Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 3 Tracedeel 5 Kopstation Haagse Binckhorstlaan
Samenvatting: Het amendement, ingediend door L. Muller van het CDA, stelt voor om de opties voor een HOV-verbinding over de Binckhorstbrug te herzien. In plaats van drie opties, worden er twee voorgesteld: het renoveren/vervangen van de huidige brug met extra bruggen voor langzaam verkeer, of het realiseren van een kopstation voor de Binckhorstbrug. Dit laatste voorkomt aanpassingen aan de brug en biedt een opstapstation voor inwoners van de Binckhorst naar Den Haag. Het amendement benadrukt het behoud van de architectonische kenmerken van de brug en het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de omliggende gebieden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt duidelijke alternatieven voor de voorgestelde infrastructuurveranderingen. Het legt uit waarom de voorgestelde wijzigingen voordelig zijn voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid, en het behoud van architectonische kenmerken. Echter, het mist gedetailleerde financiële analyses en een uitgebreide impactstudie op lange termijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het Masterplan CID Binckhorst worden aangenomen. Dit omvat het overwegen van de impact op de infrastructuur, leefbaarheid, en de financiële implicaties.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het behouden van de oorspronkelijke drie opties voor de HOV-verbinding of het aannemen van de voorgestelde twee opties. Dit omvat het afwegen van de belangen van verschillende gemeenschappen, de kosten en de impact op de infrastructuur en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt specifieke alternatieven, maar mist meetbare doelen, een tijdlijn voor implementatie, en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde oplossingen is niet volledig onderbouwd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en de voorgestelde wijzigingen in het Masterplan worden doorgevoerd.
Participatie
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de impact op de leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het amendement, vooral in termen van het verbeteren van de leefbaarheid en het bevorderen van voetgangers- en fietsverkeer volgens het STOMP-ontwerpprincipe.
Financiële gevolgen
Het amendement geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het suggereert dat de voorgestelde wijzigingen kosteneffectiever kunnen zijn door het vermijden van dure aanpassingen aan de bestaande infrastructuur, maar biedt geen concrete cijfers of financieringsplannen.