24-05-2016 Commissie OG
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda (1592041).
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Ontwikkelvisie Stompwijk (1569603)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwikkelvisie Stompwijk". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de ontwikkelvisie voor de kern Stompwijk vast te stellen. Deze visie biedt ruimtelijke richtlijnen voor woningbouw in Stompwijk en is een verdieping van de integrale gebiedsvisie uit 2007. Het doel is om Stompwijk levendig en vitaal te houden door duidelijkheid te bieden over bouwmogelijkheden, het dorp te ontwikkelen als recreatieve en ondernemende kern, en voorzieningen te behouden. De visie is mede ontwikkeld met input van lokale stakeholders en gepresenteerd aan de bewoners.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de ruimtelijke als sociale en economische aspecten van de ontwikkeling van Stompwijk behandelt. Het biedt richtlijnen voor woningbouw en behoud van voorzieningen, en betrekt stakeholders bij de ontwikkeling.
Rol van de Raad:
De raad moet de ontwikkelvisie vaststellen. Dit betekent dat zij de voorgestelde richtlijnen en plannen moeten goedkeuren en eventueel aanpassen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en behoud van het open landschap, de mate van groei die acceptabel is, en hoe Stompwijk als recreatieve en ondernemende kern kan worden ontwikkeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete meetbare doelen en tijdslijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwikkelvisie goedkeuren en vaststellen, eventueel met aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input van stakeholders zoals de adviesraad Stompwijk en bewoners, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de nadruk op behoud van het open landschap en het ontwikkelen van Stompwijk als recreatieve kern, maar het is geen expliciet hoofdthema.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelvisie Stompwijk Ruimtelijke richtlijnen Woningbouw Dorpslint Open landschap Recreatieve kern Ondernemersdorp Voorzieningen StakeholdersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.a Second Opinion Duivenvoordecorridor (1587206).
Agendapunt 5.b Raadsvoorstel: Spelregelkaarten Duivenvoordecorridor (1552032).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Duivenvoordecorridor - Spelregelkaarten
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor, waarbij de gemeente Leidschendam-Voorburg spelregelkaarten introduceert als flexibel kader voor deelplannen. Deze kaarten bieden richtlijnen voor verkaveling en woningtypes zonder deze vast te leggen, en zijn onderdeel van een 'Ruimtelijke uitnodiging' aan marktpartijen. De gemeente wil publieke en private investeringen combineren, met een focus op groen en recreatie. De spelregelkaarten zijn afgestemd op de grondexploitatie en de nieuwe Omgevingswet. Het voorstel omvat ook een juridisch-planologische aanpak en een marketingstrategie, en reageert op de motie 'De Groene Grens' door een balans te zoeken tussen groen en wonen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke kaders en ambities voor de ontwikkeling van de Duivenvoordecorridor. Het omvat juridische, financiële en marketingaspecten, en biedt flexibiliteit voor marktpartijen. Echter, de financiële dekking en participatie van bewoners worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet de spelregelkaarten en de 'Ruimtelijke uitnodiging' goedkeuren en kan verklaringen van geen bedenkingen afgeven voor afwijkingen van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van de voorgestelde spelregelkaarten of het overnemen van elementen uit het plan 'De Groene Grens', wat financiële en ruimtelijke implicaties heeft.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het biedt specifieke en meetbare kaders, maar mist tijdgebonden elementen en concrete meetmethoden voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de balans tussen flexibiliteit en vastgelegde kaders kan uitdagend zijn.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de 'Ruimtelijke uitnodiging' en de spelregelkaarten als kader vast te stellen, en te kiezen of ze elementen van 'De Groene Grens' willen overnemen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen uitgebreide participatie van bewoners of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het creëren van draagvlak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op groen en recreatie. Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen worden niet gedetailleerd besproken.
