uw gang.

Onbekende spreker

Geachte raadsleden, enorm bedankt voor uw uitnodiging en 5 minuten spreektijd. Mijn naam is Sasha Mallant en ik heb geen enkele ervaring met de politiek, maar nou, ik ga me voorstellen. Sinds vorig jaar werk ik op basisschool De Wegwijzer in Leidschendam en het schoolgebouw bestaat uit twee gebouwen: onderbouw en bovenbouw. We hebben 300 leerlingen en samen met juffrouw Pamela heb ik een hele leuke kleutergroep, kleutergroep één-twee. Er zitten 33 leerlingen in met 10 verschillende nationaliteiten en een kind met het syndroom van Down. Er zijn kinderen waarvan de ouders gevlucht zijn en we hebben heel veel taalproblemen op school. Volgende week dinsdag 27 juni krijgen wij de kans om een uurtje te staken en een petitie aan te bieden aan minister-president Rutte en dan actie en aandacht te vragen voor ons primair onderwijs. Dat is precies waar het om gaat. De laatste 10 jaar is onze samenleving enorm veranderd. Sinds de komst van de iPhone heeft iedereen een mobieltje, een laptop, een computer en een iPad of tablet bijvoorbeeld. Ons buurmeisje aan de overkant speelt erop, maar de buurvrouw van 93 gebruikt ook de moderne technologie. En ja, technologie is heel leuk en het heeft heel veel mogelijkheden. Een voorbeeld is het grootste taxibedrijf ter wereld dat geen taxi's meer in bezit heeft. Dat is Uber. Maar alles gaat digitaal en er verdwijnen banen en er komen ook banen bij. Als ik boodschappen ga doen bij de Albert Heijn, dan scan ik de boodschappen en ik reken ook digitaal af. Niemand komt er meer aan te pas. Onze samenleving verandert in een rap tempo. Het onderwijs heeft een transitie gemaakt van traditioneel naar het onderwijs van nu en de toekomst. En daar hebben we te maken met 21st century skills, technologie, personalisatie en duurzaamheid en die staan heel hoog bij ons op de agenda. Onze kinderen en wij gaan mee met deze ontwikkeling en de ontwikkeling van de kinderen staat niet stil. Wij samen, politiek en onderwijs, kunnen zorgen voor een hele mooie toekomst voor onze kinderen. In de tijd dat ik op de basisschool zat, en misschien u ook wel, waren de beroepen heel duidelijk zichtbaar. Om me heen zag ik het reisbureau, de taxicentrale, de banken en de postkantoren. De kinderen hadden leerboeken en een krijtbord, maar nu krijgen de kinderen les met een digitaal bord en met snipperwijs. Dat boekje is gewoon online en bankzaken regel je ook online. Deze omslag blijft continu en zich in een rap tempo ontwikkelen. Het zal de komende jaren steeds veranderen en versnellen. Politiek en onderwijs kunnen er samen voor zorgen dat wij blijven aanhaken op deze veranderende samenleving. Als uw kinderen en mijn kinderen daar met een mooi diploma zitten, dan gaan ze aan de slag in deze maatschappij en wij kunnen onze kinderen de skills geven, de mogelijkheden om hiermee om te gaan. Google leert nu al toekomstig personeel programmeren. In Groningen krijgen 20 basisscholen les in programmeren en die kiest twee van de 10 leerlingen voor de bèta-opleiding. Maar dat moet verdubbelen. Het concrete voorstel voor hier is dat wij, politiek en onderwijs, in oktober een onderwijsconferentie gaan houden. Dan gaan we samen aan de slag. Er is veel kennis, veel energie, veel enthousiasme en we kunnen samen sparren, elkaar inspireren, en een agile, wendbaar plan maken. Ik nodig u allen uit om op basisschool De Wegwijzer een kijkje te komen nemen, met de kinderen en de leerkrachten en de ouders te komen praten. Ik heb ook een PowerPoint gemaakt die te komen bekijken. En ja, gewoon geïnspireerd raken voor dit plan. En nou, ik hoor graag uw vragen en geef een rondleiding op school. Na afloop krijgt u ook deze presentatie via de griffier toegestuurd. En nou, met belangstelling zie ik uit naar uw reactie, voorzitter. Vriendelijk bedankt u ook en bedankt voor uw tijd en aandacht. En ik wil mijn kinderen en mijn man bedanken voor de steun hier ook. Dank.

H. Knoester - PvdA

U wel. Zijn er nog commissieleden die vragen hebben aan mevrouw Mallant? De heer Steutel en de heer Van Vuller, de heer Steutel.

