Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Ja voorzitter, nou ja, meestal heel veel is al gezegd over dingen, omdat je toch nog wat vraagtekens erbij hebt. Hier is dat niet het geval, maar ik vond het alleen jammer om het als hamerstuk gewoon volledig onbesproken af te handelen. Dus ik wil toch zeggen dat we heel blij zijn met de manier waarop de Klijnsma-gelden worden ingezet. Om twee redenen, ten eerste omdat ze echt gericht zijn op een groep die het financieel ook lastig heeft, hè? Gezinnen net boven de bijstandsgrens met kinderen die naar de middelbare school gaan. Wat ik ook goed vind, is dat dit een voorbeeld is van een beleidsmaatregel die ook echt op onderzoek gebaseerd is, want we hebben dit niet zomaar bedacht. We hebben het echt gebaseerd op het Nibud-onderzoek en er liggen allerlei berekeningen onder. Dus daar ben ik om meerdere redenen dus erg blij mee en ik wens de wethouder ook veel succes met de invoering hiervan in 2018.
Dank u wel. Zijn er nog andere leden van de commissie die het woord wensen te voeren? Ik zie de heer Steutel, anderen nog en de heer Blank, dan ga ik even schrijven. Ja stel je voor, dat iemand vergeten wordt, kreeg daarnet ook wel op mijn kop. Oh, van Rossem ook ja. Verder niet, de heer Steutel. Excuses, voorzitter.
Voorzitter, dank. Ja, allereerst dank aan de PvdA voor de overheveling, want ik denk ook dat het een complimentje verdient, zoals het stuk er nu voorligt. Met betrekking tot die Kleinsma-gelden even een korte vraag. Het staat in het stuk, maar ik vraag het toch nog even: betreft het structureel geld als het gaat om de inzet? Tenminste, dat er in de afronding kom ik het tegen, maar ik vraag het toch voor alle zekerheid even. We hebben het in een eerdere commissie ook gehad over de armoedeval en niet zozeer de armoedeval in de doelgroep 110-130%. Daar repareren we volgens mij nu behoorlijk wat in, maar waar wij als fractie toch ook aandacht voor willen vragen, en ik weet dat het een hele lastige is: wat nu als je net even boven die 130% zit? Waar kom je dan nog voor in aanmerking en is daar iets voor te bedenken zonder dat we aan inkomensbeleid gaan doen? En dan graag een reactie van de wethouder, dank u wel. Dank u wel. En
Worden ze aan de heer Blanken Voorzitter, al was het maar om te laten zien dat ik geen genetische zwartkijker ben. Dit is een fantastisch voorstel. Hier zijn we erg blij mee. Dit gaat de goede kant op. Hier wordt hè, onze gemeente beter van en iedereen krijgt de kans om mee te doen in het onderwijs voorzitter. Dank u wel, ik hou van dit soort inbreng de heer Van Rossum.
Ja voorzitter, heel kort. Ik wilde me graag aansluiten, in ieder geval bij de woorden van de heer Blokland, en ik vind het een goede gewoonte om af en toe een stuk over te hevelen omdat je er heel blij mee bent. Daar wil ik het maar bij laten.
Voorzitter, dank u wel, dank ook voor het compliment. Leuk om te horen. Om in te gaan op de vragen van de heer Steutel. Voorzitter, het betreft inderdaad structureel geld, want bij de begroting en het regeerakkoord, hoe heet dat? Ja precies, heb ik nog even extra laten nakijken voordat ik dit voorstel naar de Raad stuurde. Of het inderdaad allemaal structureel geld was en of het geld er nog in zat? Dus ja, dat is zo. Dan de vraag van de heer Snels over de armoedeval. Ja, als je ergens een grens trekt, dan trek je ergens een grens. En dat betekent dat mensen die er net boven zitten, erbuiten vallen. Ja, ik kan het niet mooier maken. Als we er iets voor willen gaan regelen... Oh, gaat u interrumperen, och jee? Nou ja, weet u, als we er iets voor willen gaan regelen, dan moeten we ook weer percentages gaan ophogen en zo. Maar ja, die grens blijft ook altijd gewoon de grens. En er zijn geen maatregelen verder voor te bedenken, want inderdaad aan inkomensbeleid mogen we niet doen.
Ja, excuses dat ik wegliep, maar ik dacht dat ik even tijd had om iets anders te kunnen doen. Maar in reactie op het antwoord van de wethouder is het denkbaar dat je toch rondom de ooievaars pas mogelijk wat zaken zou kunnen organiseren, waardoor de doelgroep die er net uitvalt, toch op de een of andere manier gefaciliteerd wordt. Nou
Kijk voorzitter, ook de oliebasispast hebben we opgehoogd in 2011. Als ik het even uit mijn hoofd doe, van 110 naar 130%. Dus die valt allemaal in diezelfde groep en we hebben inderdaad gewoon volgens mij als gemeente goede regelingen waarbij we steeds meer gaan enten op de doelgroep. Maar het punt is: als je ergens een grens trekt, dan blijf je altijd zitten met een grens en het vraagt moed. Over de armoedeval heb ik ook met de heer Van Veller volgens mij vorige keer over gehad. Daar ga ik dolgraag met u nog een keer over in gesprek, want dat is echt wel een serieus probleem. De heer Steutel.