Financiële gevolgen
Het voorstel erkent een negatief financieel effect van €14 miljoen als 'De Groene Grens' wordt doorgevoerd. Het biedt geen gedetailleerde dekking voor deze kosten, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duivenvoordecorridor Spelregelkaarten Ontwikkelstrategie Ruimtelijke uitnodiging Marktpartijen Groenopgave Bestemmingsplan Contractering Marketing De Groene GrensVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Raadsvoorstel: Herziening grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor 2016 (1552293).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziening grondexploitatie Nieuw Duivenvoordecorridor 2016". Het voorstel betreft de financiële herziening van de grondexploitatie voor de Nieuwe Duivenvoordecorridor, gebaseerd op de ontwikkelstrategie die in december 2015 is vastgesteld. Het gaat uit van een 'mid-case' scenario met een verwacht verlies van € 9,8 miljoen op contante waarde per 1 januari 2016. De bandbreedte van het resultaat varieert van € 3,6 miljoen tot € 15,8 miljoen negatief, afhankelijk van de woningverkoopprijzen. Het college stelt voor een verliesvoorziening van € 12,4 miljoen te treffen, waarbij € 6,4 miljoen vrijvalt ten gunste van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële analyse en risicobeoordeling. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële implicaties, risico's en de externe toetsing door Deloitte.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten beslissen over de voorgestelde verliesvoorziening en eventuele verdere financiële maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde verliesvoorziening en of ze een bestemmingsreserve willen instellen voor toekomstige risico's. Dit kan invloed hebben op de beschikbare middelen in de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en scenario's. Het is tijdgebonden met een einddatum van 31-12-2027. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid in prijsvorming blijft een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde verliesvoorziening van € 12,4 miljoen en het vrijvallen van € 6,4 miljoen naar de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen met een verliesvoorziening van € 12,4 miljoen. Het vrijvallen van € 6,4 miljoen naar de algemene reserve biedt enige financiële verlichting. De dekking komt deels uit de algemene reserve, maar toekomstige risico's kunnen de financiële situatie beïnvloeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor Ontwikkelstrategie Verliesvoorziening Risicoanalyse Woningbouwprogramma Grondopbrengsten Rentelasten Externe toets Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Raadsvoorstel: Vaststelling Woonvisie 2016-2020 Gemeente Leidschendam-Voorburg (1529292).
Samenvatting
De Woonvisie 2016-2020 richt zich op verschillende thema's om de woonomstandigheden te verbeteren. Belangrijke aandachtspunten zijn prestatieafspraken, woonmilieus, leefbaarheid, betaalbaarheid, en voldoende beschikbare sociale woningen. Er wordt ook nadruk gelegd op langer zelfstandig wonen en duurzaamheid. De visie omvat wijkgericht werken en regionale prestatieafspraken, evenals een woningbouwprogramma en huisvestingsverordening. Er is aandacht voor lokaal maatwerk en een duurzaamheidsagenda. Onderzoeken naar woonmilieus, woonlasten, en het sociaal domein ondersteunen de visie. Verder worden uitvoeringsregels voor voorrangsbepaling en energiebesparing besproken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Woonvisie 2016-2020 Gemeente Leidschendam-Voorburg". Dit document schetst de strategische richting voor het woonbeleid in de gemeente Leidschendam-Voorburg voor de periode 2016-2020. Het richt zich op het bevorderen van een gevarieerd woningaanbod, het verbeteren van de leefbaarheid in wijken, en het stimuleren van duurzame woningbouw. De visie benadrukt de noodzaak van samenwerking met woningcorporaties, ontwikkelaars en bewoners om de gestelde doelen te bereiken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke visie biedt voor de woningmarkt in de gemeente. Het behandelt verschillende aspecten van wonen, zoals diversiteit in het woningaanbod en duurzaamheid. Echter, zonder de volledige tekst is het moeilijk te beoordelen of alle relevante details en uitvoeringsplannen zijn opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de woonvisie vast te stellen en te zorgen voor de politieke en financiële steun die nodig is voor de uitvoering ervan. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en de effectiviteit van de implementatie van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissingen nemen over prioriteiten binnen de woonvisie, zoals welke projecten voorrang krijgen en hoe middelen worden verdeeld. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van private partijen en de balans tussen sociale en commerciële woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is zonder de volledige tekst. De titel suggereert een tijdsgebonden kader (2016-2020), maar zonder specifieke doelen en meetbare resultaten is het moeilijk te beoordelen. Inconsistenties kunnen niet worden geïdentificeerd zonder verdere details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de woonvisie vast te stellen en de uitvoering ervan te ondersteunen. Dit omvat het goedkeuren van eventuele benodigde budgetten en beleidsmaatregelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met verschillende belanghebbenden, waaronder bewoners. Dit suggereert dat participatie een belangrijk onderdeel is van de uitvoering van de woonvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, met de nadruk op duurzame woningbouw. Dit kan betrekking hebben op energie-efficiëntie, gebruik van duurzame materialen, en het bevorderen van milieuvriendelijke woonomgevingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet specifiek genoemd in de samenvatting. Het is belangrijk dat het voorstel duidelijk maakt hoe de plannen gefinancierd worden en of er extra middelen nodig zijn. De dekking van eventuele kosten zou in het volledige voorstel moeten worden uitgewerkt. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Woonvisie 2016-2020". Het document richt zich op het verbeteren van de woonomstandigheden binnen de gemeente door middel van verschillende thema's zoals prestatieafspraken, woonmilieus, leefbaarheid, betaalbaarheid, en duurzaamheid. Het streeft naar voldoende beschikbare sociale woningen, langer zelfstandig wonen, en wijkgericht werken. De visie omvat ook regionale prestatieafspraken en een duurzaamheidsagenda, met aandacht voor jongeren en onderzoek naar woonlasten en het sociaal domein. Het doel is om een evenwichtige en toekomstbestendige woonomgeving te creëren die aansluit bij de behoeften van de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt uitgebreid en behandelt diverse aspecten van de woonvisie, zoals betaalbaarheid, duurzaamheid, en sociale woningbouw. Echter, de mate van detail en concrete actieplannen binnen elk thema is niet duidelijk uit de samenvatting.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en monitoren van de uitvoering van de woonvisie. Ze moeten ervoor zorgen dat de visie aansluit bij de lokale behoeften en prioriteiten en dat de uitvoering effectief en efficiënt verloopt.
Politieke keuzes:
Belangrijke politieke keuzes omvatten prioritering van middelen voor sociale woningbouw, het balanceren van duurzaamheid met betaalbaarheid, en het bepalen van de mate van regionale samenwerking versus lokaal maatwerk.
SMART en Inconsistenties:
Het is onduidelijk of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien de samenvatting geen specifieke doelen of tijdlijnen vermeldt. Er kunnen inconsistenties zijn als er geen duidelijke meetbare doelen zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de woonvisie goedkeuren en welke aanpassingen nodig zijn om deze beter af te stemmen op de lokale behoeften en prioriteiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie niet expliciet, maar wijkgericht werken en jongerenonderzoek suggereren enige mate van betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het voorstel, zoals blijkt uit de duurzaamheidsagenda en de focus op energie besparen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in de samenvatting. Het is belangrijk dat het voorstel duidelijk maakt hoe de initiatieven gefinancierd worden en of er dekking is voor de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Prestatieafspraken Woonmilieus Leefbaarheid Betaalbaarheid Sociale woningen Langer zelfstandig wonen Duurzaamheid Woningbouwprogramma HuisvestingsverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 7 Raadsbrief: Rekenkamerrapport 'Woonvisies in het vizier' (1544024).
Agendapunt 8 Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten van 31 eengezinswoningen aan de Marcellus Emantslaan in Voorburg met toepassing van artikel 2.12 lid 1 sub a onder 3° van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (1583991).
-
Raadsvoorstel Ontwerp verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de aanvraag omgevingsvergunni.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de aanvraag omgevingsvergunning voor 31 eengezinswoningen aan de Marcellus Emantslaan in Voorburg.
