Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Over de motie. Omdat we die naar voren hebben getrokken omdat daar ook over is ingesproken en ik weer wil de heer Eleveld het woord geven. Die heeft aangekondigd een motie in te willen dienen over de weekendafsluiting Sluisplein. Voorzitter.
Ik zou willen voorstellen om die motie, en daarmee de moties die betrekking hebben op dat agendapunt, en de amendementen. De beide moties vanavond dan ook niet, de amendementen sowieso niet, want die gaan over het Raadsbesluit, om de beide moties dan ook niet in stemming te hebben. Ja. Dan gaan we naar een hele andere motie, de heer Eleveld namens de fractie van de VVD, aan u het woord.
Dank u wel, voorzitter. Ik vind het toch een mooi moment om, als je dan de Raad ingaat en op een gegeven moment hier mag staan om een motie in te dienen waar je eigen naam ook nog boven staat, even een momentje te nemen. Ja, dat mag wel, toch? De motie, voorzitter. We hebben mevrouw Vader duidelijk gehoord, net bij de inspraakronde. De motie roept dan ook op tot een nadere uitwerking van het voorgestelde idee. Ik kan mevrouw Vader dan ook geruststellen dat de straat niet van vandaag op morgen abrupt zal worden afgesloten. In de motie wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan de communicatie met, maar ook zeker het draagvlak van omwonenden en ondernemers. Tevens hoorde ik mevrouw Vader vragen om een structurele oplossing en niet de ene keer open en de andere keer dicht en dat het allemaal onduidelijk is. Wat op dit moment de huidige gang van zaken is, is dat bijvoorbeeld tijdens de Vlietdagen, tijdens Koningsdag of tijdens een Ringvaartdrukte het Sluisplein dichtgaat en er verder geen omleiding wordt ingesteld richting bijvoorbeeld de Leidsekade en de Oostvlietweg. Een onderneming als Puur aan de Vliet, die we vandaag ook al eerder hoorden, is dan gewoon niet bereikbaar. Dit is niet geregeld en dat doen we op dit moment gewoon niet goed. En ik denk dat we met deze motie, door het structureel aan te pakken, ook die dagen waarop het nu niet goed gebeurt, het dus wel goed moeten kunnen gaan regelen. Het toerisme in het Sluisgebied is een zeer gewenste ontwikkeling. Daar staan we naar mijn weten allemaal achter. Alleen, de toename van het toerisme moet dan wel veilig gebeuren. Jaar op jaar wordt het daar namelijk drukker. Vraag het de ondernemers hoe het gaat met de omzet en ondanks dat er ondertussen twee ijssalons zitten, zullen ze beide zeggen dat ze elk jaar op jaar beter draaien. Ik hou dan ook op dit moment mijn hart vast dat we niet wachten met het dempen van de put, totdat het eerste kalf verdronken is. De motie is dan ook zeker geen eindoplossing. Het is een begin van een veel groter verhaal. Komende jaren zullen we goed moeten kijken naar de totale verkeersknoop in het hele gebied. Zeker als straks het parkeerterrein achter de Venestraat ook nog open wordt gesteld, ontsloten moet worden en verkeersbewegingen gaat veroorzaken. De vraag is uiteindelijk of we recreatieve bezoekers van buiten de stad wel zover het gebied door moeten leiden of dat we die al eerder buiten het centrum moeten opvangen? Dat is allemaal voor later. Laten we vanavond de eerste stap zetten met het aannemen van deze motie en in de weekenden regelen dat we een autovrij Sluisplein hebben. Dank u wel.
Dank u wel. Ik stel voor dat in eerste instantie nog even een reactie namens het college door de wethouder wordt meegegeven, zodat u als Raad uw afweging kan maken over de motie en daar de besluitvorming over kan doen. Wethouder Kist. Voorzitter, de
De heer Eleveld heeft een momentje, maar ik moet zeggen dat ik die ook heb. Dat is GroenLinks, wethouder door de VVD een aanbod gekregen om het gebied autoluw te maken. Ja.
Hoop dat er meer van dit soort voorstellen komen, voorzitter. Ik ben graag bereid om even te kijken naar de situatie en dat we dat gewoon goed onderzoeken. En ik kom graag even terug om aan te geven hoe snel ik dat kan doen.
Wie van u? De heer Ik noteer. De heer Knoester. De heer Geluk, mevrouw Plomp. De heer Rouwendaal. Gewoon van Giessen. De heer Hermans. De heer Knoester, aan u het woord? Ja.