W.F. Steutel - GBLV

Ja voorzitter, dank u wel, dank u wel voor uw inleiding. Ik vroeg me even af, want uw pleidooi is mij wel deels duidelijk, want u pleit eigenlijk voor meer aandacht voor techniek en technologie in het onderwijs en ondersteuning daarin. Wat ik me afvroeg is of de lokale educatieve agenda en met name ook het zogenaamde Huygens Lab voldoet. Want als ik u hoor praten, dan lijkt het net of dat niet helemaal voldoet voor hetgeen waarvoor het bedoeld is. Ja

Onbekende spreker

Van het huidige lab, ik heb er wel van gehoord dat het er is, maar Leidschendam-Voorburg heeft een heleboel scholen en ja, van het huidige lab maken wij geen gebruik.

W.F. Steutel - GBLV

Is daar een reden voor dat jullie daar geen gebruik van maken?

W.F. Steutel - GBLV

Misschien wel goed dat die conferentie er komt. Dan kan dat er wellicht ook toe bijdragen dat daar meer duidelijkheid komt. En

W.F. Steutel - GBLV

Kan het ook zo zijn dat het beter uitgediept kan worden? Ja.

Ph. van Veller - VVD

Ja dank u wel, ik wil mevrouw Mallard bedanken voor die prachtige inleiding. Ik kende mevrouw Mallard tot voor kort als juf Sascha gewoon voor mijn eigen kinderen. En ja, ik kom bijna dagelijks op zo'n lagere school, basisschool moet ik zeggen, waar ik buitengewoon geïnspireerd raak van alles wat daar gebeurt. En er zijn natuurlijk ook wel echt wel goede ontwikkelingen. Niet alleen die digiborden, maar ook onderwijs inhoudelijk. Ik kom graag een keer langs op de weg wijzen om naar een nieuwe school te kijken. Oh.

Ph. van Veller - VVD

Ik denk met heel veel mensen wat ik me afvraag. Die conferentie, is dat dan een initiatief van uzelf of kan de gemeente u daarbij helpen? Dat is vraag één. En vraag twee: is het dan geen idee om zoveel mogelijk partijen uit te nodigen die bij het onderwijs betrokken zijn om daar dan ook op die conferentie aanwezig te zijn? Want de school kan natuurlijk wel iets doen in de sfeer van huisvesting en dat soort dingen, maar er zijn veel meer, nou ja, partijen zal ik maar zeggen, organisaties die met die scholen betrokken zijn. Misschien is het wel iets breder te organiseren, maar misschien gebeurt dat al.

Onbekende spreker

Weet ik. Nee, heel graag, hoe meer hulp, hoe beter. In je eentje lukt het niet. Dus daar heb je gewoon iedereen voor nodig. Als het kan, heel graag. Dank u wel.

H. Knoester - PvdA

Dank u wel. De heer Blanken heeft nog een vraag. Mevrouw...

Onbekende spreker

Nou, ik had gedacht, in oktober zou dat goed kunnen, zo'n onderwijsconferentie. Dank u wel.

H. Knoester - PvdA

De vragen van de commissieleden mevrouw Marland, dat is het dus. Het is een punt dat niet op de agenda staat. Vandaag bespreken we het verder niet. Maar ik ga ervan uit dat de commissieleden dit punt meenemen. En ja, misschien hoort u er dan nog van. Ik weet niet hoe dat werkt precies. Dat hangt van de commissieleden af of ze hiermee nog iets doen of niet. Dank u wel.

Onbekende spreker

U ook bedankt, ik vond het erg leuk. Dat was...

H. Knoester - PvdA

Het spreekrecht. Dan gaan we naar agendapunt 3: het vragenuur.

H. Knoester - PvdA

Heeft zich niemand aangemeld, dus kunnen wij naar agendapunt één: hamerstukken.

H. Knoester - PvdA

Agendapunt 4: terugkoppeling in werkgroepen. Heeft niemand om terugkoppeling gevraagd?

H. Knoester - PvdA

Agendapunt 6 hamerstukken openstaande toezeggingen. Heeft ook niemand om behandeling gevraagd. Agendapunt

H. Knoester - PvdA

Agendapunt 7 besluitenlijst van de vergadering van de Commissie Maatschappelijke Activiteiten van 18 mei heeft niemand een opmerking gemaakt. U stelt nu deze besluitenlijst vast. En dan zijn we toegekomen aan de bespreekpunten. Agendapunt

H. Knoester - PvdA

Agendapunt 5 de terugkoppeling, gemeenschappelijke regelingen en het gaat met name dan om de terugkoppeling van de heer Van Veller over de regionale bijeenkomst van het Inkoopbureau H10. Meneer Van Veller, gaat uw gang?