17-12-2013 Raad
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Agendapunt 4 Raadsvoorstel inzake het Project reconstructie Stompwijkseweg (921499).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Project reconstructie Stompwijkseweg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project reconstructie Stompwijkseweg". Het doel is om de Stompwijkseweg, die in slechte staat verkeert, te reconstrueren. De weg is essentieel voor de regio, zowel economisch als recreatief. Het project omvat een bredere scope, inclusief het glastuinbouwcluster en de Verbindingsweg. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de financieringsuitgangspunten en de bijbehorende begrotingswijziging. Het project is complex en vereist een investering van circa €20 miljoen. Er wordt gestart met een variantenstudie om de beste aanpak te bepalen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide beschrijving van de huidige situatie, de noodzaak van het project, en de financiële implicaties. Het bevat echter geen specifieke tijdlijnen voor de latere fasen van het project na de variantenstudie.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de financieringsuitgangspunten en de begrotingswijziging. Daarnaast zal de raad betrokken worden bij de besluitvorming over de voorkeursvariant na de variantenstudie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor dit project, gezien de aanzienlijke financiële implicaties. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de bredere impact op de regio, zoals de toekomst van het glastuinbouwcluster.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke tijdlijnen en meetbare doelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële ramingen zijn nog niet exact.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de financieringsuitgangspunten en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er regelmatig overleg is geweest met de Adviesraad Stompwijk en andere belanghebbenden. Dit zal worden voortgezet, en er wordt een communicatieplan opgesteld om de omgeving te informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel van het project, met de nadruk op een "duurzaam en structureel herstel" van de weg. Echter, specifieke duurzame maatregelen worden niet gedetailleerd beschreven.
Financiële gevolgen:
De totale investering wordt geraamd op €21,4 miljoen, met een dekking van €19,3 miljoen uit de Algemene reserve met inkomensfunctie. Er zijn plannen om €2,1 miljoen te sparen tot de oplevering. De financiële paragraaf beschrijft hoe de kosten worden gedekt, inclusief rente-derving en VAT-kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reconstructie Stompwijkseweg Glastuinbouwcluster Verbindingsweg Hoogheemraadschap Verzakkingen Kademuur Leefbaarheid Variantenstudie Financiering ToekomstbestendigheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Project reconstructie Stompwijkseweg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project reconstructie Stompwijkseweg". Het doel is om de Stompwijkseweg te reconstrueren vanwege de slechte staat en verzakkingen. Het project wordt in een breder kader geplaatst, inclusief het glastuinbouwcluster en de Verbindingsweg. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de financieringsuitgangspunten en de bijbehorende begrotingswijziging. Het project omvat een variantenstudie om verschillende reconstructieopties te onderzoeken, met een geschatte investering van €20 miljoen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide beschrijving van de huidige situatie, de noodzaak van reconstructie, en de bredere context. Het bevat ook financiële ramingen en een tijdlijn voor het projectverloop.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de financieringsuitgangspunten en de begrotingswijziging vaststellen. Daarnaast zal de raad betrokken worden bij de besluitvorming over de voorkeursvariant na de variantenstudie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor de reconstructie en de bredere projectscope. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toekomst van het glastuinbouwcluster en de verkeersafwikkeling in het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en financiële ramingen. De tijdlijn biedt een duidelijke planning. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de exacte kostenraming is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de instemming met de financieringsuitgangspunten en de begrotingswijziging, en later over de voorkeursvariant voor de reconstructie.
Participatie:
Er is sprake van participatie met de Adviesraad Stompwijk en andere belanghebbenden. Dit zal worden voortgezet in het verdere projectverloop.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien het doel van een "duurzaam en structureel herstel" van de weg. De bredere scope impliceert ook aandacht voor economische en landschappelijke duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De totale investering wordt geschat op €21,4 miljoen, met een dekking van €19,3 miljoen uit de Algemene reserve. Er zijn plannen voor aanvullende reserveringen en dekking van rentelasten. De financiële paragraaf biedt een gedetailleerde dekkingstrategie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reconstructie Stompwijkseweg Glastuinbouwcluster Verbindingsweg Hoogheemraadschap Verzakkingen Kademuur Leefbaarheid Verkeersveiligheid Financiering CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Raadsvoorstel tot vaststellen van het Definitief ontwerp 1e fase Verbindingsweg Stompwijk (921519).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Definitief ontwerp 1e fase Verbindingsweg Stompwijk
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Definitief ontwerp 1e fase Verbindingsweg Stompwijk". Het voorstel betreft de goedkeuring van het definitieve ontwerp voor de eerste fase van de Verbindingsweg in Stompwijk. Het project beoogt een betere ontsluiting van het glastuinbouwgebied en bedrijventerrein, en het verminderen van zwaar verkeer door de kern van Stompwijk. Het definitieve ontwerp wijkt op vier punten af van het voorontwerp, wat leidt tot hogere kosten dan het beschikbare krediet. Er zijn echter inkomsten uit grondverkoop, subsidies en bijdragen van het Hoogheemraadschap die deze extra kosten kunnen dekken. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijzigingen en de financiële dekking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen ten opzichte van het voorontwerp. Het bevat financiële ramingen en beschrijft de dekking van de extra kosten. De relatie met andere projecten en de noodzaak van strategische keuzes worden ook besproken.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de ontwerpwijzigingen en de verhoging van het investeringskrediet. Daarnaast moet de raad besluiten over de voortgang van het project in relatie tot de variantenstudie van de Stompwijkseweg.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de ontwerpwijzigingen en de financiële dekking. Ook moet de raad bepalen of de verdere ontwikkeling van de Verbindingsweg moet wachten op de uitkomsten van de variantenstudie van de Stompwijkseweg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van ontwerpwijzigingen en financiële implicaties. Het is tijdgebonden met betrekking tot de afhankelijkheid van de variantenstudie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van andere projecten kan complexiteit toevoegen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de ontwerpwijzigingen, de verhoging van het investeringskrediet en de timing van de verdere ontwikkeling van de Verbindingsweg.
Participatie:
Er is regelmatig overleg gevoerd met bewoners en belanghebbenden tijdens de ontwerpfase. Verdere communicatie zal plaatsvinden in samenhang met het project Reconstructie Stompwijkseweg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, maar de verbetering van verkeersveiligheid en leefbaarheid kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten hogere investeringskosten dan oorspronkelijk geraamd. Deze worden gedekt door subsidies, grondverkoop en bijdragen van het Hoogheemraadschap. De raad moet instemmen met de verhoging van het investeringskrediet om deze kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbindingsweg Stompwijk Definitief ontwerp Voorontwerp Glastuinbouwcluster Stompwijkseweg Investering Subsidies Hoogheemraadschap Grondverkoopopbrengst OntwerpwijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Handhaving aanleggen van boten in gemeentelijke watergangen (921853/926520).