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van 31 eengezinswoningen aan de Marcellus Emantslaan in Voorburg. De bouwplannen wijken af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De raad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze ontwerpverklaring als definitief worden beschouwd. Er zijn geen negatieve financiële gevolgen voor de gemeente, en er is een regeling getroffen voor eventuele planschade. Het project voldoet aan het eerder vastgestelde ruimtelijk kader.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de afwijkingen van het bestemmingsplan, de juridische context, en de financiële afspraken. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de omgeving en eventuele duurzaamheidsmaatregelen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een noodzakelijke stap in de procedure om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijkingen van het bestemmingsplan en of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen willen afgeven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren uit de gemeenschap komen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van duurzaamheid en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke duurzaamheidsdoelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen willen afgeven en of deze als definitief kan worden beschouwd indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverklaring en bijbehorende stukken zes weken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Er is echter geen verdere informatie over actieve participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn, gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen negatieve financiële gevolgen voor de gemeente. Er is een anterieure overeenkomst gesloten die de kosten dekt, inclusief een regeling voor eventuele planschade. Hierdoor is het niet nodig een exploitatieplan vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Marcellus Emantslaan Eengezinswoningen Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Ruimtelijk kader Archeologisch onderzoek Anterieure overeenkomst Planschade ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Raadsvoorstel: Ruimtelijk kader Wilsveen 17 (1544428)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ruimtelijk kader Wilsveen 17". Het voorstel betreft de herontwikkeling van de locatie Wilsveen 17, waar de eigenaar een weidelandgoed wilde bouwen. Het bestemmingsplan stond dit niet toe, dus werd een haalbaarheidsonderzoek gestart. Na consultatie van de buurt bleek een weidelandgoed niet haalbaar, maar woningbouw wel. Het ruimtelijk kader maakt de bouw van een nieuwe woonboerderij en twee bijgebouwen mogelijk, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ruimte-voor-ruimte regeling. De raad wordt gevraagd dit kader vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, het proces, de reacties van de buurt en de uiteindelijke conclusies en aanbevelingen beschrijft. Het bevat ook bijlagen voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad moet het ruimtelijk kader vaststellen, wat betekent dat zij het plan goedkeuren of afwijzen. Dit is een belangrijke stap in het besluitvormingsproces voor de herontwikkeling van de locatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herontwikkeling, rekening houdend met de wensen van de buurt, de belangen van de eigenaar en het algemeen belang. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er verdeeldheid is over de ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde ontwikkeling. Het is echter minder duidelijk of het tijdgebonden is, aangezien er geen specifieke tijdlijnen worden genoemd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van Wilsveen 17 willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een informatieavond en een-op-een gesprekken zijn geweest om de wensen van de buurt te achterhalen. Dit wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame bouwpraktijken of milieueffecten zijn overwogen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Wilsveen 17 Herontwikkeling Weidelandgoed Haalbaarheidsonderzoek Woonboerderij Bouwrechten Agrarische grond Informatieavond ErfstructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Bespreekpunten
Agendapunt 10 Raadsvoorstel (zienswijze) Ontwerpbegroting 2017 en meerjarenraming 2018-2020 Avalex (1590339).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbegroting 2017 en -meerjarenraming 2018-2020 Avalex
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwerpbegroting 2017 en de meerjarenraming 2018-2020 van Avalex, een gemeenschappelijke regeling voor afvalbeheer. Het college van Leidschendam-Voorburg heeft enkele kritische opmerkingen over de begroting, waaronder een gebrek aan inzicht in de DVO-bijdrage van de gemeenten, het ontbreken van vergelijkingen met eerdere begrotingen, en een onduidelijk onderbouwde kostenstijging. Er is ook een nieuwe afrekensystematiek opgenomen zonder dat hierover een besluit is genomen. Het college adviseert de raad om een zienswijze in te dienen met voorwaarden voor aanpassing van de begroting, waaronder een herziene afrekensystematiek en programma-indeling.
Oordeel over de volledigheid
De ontwerpbegroting wordt als onvolledig beoordeeld door het college, vanwege het ontbreken van essentiële vergelijkingen en een duidelijke onderbouwing van kostenstijgingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting, die vervolgens door het algemeen bestuur van Avalex wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en de daarin opgenomen voorwaarden voor aanpassing van de begroting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen duidelijke meetbare doelen en tijdlijnen zijn gespecificeerd. Er zijn inconsistenties, zoals de nieuwe afrekensystematiek die is opgenomen zonder besluitvorming.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpbegroting vast te stellen en deze te zenden aan het Dagelijks Bestuur van Avalex.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van afvalbeheer en de voordelen van omgekeerd inzamelen, maar het wordt niet expliciet behandeld in de zienswijze.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn niet volledig inzichtelijk door het ontbreken van een duidelijke onderbouwing van kostenstijgingen en vergelijkingen met eerdere begrotingen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2017 Meerjarenraming 2018-2020 Avalex Zienswijze Afrekensystematiek DVO-bijdrage Kostenstijging Omgekeerd inzamelen Begrotingswijziging Verrekenbare postenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt Agendapunten die niet besproken worden
Agendapunt 11 Raadsvoorstel (zienswijze) ontwerpbegroting Omgevingsdienst Haaglanden 2017 (1582801).