Voorzitter, ik ben toch wel een beetje verbaasd over de VVD-fractie. Ik voel me een beetje links ingehaald. En wat las ik van de week in de krant? De VVD-fractie in Den Haag? Die gaat ook linksaf. Wat gebeurt er met de VVD? Voorzitter, ja, ik nodig de VVD ook uit om op deze weg voort te gaan en nog meer voorstellen te doen voor autovrije gebieden om die aan te wijzen. En natuurlijk steunen wij van harte dit initiatief. Alleen, we moeten wel goed kijken, inderdaad naar de bereikbaarheid van diverse straten eromheen. Insprekers hebben dat al aangegeven en de heer Eleveld zei het zelf ook al. Dat moet natuurlijk goed onderzocht worden, hè, want het is best lastig om dat goed te doen en ik steun ook het idee van de heer Eleveld om later het hele gebied goed te bekijken, want het is inderdaad een ontzettend mooi gebied. Veel mensen recreëren daar, zitten daar op terrassen en het is natuurlijk ontzettend mooi en dan heb je geen auto's nodig. Dus wat dat betreft, hoe meer gebieden zonder auto's, hoe beter wat ons betreft. Dank u wel.
Het kan kort, voorzitter, vanaf deze plek. Wij steunen de motie, vooral omdat er staat een oplossing uit te werken en we verzoeken daarin ook alle stakeholders te betrekken. En op basis daarvan als college met een voorstel te komen. Dank u wel.
Voor dat mag duidelijk zijn. Voor ons is het iets minder duidelijk wat er nu met de verkeerseffecten zal gebeuren. Dat, nou ja, wat meneer Eleveld zelf ook aangaf, we hebben mevrouw Vader goed gehoord. Daar moeten we dus in aanloop naar de uitvoering goed naar kijken en wellicht moeten we daarbij ook kijken of we in de straten eromheen maatregelen moeten treffen. Moeten we nog iets speciaals met eventuele scooters in de straat? We denken dat het voorstel wat dat betreft, of de motie, terecht oproept om met een werkbare oplossing te komen. En als nu blijkt dat zo'n werkbare oplossing echt helemaal niet kan, dan moeten we ons opnieuw beraden. Dus ja, wat ons betreft, na toch wel een zware discussie in onze fractie, zijn we hiervoor en vinden we dat wat we de voorburgers in de Van Schagenstraat gunnen, dat gunnen we de Leidschendammers ook. Dank u.
Ik kan het ook kort houden, voorzitter. Als ik het goed heb, was de naam van ChristenUnie SGP de enige die nu nog ontbrak onder de motie. Maar ik ga het geluk van de heer Heereveld vanavond compleet maken. Ik ga de motie ook steunen. Ik aarzelde nog een beetje, maar zijn motivering en een mailtje dat ik halverwege de vergadering kreeg van buiten de raad hebben me overtuigd dat ik dit kan gaan steunen.
Voorzitter, ik ga wel hier staan, niet omdat ik een heel lang verhaal ga houden, maar omdat er ook nog insprekers op de tribune zitten. Wij hebben de motie mede ingediend. Ik denk dat die ook heel zorgvuldig geformuleerd is. Ik heb zelf mijn hart vastgehouden bij de eerste mooie zondag van de lente, toen er lange rijen stonden. Niet alleen maar bij de ijszaak waar ik zelf in de rij stond met kinderen, maar ook bij de koffie en op alle terrassen. En wat zie je dan? Dan zie je gewoon geïrriteerde automobilisten die niet kunnen doorrijden, die gewoon echt expres even gas zitten te geven in de hoop dat iedereen opzij springt. Ik vind het gewoon echt bijna walgelijk. Dus ik denk dat het heel goed is dat je in zo'n drukke buurt als het gaat met horeca en gezinnen en kinderen en weet ik wat, dat je zegt op drukke tijden, mooie tijden moet je hem kunnen afsluiten. In heel veel steden is dat het geval, dus waarom bij ons ook niet. Het gaat ook niet alleen om veiligheid. Veiligheid is natuurlijk het belangrijkste, maar het gaat ook om gezondheid, een ijsje eten midden in de uitlaatgassen lijkt me niet echt gezond en het gaat ook om de aantrekkelijkheid van je gemeente en van je centrum. Dus om die drie redenen vinden wij het een heel goed voorstel en natuurlijk moet je heel goed kijken en praten met omwonenden. En hoe wikkel je het hele verkeer af, maar volgens mij is dat goed geformuleerd en heeft de wethouder ook aangegeven dat hij daar graag mee aan de slag gaat. Dus veel waardering voor zowel de indieners als de reactie van de wethouder. Dank u. De heer
