Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Dank. Ik heb het voor u nagekeken en in 2019 hebben wij € 125.000 aan de Vlietdagen uitgegeven. Dat was nog voor de tijd van corona. In 2020 was dat € 75.000 en dit jaar was dat € 100.000. En hoe zijn deze kosten van die honderdduizend nou opgebouwd? Nou, we hebben sowieso € 7.500 per winkelgebied beschikbaar gesteld. Dus voor het Huygenskwartier en Damcentrum voor de ondernemers om wat levendigheid te creëren tijdens die Vlietdagen en de ondernemers hebben dat ingezet voor entertainment voor volwassenen en kinderen. Nou moet ik zeggen, het was natuurlijk net rondom die tijd van de 1,5 meter loslaten ja dan wel. Nee, dus er is voorzichtig op ingezet en het is niet groots aangepakt, maar er zijn wel zaken georganiseerd en daarnaast is het budget besteed, onder andere aan het stadsontbijt. We hadden 3 sessies in 3 kernen die volledig uitverkocht waren. Althans volgeboekt. Het is besteed aan marketing en communicatie en we hadden ook activiteiten op het water zoals de culinaire armada en we hadden ook nog wat muziek op het water. Zij het ook dat was kleinschalig, maar we hadden het wel georganiseerd en hoewel de Vlietdagen klein waren, denk ik dat ze ook wel fijn waren. Er kon weer iets, zij het ingetogen, maar het heeft wel mensen op de been gebracht en het heeft de ondernemers en ook de horeca toch wel weer extra gebracht. En als het dan gaat over een evaluatie, het verbaast mij dat de laatste in 2015 was, want volgens mij maken we gewoon ieder jaar een evaluatie, maar ook deze periode zullen we weer een evaluatie maken en dan willen we ook een doorkijk geven van nou, hoe gaan we nu om met de Vlietdagen naar de toekomst toe? Want het evenementenbudget is teruggelopen. Dus, hoe gaan we de Vlietdagen inrichten als het gaat naar de toekomst toe? Maar daarvoor wil ik graag met u in gesprek op het moment dat de evaluatie daar is.
Dank, ik hoorde de wethouder iets zeggen over de culinaire armada. Als ik het goed heb gezien, dan kost de culinaire armada tussen de 60 en 90 euro per persoon om deel te nemen. Dus het lijkt me niet dat de organisatie van de Vlietdagen daar kosten aan heeft gemaakt. Dus de vraag is, kan de wethouder dat bevestigen? Dan de tweede vraag, DB Evenementen heeft in Vlietnieuws aangekondigd dat er ook een koppeling gemaakt zou worden met Burendag. Hoe is daar vorm aan gegeven? Want in de praktijk is mij dat niet opgevallen. En ook heeft DB Evenementen aangegeven dat er een block jam plaats zou vinden in park Vreugd en Rust. Dat hoorde ik u net niet noemen, dus daar was ik ook nog even benieuwd naar, wethouder.
Ja, nou het klopt dat de kaartjes voor de culinaire armada tussen de 60 en de € 80 kosten, maar voor € 80 was dat inclusief een ooievaar of in ieder geval een boottocht. Kijk, je moet dat ook zo zien. Ik kan niet helemaal in de portemonnee van de ondernemers kijken, maar ze moeten daar natuurlijk ook het eten voor serveren en vervoeren. En dergelijke, dus dat kost natuurlijk ook geld, dus die € 60 zal op zich voor de ondernemer wel kostendekkend zijn, maar dan heeft de organisatie daar natuurlijk ook nog wel kosten aan. Het moet ook allemaal nog veilig zijn. Het moet aangegeven zijn. Er is signing ter plekke. Nou ja, dat soort zaken dus, dat is ook wel dat daar kosten aan verbonden zijn. De block jam moet ik u schuldig blijven. Het zou heel goed kunnen dat hij een vreugderust was, maar dat weet ik niet, maar dat kan ik nog even voor u navragen. En als het gaat over burendag, we hebben inderdaad de combinatie gemaakt met burendag, zodat we mensen wel op de been kregen, maar niet zo massaal als normaliter het geval zou zijn met de vlietdagen en de buren. Tenminste, degenen die burendag vierden in hun buurt, die konden er ook een burendagpakket aanvragen.