-
Raadsvoorstel Ontwerp begroting 2017, meerjarenraming 2018-2020 en voorlopige jaarstukken 2015 Omge.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerp begroting 2017, meerjarenraming 2018-2020 en voorlopige jaarstukken 2015 Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)." Het document informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de financiële plannen en resultaten van de ODH. De begroting voor 2017 en de meerjarenraming tot 2020 worden gepresenteerd, evenals de voorlopige jaarstukken van 2015. De ODH heeft haar oprichtingsfase afgerond en rapporteert een positief financieel resultaat voor 2015. De raad wordt gevraagd om de jaarstukken voor kennisgeving aan te nemen en een zienswijze over de ontwerp begroting kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en plannen van de ODH, inclusief de jaarstukken van 2015 en de begroting voor de komende jaren. Echter, er is beperkte informatie over de impact van de Omgevingswet en hoe deze de toekomstige taakuitvoering kan beïnvloeden.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarstukken 2015 voor kennisgeving aannemen en een zienswijze over de ontwerp begroting 2017 en meerjarenraming 2018-2020 kenbaar maken. Dit biedt de raad de mogelijkheid om feedback te geven op de financiële plannen van de ODH.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële plannen en of er aanvullende wensen of bezwaren zijn die in de zienswijze moeten worden opgenomen. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente haar resterende milieutaken het beste kan beleggen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de impact van de Omgevingswet nog onduidelijk is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit en meetbaarheid van de doelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2015 voor kennisgeving aan te nemen en de zienswijze over de ontwerp begroting 2017 en meerjarenraming 2018-2020 kenbaar te maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het opnieuw op de begroting brengen van middelen uit 2015 voor het programma duurzaamheid in 2016. Het is een relevant onderwerp, maar verdere details ontbreken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De gemeentelijke bijdrage aan de ODH is geraamd op € 235.000 per jaar. Er is sprake van een structureel sluitende begroting, en er zijn plannen om de stijging van de deelnemersbijdragen te beperken door ombuigingen. De dekking van financiële verplichtingen wordt deels gerealiseerd door het instellen van een bestemmingsreserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Ontwerp begroting 2017 Meerjarenraming 2018-2020 Voorlopige jaarstukken 2015 Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH-taken) Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Weerstandsvermogen Jaarrekening 2015 Programmabegroting Cao-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Raadsvoorstel: Beleidsplan Openbare Verlichting 2016-2022 (15397782).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan Openbare Verlichting 2016-2022" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan beoogt een volledige overgang naar LED-verlichting, in lijn met technologische ontwikkelingen en het SER Energieakkoord. Het doel is om energieverbruik te verminderen met 20% in 2020 en 50% in 2030 ten opzichte van 2014. Het plan biedt flexibiliteit voor toekomstige technologische innovaties en handhaaft de kwaliteit van verlichting volgens de Richtlijn Openbare Verlichting 2011. De financiële middelen zijn reeds beschikbaar binnen het reguliere vervangingsprogramma, zonder extra dekking. De raad wordt gevraagd het beleidsplan vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de technische, financiële en milieutechnische aspecten van de overgang naar LED-verlichting. Er is echter beperkte informatie over de participatie van burgers en andere belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het beleidsplan vast te stellen en toezicht te houden op de uitvoering ervan. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang via jaarlijkse rapportages.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van duurzaamheid en energie-efficiëntie in de openbare verlichting. Er moet ook worden overwogen hoe flexibel het beleid moet zijn om toekomstige technologische ontwikkelingen te accommoderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen voor energiebesparing en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van productinformatie van fabrikanten voor LED-levensduur kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan vast te stellen en de voorgestelde overgang naar LED-verlichting goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op energiebesparing en milieuvriendelijke vervanging van verlichting.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de overgang naar LED-verlichting binnen het bestaande investeringskrediet van €400.000 per jaar valt. Er is geen aanvullende dekking nodig, en de kosten worden gespreid door conventionele lampen pas te vervangen na hun levensduur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
LED-verlichting Energieakkoord Energieverbruik Technische ontwikkelingen Richtlijn Openbare Verlichting Efficiëntie Inkoopbeleid Investeringskrediet Milieu EnergiebesparingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Bekrachtiging geheimhouding Herziening grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor 2016 (1552288).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de geheimhouding te bekrachtigen van de rapportage 'Herziening grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor 2016' en de bijbehorende bijlagen. Deze documenten bevatten informatie over de financieel-economische positie van de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders vindt dat het belang van geheimhouding zwaarder weegt dan openbaarheid, conform de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur. De rapportage biedt inzicht in de uitgangspunten van de herziening, inclusief berekeningen van ruimtegebruik, residuele grondwaarde en het geconsolideerde resultaat. Raadsleden kunnen via de griffie om nadere toelichting vragen op specifieke uitgangspunten.
-
RV Bekrachtiging geheimhouding Herziening grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor 2016.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bekrachtiging geheimhouding Herziening grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor 2016". Het voorstel betreft de bekrachtiging van de door het college opgelegde geheimhouding over de rapportage en bijlagen van de herziening van de grondexploitatie van de Nieuwe Duivenvoordecorridor. Deze documenten bevatten gevoelige informatie over de financieel-economische positie van de gemeente. Het college acht geheimhouding noodzakelijk om bedrijfsgevoelige en complexe technische informatie te beschermen. Raadsleden kunnen via de griffie nadere toelichting vragen over specifieke onderdelen van de rapportage.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel, namelijk het bekrachtigen van de geheimhouding. Het biedt voldoende informatie over de reden voor geheimhouding en de mogelijkheid voor raadsleden om meer informatie te verkrijgen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de door het college opgelegde geheimhouding te bekrachtigen. Dit betekent dat de raad moet beslissen of zij instemt met het geheimhouden van de informatie zoals voorgesteld door het college.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het afwegen van het belang van openbaarheid tegen het belang van geheimhouding. De raad moet beslissen of zij het eens is met het college dat geheimhouding zwaarder weegt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die van de raad wordt gevraagd (bekrachtiging van geheimhouding). Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke termijn wordt genoemd voor de duur van de geheimhouding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de geheimhouding van de rapportage en bijlagen bekrachtigt, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële en economische aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het zich richt op de geheimhouding van informatie. Er wordt geen informatie gegeven over hoe eventuele financiële gevolgen van de herziening van de grondexploitatie worden gedekt, aangezien deze informatie vertrouwelijk is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziening grondexploitatie Nieuwe Duivenvoordecorridor Geheimhouding Financieel economische positie Rapportage Bijlagen College Openbaarheid Berekening UitgangspuntenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Bekrachtiging geheimhouding bijlage Berekening element De Groene Grens (1552050).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 19 april 2016 een document ontvangen over de geheimhouding van financiële gegevens met betrekking tot het plan De Groene Grens. Dit plan maakt deel uit van de Ruimtelijke uitnodiging voor de Duivenvoordecorridor, waarin de gemeente samenwerkt met marktpartijen voor de herontwikkeling van negen plandelen. De berekening van een element uit dit plan toont de parameters die de gemeente gebruikt voor de ontwikkeling. Om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen, is besloten om de financiële gegevens geheim te houden. De brief is ondertekend door burgemeester B.J.D. Huykman en secretaris drs. J.W. van der Sluijs.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Geheimhouding van financiële gegevens voor het plan De Groene Grens in de Duivenvoordecorridor". Het document bespreekt de noodzaak om financiële gegevens geheim te houden om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen bij het zoeken naar marktpartijen voor de herontwikkeling van negen plandelen in de Duivenvoordecorridor. De berekening van het effect van een element uit het plan is uitgevoerd, en de gemeente wil deze gegevens niet openbaar maken om strategische redenen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel om geheimhouding te waarborgen. Het biedt voldoende informatie over de reden voor geheimhouding en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet instemmen met de geheimhouding van de financiële gegevens. Dit is een belangrijke stap om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen transparantie en strategische geheimhouding. Dit kan invloed hebben op de publieke perceptie en de effectiviteit van onderhandelingen met marktpartijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel (geheimhouding), maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdsframe kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de geheimhouding van de financiële gegevens zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat begrijpelijk is gezien de aard van de geheimhouding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan indirect relevant zijn afhankelijk van de inhoud van het plan De Groene Grens.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de geheimhouding betreft financiële gegevens die van invloed kunnen zijn op toekomstige onderhandelingen en investeringen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, aangezien het voorstel zich richt op geheimhouding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding De Groene Grens Ruimtelijke uitnodiging Spelregelkaarten Duivenvoordecorridor Herontwikkeling Marktpartijen Financiële gegevens Onderhandelingen ParametersVerfijning van de zoekopdracht: