Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 11-12-2018, Raadsforum
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

3.a.1 Spreekrecht burgers. - 20:30


K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel. Zijn er raadsleden die vragen aan mevrouw Zwartepoorte hebben? Dat is niet het geval. Dan ga ik naar de volgende inspreekster en die wil inspreken over agendapunt 3e, ontwerp actieplan geluid. En dat is mevrouw Smit. Even kijken of het lukt met de microfoon. Oké.

Onbekende spreker

Geachte raadsleden, geachte aanwezigen. Mijn naam is Willy Smit en ik woon op de Veurse Straatweg in Leidschendam. Ik spreek hier namens de Initiatiefgroep Burgerparticipatie Leidschendam Noord over het ontwerp actieplan geluid. We hebben als initiatiefgroep vorige week donderdag een gesprek gehad met wethouder Rouwendal over ons initiatief om te komen tot een pilot burgerparticipatie. Onder andere hebben we gepleit voor een goed beeld van de huidige milieukwaliteit, de mogelijke verslechtering hiervan als gevolg van ontwikkelingen in woningbouw en verkeer, en een toetsingskader om gewenste maatregelen vast te stellen. Er is nog geen beslissing genomen over het uitvoeren van een pilot. De wethouder heeft ons gevraagd eerst randvoorwaarden hiervoor te formuleren. Er is afgesproken dat de gemeente ons informeert over de recent uitgevoerde en voorgenomen metingen in de wijk Leidschendam Noord. Onduidelijk is of hier ook geluidsmetingen bij zitten. Zelf ga ik uit van de geluidskaarten anno 2016. Daaruit blijkt dat de geluidsbelasting op de Veurse Straatweg tussen Noordsingel en de grens met Voorschoten op dat moment reeds tussen 65 en 69 decibel bedroeg. Dat is over het hele etmaal genomen en in de nacht 55 tot 59 decibel. De plandrempel is in Leidschendam voor burgers vastgesteld op 65 decibel. Onterecht is in het ontwerp actieplan geluid vermeld dat alle woningen aan deze weg van gevelisolatie zijn voorzien. Ondanks toezeggingen van de destijds verantwoordelijke wethouder is aan de woningen met de nummers 146 tot en met 284 niets gebeurd. Zie daarvoor ook mijn toegestuurde zienswijze. De Initiatiefgroep Burgerparticipatie Leidschendam Noord pleit er dan ook voor de Veurse Straatweg in het nieuwe actieplan te vermelden onder de nog bestaande knelpunten. Dat is namelijk nu niet het geval en daarbij maatregelen te benoemen die de geluidsbelasting verlagen. Dat kan gevelisolatie zijn, maar ook het instellen van een 30 kilometerzone op deze weg. Overigens is het wegdek in 2013 reeds voorzien van geluidswerend asfalt, dus daar is geen winst meer te behalen. Wij vinden als initiatiefgroep het instellen van een 30 kilometerzone sowieso noodzakelijk, omdat wij een verdere verkeerstoename op de Veurse Straatweg voorzien als gevolg van de geplande woningbouw in Schakenbosch en belendende gebieden en als gevolg van de verkeersaantrekkende werking van de Mall of the Netherlands. Rijnlandroute-experts verwachten dat de Veurse Straatweg een sluiproute wordt door het dreigende verkeersinfarct rond de Mall na de opening in 2020. Wij vragen u onze wensen in het actieplan geluid op te nemen.

K. Tigelaar - Burgemeester

Mevrouw Smit, dank u wel. Zijn er raadsleden die een vraag hebben aan mevrouw Smit? Ik zie de heer Brands. De heer Brands.

A.G.M. Brans - GBLV

Dank u wel, mevrouw Smit, voor uw betoog. Ik hecht eraan om wat concreter te worden. Kunt u in het kort aangeven welke concrete maatregelen volgens uw groep nodig zijn voor de versteviging van de straatweg?

Onbekende spreker

Genoemd heb ik dat wij dus pleiten voor een zone van 30 km/u. Ik weet niet, hoe moet ik nu staan? Zodat ik verstaanbaar ben. Wij hebben ook gedacht aan een rotonde bij tuincentrum Life and Garden, tenminste het voormalige tuincentrum, voor de betere doorstroming van het verkeer. En ik heb ook gedacht aan, zoals ze dat in Voorschoten hebben gedaan, een middenberm met bomen helemaal over de lengte van de weg, zodat er een visuele versmalling ontstaat waardoor het verkeer dus langzamer zou kunnen gaan. Volgens mij werkt dat ook wel. Maar ja, als het dan zou voorkomen dat er allerlei maatregelen worden genomen en die blijken dus niet voldoende om de geluidsbelasting onder 65 decibel te krijgen, dan pleiten wij ervoor om minder woningen te gaan bouwen in het gebied waar wij dus wonen. Al die woningen die gepland zijn, zullen hun ontsluiting hebben op de Veursestraatweg en dat zullen er ongeveer 600 zijn. Dus dat betekent een forse toename nog van het verkeer boven het verkeer dat er al is. Onze gedachte is dat dat dus ook voor een heel groot deel veroorzaakt wordt door al die woningen die daar gebouwd worden. Dus wij pleiten dan, als er geen andere mogelijkheden meer zijn, om minder woningen daar te bouwen.

K. Tigelaar - Burgemeester

Mevrouw Smit, dank u wel ook voor de beantwoording van de vraag die gesteld is. Ik had alleen de heer Brands gezien. Ja, mevrouw, ik breng nog een vraag aan, voorzitter. Hij is heel kort, dank u wel. Mevrouw Smit, u noemde net dat een aantal woningen geen gevelisolatie heeft gekregen destijds. Wat is daar de reden van geweest? Weet u dat? Zijn die woningen naderhand gebouwd? Ook dat?

Onbekende spreker

Geïsoleerd, dat aantal weet ik niet. Dat is van 146 tot en met 284. Maar niet alle woningen vallen daaronder, want voor 1986 gebouwd, die hebben geen recht op gevelisolatie en ook blokjes die kleiner zijn dan 5 aan elkaar hebben ook geen recht op gevelisolatie. Dank u.

K. Tigelaar - Burgemeester

Ook voor de beantwoording van deze vragen en dan sluit ik hiermee dit agendapunt af en ik ga over naar het vragenuurtje. En ik vraag mevrouw Veluw om dit en het volgende agendapunt voor te zitten.