Agendapunt 7 Raadsvoorstel deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (916925 / 919437)
Samenvatting
De gemeenteraad van Zoetermeer heeft op 25 november 2013 vergaderd over de deelname aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Tijdens deze vergadering werd besproken dat er onduidelijkheid bestaat over waarom bepaalde zienswijzen van de gemeenteraden niet zijn verwerkt in de voorgestelde gemeenschappelijke regeling. De raad van Zoetermeer heeft daarom besloten om een brief te sturen naar het bestuursforum van de MRDH met het verzoek om meer duidelijkheid te verschaffen. Ze vragen om een overzicht waarin per gemeente en per zienswijze wordt uitgelegd waarom deze wel of niet in het voorstel zijn opgenomen. Daarnaast willen ze dat de gemeenteraden de mogelijkheid krijgen om voor 1 januari 2014 wijzigingsvoorstellen in te dienen. De raad van Zoetermeer heeft andere gemeenteraden gevraagd zich bij dit verzoek aan te sluiten en zal voorlopig geen besluit nemen over deelname aan de regeling totdat er een reactie is ontvangen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Brief aan bestuursforum MRDH". De motie betreft een verzoek van de gemeenteraad van Zoetermeer aan het bestuursforum van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om meer duidelijkheid te verschaffen over de verwerking van zienswijzen die door verschillende gemeenteraden zijn ingediend. De raad van Zoetermeer wil dat de gemeenteraden de mogelijkheid krijgen om concrete wijzigingsvoorstellen in te dienen op basis van een 2-kolommenstuk waarin de reacties van het bestuursforum op de zienswijzen worden weergegeven. Dit moet de gemeenteraden in staat stellen om een weloverwogen besluit te nemen over deelname aan de MRDH.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt niet volledig, omdat het aangeeft dat er onvoldoende informatie is over de verwerking van de ingediende zienswijzen. De motie vraagt om aanvullende informatie om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.
Rol van de raad:
De raad van Zoetermeer speelt een actieve rol door het initiatief te nemen om meer duidelijkheid te vragen van het bestuursforum MRDH. De raad wil ervoor zorgen dat alle gemeenteraden goed geïnformeerd zijn voordat ze een besluit nemen over deelname aan de MRDH.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de beslissing om al dan niet deel te nemen aan de MRDH. Dit hangt af van de mate waarin de raad tevreden is met de voorgestelde gemeenschappelijke regeling en de verwerking van hun zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan informatie die besluitvorming ondersteunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de brief met het verzoek om meer informatie naar het bestuursforum MRDH willen sturen en of ze andere gemeenteraden willen vragen zich hierbij aan te sluiten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door te vragen om reacties op de zienswijzen van de gemeenteraden. Dit geeft aan dat de raad waarde hecht aan inspraak en betrokkenheid van alle betrokken partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de motie. Het voorstel richt zich voornamelijk op het verkrijgen van informatie en het verbeteren van de besluitvormingsprocedure.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Gemeenschappelijke regeling Verkeer en vervoer (BDU) Economische kracht Zienswijzen Bestuursforum Tweede Kamer Reglementen van orde Wijzigingsvoorstellen StadsgewestenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Deelname Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag." Het voorstel betreft de deelname van de gemeente Leidschendam-Voorburg aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het doel is om de economische structuur te versterken en de bereikbaarheid te verbeteren door middel van samenwerking tussen 24 gemeenten. Het voorstel omvat de oprichting van een vervoersautoriteit en de inrichting van een bestuursstructuur. De financiële en organisatorische kaders worden geschetst, evenals de rol van de provincie en de samenwerking met omliggende regio's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals bestuurlijke structuur, financiële implicaties, en samenwerkingsverbanden. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming, hoewel enkele details, zoals de exacte financiële dekking, nog verder uitgewerkt moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de deelname aan de gemeenschappelijke regeling en de bijbehorende verordening. Daarnaast moet de raad betrokken blijven bij de zienswijzeprocedure en de evaluatie van de regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over deelname aan de Metropoolregio, de samenstelling van het bestuur, en de financiële bijdrage per inwoner. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de verschillende beleidsvelden en de samenwerking met andere gemeenten en de provincie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische haalbaarheid van sommige financiële en organisatorische aspecten kunnen beter worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gemeenschappelijke regeling en de verordening van de Vervoersautoriteit. Daarnaast moet de raad voorstellen doen voor het reglement van orde en de zienswijzeprocedure.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van verschillende stakeholders, waaronder gemeenteraden, bedrijven, en kennisinstellingen. De zienswijzeprocedure biedt ruimte voor participatie van de raden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor groene innovatie en het economisch belang van duurzaamheid. Het voorstel erkent de rol van duurzaamheid in de economische strategie van de regio.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een bijdrage van €2,95 per inwoner voor de Metropoolregio. De kosten voor de afbouw van het stadsgewest Haaglanden en de opbouw van de Metropoolregio worden gedekt uit reserves en fondsen. Er is echter behoefte aan verdere specificatie van de financiële dekking en risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag Economisch vestigingsklimaat Bereikbaarheid Samenwerking Vervoersautoriteit Bestuurlijke platforms Economische groei Innovatie Gemeenschappelijke regeling Financieel kaderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Gezamenlijke Kadernota 3D (913998 / 916746)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel: Gezamenlijke Kadernota 3D". Het voorstel betreft de vaststelling van de Gezamenlijke Kadernota 3D, die zich richt op regionale samenwerking en dienstverlening in het sociaal domein, met name op het gebied van jeugdzorg en Wmo-zorg. Het college heeft de nota ter bespreking naar de raad gestuurd en om advies gevraagd aan de Participatieraad Leidschendam-Voorburg. Ondanks discussies in de commissie MA en de behandeling in andere gemeenten, zijn er geen aanpassingen in de nota doorgevoerd. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de reactie op het advies van de Participatieraad en de nota vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante discussies en adviezen beschrijft, evenals de regionale context en samenwerkingsverbanden. Echter, het mist concrete details over de wijze van samenwerking en financiële risicodeling, die nog in ontwikkeling zijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de reactie op het advies van de Participatieraad en om de Gezamenlijke Kadernota 3D vast te stellen. De raad speelt een rol in het goedkeuren van de nota en het sturen van de verdere ontwikkeling van regionale samenwerkingsverbanden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nota en daarmee impliciet over de richting van regionale samenwerking en de aanpak van jeugdzorg en Wmo-zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van samenwerking en risicodeling met andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de samenwerking en risicodeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Gezamenlijke Kadernota 3D al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Participatieraad is geraadpleegd en dat hun advies is overwogen, hoewel het niet heeft geleid tot aanpassingen in de nota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd in termen van risicodeling en bekostiging, maar er zijn geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen opgenomen. Dit blijft een open vraagstuk dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gezamenlijke Kadernota 3D Participatieraad Regionale samenwerking Sociaal Domein Opdrachtgeverschap Jeugdzorg Wmo-zorg Financiële risicodeling Transitie Arrangement Jeugd Haaglanden Intergemeentelijke samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Oprichten Gemeenschappelijke Regeling GGD Haaglanden en zienswijze begroting 2014 van de GGD Haaglanden (912133 / 916784)
-
Raadsvoorstel Oprichting Gemeenschappelijke Regeling GGD Haaglanden en zienswijze begroting 2014 va.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Oprichting Gemeenschappelijke Regeling GGD Haaglanden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Oprichting Gemeenschappelijke Regeling GGD Haaglanden en zienswijze begroting 2014 van de GGD Haaglanden". Het doel is om de GGD Zuid-Holland-West en de GGD Den Haag samen te voegen tot één GGD Haaglanden, conform de Wet Publieke Gezondheid. De nieuwe organisatie zal onder de gemeente Den Haag vallen, die als uitvoeringsorganisatie fungeert. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de oprichting van de nieuwe regeling, de opheffing van de GGD Zuid-Holland-West, en om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting 2014.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor de juridische, financiële en organisatorische aspecten van de samenvoeging. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de keuzes die zijn gemaakt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om in te stemmen met de oprichting van de Gemeenschappelijke Regeling en de opheffing van de GGD Zuid-Holland-West. Daarnaast moet de raad een zienswijze geven op de ontwerpbegroting 2014.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenvoeging van de GGD's en de financiële implicaties daarvan. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de benoeming van leden in het Algemeen Bestuur van de nieuwe GGD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van mondelinge toezeggingen van de belastingdienst kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de oprichting van de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling, de opheffing van de oude regeling, en de zienswijze op de begroting vaststellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de kosten met €82.000 voor 2014. Deze stijging kan binnen de bestaande begroting worden opgevangen. De kostenverdeling en garanties zijn duidelijk uitgewerkt, en er zijn afspraken gemaakt over de dekking van eventuele tekorten.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en biedt de raad voldoende informatie om een weloverwogen beslissing te nemen over de oprichting van de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling GGD Haaglanden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD Haaglanden Takenpakket Wet Publieke Gezondheid (Wpg) Dienstverleningsmodel Den Haag Frictiekosten Governance Begroting 2014 Regionale takenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Raadsvoorstel tot aansluiten gemeente Leidschendam-Voorburg bij rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest (907632).
Samenvatting
Op 31 oktober 2013 wordt aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg voorgesteld om aan te sluiten bij de rekenkamercommissie van Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest. De samenwerking is gebaseerd op een gelijk bedrag per inwoner en biedt schaalvoordelen voor de bestaande gemeenten. De financiële bijdrage voor Leidschendam-Voorburg bedraagt € 79.850, wat leidt tot een jaarlijks tekort van € 15.000. Dit tekort wordt tijdelijk gedekt door een overschot uit 2013. Besluitvorming omvat het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst, het vaststellen van een nieuwe verordening en het werven van twee nieuwe leden. De evaluatie van de samenwerking en budgethoogte is gepland voor 2016.
-
Raadsvoorstel tot aansluiten Leidschendam-Voorburg bij rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel tot aansluiten gemeente Leidschendam-Voorburg bij rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest.
Samenvatting: Het voorstel beoogt de gemeente Leidschendam-Voorburg aan te laten sluiten bij de bestaande rekenkamercommissie van Wassenaar, Voorschoten en Oegstgeest. Dit vereist het vaststellen van een nieuwe verordening en samenwerkingsovereenkomst. De financiële bijdrage per inwoner wordt vastgesteld op €1,10, wat leidt tot een jaarlijks tekort van €15.000 voor Leidschendam-Voorburg. Dit tekort wordt tijdelijk gedekt door een overschot uit 2013. De samenwerking moet per 1 januari 2014 ingaan, met een evaluatie gepland voor 2016 om de financiële bijdrage te herzien.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële implicaties en een plan voor tijdelijke dekking van het tekort. Echter, er is weinig detail over de operationele aspecten van de samenwerking.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten over het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst, het vaststellen van de nieuwe verordening, en het werven van twee nieuwe leden voor de rekenkamercommissie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van deelname aan de rekenkamercommissie opwegen tegen de financiële lasten en of de tijdelijke dekking van het tekort acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden evaluatie. Echter, de financiële dekking is niet structureel opgelost, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de samenwerkingsovereenkomst te sluiten, de verordening vast te stellen, en de werving van nieuwe leden te starten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel leidt tot een jaarlijks tekort van €15.000, tijdelijk gedekt door een overschot uit 2013. Structurele dekking moet worden gevonden als de evaluatie in 2016 geen verlaging van de bijdrage oplevert.
Datum en Kenmerk:
Datum: 31 oktober 2013
Kenmerk: 907632Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Samenwerking Financiële bijdrage Evaluatie Verordening Budget Bezuiniging Gemeenten Overeenkomst UitbreidingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Raadsvoorstel afspraken met Schouten & De Jong Bouwfonds betreffende project Leidschendam Centrum (916859).