Dank u wel, voorzitter. Ik blijf er ook maar gewoon even bij zitten. Ik zie toch in ieder geval een gezicht naar het publiek toe, dus dat maakt niet zo heel veel uit. Wij van Gemeentebelang zijn ons zeer bewust dat de horeca rond de sluis een succes is geworden na de herontwikkeling van het nieuwe Damplein en omgeving, een succes dat niet te voorzien was. Naast dat deze ontwikkeling voor onze gemeente en voor de gevestigde ondernemers positief te noemen is, moeten we ook constateren dat er helaas ook minder positieve kanten aan kleven. En dat is onder andere het waarborgen van de veiligheid van de bezoekers en de overlast voor de omwonenden. Afgelopen jaren heeft GLV zich ingespannen om juist de veiligheid in Rotterdam Centrum aan de orde te stellen en al diverse acties zijn hiervoor uitgevoerd. Ook hebben wij een plan met knelpunten ingediend waar ook de situatie rond het Sluisplein in vermeld staat. Doordat er hier vooral gesproken wordt over een infrastructuur die aangepast moet worden, hebben wij daarom meer in een integraal plan gesitueerd. We moeten oppassen, zoals eerder door ons gemeld, dat wij niet van ieder probleem een apart project gaan maken en daarom pleiten wij voor een meer integraal plan met het oog op de plannen van een parkeerruimte achter de Venestraat, herinrichting Nieuwstraat, aanpassingen Rotterdam Centrum en de algemene verbetering van verkeersstromen. Leidschendam-Voorburg om nu toch op korte termijn te bezien welke maatregelen er genomen kunnen worden om de situatie rond het Sluisplein te verbeteren en de omstandigheden voor de gevestigde ondernemers zo goed als mogelijk te faciliteren, kunnen wij meegaan in de aangepaste motie van de VVD om de mogelijkheden te bekijken en te onderzoeken om de situatie te verbeteren qua gemotoriseerd verkeer. Met het oog op de eerder vermelde integrale aanpak zou dit dus een tijdelijke maatregel kunnen zijn om naar de toekomst een oplossing te vinden die voor ieder acceptabel is. GLV vindt het daarom erg belangrijk dat dit in samenspraak en met draagvlak van de bewoners en ondernemers van de Venestraat, Leidsekade en Oostvlietweg te doen. Deze mensen mogen zeker niet de dupe worden van extra overlast of mindere mobiliteit door deze maatregel. Dat was het.
Voorzitter, interruptie van de heer Van Dolen. Zoals mevrouw Plomp al zei, is er in de fractie stevig over gesproken. Het is dus de steun van alle fracties, behalve dit fractielid, want ik ga tegenstemmen en ik wens tegen te stemmen, omdat ik vind dat de woorden van mevrouw Faber, die nadrukkelijk heeft over een onderzoek, toch net even een stap vooruit werken. Daarom had ik eigenlijk verwacht dat Gemeentebelangen, het betoog horende, ook zou zeggen: we moeten het eerst onderzoeken voordat we gaan uitwerken. Ik vind dat we eigenlijk geen recht doen aan deze situatie, want de verkeersafsluiting werkt niet voor bijvoorbeeld brommers en dergelijke, en die vormen net zoals in de Herenstraat, denk ik, nog een veel groter probleem dan de automobilist die daar sowieso gedwongen wordt om rustig te rijden. Dus ik wil graag tegenstemmen, voorzitter.
Wij vinden het erg belangrijk om dit in samenspraak en met draagvlak van de bewoners en ondernemers aan de Venusstraat te doen. Dus eigenlijk moet dat in ieder geval sowieso eerst gebeuren, lijkt mij. Dank.
Dank u wel, ik heb dat ook door de indiener van de motie als uitleg bij de motie nadrukkelijker horen benoemen. Wensen nog anderen in de tweede termijn over deze motie te spreken voordat wij overgaan tot stemming over de motie? Dat is niet het geval. Dan mag ik dan concluderen dat de motie is aangenomen met de stem van raadslid de heer Van Dolen tegen. Klopt dat? Je kijkt de kring rond. Dan is dat de conclusie van dit debat en de motie is aangenomen. Dan is er aan de orde. De