Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Berichten binnengekregen dat er iets niet aan zou kloppen, dus ik ga er maar vanuit dat er wel stellen. Zoals we met als u het goed vindt, dan doen we dat. Dank u wel. Dan het...
Het raadsvoorstel over het Vossenberg in op de agenda staat dat we de definitieve dat gaat over het definitieve ontwerp van de nieuwbouw. Dat is niet juist. Het gaat over een aanvullende investeringskrediet hè? Het definitieve ontwerp is al gedaan en we hebben destijds al een tijdje geleden al die kredieten goedgekeurd en nu is er een voorstel om dat krediet te verhogen. Ik kijk even naar het lijstje, mevrouw Reinders. Dank u wel.
Ik zou mevrouw Reinders uitnodigen, ook eventjes de wethouder, excuses. Het is hardop, maar misschien dat u met uw ondersteuning even kunt plaatsnemen aan de ring. Mevrouw Reinders, als ik nog even wachten, dan wachten we op de wethouder daar. En wethouder Bouw, ik ben zo bezig met het geluidssysteem dat ik er bij u ben vergeten uit te reiken, excuses daarvoor. Mevrouw Reinders, gaat uw gang?
Zo. Oké. Dank u wel, voorzitter. Afgelopen jaar kwam ik voor het eerst in 40 jaar weer in het schoolgebouw. Op een paar kleine cosmetische ingrepen na was er eigenlijk in 40 jaar helemaal niets veranderd. Ik zag een schoolbestuur dat met elastiekjes, plakband, foto's, posters en vooral heel veel potten verf als een soort MacGyver een schoolgebouw aan het hooghouden was. Er was zelfs een leraar die zei: "Ja, ik heb een kantoortje zonder raam, maar ik ben blij, want ik heb airconditioning." Dat zijn dingen waarvan je denkt: verdienen deze leraren zo'n schoolgebouw? Verdienen deze kinderen zo'n schoolgebouw? Dus wij zijn ervoor dat we dit onmiddellijk zo snel mogelijk gaan realiseren. Het wordt een mooi plan, het past in de buurt en ook de kosten die het gaat dragen zijn eigenlijk kosten die we zelf hebben opgedragen aan de onderwijsinstelling om het mooi in te laten passen. Het is ook eigenlijk dat we zeggen: als we dit soort dingen lang laten wachten, worden dingen alleen maar duurder. Dus eigenlijk moeten we nu gaan kijken naar de scholen die op de planning staan. Wat gaat er gebeuren, hoe zijn deze kostenposten en laten we het alsjeblieft meenemen. En zorgen we eerst dat deze school er zo snel mogelijk komt. Dank.
Dank aan de leerlingen voor hun inbreng en met leerlingen ben ik het eens dat we al heel lang praten over deze school en de verbouwing daarvan, maar er tot op heden geen spade in de grond is gegaan. Het wordt dus tijd dat we dat wel gaan doen. Ondertussen hebben we mogen zien dat vanaf 2005 al € 430.000 is uitgegeven aan voorbereidingskosten. Mijn vraag aan de wethouder is of zij dit bedrag kan toelichten om de nieuwbouw nu te gaan realiseren. Wordt een kredietophoging verzocht bovenop het reeds beschikbaar gestelde budget van 8,7 miljoen? Komen we dan op het totaalbedrag van 11,2 miljoen? Dat is veel geld. Voorzitter, ook wij wensen de leerlingen en docenten een goede omgeving waarin het prettig werken en opbouwen van kennis en vaardigheden is. Het nieuwe Veurs Voorburg zal daar zeker aan bijdragen. De CDA-fractie is dan ook bereid de benodigde krediet ter beschikking te stellen, maar meent ook dat de nieuwbouw binnen het nu beschikbaar gestelde budget dient te blijven. Dank u wel.
Dank u, ik sluit me eigenlijk voor een deel aan bij de vorige sprekers. We moeten even de geschiedenis teruggaan, want in het vorige college hebben wij de norm voor nieuwbouw van scholen hier in de Raad al verhoogd tot 120% van 100 naar 120%. Dat betekent een forse verhoging. Als we nu kijken naar de kosten die deze school met deze verhoging weer opbrengt, zitten we dus nog weer 2,5 miljoen bovenop een bedrag dat ongeveer 8 miljoen was, dus toch weer ruim 25% meer. Dat is fors. Aan de andere kant denk ik dat we daar als Raad, als college, moet ik heel eerlijk zeggen, maar ook als bestuur van de school, mede debet aan zijn. We hebben als Raad ongelofelijk lang gesproken over het project rondom deze school. We hebben niet zo vaak over deze school gesproken, maar we hebben heel vaak over het gebied eromheen gesproken. Dat heeft lang geduurd. Er zijn vele gesprekken geweest tussen college en bestuur van de school en wat je dan ziet in dat soort trajecten is dat er iedere keer weer ideeën bijkomen, kosten bijkomen, vernieuwingen bijkomen, wet- en regelgeving bijkomt, waardoor het alsmaar duurder wordt. Dus ik sluit me ook heel erg aan bij de woorden van GroenLinks: laten we nou eens even vooruit gaan kijken en laten we nu proberen dit soort trajecten heel snel af te ronden.