-
Raadsvoorstel Afspraken met Schouten de Jong Bouwfonds betreffende project Leidschendam Centrum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afspraken met Schouten & de Jong Bouwfonds betreffende project Leidschendam Centrum". Het voorstel betreft een overeenkomst tussen de gemeente Leidschendam-Voorburg en Schouten & de Jong Bouwfonds (SJB) om de gevolgen van de falende woningmarkt en de daaruit voortkomende vertragingen in het project Leidschendam Centrum te beheersen. De afspraken omvatten onder meer het uitstellen van de planning tot 2020, het vaststellen van uitgifte- en betaalmomenten voor bouwkavels, en een schikking over de parkeergarage. De financiële risico's worden voornamelijk bij SJB gelegd, en er zijn afspraken gemaakt over het woonrijp maken van het gebied en het opschonen van bouwkavels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de overeenkomst, inclusief financiële implicaties, planning, en juridische overwegingen. Het lijkt volledig in de context van de besproken onderwerpen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde afspraken en het schikkingsvoorstel. Daarnaast wordt de raad gevraagd om de geheimhouding van bepaalde bijlagen te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële en juridische afspraken, inclusief de schikking over de parkeergarage en de financiële risico's die bij SJB worden gelegd. Ook moet de raad overwegen of de geheimhouding van bepaalde documenten gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële afspraken en deadlines. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de huidige marktomstandigheden. De tijdsgebondenheid is duidelijk met een planning tot 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afspraken en het schikkingsvoorstel, en of zij de geheimhouding van de bijlagen bekrachtigt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van een stimuleringsregeling voor duurzame energie, met een budget van €250.000 voor maatregelen zoals zonnepanelen en boilers.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een schikking van €4,65 miljoen voor de parkeergarage en een gemeentelijke verplichting van €4,92 miljoen. Deze kosten worden gedekt door de Algemene reserve grondexploitatie (ARG), met aanvullende middelen uit subsidies en fiscale garantstellingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schouten & de Jong Bouwfonds VOF Leidschendam Centrum Samenwerkingsovereenkomst (Sok) Parkeergarage Woningmarkt Grondprijzen Planning Grex- en kwaliteitsbijdragen Bouwkavels StaatsteunVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Hamerstukken
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Het realiseren van een kunstgrasveldje op de locatie Jan Mulderstraat voor de jongeren in Bovenveen (911524).
-
Raadsvoorstel Het realiseren van een kunstgrasveld op de locatie Jan Mulderstraat voor de jongeren.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Het realiseren van een kunstgrasveldje op de locatie Jan Mulderstraat voor de jongeren in Bovenveen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Het realiseren van een kunstgrasveldje op de locatie Jan Mulderstraat voor de jongeren in Bovenveen." Het voorstel beoogt de aanleg van een kunstgrasveld in Bovenveen, een lang gekoesterde wens van de bewoners. Het huidige trapveldje is in slechte staat en vaak onbespeelbaar. Een kunstgrasveld zou dit probleem oplossen, waardoor jongeren vaker en beter kunnen voetballen. Dit initiatief draagt bij aan het handhaven van een goed voorzieningenniveau, zoals vastgelegd in de Sociale Agenda 2013-2014.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing, en een financiële toelichting. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de planning en uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële dekking en de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de investering in het kunstgrasveld gerechtvaardigd is gezien de behoeften van de gemeenschap en de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locatie en kosten. Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning (uitvoering pas in 2014). Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de tijdlijn kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de aanleg van het kunstgrasveld en de financiële consequenties daarvan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wens voor een kunstgrasveld voortkomt uit participatie van bewoners en jongerenwerkers, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de keuze voor kunstgras kan implicaties hebben voor milieu en onderhoud.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €34.000, waarvan €6.000 wordt gedekt door een restbudget van het project Straataanpak Bovenveen. De overige €28.000 komt uit de post algemeen maatschappelijk werk. De financiële consequenties worden verwerkt in de jaarrekening 2013 en een begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasveld Jan Mulderstraat Bovenveen Jongeren Voorzieningen Trapveldje Wijkplatform Straataanpak Stichting Disck Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel Ondernemersfonds Oud Voorburg (911478).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ondernemersfonds Oud-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van een Ondernemersfonds in Oud-Voorburg. Het fonds is bedoeld om gezamenlijke activiteiten van ondernemers te financieren, zoals marketing en evenementen, door middel van een reclamebelasting gebaseerd op de WOZ-waarde van panden. Na een draagvlakmeting bleek er voldoende steun in Oud-Voorburg, maar niet in Leidschendam-Centrum. Het fonds wordt beheerd door een nieuwe stichting, en de gemeente faciliteert de belastinginning. De opbrengst wordt als subsidie aan de stichting uitgekeerd, met een evaluatie na drie jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de oprichting, financiering, en juridische aspecten van het fonds, evenals de rol van de gemeente en de ondernemers. Echter, meer details over de specifieke activiteiten en de verwachte impact zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening voor de reclamebelasting vaststellen, het subsidiebeleidskader aanpassen en de begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het ondernemersfonds willen ondersteunen door de benodigde verordeningen en beleidskaders vast te stellen. Dit omvat ook de keuze om ondernemers financieel te belasten voor gezamenlijke activiteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van succescriteria en de acceptatie door alle betrokkenen kunnen beter worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting, de aanvulling van het subsidiebeleidskader, en de bijgevoegde begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat het initiatief en de draagkracht vanuit de ondernemers zelf moeten komen. De gemeente faciliteert het proces, maar de ondernemers zijn de drijvende kracht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op economische ontwikkeling en samenwerking.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de kosten van de belastinginning en de subsidie aan de stichting, met een totale opbrengst van circa € 105.000,-, waarvan 5% wordt gebruikt voor perceptiekosten. De begroting moet worden aangepast om deze mutaties te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondernemersfonds Draagvlakmeting Stichting Ondernemersfonds Oud-Voorburg Reclamebelasting WOZ-waarde Subsidie Ondernemersvereniging Reclameheffing Vrijstelling PerceptiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel tot vaststellen van de Nota van uitgangspunten, Ontwikkelingsvisie Klein Plaspoelpolder (911492).
Samenvatting
De vergadering van de Commissie Openbaar Gebied op 26 november 2013 besprak het raadsvoorstel voor het vaststellen van de Nota van Uitgangspunten voor de Ontwikkelingsvisie van Klein Plaspoelpolder. Deze nota analyseert het gebied en benoemt zes opgaven uit de structuurvisie "Ruimte voor Wensen", waarvan twee specifiek voor Klein Plaspoelpolder: de oeververbinding en de transformatieopgave. De nota dient als basis voor de toekomstige ontwikkelingsvisie. De financiële middelen voor de ontwikkelingsvisie komen uit het reguliere budget. De commissie adviseert de raad om het voorstel goed te keuren. Het college zal een informatieavond organiseren voor belanghebbenden, waarvan het verslag naar de raad wordt gestuurd. Wethouder W.H. Mijdam is de portefeuillehouder.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota van uitgangspunten, Ontwikkelingsvisie Klein Plaspoelpolder
Samenvatting: De Nota van Uitgangspunten voor de Ontwikkelingsvisie Klein Plaspoelpolder is een strategisch document dat de basis legt voor de toekomstige transformatie van het gebied. Het gebied, gelegen tussen Leidschendam Centrum en de Vliet, kent uitdagingen zoals leegstaande kantoorgebouwen en industriële activiteiten. De nota, gebaseerd op de structuurvisie 'Ruimte voor Wensen 2040', identificeert kansen en opgaven voor een gemengd woon- en werkmilieu. De gemeente speelt een regisserende rol en streeft naar participatie van inwoners en belanghebbenden. De nota dient als leidraad voor verdere ontwikkeling en participatie, met als doel een herkenbaar en kwalitatief hoogwaardig gebied te creëren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de context, doelstellingen en de rol van de gemeente duidelijk uiteenzet. Het beschrijft de huidige situatie, de gewenste transformatie en de stappen die nodig zijn om tot een ontwikkelingsvisie te komen. Echter, specifieke details over de implementatie en concrete acties ontbreken nog, wat begrijpelijk is gezien het vroege stadium van het proces.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd de concept Nota van Uitgangspunten vast te stellen. Dit is een cruciale stap, aangezien de nota als leidraad dient voor de verdere ontwikkeling van de Ontwikkelingsvisie. De raad heeft daarmee een beslissende rol in het goedkeuren van de uitgangspunten die de basis vormen voor toekomstige plannen en participatieprocessen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid van verschillende belanghebbenden, prioritering van de opgaven zoals de oeververbinding en transformatie, en de balans tussen economische ontwikkeling en behoud van ruimtelijke kwaliteit. Ook moet de raad beslissen over de mate van duurzaamheid en inclusiviteit die in de visie moet worden geïntegreerd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is nog niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het zich in een vroeg stadium bevindt. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar de verdere uitwerking moet zorgen voor concrete en meetbare doelstellingen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de concept Nota van Uitgangspunten vast te stellen, waarmee het participatietraject en de verdere ontwikkeling van de Ontwikkelingsvisie kunnen worden gestart.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Er zijn al gesprekken gevoerd en een informatieavond is gepland. Het participatietraject is essentieel voor het vormgeven van de ontwikkelingsvisie en wordt afhankelijk van de interesse verder vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd als onderdeel van de gewenste transformatie naar een gemengd woon- en werkmilieu dat past bij de groene woonstad Leidschendam-Voorburg. Het is een relevant onderwerp, maar verdere specificatie en integratie in de visie zijn nodig.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen van de totstandkoming van de Ontwikkelingsvisie worden gedekt uit het reguliere budget. Er is geen gedetailleerde financiële planning of risicoanalyse opgenomen, wat in latere stadia van het proces noodzakelijk zal zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klein Plaspoelpolder Ontwikkelingsvisie Nota van uitgangspunten Structuurvisie Ruimte voor Wensen Transformatieopgave Participatietraject Oeververbinding Lagenbenadering Beeldenboek VlietoeversVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nota van uitgangspunten, Ontwikkelingsvisie Klein Plaspoelpolder". Het document analyseert het gebied Klein Plaspoelpolder en adresseert zes opgaven uit de structuurvisie "Ruimte voor Wensen", met nadruk op de oeververbinding en transformatieopgave. Deze nota dient als basis voor de toekomstige ontwikkelingsvisie van het gebied. Het doel is om de transformatie van Klein Plaspoelpolder te begeleiden en te structureren, waarbij de nadruk ligt op ruimtelijke en infrastructurele verbeteringen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke uitgangspunten en opgaven voor de ontwikkeling van Klein Plaspoelpolder adresseert. Het bevat een analyse en benoemt concrete opgaven, wat een solide basis biedt voor verdere ontwikkeling.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de Nota van uitgangspunten vast te stellen. Dit besluit vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van de Ontwikkelingsvisie voor Klein Plaspoelpolder.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de opgaven, zoals de oeververbinding en transformatieopgave, en hoe deze in de ontwikkelingsvisie geïntegreerd worden. Er moeten keuzes gemaakt worden over de mate van betrokkenheid van belanghebbenden en de balans tussen economische, sociale en ecologische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het vooral een basis legt voor verdere ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar verdere specificatie in de ontwikkelingsfase is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota van uitgangspunten vast te stellen, waarmee de basis wordt gelegd voor de verdere ontwikkeling van de Ontwikkelingsvisie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het college een informatieavond organiseert voor belanghebbenden en belangstellenden, wat wijst op een zekere mate van participatie. Het verslag van deze bijeenkomst wordt ter informatie naar de raad gestuurd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar gezien de transformatieopgave kan het impliciet een rol spelen in de ontwikkelingsvisie.
Financiële gevolgen:
De financiële consequenties van de totstandkoming van de Ontwikkelingsvisie worden gedekt uit het reguliere budget, wat betekent dat er geen extra financiële lasten worden verwacht voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelingsvisie Klein Plaspoelpolder Nota van uitgangspunten Structuurvisie Transformatieopgave Oeververbinding Informatieavond Beeldenboek Financiële consequenties BelanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Raadsvoorstel tot vaststellen van een begrotingswijzing m.b.t. de verkoop van de kiosk aan het Damplein te Leidschendam (916901).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verkoop van de kiosk aan het Damplein te Leidschendam". Het voorstel betreft de verkoop van een kiosk aan het Damplein in Leidschendam aan de Ontwikkelcombinatie Schouten & De Jong - Bouwfonds (SJB). Deze verkoop is onderdeel van een herontwikkelingsovereenkomst voor het historisch centrum van Leidschendam. De gemeente verkoopt het appartementsrecht van de kiosk voor € 70.775,00 exclusief BTW. De verkoop is budgetneutraal voor de gemeente, aangezien de opbrengst aan de VOF wordt betaald. De raad moet instemmen met een bijbehorende begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, de financiële aspecten en de juridische voorwaarden van de verkoop. Echter, er ontbreekt informatie over de toekomstige bestemming of het gebruik van de kiosk.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de verkoop van de kiosk. Dit is een noodzakelijke stap om de verkoop te finaliseren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de begrotingswijziging die de verkoop mogelijk maakt. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de visie van de raad op de herontwikkeling van het gebied en de betrokkenheid van private partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verkoopprijs en de datum van levering. Het is echter minder specifiek over de lange termijn impact of doelen van de verkoop. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van informatie over de toekomstige bestemming van de kiosk kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De verkoop is budgetneutraal voor de gemeente, aangezien de opbrengst aan de VOF wordt betaald. De financiële impact is beperkt tot de begrotingswijziging die moet worden goedgekeurd door de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kiosk Damplein Ontwikkelcombinatie Schouten & De Jong - Bouwfonds (SJB) Herontwikkeling Appartementsrecht Koopovereenkomst VOF (V.O.F. Leidschendam Centrum) Begrotingswijziging Appartementscomplex NotarisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Raadsvoorstel tot vaststellen van een Ontwerp verklaring van geen bedenkingen t.b.v. de aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten van vier woningen tussen Venestraat 11 en 27 in Leidschendam (916707).
-
Raadsvoorstel Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunni.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Ontwerp verklaring van geen bedenkingen" voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het bouwen van vier woningen met bijgebouwen en parkeervoorzieningen tussen Venestraat 11 en 27 in Leidschendam. De aanvraag is in strijd met het huidige bestemmingsplan en vereist een projectafwijkingsbesluit volgens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). De gemeenteraad moet een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven om de vergunning te kunnen verlenen. Het project ligt in een beschermd dorpsgezicht, wat extra bescherming en een zorgvuldige afweging vereist. De financiële kosten worden gedekt door de aanvrager volgens een anterieure overeenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig. Het bevat een uitgebreide toelichting op het wettelijk kader, de noodzaak van de vvgb, en de financiële en procedurele aspecten.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerp vvgb afgeven, wat essentieel is voor het verlenen van de omgevingsvergunning. De raad kan de vvgb alleen weigeren in het belang van een goede ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het project in lijn is met een goede ruimtelijke ordening en of de belangen van het beschermd dorpsgezicht voldoende zijn gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereiste stappen en procedures. Het is tijdgebonden door de inzagetermijn en de daaropvolgende besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp vvgb al dan niet af te geven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan de ontwerp vvgb als definitief worden aangemerkt.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door het ter inzage leggen van de ontwerpstukken en het organiseren van een inloopavond, zodat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de procedure worden gedekt door de aanvrager, zoals vastgelegd in de anterieure overeenkomst. Hierdoor zijn er geen financiële risico's voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Ruimtelijke onderbouwing Beschermd dorpsgezicht Geluidsbelasting Anterieure overeenkomst Zienswijzen MonumentencommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Raadsvoorstel tot vaststellen van het Dossier Handhaving Werk en Inkomen: vaststellen beleidsplan en aanverwante stukken (916696).
-
Raadsvoorstel Dossier Handhaving Werk en Inkomen vaststellen beleidsplan en aanverwante stukken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel: Dossier Handhaving Werk en Inkomen: vaststellen beleidsplan en aanverwante stukken". Het beleidsplan richt zich op de implementatie van de Fraudewet, die uniforme maatregelen voor fraudebestrijding in sociale zekerheidswetten voorschrijft. Het plan omvat preventie, detectie, terugvordering en sanctionering van fraude. Gemeenten moeten fraudevorderingen volledig terugvorderen en boetes opleggen. Het plan benadrukt preventie via voorlichting en samenwerking met externe instanties voor fraudedetectie. Recidive leidt tot zwaardere boetes. Het voorstel vereist aanpassing van gemeentelijke verordeningen en beleidsregels om de wet effectief te implementeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen voor de implementatie van de Fraudewet. Het behandelt verschillende aspecten van fraudebestrijding en voorziet in aanpassingen van bestaande verordeningen en beleidsregels.
Rol van de raad:
De raad moet het beleidsplan en de bijbehorende documenten vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van wijzigingen in verordeningen en beleidsregels die nodig zijn voor de implementatie van de Fraudewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van strengheid in de handhaving van fraude, de balans tussen preventie en repressie, en de invulling van beleidsvrijheid bij het opleggen van boetes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele onduidelijkheden over de exacte impact op de werkdruk en de financiële gevolgen van de implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan en de bijbehorende wijzigingen in verordeningen en beleidsregels goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Klankbordgroep Werk en Inkomen betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het beleid en dat zij positief zijn over het plan, met aandacht voor de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op fraudebestrijding binnen sociale zekerheidswetten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt mogelijke financiële gevolgen door de toename van bestuursrechtelijke afdoeningen en bezwaarschriften, maar geeft geen specifieke dekking aan. De impact op de gemeentelijke begroting is nog niet volledig ingeschat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fraudewet Beleidsplan Doelmatig Handhaven Preventie Detecteren van fraude Terugvorderen Boete Recidive Implementatie Afstemmingsverordening Klankbordgroep Werk en InkomenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Adviesraad Stompwijk 2005 (904594 / 916838)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft wijzigingen in de Verordening Adviesraad Stompwijk 2005. De belangrijkste wijzigingen zijn de beëindiging van de ambtelijke ondersteuning per 1 januari 2012 en de aanpassing van het ledenaantal van de Adviesraad. Het artikel dat het college verplicht een ambtelijk secretaris aan te wijzen, komt te vervallen. Daarnaast wordt voorgesteld om het aantal leden van de Adviesraad te variëren tussen minimaal 5 en maximaal 7, in plaats van een vast aantal van 7 leden. Dit moet het makkelijker maken om voldoende kandidaten te vinden voor verkiezingen. Verder worden enkele artikelen aangepast vanwege het verdwijnen van de Werkgroep wijkbeheer Buitengebied en de functie van wijkmanager. Er is geen inspraak gehouden over deze wijzigingen, maar er is wel overleg geweest met de Adviesraad. De wijzigingen worden gecommuniceerd via de gemeenterubriek en ter inzage gelegd in het Servicecentrum. De raad wordt voorgesteld om het conceptraadsbesluit vast te stellen.
-
Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Adviesraad Stompwijk 2005 (beëindiging ambtelijke ondersteun.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot wijziging Verordening Adviesraad Stompwijk 2005
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Verordening Adviesraad Stompwijk 2005" en richt zich op het beëindigen van de ambtelijke ondersteuning en het aanpassen van het ledenaantal van de Adviesraad. De ambtelijke ondersteuning door een secretaris wordt stopgezet, en het ledenaantal wordt flexibel gemaakt, variërend van minimaal 5 tot maximaal 7 leden. Dit moet de continuïteit van de Adviesraad waarborgen, gezien de moeilijkheden bij het vinden van voldoende kandidaten voor verkiezingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de noodzakelijke wijzigingen in de verordening en geeft context over de redenen voor deze wijzigingen, zoals bezuinigingen en praktische problemen bij het vinden van kandidaten.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de verordening goedkeuren. Dit is een formele stap die nodig is om de veranderingen officieel te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het beëindigen van de ambtelijke ondersteuning en het aanpassen van het ledenaantal. Dit heeft implicaties voor de werking en samenstelling van de Adviesraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van het beëindigen van de ambtelijke ondersteuning op de effectiviteit van de Adviesraad is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijzigingen in de verordening goed te keuren, zoals voorgesteld in het conceptraadsbesluit.
Participatie:
Er is geen inspraakprocedure geweest, maar er is overleg geweest met de Adviesraad. Dit kan als voldoende participatie worden gezien, hoewel bredere inspraak mogelijk meer draagvlak had kunnen creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op organisatorische en bestuurlijke aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt bezuinigingen door het beëindigen van de ambtelijke ondersteuning, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele andere kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviesraad Stompwijk Verordening Ambtelijke ondersteuning Bezuinigingen Ledenaantal Verkiezingen Gemeentebestuur Wijzigingen Buitengebied InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Raadsvoorstel: Gemeentelijke financiële bijdrage in nieuwbouw clubgebouw Korfbalvereniging VEO (918748).
-
Raadsvoorstel Gemeentelijke financiële bijdrage in nieuwbouw clubgebouw Korfbalvereniging VEO.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gemeentelijke financiële bijdrage in nieuwbouw clubgebouw Korfbalvereniging VEO
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een gemeentelijke financiële bijdrage voor de nieuwbouw van het clubgebouw van Korfbalvereniging VEO. De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om een bedrag van € 200.000 beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuw clubgebouw voor VEO op sportpark Westvliet. Dit is noodzakelijk omdat VEO haar huidige gebouw moet verkopen aan Honk- en Softbalvereniging Catch, die naar Westvliet verhuist. De bijdrage wordt gedekt uit de reserve Binnensport. Zonder deze bijdrage kan de verhuizing van Catch niet doorgaan, wat de sportieve plannen van meerdere verenigingen in gevaar brengt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond, financiële dekking en de noodzaak van de bijdrage. Echter, meer informatie over de lange termijn impact en eventuele risico's zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van de financiële bijdrage van € 200.000 aan VEO en de dekking hiervan uit de reserve Binnensport.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de sportieve infrastructuur en het bevorderen van sportdeelname, of het behouden van de reserve Binnensport voor andere toekomstige behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de dekking. Het is tijdgebonden met de intentie om het gebouw in 2014 te realiseren. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de goedkeuring van de benodigde vergunningen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de financiële bijdrage goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, maar benadrukt de betrokkenheid van de verenigingen bij de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van € 200.000, gedekt door de reserve Binnensport. Het voorstel geeft aan dat er geen andere dringende behoeften zijn voor deze reserve, waardoor de dekking haalbaar lijkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Korfbalvereniging VEO Sportpark Westvliet Honk- en softbalvereniging Catch Clubgebouw Reserve Binnensport Cartouche Nieuwbouw Financiering Toegankelijkheidseisen BouwbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Raadsvoorstel: Vervroegde vervanging kunstgrasmat veld 1 Sportpark Duivesteijn (918701).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervroegde vervanging kunstgrasmat veld 1 Sportpark Duivesteijn". Het hoofdveld van Hockeyclub Cartouche op Sportpark Duivesteijn verkeert in slechte staat, waardoor veel wedstrijden en trainingen worden afgelast. Hoewel de vervanging van het veld gepland stond voor 2016, wordt voorgesteld om deze naar 2014 te vervroegen. De kosten van € 235.000 worden deels gedekt door de stichting Duivesteijn, waardoor de operatie budgettair neutraal is voor de gemeente. De vervanging moet de sportfaciliteiten verbeteren en de beschikbaarheid van het veld vergroten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, financiële onderbouwing en een voorstel voor de dekking van de kosten. Er is echter weinig informatie over de oorzaak van de versnelde achteruitgang van het veld.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de vervroegde investering en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het vervroegen van de investering prioriteit heeft en of de financiële dekking via de voorgestelde constructie acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist een duidelijke oorzaak-analyse (realistisch aspect). Er zijn geen grote inconsistenties, maar de oorzaak van de versnelde slijtage blijft onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de vervangingsinvestering naar 2014 te vervroegen en de bijbehorende financiële maatregelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie plaatsvindt met de stichting Duivesteijn en Hockeyclub Cartouche, maar er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de vervanging van het veld kan bijdragen aan een duurzamere sportinfrastructuur door verbeterde waterdoorlaatbaarheid.
Financiële gevolgen:
De vervroegde vervanging leidt tot een meerlast van € 57.947, die door de stichting Duivesteijn wordt gedekt. De operatie is budgettair neutraal voor de gemeente, met een eenmalige bijdrage van € 177.053 aan de stichting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasmat Sportpark Duivesteijn Hockeyclub Cartouche Vervanging Investering Boekwaarde Reserve afschrijvingslasten Stichting Duivesteijn Kapitaallasten Budgettair neutraalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Raadsvoorstel tot wijziging APV Leidschendam-Voorburg (913815/918693)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft een wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) naar aanleiding van de gewijzigde Drank- en Horecawet per 1 januari 2013. De belangrijkste veranderingen zijn dat het toezicht en de handhaving van de wet nu bij de gemeenten liggen en dat de burgemeester het bevoegde bestuursorgaan is. De wijziging introduceert nieuwe regels voor horecabedrijven, met name gericht op het voorkomen van oneerlijke concurrentie door paracommerciële instellingen zoals sportverenigingen. De gemeente kiest ervoor om de huidige regels grotendeels te behouden, met enkele aanpassingen zoals het verruimen van schenktijden voor sportverenigingen. Er wordt geen gebruik gemaakt van extra verordenende bevoegdheden zoals het verbieden van happy hours, omdat de lokale omstandigheden daar geen aanleiding toe geven. Ook wordt er geen inspraak gehouden over de wijzigingen, aangezien deze van ondergeschikte betekenis zijn.
-
Bijlage bij het raadsvoorstel wijzigen van de Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorbu.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Leidschendam-Voorburg, specifiek gericht op horecabedrijven zoals gedefinieerd in de Drank- en Horecawet. De wijziging introduceert regels voor paracommerciële rechtspersonen, met als doel oneerlijke mededinging te voorkomen. Het reguleert schenktijden voor alcoholhoudende dranken en verbiedt de verstrekking van sterke drank in bepaalde inrichtingen, zoals sportkantines en jeugdinstellingen. De burgemeester krijgt de bevoegdheid om vergunningen te beperken tot zwak-alcoholhoudende dranken indien nodig voor de openbare orde en volksgezondheid.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat duidelijke definities en beschrijft de context en noodzaak van de wijzigingen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de handhaving en evaluatie van de nieuwe regels.
Rol van de Raad
De gemeenteraad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van deze wijziging in de APV. Zij moeten de balans vinden tussen regulering en de vrijheid van paracommerciële instellingen, rekening houdend met lokale omstandigheden en belangen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van regulering van paracommerciële rechtspersonen en de beperking van sterke drank in bepaalde inrichtingen. Dit vraagt om een afweging tussen economische belangen van de horeca en de volksgezondheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de APV, inclusief de nieuwe regels voor paracommerciële rechtspersonen en de beperkingen op sterke drank.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden in het proces. Het zou nuttig zijn om input van lokale horecaondernemers en paracommerciële instellingen te overwegen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op regulering van alcoholverstrekking en mededinging.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Mogelijke kosten kunnen voortkomen uit handhaving en toezicht, maar deze worden niet gespecificeerd. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in eventuele financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Drank- en Horecawet (DHW) Paracommerciële rechtspersonen Alcoholhoudende drank Oneerlijke mededinging Sterke drank Zwak-alcoholhoudende drank Horecabedrijf Vergunning Openbare ordeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) Leidschendam-Voorburg (i.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) Leidschendam-Voorburg in verband met wijziging van de Drank- en Horecawet per 1 januari 2013". Het raadsvoorstel beoogt de Apv aan te passen aan de nieuwe Drank- en Horecawet, die per 1 januari 2013 van kracht is. De belangrijkste wijzigingen betreffen de overheveling van toezicht en handhaving naar gemeenten en de strafbaarheid van jongeren onder de 16 jaar met alcoholbezit. De gemeente moet regels opstellen om oneerlijke concurrentie door paracommerciële rechtspersonen te voorkomen. Er zijn ook facultatieve bevoegdheden, zoals het beperken van alcoholverkoop, maar de gemeente kiest ervoor deze niet te gebruiken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke wijzigingen en overwegingen behandelt die voortvloeien uit de gewijzigde Drank- en Horecawet. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de keuzes die de gemeente maakt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de Apv, met name over de regels voor paracommerciële instellingen en de keuze om geen gebruik te maken van extra verordenende bevoegdheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de schenktijden voor sportverenigingen willen verruimen en of ze het verbod op alcohol bij feesten en bijeenkomsten van persoonlijke aard willen handhaven. Ook moeten ze kiezen of ze extra beperkingen willen opleggen aan alcoholverkoop en -promotie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien de wijzigingen voor 1 januari 2014 moeten worden doorgevoerd. Het is meetbaar in termen van de regels die worden ingevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de voorgestelde wijzigingen in de Apv goed te keuren, inclusief de verruiming van schenktijden voor sportverenigingen en het handhaven van het verbod op alcohol bij bepaalde bijeenkomsten.
Participatie:
Er is geen inspraakprocedure voorzien, omdat de wijzigingen als van ondergeschikte betekenis worden beschouwd en geen grote impact hebben op de huidige activiteiten van paracommerciële bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op regelgeving en handhaving met betrekking tot alcoholgebruik.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. De nadruk ligt op regelgeving en handhaving, zonder extra financiële lasten voor de gemeente te benoemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Drank- en Horecawet Alcoholgebruik Paracommerciële bedrijven Oneerlijke concurrentie Verordening Toezicht en handhaving Gemeenten Modelverordening VNG Leeftijdsgrens Sociale HygiëneVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Raadsvoorstel: Suppletieregeling EX-WIW-ers (927141).
Samenvatting
In december 2012 besloot de gemeente Leidschendam-Voorburg om de ID- en WIW-banen af te bouwen, waardoor de subsidiëring per 1 januari 2014 stopt. Dit treft 8 WIW-ers in Leidschendam-Voorburg en 1 in Wassenaar. De gemeente Den Haag heeft een Sociaal Uitvoeringsplan dat een suppletieregeling biedt voor ex-WIW-ers met beperkte arbeidskansen. Leidschendam-Voorburg stelt een vergelijkbare regeling voor, waarbij de WW-uitkering wordt aangevuld tot 90% van het laatstverdiende loon voor maximaal 1,5 jaar. Dit moet inkomensverlies beperken en rechtsgelijkheid waarborgen. De kosten van € 47.891 worden gedekt uit het begrotingssaldo 2014. De regeling wordt als redelijk beschouwd om betrokkenen aan hun nieuwe financiële situatie te laten wennen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Suppletieregeling Ex-WIW-ers
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Suppletieregeling Ex-WIW-ers". Het voorstel betreft de invoering van een suppletieregeling voor voormalige WIW-werknemers in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze regeling is bedoeld om de inkomensdaling te beperken voor ex-WIW-ers die na het beëindigen van hun dienstverband een WW-uitkering ontvangen. De suppletieregeling vult de WW-uitkering aan tot maximaal 90% van het laatstverdiende loon voor een periode van maximaal 1,5 jaar. Dit voorstel is in lijn met het Sociaal Plan van de gemeente Den Haag en beoogt rechtsgelijkheid en het vermijden van negatieve publiciteit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de aanleiding, de juridische en beleidsmatige kaders, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een uitgebreide risicoanalyse en een gedetailleerd plan voor monitoring en evaluatie van de regeling.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het waarborgen van de financiële dekking.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de suppletieregeling willen invoeren, rekening houdend met de financiële implicaties en de sociale verantwoordelijkheid jegens de ex-WIW-ers. Er moet ook worden overwogen of de regeling in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten en waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar er ontbreekt een meetbaar evaluatiekader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de voorgestelde suppletieregeling en de financiële dekking vanuit het begrotingssaldo 2014 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van de betrokken WIW-ers in de besluitvorming, maar het volgt het Sociaal Plan van Den Haag, waarin vakbonden betrokken waren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op sociale rechtvaardigheid en inkomensondersteuning.
Financiële gevolgen:
De totale kosten van de regeling worden geschat op € 47.891 voor Leidschendam-Voorburg. Deze kosten worden gedekt door het begrotingssaldo 2014, wat een lagere dotatie aan de reserve recessie betekent. Er is een klein risico op hogere kosten als gevolg van veranderingen in de arbeidsmarktpositie van de betrokkenen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Suppletieregeling WIW-banen WW-uitkering Stichting Werkbij Sociaal Plan Arbeidsperspectieven Pensioengerechtigde leeftijd Re-integratietraject Psychosociale omstandigheden BegrotingssaldoVerfijning van de zoekopdracht: