Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 1a Tracédeel 6: Kopstation Maanweg bij tracé 2T
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door L. Muller (CDA), beoogt een wijziging in het Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst. Het stelt voor om het geplande tracé voor een verbinding tussen Binckhorst en Voorburg te wijzigen. In plaats van een nieuwe brug over de Broeksloot, wordt voorgesteld om een kopstation op de Maanweg te realiseren. Dit behoudt de bestaande Huygenspassage als fiets- en voetgangersverbinding en voorkomt aantasting van de omgeving, zoals de Scouting en Opa’s Veldje. Het amendement benadrukt voordelen op het gebied van verkeersveiligheid, comfort, en kostenbesparing voor toekomstige infrastructuurprojecten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt duidelijke voordelen van de voorgestelde wijziging. Het bevat echter geen gedetailleerde technische of financiële analyses die de haalbaarheid van het voorstel onderbouwen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in het Masterplan wordt aangenomen. Dit omvat het afwegen van de voordelen en eventuele nadelen van het voorgestelde kopstation.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het behouden van de oorspronkelijke plannen met een nieuwe brug over de Broeksloot of het aannemen van het amendement dat een kopstation voorstelt. Dit omvat overwegingen over verkeersveiligheid, milieu-impact, en toekomstige infrastructuurontwikkeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde locatie en voordelen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en haalbaarheid (realistisch en tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee de voorgestelde wijziging in het Masterplan wordt doorgevoerd.
Participatie
Het amendement zelf vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door het behoud van de bestaande infrastructuur en het vermijden van extra bouwactiviteiten, wat milieuvriendelijker kan zijn.
Financiële gevolgen
Het amendement suggereert kostenbesparingen door het vermijden van nieuwe bouwprojecten zoals een brug. Er worden echter geen specifieke financiële cijfers of dekkingsvoorstellen gegeven.