Ik kijk even verder in de Raad of op dit punt nog vragen zijn aan de wethouder. Dat blijkt niet het geval. Dan hebben we daarmee het punt, denk ik, nu voldoende behandeld, in ieder geval voor dit moment. En constateer ik, meneer Jorissen, dat u ook vrij snel na de beëdiging ook gelijk uw eerste optreden hebt voltooid, met dank aan de wethouder. Maar je moet het doen met een boeket, hè? Dat begrijpt u ook, dan gaan we door naar de besluitenlijst. Allereerst die van 13 en 14.
Ik ga weer veel te hard. Ik sla twee vragen over, dat gaat niet lukken. Was ook helemaal niet de bedoeling en vraag ik u ervoor de heer Klazinga, met betrekking tot de verkeersafwikkeling van de Mol. Dank u wel, ja. Gaat uw gang.
Tempo, bevalt me wel hoor, laat dat duidelijk zijn, maar dit geheel terzijde. Voorzitter, een aantal vragen aan de wethouder, het college over de Mall. Hoe oordeelt de wethouder over de proef met het park in Bright afgelopen weekend? En ondanks deze proef liep het toch weer vast. Begrijpt de wethouder de zorgen bij de bewoners van omliggende wijken met nog meer regenachtige weekenden, Black Friday, Sinterklaas en Kerst in het vooruitzicht over de bereikbaarheid van hun wijken? En in hoeverre is er afstemming tussen de communicatie van de Mall en de gemeente? Wij horen namelijk van bewoners dat de Mall beter communiceert dan dat de gemeente dat doet over verkeersmaatregelen en omwonenden niet probeert te verrassen. Het blijft bijzonder hoe slecht de gemeente is voorbereid op de verkeersafwikkeling. Vraag is dan ook, hoe lag de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor verkeersafwikkeling rond de Mall? Was dat belegd bij de projectwethouder, de burgemeester en/of de wethouder verkeer? En hoe ligt dat nu? En de laatste vraag, Voorzitter, bent u tevreden over de voorbereiding op de verkeersstromen rond de Mall voordat de Mall open ging? En, ik ben razend benieuwd. Ik moet weer...
Weer de wethouder uitnodigen om uit Breukelen in te vliegen. Ik hoop niet dat er een lange file staat. We moeten dat anders doen. We moeten het anders doen in het vervolg, denk ik. Wethouder, kunt u reageren? Ja voorzitter, dank.
Dank je. Ten aanzien van de eerste vraag zijn wij tevreden over de proef. Kijk, we zijn die proef begonnen om het verkeer dat naar de Mall gaat te ontlasten, en we hebben daar overleg over gehad, ook met Den Haag, en zo zijn we uiteindelijk op de P+R terechtgekomen. En natuurlijk heeft het niet het meeste effect gehad wat we hadden gehoopt, want in totaal hebben wij 340 tramkaartjes uitgedeeld en volgens mij hebben we daar 120 auto's totaal geparkeerd. Terwijl we toch al gehoopt hadden op in ieder geval een stuk of 500, want zoveel parkeerplaatsen hadden we namelijk tot onze beschikking daar. Dus ja, zijn we tevreden? Nee, niet helemaal. Ik zou ook niet willen zeggen, helemaal niet. Want we moeten met elkaar gewoon naar... Ja, we moeten dingen uitproberen. We moeten kijken, wat gaat nu werken? Want ik ben wel met de heer Klazinga eens. Kijk, er komen natuurlijk hele donkere, natte dagen aan en dat komt ook nog eens waarschijnlijk in combinatie met kerst, met Sinterklaas, met Black Friday. Dus we zijn wel met een evenementenkalender aan het werken om te kijken. Hoe kunnen we de mensen nu optimaal naar zo'n P+R leiden? En hoe kunnen we daar ook denk ik nog beter... We hebben borden neergezet langs de snelwegen en naar de P+R toe, maar misschien hebben sommige mensen toch nog niet genoeg kunnen vinden. Dus hoe kunnen we ook beter inzetten op die communicatie, op die bebording? En ook als het gaat over het afsluiten van de wijken. Ik heb begrepen dat dat wel positief door de inwoners werd ontvangen, maar je ziet ook wel dat dat vertraagt, dus dat mensen dan de wijk in willen en dat dan eerst wordt gevraagd van nou, bent u bewoner? En nou ja, dat duurt eventjes en vervolgens stroopt dat verkeer op, dus het geeft ook wel weer een zekere vertraging, dus ook daar kunnen we weer uit leren dat dat op zich een goed idee is dat inwoners daar heel blij mee zijn, maar dat we dat wellicht ook op een andere manier kunnen en moeten organiseren. En als het dan gaat over de afstemming met de Mall. Ja, wij hebben zelf 11v.nl/Mall. Daar kan iedereen op kijken. Daar hebben we alle acties staan. Dan hebben we de maatregelen die we treffen ten aanzien van het verkeer. We hebben de luchtkwaliteitsmetingen, alles staat erop, maar als het gaat over het afsluiten van wijken en dergelijke, dan is dit... Dit was een openingsfeestje van de Mall, dus de lead lag ook bij de Mall. Dat wil niet zeggen dat zij dat alleen hebben gedaan, want we hebben dat samen gedaan en we hebben samen alle omwonenden een brief in de bus gestopt. Met de mededeling dat er een druk weekend aankwam, dat er een openingsweekend was en dat ook de wijk afgesloten werd, dus en dat is getekend door de Mall. Maar dat wil niet zeggen dat alleen de Mall erover heeft gecommuniceerd. De pilot stond ten eerste ook bij ons op de site en ten tweede was de brief ook mede met ons opgesteld. Of in overleg met ons dan vraagt u. Even kijken. Over de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de Mall. Kijk, toen de Mall nog niet open was en in de voorbereiding, toen was daar een projectgroep van de Mall. Daar zijn de nodige zaken onder andere ook ten aanzien van verkeer besproken en vanaf het moment van opening van de Mall is de Mall bij mij terechtgekomen. Tenminste bij mij in mijn portefeuille terechtgekomen als zijnde economie en verkeer vervoer en hoe kijk ik daarop terug? Zijn er dan genoeg maatregelen genomen? Ik denk, nou ja, zij zullen gedaan hebben wat op dat moment de beste maatregelen leken, maar in de praktijk en in het hier en nu zie je dat die maatregelen niet altijd even effectief zijn. Dan even goed werken, dus vandaar dat wij begonnen zijn met het mobiliteitscentrum en dat wij ieder weekend werken en ook leren en vooruitkijken en anticiperen om uiteindelijk het verkeer onder controle te krijgen. En ik moet zeggen dat is best een kwetsbaar evenwicht, want de gewone weekenden daar lukt dat redelijk goed met het nodige verkeersmanagement en circulatie en dergelijke. Maar je ziet op het moment dat het iets drukker wordt en het weer iets slechter is. Dus op het moment dat er iets te doen is in de Mall, dan trekt dat toch grote drommen mensen en daar moeten we nog harder aan werken om dat ook onder controle te krijgen. En daar, daar werken we hard aan, voorzitter.
Dank wethouder voor de beantwoording. Toch nog een aantal verduidelijkingen wat mij betreft. Ik vraag specifiek naar de bestuurlijke verantwoordelijkheid, hè? En u zegt, die ligt dus bij mij als wethouder. Dat begrijp ik goed, hè? U bent verantwoordelijk voor a) economie en b) voor de verkeersafwikkeling rond de mol nu, maar ook in het verleden. Dat begrijp ik uit uw beantwoording. In ieder geval graag nog een toelichting als dat niet zo is en een bevestiging als dat wel zo is. En ten aanzien van de communicatie zegt u, ja, dat hebben we allemaal samen gedaan, maar dan is het toch wel jammer dat de buurt, zeg maar de omwonenden, het gevoel hebben, laat ik het zo zeggen, en dat gevoel neem je slecht weg. Maar misschien zou u daar nog meer op kunnen anticiperen om een gevoel van onrust weg te nemen met de komende maanden die voor ons in het verschiet liggen? En ja, misschien zou je daar iets meer visie of iets meer op kunnen anticiperen. Het is ook wel grappig dat ik lees in de media dat er pas een evaluatie plaatsvindt op vrijdag, aankomende vrijdag, terwijl ik denk van ja, dit is toch wel redelijk urgent, dus ik zou die partijen dan eerder om de tafel roepen als ik u was. Maar misschien kijkt u daar anders tegenaan, misschien wilt u daar ook nog op reageren. Wethouder, gaat u verder.
Ja voorzitter, nou ten aanzien van dat laatste, kijk, wij zijn natuurlijk gelijk om tafel gaan zitten. We hebben gelijk gekeken van hoeveel kaartjes zijn er uitgedeeld, hoe is het gelopen, hoe is het gegaan en dan uiteindelijk die totale evaluatie. Daar moeten we ook onze stakeholders voor spreken, dus dan zullen we ook met HTM onder andere in gesprek gaan en ook met kastelen waar de parkeerplaatsen zijn gehuurd, dus daar zijn meerdere mensen bij betrokken. Maar natuurlijk moeten we daar meteen mee aan de slag en ik ben het met u eens dat het enorm urgent is en dat we daar gewoon nog harder en nog beter wellicht aan moeten werken. Als het gaat over de verantwoordelijkheid, kijk, ik zeg mij en het is niet mij, het is de gemeente, het is het college, maar het valt onder de portefeuille economie en verkeer en vervoer. Vanaf de opening en tot de opening zat het in het project.
In aanvulling op de vraag van de heer Klazenga en ook het laatste antwoord van de wethouder. U zegt, voor de opening lag het bij het project, maar wie zat er dan in het project? Wie waren dat? Waren dat ambtenaren of waren dat bestuurders? En zo ja, welke bestuurders?
De projectgroep is een samengestelde groep. Daar zat onder andere De Mol in en daar zat onze burgemeester in en daar zat voormalig wethouder Stemerdink in. Anderen nog?
Die hier iets over willen vragen of opmerken. Dan zijn we op dit punt, denk ik, afgerond nu. Nou, u hebt even niks te doen. Misschien kunt u uw collega Kees alvast waarschuwen dat er straks weer een wandelingetje aan zit te komen. Dat betreft dan de vragen van het vragenuur van mevrouw Bremer inzake de ontwikkeling Appelgaarde in relatie tot de bijeenkomst van 12 oktober aanstaande. Mevrouw Bremer, u hebt het woord.
Ja dank u wel voorzitter, onlangs hebben de omwonenden van de Appelgaarde 2 tot 4, waar de ontwikkeling plaats gaat vinden, een uitnodiging gehad om op 12 oktober aan een nieuwe informatiebijeenkomst te kunnen deelnemen. En wij vroegen ons nu juist af, we hebben de vorige keer de ontwikkelvisie doorgeschoven naar eind oktober, omdat we dan met de Raad nog naar de burendag konden en daar de omwonenden konden spreken met een rondgang door de wijk. En nu schetste onze verbazing dat deze informatiebijeenkomst voor de ontwikkelvisie komt en ook de omwonenden waren hier erg door verrast. Dus ja, u raadt onze vraag al: mag dit alsjeblieft na eind oktober als we het stuk in de Raad hebben behandeld?
Dank en het zijn terechte vragen, mevrouw de voorzitter. Ik had gehoopt bij de commissievergadering ook eventjes aan het woord te mogen komen om maar even uit te leggen wat het vervolgproces was op de brief die we daar natuurlijk hebben neergelegd. Dat was helaas niet de gelegenheid, maar we hebben natuurlijk op 5 juli vlak voor de zomer een gesprek gehad met de buurt. Die ging over de plannen rondom Appelgaarde en we hebben teruggekregen dat dat geen goede bijeenkomst was, dus we hebben er natuurlijk enorme behoefte aan om zo snel mogelijk weer met de buurt in gesprek te gaan om dat uit te praten. Het is dan niet per se een inhoudelijk gesprek, maar wel een gesprek om weer te kijken van ja, waarom is het nou misgegaan en wat kunnen we dan in het vervolg beter gaan doen. Hé, de vraag is terecht, had er niet toch 26 oktober kunnen wachten? Dat had gekund als het niet ook nog de mogelijkheid bestond dat er bij wijze van spreken in de Raad daarna op 9 november bij wijze van spreken een motie had kunnen komen. Want als wij mensen willen uitnodigen, dan zit je al heel snel naar 4 weken te kijken voordat je kunt uitnodigen. Als we vanaf 9 november gaan rekenen, dan kom je met Sinterklaas. Nou, daar gaan we niemand uitnodigen. Als je dan weer verder gaat, dan kom je in de decemberdrukte en voor je het weet zit je dan in de derde week van januari, dus we hebben gedacht voordat je in januari weer met zo'n groep gaat praten, zeg. Voor de zomer hebben we een slecht gesprek gehad, zullen we dat nog eens een keertje doen? Leek het ons toch goed om deze tussenstap te organiseren die parallel loopt aan het gesprek? Natuurlijk in de Commissie. Daar wordt natuurlijk geen besluit in genomen, maar het is een gesprek om uit te praten wat er op 5 juli is gebeurd. Mevrouw
U wel, voorzitter, dank wethouder en die vier weken verrast mij ook een beetje, want deze uitnodiging is op 29 september verstuurd voor 12 oktober, dus dat zijn slechts twee weken. Als ik mijn rekenen nog op schema heb en het is wel grappig, want we hebben deze op de tafel gevonden en dat is precies waar het om draait. De burgerparticipatie en dat is ook waarom het in juli zo verkeerd afgelopen is, omdat de inwoners onaangenaam verrast waren en dat is ook op burendag aan ons dat wij het idee hadden mee te kunnen praten en echt werd nee. Er valt af en toe bomen, maar het bouwen zo. Nou niet mijn handen bewegen, ik ga stil zitten, voorzitter. Het ruimtelijk programma, dus de opgave qua aantal woningen, de hoogtes van de gebouwen et cetera. Daar zouden de inwoners niet over mogen meepraten en dat is echt behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten. Want burgerparticipatie is breder dan bloemetjes en bijtjes lijkt ons, dus ik vind het een goed voorstel om inderdaad te kijken hoe we dat, hoe u dat weer kunt rechtzetten wat in juli fout is gegaan. En nou ja, als u zegt van, ik wil graag ook de raad horen of zij wel die bijeenkomst willen doorschuiven of zeggen, laat maar doorgaan. En dan wachten we dat eerst af. Maar dat is aan u, voorzitter. Nou u.
Hè? Wat ik juist hè? We hebben ook begrepen dat die bijeenkomst van 5 juli niet goed is gegaan en daarom wilden we dat gewoon even uitpraten. Het is niet meer dan dat. Het is gewoon even kijken van jongens. Waarom is het nou gegaan? Wat kunnen we gaan doen hè? De meer inhoudelijke discussie lijkt me inderdaad handig om dat op de 26e te doen, maar sta mij wel toe dat ik op korte termijn met de inwoners in gesprek ga omdat ik denk dat de enige manier om pijn uit het verleden met elkaar op te lossen is door met elkaar in gesprek te blijven en ik schrijf dat liever niet. Twee maanden op als de pijn er nog van van voor de zomer is.
Ja voorzitter, dank. Wat ik de wethouder nog niet echt expliciet heb horen zeggen, is dat hij zich kan inleven in de gevoelens van de bewoners daar. Dus daar was ik even benieuwd naar: is dat dan wel het geval? En begrijpt u dan ook de zorgen die de mensen daar hebben? Er wordt iets bij hen in de buurt gebouwd en ze hebben voor hun gevoel niet echt daar een stem in. En dan kunnen we wel met elkaar in gesprek blijven en het liefst zo snel mogelijk en zoveel mogelijk. Maar dat gesprek is dan een eenzijdig gesprek, tot nu toe. Nou voorzitter, ik...
Ik heb in ieder geval aangegeven dat die bijeenkomst van 5 juli daar pijn is en dat ik dat met ze wil gaan bespreken. Verder de inhoud van hoe we dat moeten gaan vormgeven. Ja, dat was juist het onderwerp van die participatiebrief die we in de commissie wilden bespreken. Dus het lijkt me goed om dat gesprek op de 26e te voeren.
Nou, het is niet de bedoeling dat het een heel debat wordt op dit moment, maar nog een aanvullende reactie. Dan is dit de uitwisseling met betrekking tot het vragenuur over deze kwestie bij de appelgaarde, voorzitter. Meneer Rosenberg.
Rosenberg, klein punt van orde: mijn beide zwagers zitten in de gehoorbranche. En ik moet twee dingen aan u verklappen. Het geluid van die kant is slecht verstaanbaar en in de tweede plaats is het lawaai uit de technische ruimte dermate irriterend dat ik straks waarschijnlijk mij mag melden in de MOL waar zij aanwezig zijn voor gehoorbescherming. Oftewel, kunt u er iets aan doen? Ik zie
Zie in ieder geval iemand die gaat proberen iets te doen, maar misschien dat we in het presidium sowieso zullen evalueren hoe deze vergadering gegaan is, nadat we eerder technische problemen hebben gehad die over het geluid gingen. In het begin overviel me dat ook een beetje. Ik dacht van, hoe zit het met wie spreekt er? Maar laten we dat nu niet uitzoeken. Het is volgens mij wel goed genoeg om door te vergaderen. Laten we dat nou vooral wel doen. Dan heb ik de besluitenlijsten.
Besluitenlijsten van 13 en 14 juli, waar ik daarnet al aan wilde beginnen, nu wel aan de orde. Er zijn geen wijzigingsvoorstellen voorgesteld. Dat zou betekenen dat, als niemand zijn vinger opsteekt, ze ook kunnen worden vastgesteld. Dat is het geval. Dan heb ik...